Toon posts:

ruimtegebrek door cron

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik gebruik cron om een paar scripts automatisch uit te laten voeren. Het lijkt er nu echter op dat hij telkens een copy aanmaakt van index.html en het uit te voeren script. Daar dit script elke 15 minuten wordt uitgevoerd, staat mn schijfje zo vol. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Mvg

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Door geen copy te laten te maken...

• De-Fault
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-10-2025
ehh, ik begrijp jou probleem even niet, als je ziet dat jou script iets doet wwat jij niet wil, pas je dat script toch aan?

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
script maken die elke keer dat bestand weer verwijderd?

Verwijderd

Topicstarter
Jullie begrijpen me verkeerd.
Het is niet zo dat dat script een copy maakt.
Er wordt, denk ik door cron, een copy gemaakt.

• Ooyevaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 06:58
Het helpt als je het/de script(s) post, dan kunnen we serieus meedenken

Yamaha FZ1 :-)

Verwijderd

waarom zou je uberhaupt eerst een kopie van het script dat ie moet uitvoeren maken, en dan uitvoeren?
Wijzig dat script zichzelf dan?

Verwijderd

Topicstarter
Dit staat in crontab:
* */1 * * * /usr/bin/wget php.exe -q http://www.mijnsite.com/script1.php
* */1 * * * /usr/bin/wget php.exe -q http://www.mijnsite.com/script2.php
*/15 * * * * /usr/bin/wget php.exe -q http://www.mijnsite.com/script3.php

Het gaat dus niet echt om de scripts, maar meer om cron.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 20:41:
Dit staat in crontab:
* */1 * * * /usr/bin/wget php.exe -q http://www.mijnsite.com/script1.php
* */1 * * * /usr/bin/wget php.exe -q http://www.mijnsite.com/script2.php
*/15 * * * * /usr/bin/wget php.exe -q http://www.mijnsite.com/script3.php

Het gaat dus niet echt om de scripts, maar meer om cron.
dit ziet er meer uit als scripts op een website staan en om de zoveel tijd uitgevoerd moeten worden om de site goed draaiend te houden/bij te werken.

de logica achter "wget php.exe -q" ontgaat mij een beetje :D.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat is ook zo, maar volgens mij maakt cron (die bovenstaande scripts uitvoert) automatisch een backup van dit bestand. Ofzo??

• De-Fault
lijkt me vrij sterk, zie je de files dan staan op je schijf? of je dénkt het zomaar?

Verwijderd

Topicstarter
Er staan hier 3548 bestand met een totale grootte van 7,71 Mb, dat verzin ik echt nie.

• Ooyevaar
From the man-page: Wget is a freely available network utility to retrieve files from the World Wide Web, using HTTP (Hyper Text Transfer Protocol) and FTP (File Transfer Protocol)

Als ik verder in de man-page snuffel, kom ik nergens iets tegen waarom je php.exe oproep (?) Het volstaat volgens mij om alleen het url te noemen (en quiet wellicht).

Maar moet je oom niet ergens opgeven waar het opgehaalde bestand geplaatst moet worden ?

Verwijderd

staan die scripts op dezelfde machine als vanwaar de cron wordt uitgevoerd, zo ja, dan kun je beter die wget achterwege laten en die scripts direct aanroepen met php -q

• De-Fault
wget is zo'n debian tooltje, dat heb je niet nodig denk ik als je het lokaal doet.

trouwens, je moet het natuurlijk zelf weten, maar gebruik je de cron om de ticker van IG te laten lopen? Dat lijkt me niet erg handig, kun je beter een html pagina erin bouwen die elke keer refresht, dan heb je wel een browser nodig die 24/h aanstaat, maar op die manier is het gemakkelijker te besturen en controleren of alles goed gaat.

• Ooyevaar
Als ik meerdere keren eenzelfde url ophaal dan krijg ik steeds hetzelfde bestand alleen met een .1 .2 .3 etc erachter. Zou er een optie zijn die 'overwrite' aanzet ?

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
wget overschrijft default geen bestanden dus als je op die plek al een index.html hebt zal hij proberen de nieuwe te hernoemen ofzo. Je probleem zit iig in wget. Vage constructie trouwens.

Wat probeer je te doen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

Topicstarter
Ooyevaar: precies, dit gebeurt.

• Ooyevaar
Dat zeg ik, gewoon even proberen. Ik kan geen optie vinden om standaard te overschrijven. Dus moet je het zelf doen.
Wel leuk dat wget, toch eens verder kijken ... hmm handig voor mirror-sites of je eigen portal (allerlei stukjes van sites van anderen verzamelen) leuk draadje dit !

Verwijderd

Topicstarter
JorisSt schreef op 08 augustus 2002 @ 20:54:

trouwens, je moet het natuurlijk zelf weten, maar gebruik je de cron om de ticker van IG te laten lopen? Dat lijkt me niet erg handig, kun je beter een html pagina erin bouwen die elke keer refresht, dan heb je wel een browser nodig die 24/h aanstaat, maar op die manier is het gemakkelijker te besturen en controleren of alles goed gaat.
Ik gebruik het om elke keer iets in de DB te controleren/veranderen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 21:00:
[...]

kun je die scripts niet executable maken en ze vervolgens direct aanroepen, dan ben je iig van al die kopietjes af.

• Ooyevaar
Je gooit het verworven bestand dus nog door een ander script ? die er iets mee doet ? Laat dat dan ook het file na gebruik weggooien.

• Ooyevaar
JorisSt schreef op 08 augustus 2002 @ 20:54:
wget is zo'n debian tooltje
Ik heb RedHat 7.2 en daar zit ie ook standaard in.

• De-Fault
dat heet dus een ticker

Verwijderd

Topicstarter
Ooyevaar schreef op 08 augustus 2002 @ 21:04:
[...]

Je gooit het verworven bestand dus nog door een ander script ? die er iets mee doet ? Laat dat dan ook het file na gebruik weggooien.
??
Nee, het script controleert.
De files (die bovenin staan) worden allen uitgevoert, verder niets.

Verwijderd

Ooyevaar schreef op 08 augustus 2002 @ 21:06:
[...]

Ik heb RedHat 7.2 en daar zit ie ook standaard in.
die jongen kent alleen maar debian :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer het nu zonder wget te doen, maar dat werkt ni. Weet iemand hier hoe je de locatie van php.exe kunt 8erhalen?
Alleen
php -q doet i ook ni

• Ooyevaar
find / -name php.exe -print

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 21:04:
[...]

kun je die scripts niet executable maken en ze vervolgens direct aanroepen, dan ben je iig van al die kopietjes af.
Ik zou ni weten hoe dat moet....

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

man wget:
-O file
--output-document=file
The documents will not be written to the appropriate files, but all will be concatenated together and written to file. If file
already exists, it will be overwritten. If the file is -, the documents will be written to standard output. Including this option
automatically sets the number of tries to 1.

• Ooyevaar
Moet ik dan ook nog php gaan leren vanavond ? ik kan me alleen aardig redden met perl en (ba)sh, sorry

btw HMG leest beter man-pages dan ik.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 21:10:
[...]

Ik zou ni weten hoe dat moet....
chmod 744 script1.php

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Volgens mij snap je _erg_ weinig van de werking van cronjobs...

Ga daar es wat tutorials/voorbeelden over bekijken en maak dan een php-script dat gewoon direct vanuit cron aan te roepen is, evt ala /usr/bin/php -q het.script.php of whatever, maar jouw wget constructie is wel _heel_ raar.

En php vinden is het makkelijkst op een redhat doos met locate php ;)
Het heet iig GEEN php.exe

• HGM
  • Niet online

HGM

ACM schreef op 08 augustus 2002 @ 21:13:
Ga daar es wat tutorials/voorbeelden over bekijken en maak dan een php-script dat gewoon direct vanuit cron aan te roepen is, evt ala /usr/bin/php -q het.script.php of whatever, maar jouw wget constructie is wel _heel_ raar.
* HGM snapt het nut van drie scriptjes zo aanroepen sowieso niet eigenlijk.
En met wget iets aanroepen is natuurlijk wel goed mogelijk dmv een cronjob dat gedeelte is dus wel ok.
En php vinden is het makkelijkst op een redhat doos met locate php ;)
Het heet iig GEEN php.exe
Misschien onder Lindows :o

• Ooyevaar
Ik denk dat Fishman44 aan het testen is ... Kan iemand mij dan even uitleggen waarom ik php op een andere manier zou willen gebruiken dan IN een html pagina ?

Verwijderd

Ooyevaar schreef op 08 augustus 2002 @ 21:18:
Ik denk dat Fishman44 aan het testen is ... Kan iemand mij dan even uitleggen waarom ik php op een andere manier zou willen gebruiken dan IN een html pagina ?
in combinatie met cronjobs kun je met php bijv. ook je database updaten (indices bijwerken enzo), zonder dat je daarvoor afhankelijk bent van een bezoeker op je site die t aan moet roepen.

Dit is slechts 1 voorbeeld. Er zijn er nog wel meer, maar deze zie je wel vrij vaak.

Verwijderd

Topicstarter
HGM schreef op 08 augustus 2002 @ 21:15:
[...] * HGM snapt het nut van drie scriptjes zo aanroepen sowieso niet eigenlijk.
En met wget iets aanroepen is natuurlijk wel goed mogelijk dmv een cronjob dat gedeelte is dus wel ok.
De verschillende scripts zijn om het een beetje apart te houden en ze worden niet allemaal om de 15 minuten uitgevoert. Duzz

En het klopt wel dat ik er niet zoveel van snap, maar ja al doende leert men.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 21:23:
[...]

in combinatie met cronjobs kun je met php bijv. ook je database updaten (indices bijwerken enzo), zonder dat je daarvoor afhankelijk bent van een bezoeker op je site die t aan moet roepen.

Dit is slechts 1 voorbeeld. Er zijn er nog wel meer, maar deze zie je wel vrij vaak.
idd

• HGM
  • Niet online

HGM

Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 21:24:
De verschillende scripts zijn om het een beetje apart te houden en ze worden niet allemaal om de 15 minuten uitgevoert. Duzz

En het klopt wel dat ik er niet zoveel van snap, maar ja al doende leert men.
Script 1 en 2 wel op dezelfde tijden (of ik kijk ernaast), maar wget is gewoon niet de beste manier om dit te doen eigenlijk.

Maargoed zoals aangegeven het werkt wel.

Verwijderd

Topicstarter
HGM schreef op 08 augustus 2002 @ 21:15:
-O file
--output-document=file
The documents will not be written to the appropriate files, but all will be concatenated together and written to file. If file
already exists, it will be overwritten. If the file is -, the documents will be written to standard output. Including this option
automatically sets the number of tries to 1.
TY, dit werkt!
Pagina: 1