Toon posts:

60 gig RAID array gone :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een striped 2x 30 (=60 gig) raid array, vol met zo ongeveer alle data die ik heb verzameld de laatste jaren. Het probleem is dus dat er iets flink fout is gegaan:

Nadat ik een andere harddisk aansloot en rebootte kreeg ik een "NTLDR is missing" error. Deze error sloeg dus op mijn raid array, niet op de aangesloten harddisk. Nadat ik deze gedisconnect had bleef de error namelijk. Deze error had ik opgezocht en vervolgens volgens de aanwijzingen het commando "sys C:" met een win98 opstart diskette gebruikt. Dit maakte het alleen maar erger want nu zie ik dus van de 4 partities op de raid array er nog slechts 1, de primary. En deze zit vol met nonsense data. De andere partities zie ik niet meer.

Ik heb ook geboot met de winxp cd en in de recovery console fixboot en fixmbr gedaan, maar deze hielpen beide niets.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan fixen? Ik hoop toch wel dat ik mn data nog terug kan krijgen...

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-03 21:45

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

wat voor RAID-controler heb je?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een High Point HPT372 IDE Controller op m'n mobo die ik gebruik.

Verwijderd

Topicstarter
Net even OnTrack Easyrecovery geprobeerd... deze crashed dus als hij begint te scannen. :(

Verwijderd

Topicstarter
Naja als niemand replied, misschien helpt een verleidelijk plaatje van de inhoud van de HD:

klik

Verwijderd

Heb ik ook gehad met de beruchte ibm 307030's.. :(

Alles kwijt wat ik had, nooit meer raid gedraaid :|
Ik denk ook niet dat het terug te halen is ;(

• cruncher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:18

cruncher

wanna crunch someone?

Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 21:17:
Naja als niemand replied, misschien helpt een verleidelijk plaatje van de inhoud van de HD:

klik
It's "gone with the wind" my friend..... 8)7

can you read my mind?

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-02 21:52

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 21:17:

klik
Dit heb ik al lang niet meer ge zien dat is een Fat crash 8)7. Dat is niet meer te maken. De last keer dat ik dat hat was in de tijd van de 486 :O .

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 21:20:
Heb ik ook gehad met de beruchte ibm 307030's.. :(

Alles kwijt wat ik had, nooit meer raid gedraaid :|
Ik denk ook niet dat het terug te halen is ;(
Wat heeft dit met de raid-config te maken :?
als je geen raid had, was die hd waarschijnlijk ook wel verrot gegaan...

Verwijderd

Topicstarter
Woot!

Ik heb net de RAID array opnieuw aangemaakt en vervolgens de array gescanned met R-Studio, en ik kan al m'n data recoveren nu !
:)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:35

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 00:01:
Woot!

Ik heb net de RAID array opnieuw aangemaakt en vervolgens de array gescanned met R-Studio, en ik kan al m'n data recoveren nu !
:)

Als alles er nog helemaal goed op staat dan heb je eeeeerrug mazzel ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Rival24
  • Nu online

Rival24

I'll Be Back

er zijn ook programma's om je raid array te fixen... op deze site staat er wel ergens een link naar toe.... (ben te lui om zelf de link te zoeken) http://www.viahardware.com/faq/kg7kr7/kg7kr7faq.htm

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-03 15:51

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Exirion schreef op 09 augustus 2002 @ 00:02:
[...]
Als alles er nog helemaal goed op staat dan heb je eeeeerrug mazzel ;)
Zolang de instellingen hetzelfde zijn is dat geen probleem hoor. Kheb zelfs een keer 2 HD's die in een stripe stonden (SCSI) overgegooit naar een ander systeem (wel dezelfde hardware en Array-kaart) en gewoon dezelfde array aangemaakt en alles werkte perfect, zelfs windows startte in 1 keer goed op :Y)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 17:29:
Ik heb dus een striped 2x 30 (=60 gig) raid array, vol met zo ongeveer alle data die ik heb verzameld de laatste jaren. Het probleem is dus dat er iets flink fout is gegaan:

Nadat ik een andere harddisk aansloot en rebootte kreeg ik een "NTLDR is missing" error. Deze error sloeg dus op mijn raid array, niet op de aangesloten harddisk. Nadat ik deze gedisconnect had bleef de error namelijk. Deze error had ik opgezocht en vervolgens volgens de aanwijzingen het commando "sys C:" met een win98 opstart diskette gebruikt. Dit maakte het alleen maar erger want nu zie ik dus van de 4 partities op de raid array er nog slechts 1, de primary. En deze zit vol met nonsense data. De andere partities zie ik niet meer.

Ik heb ook geboot met de winxp cd en in de recovery console fixboot en fixmbr gedaan, maar deze hielpen beide niets.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan fixen? Ik hoop toch wel dat ik mn data nog terug kan krijgen...
`

Je denkt dat je met een win98 disk de ntldr terug kunt zetten??

Verwijderd

Topicstarter
Yep, hier wordt uitgelegd dat je dat moet doen. Hoewel ik natuurlijk niet aan het upgraden was naar XP, maar het leek erop..

Ik heb nu bijna al m'n files gerecovered, ik heb alleen een probleem: Vanwege het rebuilden van het filesysteem op mijn C: schijf kan ik deze files niet met path recoveren. Weet iemand een tooltje dat dit kan fixen? (op een schijf die al 'leeg' is, zonder partities).

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 20:27
Dit zelfde heb ik gehad zonder raid.
Conclusie: m'n hdd was kapot, ook ntldr not found enzo, die hdd heb ik overigens nog op m'n bureau liggen, maar hij is wel dood :(

Verwijderd

Wilde gewoon even alle Tweakers hier bedanken. Vrijwel altijd als ik klem zit vindt ik hier de goeie tips om mijn problemen op te lossen. Had exact hetzelfde probleem als _Ves. 2 stuks IBM 307030 (met allebei dubbele coolers erop) in Raid striping op mijn KT-7A Raid MOBO met Highpoint 370 controller. Rare geluiden uit 1 drive en ik vreesde het ergste. scandisk uitgevoerd en de rare geluiden werden erger. IBM tooltje gedraaid om sectoren te repareren op die ene drive...na een sector of 10 kapot gaf dat tooltje het op en besloot dat de HD kapot was.
Nou dag MP3 collectie, dag alle data dacht ik. Laptop opgestart en hier op het forum gezocht en jawel: de tip van het tooltje RaidRB werkte !!! Gelukkig heb ik een dual boot systeem en mijn XP staat op de D partitie. De fouten zitten in de C partitie (waar ME opstaat) en daar had hij na het restoren gelukkig geen last van. Het is dus nu zaak voor mij al mijn belanrijke data te backuppen (jajaja had ik eerder moeten doen, maar ja waar laat je al die MP3's en grote videobestanden ? Juist ja op een DVD-r die ik pas gekocht heb :) ) en dan gaat die IBM fijn terug naar waar'ie vandaan kwam. Is alleen wel klote want ik krijg natuurlijk alleen een vervnager voor deze drive (als ze die nog hebben) maar ik zou veel liever beide IBM's inleveren en een ander merk terug krijgen. Dit waren mijn laatste IBM drives.

Nog een vraagje: Bij mijn PC zijn de HD's "op hun kop" gemonteerd (elektronika kant naar boven), met de ventilatoren daarboven op. Is dit de beste opstelling ? Op zich logisch want warmte stijgt immers, maar wat maakt nou de meeste warmte, het mechanisme of de elektronika ?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:29

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Mechanisme.. magoed.. aangezien HD's geen koelribben hebben werkt elk briesje al verfrissend.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-03 15:38
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/weee.gif

Toch altijd grappig: Wat er ook gebeurd, de prullebak werkt nog steeds!! 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door MuddyMagical op 10-09-2002 22:01 . Reden: typo ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

LeveL_42, Geweldig dat jouw probleem is opgelost :)

Waar de meeste hitte vandaan komt? Van de bovenkant (het mechanisme dus). Het is dus zinniger om een fan op de bovenkant te blazen dan direct op het printplaatje onderaan, want zo'n metalen plaat aan de bovenkant voert veel makkelijker warmte af. Nog beter is om de fans langs de hdd laten blazen, waarbij de koele lucht dus langs zowel de bovenkant als de onderkant waait.

edit:
LOL @ MuddyMagical :+

• BadMotha
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03-2024

BadMotha

be creative!

ouch.. nasty prob

oude specs alu kassie We zijn op de wereld -om mekaar (4x)- te helpen nietwaar??-=-

Verwijderd

BalusC schreef op 10 september 2002 @ 22:06:
LeveL_42, Geweldig dat jouw probleem is opgelost :)

Waar de meeste hitte vandaan komt? Van de bovenkant (het mechanisme dus). Het is dus zinniger om een fan op de bovenkant te blazen dan direct op het printplaatje onderaan, want zo'n metalen plaat aan de bovenkant voert veel makkelijker warmte af. Nog beter is om de fans langs de hdd laten blazen, waarbij de koele lucht dus langs zowel de bovenkant als de onderkant waait.

edit:
LOL @ MuddyMagical :+
OK, maar ik heb dus van die speciale HD fans (twee fans naast elkaar in een metalen frame. (Waren al gemonteerd bij levering) En volgens mij kan ik die niet omdraaien naar de andere kant. Zal vanavond eens kijken. Overigens moet ik zeggen dat mijn HD's nooit warm werden. Met de hand voelden ze gewoon koel aan dus dat moet onder de 34 graden zijn in ieder geval. Ook mijn caseflow is aardig voor elkaar met een aanzuiger vooronderin de kast, en een extra fan achterop die de hele boel weer afvoert. Maar je een brakke drive blijft een brakke drive of ie nou gekoeld wordt of niet...

• Gompy58
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

mOrPhie schreef op 09 augustus 2002 @ 00:07:
[...]

Zolang de instellingen hetzelfde zijn is dat geen probleem hoor. Kheb zelfs een keer 2 HD's die in een stripe stonden (SCSI) overgegooit naar een ander systeem (wel dezelfde hardware en Array-kaart) en gewoon dezelfde array aangemaakt en alles werkte perfect, zelfs windows startte in 1 keer goed op :Y)
vindt je dit eigelijk niet VRESELIJK logisch ? het zou namelijk betekenen dat je ej raid ook kwijt bent als je een nieuwe raidcard gaat gebruiken....

In pricipe zou j eje schijven die een stripe set vormen of wat dan ook, gewoon losmoeten kunne trekken, in een andere pc met een raidcard kunenn stoppen, aanzetten en draaien maar....

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Pagina: 1