Toon posts:

blokjes in beeld soms met capturen video

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met het capturen van video met mijn Leadtek WinFast Tv2000 XP vtv kaart heb ik soms wat blokjes in beeld bij de videobeelden. Ik capute met de Leadtek software in MPEG-2 640x480 met een bitrate van 6000. Dit geeft over het algemeen erg goed beeld, het verschil met de VHS opname is dan ook bijna niet te zien.

Echter wat ik al zei soms heb ik her en der wat blokjes in beeld vooral bij snelle bewegingen op het beeld. Is dit te voorkomen door of een lagere resolutie te kiezen met caputen 352x288 bijv. met dezelfde bitrate 6000 dus of gewoon een lagere bitrate te kiezen. Of beide te doen: bitrate wat lager en de res. wat lager.

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:53
Dit komt idd als de beelden sneller bewegen bij een x aantal fps. Dit is volgens mij niet 100% te voorkomen en je resolutie omlaag gooien heeft geen zin.

Ik heb er zelf ook weinig verstand van, maar goed...

Verwijderd

Topicstarter
En capturen in MPEG-1 i.p.v. MPEG-2?

• SiHiDa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-03-2023
Res. wat lager zou inderdaad kunnen helpen. Probeer het eens. Waarschijnlijk kan de codec het niet zo snel aan om het allemaal te encoden.

Verwijderd

Topicstarter
maakt het veel verschil om het gewoon in MPEG-1 te coderen ipv MPEG-2 ?

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

kun je je video ook lossless opslaan? raw, rgb, yuvhuv of hoe dat ook mag heten (net zoals wav ipv mp3).
dan zou je het kunnen testen.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

blokjes komt door het mpeg formaat, je moet dan de bitrate verhogen.

Houd er wel rekening mee dat digitale satelietuitzendingen altijd al wat blokjes bevatten.
Overigens is het opslaan en realtime comprimeren naar mpeg niet goed voor de kwaliteit ongeacht de bitrate. Een normale videokaart heeft namelijk geen hardwarematige compressie.

Wil je echt goed op kunnen nemen dan kun je een Pinnacle DC10plus overwegen. Deze gebruik ik ook en is altijd perfect !

• wezzley
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 21:07
Als je echt goed in mpeg2 wilt capturen (real time) neem dan de hauppauge winTV PVR. Die heeft hardware encoding voor mpeg2.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

wezzley schreef op 09 augustus 2002 @ 18:46:
Als je echt goed in mpeg2 wilt capturen (real time) neem dan de hauppauge winTV PVR. Die heeft hardware encoding voor mpeg2.
Als je dan toch geld uitgeeft aan een kaart neem dan gewoon de DC10+. Die heeft MJPEG met 768*576 resolutie en deze kun je gewoon naar Divx omzetten. Ik denk dat mpeg2 naar divx omzetten toch een mindere kwaliteit leidt.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:31
Ik capture altijd op 768x576@25fps met mpeg4 (divx) en een bitrate van 1500 in realtime. Dat levert best mooie kwaliteit op :) hogere bitrates (10000) geven wel een paar dropped frames af en toe, maar voor korte clips is het dan wel perfecte kwaliteit. Als ik een snellere computer had gehad dan kon ik makkelijk die kwaliteit aan (ik heb nu een AthlonXP 1600+ met sdram)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wirf schreef op 09 augustus 2002 @ 18:57:
Ik capture altijd op 768x576@25fps met mpeg4 (divx) en een bitrate van 1500 in realtime. Dat levert best mooie kwaliteit op :) hogere bitrates (10000) geven wel een paar dropped frames af en toe, maar voor korte clips is het dan wel perfecte kwaliteit. Als ik een snellere computer had gehad dan kon ik makkelijk die kwaliteit aan (ik heb nu een AthlonXP 1600+ met sdram)
768*576 capturen en realtime encoden ? heb je een dual xp dan ofzo ?

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:31
Fairy schreef op 09 augustus 2002 @ 19:01:
[...]

768*576 capturen en realtime encoden ? heb je een dual xp dan ofzo ?
Nee hoor, ik heb gewoon een snelle encoder :)

edit:

Ik gebruik trouwens wel wat experimentele patches voor mencoder, die nog niet in de standaard distributie zitten en ik neem ongecomprimeerd geluid op (die ik later weer naar mp3 omzet)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Topicstarter
Real time MPEG-2 encoderen in 640x480 gaat behoorlijk goed met die Leadtek kaart maar dus heel soms bij snelle beelden dan hapert t iets verder alles prima hoor!

Overigens wat heel goed resultaat geeft voor het maken van VCD's of SVCD's van VHS opnames is een SVCD (dus MPEG-2) maken in de resolutie van een gewone VCD.. Dan krijg je dus 352x288 met een bitrare die je zelf kan instellen (dus je hele cd volzetten en maximale kwaliteit halen).

Ik heb vandaag een SVCD gemaakt van 45 minuten in 352x288 met een bitrate van 1900, en ziet er grandioos uit. Stukken beter als een gewone VCD of een SVCD in de resolutie van 480x576 (wat veels te hoog is voor VHS captures). Een goede DVD speler speelt dit overigens probleemloos af als (S)VCD.
Pagina: 1