Toon posts:

[Telindus 1121] Eweka

Pagina: 1
Acties:
  • 546 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als eerste; Ik heb de faq/readme/e.d. geraadpleegd, maar uiteraard staat dit er niet in.

Wel wil ik een opmerking plaatsen over de faq van Koffie. Je zegt namelijk dat een eigen domeintje en bSMTP over een andere poort niet mogelijk is.
Uiteraard bedoel je hier mee dat dit niet zonder een 3de partij kan, maar zet er dan wel bij dat als je een hostingprovider hebt dat je een MX record aan laat maken met bijv. een hogere cost.
Wij zijn natuurlijk niet te bereiken op poortje 25 door planet ADSL, maar onze mail wordt na een failure vanaf de verzenderde partij doorgestuurd naar de bSMTP server van onze hostingprovider.
Deze stuurt onze mail weer door naar onze mailserver via een andere poort.
Het is omslachtig, maar wel mogelijk (wat dus in de faq wordt tegengesproken)

Oke, nu mijn issue:

Al maanden mot met Eweka, maar eindelijk een ADSL ISDN router binnen. De Telindus 1121. De handleiding die zij geschreven hebben is voor de 1111/1110. Beide zijn dit geen routers.

Zojuist gebeld, maar deze router hebben ze net binnen en zelf configureren hebben ze nog niet 1 2 3 gedaan. Ze hebben contact gehad met Telindus, maar die belt hopelijk later terug naar hun.
Vreemd genoeg weet Eweka niet uit ervaring wat ze moeten invullen in de routersettings. Ik hoop daarom dat hier mensen zijn die hier meer verstand van hebben.

Ik zal eerst even een paar screenshots tonen met kommentaar :

Afbeeldingslocatie: http://my.maraex.com/telindus_pvc.jpg

De getallen die hierboven zijn ingevuld, zijn volgens de handleiding van de Telindus 1111/1110 door Eweka. Ik ga der vanuit dat deze instellingen correct zijn, met uitzondering van de Encapsulation.
Ik denk ook dat hier alles om draait op dit moment.
Je kan uit de volgende kiezen :

SNAP/IP
PPPoA VC MUX
PPPoA LLC
PPPoE
SNAP/Bridge
Bridge Routing

Ik heb de SNAP's en Bridge Routing geprobeerd, maar er worden alleen pakketten verzonden over de WAN als ik SNAP/Bridge kies.
Iemand meer informatie hier over welke ik zou moeten kiezen voor het Eweka/bbNED netwerk?

Afbeeldingslocatie: http://my.maraex.com/telindus_pvc_advanced.jpg

Dit zijn de geanvanceerde settings, maar volgens mij heb ik deze in het begin niet nodig om het te laten werken. NAT is immers gewoon 'doorrouten', maar volgens de stats verzend ie wel maar ontvangt ie niet (op 1 pakket na).

Afbeeldingslocatie: http://my.maraex.com/telindus_lan.jpg

Dit zijn de LAN instellingen. De DHCP is voor Intern en dat gebruik ik niet, dus disabled.

Afbeeldingslocatie: http://my.maraex.com/telindus_status.jpg

En dit zijn de statistieken. Je ziet dat ie verzend, maar ontvangen niet, ja 1 pakket en hoe dit komt? (Oh ik refresh en het zijn er inmiddels 2 geworden)
Als die downstream klopt, vind ik dat niet echt fijn. Betaal immers voor de volle 8 MBIT.

Afbeeldingslocatie: http://my.maraex.com/telindus_advanced.jpg

Dit zijn de geanvanceerde settings. Lijkt mij op dit moment ook niet echt belangrijk.

Mijn netwerk :

Afbeeldingslocatie: http://my.maraex.com/netwerk.jpg

Ik heb op mijn machine (awesdorp) een paar routes toegevoegd via de Telindus om te controleren, maar ik krijg van de telindus dus terug dat ie niet kan routeren:

Reply from 172.16.0.1: Destination net unreachable.

Standaard staan de gateways naar de firewall (zie bovenaan netwerkschema).

Iemand die eruit kan komen? Alvat bedankt jongens en sorry als de pics groot zijn, maar verkleinen van de pics zal een slecht resultaat opleveren qua lezen.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Ik denk toch wel dat je ppp nodig hebt, waarschijnlijk ppp-over-ethernet of ppp-over-atm; volgens mij doet bbned op die manier een wachtwoordcontrole. Daar zal je dus ook iets in moeten stellen. Maar als het goed is heeft je provider daar toch wel meer informatie over; ze zullen in ieder geval weten welk protocol je moet gebruiken en of je al of niet wachtwoorden nodig hebt.

Verder maakt NAT wel degelijk uit; als je geen NAT gebruikt stuur je verkeer van een onbekend adres het internet op. Servers die je probeert te bereiken weten niet hoe ze verkeer terug moeten routeren (als het al niet gefilterd wordt door je provider); verkeer terug komt dus nooit aan.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:16

Predator

Suffers from split brain

Ik twijfel tussen IT & NT maar toch IT omdat het vooral om de provider gaat :)
PNS -> IT

Ik heb ff gekeken en eweka gebruikt naar ik las indd bridging en geen pppoe of pppoa
Dat kan iemand in IT wel verifieren :)

Ja zal zoals vink zegt wel nog NAT zelf moeten aanzetten.
In het 2de scherm :)

Ff op die help knop daar duwen voor info ;)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-08 18:12

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het eerste ik denk inderdaad dat je PPP over ATM moet hebben.
Iets anders het is prima mogelijk om een eigen mailserver te draaien achter een planet account. Je moet de mailrelay van planet gebruiken (mailrelay.planet.nl)
http://web.planet.nl/net.speed/spamout.html

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:16

Predator

Suffers from split brain

TrailBlazer schreef op 08 augustus 2002 @ 16:24:

Bij eweka zelf staat bridging maar voor bbned vind ik pppoa VC :P

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
TrailBlazer schreef op 08 augustus 2002 @ 16:24:
Iets anders het is prima mogelijk om een eigen mailserver te draaien achter een planet account. Je moet de mailrelay van planet gebruiken (mailrelay.planet.nl)
http://web.planet.nl/net.speed/spamout.html
Nee dank je. Doe het liever zonder de ISP.

Verwijderd

Topicstarter
Predator schreef op 08 augustus 2002 @ 16:27:
[...]
Bij eweka zelf staat bridging maar voor bbned vind ik pppoa VC :P
Oke, ga ik proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Predator schreef op 08 augustus 2002 @ 16:21:
Ik twijfel tussen IT & NT maar toch IT omdat het vooral om de provider gaat :)
PNS -> IT

Ik heb ff gekeken en eweka gebruikt naar ik las indd bridging en geen pppoe of pppoa
Dat kan iemand in IT wel verifieren :)

Ja zal zoals vink zegt wel nog NAT zelf moeten aanzetten.
In het 2de scherm :)

Ff op die help knop daar duwen voor info ;)
Ook dit zal ik proberen. Eweka zei dat ze geen PPP gebruiken. (heb ook geen logingegevens enzo)

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54
8 Mbit is het maximum als je dichtbij de KPN centrale zit, 4 Mbit is een hele normale snelheid op iets grotere afstand, die 8 Mbit is NOOIT gegarandeerd, bij geen enkele provider, je zal het er dus gewoon mee moeten doen.

Verwijderd

Topicstarter
Pc123 schreef op 08 augustus 2002 @ 17:55:
8 Mbit is het maximum als je dichtbij de KPN centrale zit, 4 Mbit is een hele normale snelheid op iets grotere afstand, die 8 Mbit is NOOIT gegarandeerd, bij geen enkele provider, je zal het er dus gewoon mee moeten doen.
Dat weet ik, maar als het dichter bij een goedkopere abo komt, is het financieel beter om een stapje terug te gaan.

Overigens settings hebben niet geholpen :(

Verwijderd

Bij Cistron zijn er 10tallen van die dingen en er is nog niemand die dat ding heeft kunnen configureren als router. Dit was voor mij de reden om voor de E-tech ISDN te gaan, aangezien die met de beta-firmware wel als router kan configureren.

In ieder geval veel succes. Kijk anders eens op news:cistron.broadband via het archief van google. Daar staan 10tallen threads over de Telnidus 1121

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 20:32:
Bij Cistron zijn er 10tallen van die dingen en er is nog niemand die dat ding heeft kunnen configureren als router. Dit was voor mij de reden om voor de E-tech ISDN te gaan, aangezien die met de beta-firmware wel als router kan configureren.

In ieder geval veel succes. Kijk anders eens op news:cistron.broadband via het archief van google. Daar staan 10tallen threads over de Telnidus 1121
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Tnxs gozer. Ik ga mijn tijd verdoen aan lezen :'(

Verwijderd

Topicstarter
Oke. Deze router doet nog geen iptje aanvragen. Schijnt dat het met de nieuwe firmware wel kan, maar die zijn ze aan het testen.
Weet iemand een iprange van eweka die ik kan proberen? (zijn ze vast in segmenten verdeeld :( )

Verwijderd

Topicstarter
schopje. Nu nog niemand met de Telindus 1121 en bbNED ADSL?

• srblackbird
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 15:56

srblackbird

ThinkGEEK

Telindus 1121

setup:
-
snmp Mode On

PVC's
-
pvc1 SNAP/BRIGE vpi 0 en vci 35

lan
ip 192.168.1.1
255.255.255.0

rest 0

DHCP off en Global brige mode op Enable

en wel alles onderaan de pagina saven :)

Verwijderd

Werkt die dan als router :?

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-08 08:52
schopje. Nu nog niemand met de Telindus 1121 en bbNED ADSL
Ik heb afgelopen weken een stuk of 20 van deze dingen lopen configureren. Ik configureer ze enkel als bridge. Bij onze klanten plaatsen we een draytek Vigor 2200 achter de Telindus. De Draytek is dus de router. De draytek vraagt via DHCP een IP-adres op bij de provider. Verder speelt de Draytek dan ook als DHCP server voor de rest van het netwerk.

Als je de juiste instellingen wilt hebben van de Telindus 1121 zodat ie werkt met het BBNed netwerk als bridge moet je me ff mailen..

Ik zie net dat Yorick de juiste instellingen gepost heeft.
De nieuwste firmware die ik heb is 6.0.25.

• srblackbird
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 15:56

srblackbird

ThinkGEEK

fagao schreef op 16 augustus 2002 @ 21:16:
[...]

Ik zie net dat Yorick de juiste instellingen gepost heeft.
De nieuwste firmware die ik heb is 6.0.25.
Ik heb ook zelf de telindus :)

Ik heb er nu een switch achterstaan en ik kan zo via eweka met 2 pc's tegelijk online (zonder zelf iets te configureren :) )

(fagao, als je verder nog info nodig hebt over de 1121, ik heb het een instrucie ding (van eweka gekregen :) )

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 13:33
We hebben op mijn werk adsl via Solcon, wat dus ook BBned is. We kregen daar ook dat Telindus aparaat erbij, met de mededeling dat tie niet als router gebruikt kon worden in verband met niet goed werkende firmware. Gewoon als bridge geconfigureerd en aan een server gehangen die meteen router en firewall is.

Met de nieuwe firmware zou die wel als router gebruikt moeten kunnen worden, maar ik heb toch liever mijn huidige oplossing, vooral omdat ik dan de firewall zelf kan configureren.

Maar vertel Eweka dat ze contact op moeten nemen met Solcon, die hebben namelijk al een aardig tijdje ervaring met die Telindus volgens mij.

Verwijderd

Toch lullig als je een apparaat koopt dat zegt een modem EN router te zijn en de helft werkt niet.

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-08 08:52
Yorick,
mail maar naar adsl@NOSPAMfagao.com

Verwijderd

Topicstarter
Oke.

Heren bedankt maar als bridge instellen is niet de oplossing. Anders hadden we wel de 1111 aangeschaft.

Koop je een router, moet je hem als bridge in gaan stellen.

En als je hem als bridge wilt instellen, iemand die precies een voorbeeld heeft van de instellingen?
Mijn netwerkschema wil ik gehandhaafd hebben.

Voorbeeld zou dus kunnen zijn dat de machine COMMCENTER als router gaat fungeren. Iemand de settings dan voor de 1121?

Verwijderd

Topicstarter
kun je mij ook even mailen? zie profiel. tnxs

Verwijderd

Topicstarter
Oke probleem opgelost. Nieuwe firmware gedownload en gepatched en gaan (na de default gateway ingesteld te hebben).
Krijg alleen die portforwarding niet voor elkaar. Zou het komen door de encapsulation (Bridge Routing) of een firmwarebug?

Iemand wel portforwarding voor elkaar gekregen?

• berend_engelbrecht
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-04-2015
Ik heb ook zo'n Telindus 1121 van Eweka. Ik heb eerst zeker 4 uur geprutst, hij zei dat alles online was, maar internet ... ho maar :(. Al die dingen.. PPP - kennelijk niet nodig... gateway - nergens te vinden op de eweka site :(:(

De firmware patch http://www.eweka.nl/Telindus1121.zip was dus DE oplossing. Het interesseerde me maar matig omdat er stond dat de dhcp server er mee gepatcht werd en die wilde ik niet gebruiken. Maar het blijkt dat die patch ook voor de DHCP client op het WAN is. En die gebruikt eweka om je gateway en ip-adres in te stellen.

Ik heb het gewoon heel basic ingesteld, zoals in de handleiding van eweka voor de telindus 1111. Al die extra dingen zoals bridge gaven bij mij alleen problemen.

Dus zo ingesteld:
- eerst firmware update
SETUP:
+ routername en password naar eigen smaak ingesteld
+ DNS: niet echt nodig omdat ik de dhcp server niet gebruik, maar toch maar mijn favoriete DNS'jes ingesteld: 195.121.1.34 (ns1.wxs.nl) en 194.109.6.66 (ns.xs4all.nl).
+ SNMP mode: Off
PVCs:
+ PVC1: Bridge routing VPI=0 VCI=35 PPP niet ingevuld NAT:Disable
+ PVC2...PVC4 Not in use NAT:enable (defaults laten staan)
PVCs, knop "advanced settings":
+ niets ingesteld
PVCs, knop "more advanced settings" (hoe verzinnen ze het):
+ PVC1: door de dhcp server van eweka ingevuld, WAN IP1: <extern ip> subnet 1: 255.255.255.0 IP/subnet 2: 0.0.0.0
LAN:
+ Primary IP address: anything wat handig is op je lokale netwerk. ik gebruik 10.0.0.*, heb dit op 10.0.0.139 gezet (heb ook alcatel/mxstream op 10.0.0.138 :D)
+ subnet mask: 255.255.255.0
+ secondary IP/subnet: 0.0.0.0 (unused)
+ DHCP Server: Off (doet mijn alcatel al en mijn servers zitten op vaste IP)
+ Global bridge: disable. Als je dat enabled gebruikt ie 10.0.0.150, dat kickte mijn primary webserver van het LAN, niet leuk :(
+ IGMP, DMZ, RIP: disabled
ADVANCED:
+ port mapping:
++ ID 1: internal ip 10.0.0.140 internal port 80 external port 80 protocol TCP
hiermee is een pc met interne ip 10.0.0.140 dus als webserver voor de buitenwereld zichtbaar. Werkt voor mij perfect, na de firmware patch.
+ IP routing wordt automatisch door de eweka dhcp server ingesteld. voor mij heeft ie dit er in gezet:
++ ID 1: dest. IP: 0.0.0.0 subnet: 0.0.0.0 gateway: 217.8.98.1 interface: ATMPVC 1

Last but not least... ff office XP service pack 2 gedownload van een servertje van Bill in het verre Redmond... 600 kilobyte/s :*):D

The best proof of intelligent life in space is that they have never tried to contact us ;)

Verwijderd

is subnetmask niet altijd 255.255.255.0? ik zie steeds 255.255.0.0 staan
Pagina: 1