Toon posts:

Plextor writer dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn plextor 4/2/20 geeft regelmatig lees en schrijffouten. Ik heb hem al eens open gehaald en 'ontstoft'. Op de looprails zat nog voldoende vet en hij kon nog vlot bewegen. Iemand nog enig ander plan of mag ik die weggooien? :(

Net gisteren mijn IBM 45GB met bad clusters terug gestuurd en nu dit weer...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Staat de Plex wel op DMA mode? Zien de kabels een beetje gezond eruit? Hoe is de Plex geconfigureerd? (primary/secondary/master/slave)

Verder moet je echt wel uitkijken bij het schoonmaken van een brander. Als je de lens van de laser eenmaal aanraakt, al is het alleen maar met een schoon doekje, dan kun je hem inderdaad weggooien :/

Verwijderd

Topicstarter
Het is een SCSI en dus geen probleem met IDE instellingen. Het probleem kwam er voor ik er hem schoonmaakte en het is niet verbeterd of verslechterd na het schoonmaken. Van de lens ben ik afgebleven, die zag er al schoon uit.

De SCSI kabel is al meer dan een jaar lichtjes beschadigd, maar dat is enkel een klein schrammetje aan de rode (grond?) draad (net geraakt met het toeschuiven van de case). Gaf nooit een probleem en ik betwijfel dan ook sterk dat dat er iets mee te maken heeft. Het is trouwens niet dat hij niks meer leest, het lijkt echt alsof hij vast blijft steken, is bijna altijd op dezelfde plekken...

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Wallie

Herr

Je hebt alles schoongemaakt behalve de lens? Tja.. wat heb je dan schoongemaakt? :) 't Is juist de lens die je schoon moet maken meestal. Neem pure alcohol (95%, verkrijgbaar bij de drogist), en een watte staafje, en zachtjes ermee over de lens wrijven.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
Wallie schreef op 08 augustus 2002 @ 17:10:
Je hebt alles schoongemaakt behalve de lens? Tja.. wat heb je dan schoongemaakt? :) 't Is juist de lens die je schoon moet maken meestal. Neem pure alcohol (95%, verkrijgbaar bij de drogist), en een watte staafje, en zachtjes ermee over de lens wrijven.
Also check if the laser lens is clear, if it is not clean it with some CD cleaning fluid or distilled water.
Never EVER use alcohol to clean a lens as this will leave a thin film on the lens and it may react with some plastic lenses!

http://www.cdmediaworld.com/hardware/cdrom/cd_repair.shtml

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:03

Exirion

Gadgetfetisjist

BalusC schreef op 08 augustus 2002 @ 15:44:
Verder moet je echt wel uitkijken bij het schoonmaken van een brander. Als je de lens van de laser eenmaal aanraakt, al is het alleen maar met een schoon doekje, dan kun je hem inderdaad weggooien :/

Hoe kom je daar nou bij? Ik heb zowel van m'n oude CD-ROM drives, m'n DVD-ROM drive, als m'n CD brander de lenzen wel eens schoongemaakt met een wattenstaafje met spiritus, en daarna met een wattenstaafje/tissue met water om spiritusrestjes weg te halen, en dat ding perfect. Het is wel zo dat het in een hele gevoelige verende ophanging zit, dus je moet heel voorzichtig zijn.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

mot je hem begraven >:)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb er in ieder geval slechte ervaringen mee. Maar dat dateert ook alweer van enkele jaren geleden. Sindsdien heb ik een gewone Lens Cleaner CD'tje aangeschaft en tot dusver nog nooit problemen mee gehad.

De aanpak met wattenstaafjes en tissues is nieuw voor mij. Werkt dat echt zo goed? Ik heb het idee dat wattenstaafjes best wel kunnen pluizen. Het zal wel veel meer een kwestie van voorzichtigheid, geduld en vaste handen zijn :)

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
Exirion schreef op 08 augustus 2002 @ 18:15:
[...]
Hoe kom je daar nou bij? Ik heb zowel van m'n oude CD-ROM drives, m'n DVD-ROM drive, als m'n CD brander de lenzen wel eens schoongemaakt met een wattenstaafje met spiritus, en daarna met een wattenstaafje/tissue met water om spiritusrestjes weg te halen, en dat ding perfect. Het is wel zo dat het in een hele gevoelige verende ophanging zit, dus je moet heel voorzichtig zijn.
Ik weet niet of het verstandig is om spiritus te gebruiken, omdat het alcohol bevat.
Spiritus wordt bijvoorbeeld nooit gebruikt door glazenwasser, omdat het een blauw laagje achterlaat, plus dat spiritus de structuur van het glas aantast.
Bovenstaande is geen fabeltje, deze kennis heb ik van een volleerd glazenwasser vernomen.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:41

FastBunny

Give it the Works !

Mijn 4x12 Plextor brander van 4 of 5 jaar oud doet het ook slecht meer met branden, veel fouten. En die brande cd's die niet meer gelezen konden worden. Heb maar een 32x lite-on gekocht :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:03

Exirion

Gadgetfetisjist

Xfile schreef op 08 augustus 2002 @ 19:51:
Bovenstaande is geen fabeltje, deze kennis heb ik van een volleerd glazenwasser vernomen.

Zoals je kunt lezen spoel ik het een beetje na met water, juist daarom.

En verder, ik maak m'n Iiyama Diamondtron scherm al 5 jaar wekelijks/maandelijks schoon met keukenrol met spiritus, en nogsteeds is het glas zo helder als wat :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-04 22:43
ik heb een 4jaar oude brander van philips die bij elke brandbeurt fouten geeft.
Schoonmaken kon ook niet was dus echt kapot. Misschien is de levensduur van die oude branders toch niet zo lang.

In mn eigen pc zit nu een plextor 40/12/40. Zoveel kost die niet O-)

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem met een brander is dat na xx uren gebruiken de laserdiode verzwakt. Maar aangezien ik hier geen tonnen cds mee gebrand heb hoop ik dat het iets anders is. Ik zal in ieder geval de lens nog eens bewerken. ;)

Wat is zo tegenwoordig de beste prijs/kwaliteit brander als het mislukt? :)

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Koop een laserclean setje b.v hier en als dat niet werkt ben ik bang dat je ouwe plextortje naar de brander hemel aan het gaan is... :(

Beste prijs kwaliteit nieuwe brander: Lite-on (ook overclockbaar, zie forum cdfreaks.com).

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

Verwijderd

Topicstarter
Na de lens cleaning nog steeds hetzelfde resultaat.
Een minuut stilte graag. (zowel voor mijn writer als voor mijn bankrekening, gisteren 80 GB hard disk als vervanging voor de IBM gekocht en nu nog een nieuwe writer. :( )
Pagina: 1