Toon posts:

voltage - rpm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,
mijn voltage doet raar in asus probe monitor prog.

vcore gaat soms even hoog, is dit wel juist ? of een fout in het programma, want dit lijkt mij niet zo goed te zijn =>

http://users.pandora.be/BNC/neo/info.JPG

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Plaatje ziet er prima uit.. :?
Als je niet tevreden bent met Asus Probe, zoals velen hier op GoT, dan zou je eens MotherBoard Monitor moeten uitproberen :)

Verwijderd

Topicstarter
ah, ok, tnx,
dacht dat het slecht was voor de core :)

Verwijderd

Topicstarter
gvdmme, mijn processor is denk ik verneukt :'(
als ik de pc aanzet dan valt ie na 5 seconden uit.
reset ik de bios, dan gaat ie wel weer, maar save ik dan op 1533mhz, en boot ik opnieuw dan slaagt ie weer af. is mijn processor nu stuk?? processor werd 60°+ met case open, case dicht 75° (1* gebeurd, en dat was deze morgen).

a7v333 heeft toch zo'n C.O.P, waarom is mijn processor nu slecht?? vreemd vond ik wel dat mijn processor een groene kleur heeft en niet bruin. ax1800dtm3c.

heb er nu mijn 800mhz thunderbird weer in en hij word maar +-45°, stabiel. cooler = artic cooler 2500.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:06
zit er wel arctic silver tussen de proc en heatsink en zit 't er wel goed?
Draait je cooler wel op volle toeren?
Zit je proc wel goed in 't mobo?

Die proc werd in meerdere kleuren geleverd, geen zorgen over maken.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
er zat koelpasta op, processor deed het goed ervoor
toen sloeg ie ineens af en nu valt ie telkens na de biosboot van de grafische kaart uit.

heb nu mijn oude thunderbird 800 met dezelfde cooler (draait +- 2700 rpm) en deze proc. word maar max 46°

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

hmmm, vreemd probleem..
je zegt dat je mobo uitslaat telkens als ie probeert te booten :?
misschien is het gewoon om je processor te protecten wegens het ASUS COP-systeem.

of misschien zijn je mobo-instellingen niet juist?!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke koeler gebruik je? Het klinkt alsof je een oude koeler, speciaal voor T'birds, herbruikt op een nieuwe XP.. Dat je systeem afslaat en herstart kan inderdaad aan de thermische beveiliging liggen. Check in dit geval de relevante instellingen in de BIOS. Maar het kan ook aan een beschadigde XP core liggen, doordat de koeler op de verkeerde manier gemonteerd werd :/

Verwijderd

Topicstarter
ok hij gaat weer; ik heb de artic cooling super silent 2500 (support tot xp 2600+).
heb nu mijn xp er weer in en hij gaat weer, vreemd! maar hij word nu nog 61° met case open, als ik memory test doe, of een spel speel dan slaagt ie weer af. Wat moet ik nu doen?? fsb 133/33 , kan ik deze niet gewoon op 100 zetten ?? of kan dit kwaad voor mijn XP. Of heeft er misschien iemand de bios voor de A7V333 die ze op tomshardware gebruikten (dus dat het bord niet op 135mhz staat geklokt??).

specs:
-----------
Asus A7V333
AMD XP 1800+
333mhz Apacer cl2.5 ddr ram
msi geforce 2mx 32mb
hauppauge wintv primio
levelone ethernetcard
nieuwste bios 1011
CPU Temp 62° (zonder veel te doen) / met thunderbird 800mhz 46°
MB Temp 38°
vcore = 1.79
+12 = 12.34
-12 = -12.89
+5 = 5.03
-5 = -5.44
+3.3 = 3.39
cooler = 2700rpm
windows xp / via drivers

snap ook niet waarom hij nog zo hoge waardes aangeeft (mbm). Moet ik nog een instelling veranderen in mijn bios, of iets anders, help _/-\o_

greets

Verwijderd

al andere videokaart of geheugen geprobeerd?

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:26

Dark

who tweaked the light?

die moederbord temp van 38 graden wijst op een slechte airflow in je case, die zou dichter bij de kamertemp moeten liggen als dat goed was. probeer eens met kast open wat voor temps je dan hebt?

Cooler op 2700rpm lijkt me erg laag voor een cpu-fan, de betere cpu-fans draaien toch meest wel 3300-6000 rpm... hier is lijst van dooer asus aangeraden heatsinks: http://www.asuscom.de/sup...bo_cpu/faq100_cooling.htm

het monteren van een heatsink lijkt makkelijk, maar om het goed te doen is een kunst opzich... maak alles nog eens goed schoon met een beetje thinner of alcohol, daarna opnieuw zo dun mogelijk koelprut aanbrengen, oplettend dat er geen stof of zooi inzit, die het contact met de heatsink kan doen verminderen. zie b.v. de site van arctic siver voor goeie instructies.

Het bord draait standaard op 133mhz, alleen met turbo optie aan draait ie op 135mhz. Die optie zorgt ook vaak voor problemen, omdat die naast de zichtbare tweaks in de bios nog een aantal andere registers tweakt die de latecies van het gegheugen en de bussen beinvloeden, waar niet elke configuratie even goed mee om kan gaan...

[ Voor 0% gewijzigd door Dark op 09-08-2002 20:19 . Reden: urltje naar asusfaq ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mijn case al open, als ik deze dichtdoe dan ging mijn processor temp in bios richting de 75°. op het doosje van de cooler staat dat ie goed is voor 2600+, maar ik zal maar eens een andere halen. Pasta weet ik wel hoe aan te brengen.

dat van die 135mhz ben ik niet zo zeker van, als ik gewoon mijn amd 800 thunderbird erop zet dan staat ie op 8 multiplier en 100 fsb en dan geeft die ook 807mhz aan in mbm. Heeft nooit op turbo gestaan, misschien dat hij die automatisch op turbo heeft gezet met mijn thunderbird? Dat weet ik niet.

kan ik deze processor gewoon op 100mhz laten draaien?? of is dit niet goed voor processor-pci-agp,...?

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Toch moet er wat mis zijn als je zulke hoge temps hebt, ik heb zelf een 1900+ met Swifttech462U+delta-extreme fan, die houden de proc op 42-55 graden, met bios 1011. Die 55gr haal ik alleen na een uurtje CPU-Burn, een middagje gta3 of morrowind (games) maakt 'em maar 52 gr...

dat van die 135mhz heb ik zelf ook alleen van waarneming met AXP procs, wat ook kan schelen is welk tooltje je gebruikt om het uit te lezen, H-Oda's wincpu-id heeft een live-cpuspeed meter, die bekend staat als nauwkeurig. San is maar een momentopname en bovendien heeft dat progsel het ook wel eens mis, zeker op de nieuwere chipsets... agpspeed wordt ondermeer ook verkeerd ingeschat door san.

tuurlijk kan je de proc op 100mhz draaien, maar uiteidelijk zit het 'em ergens anders in heh, want 133 moet toch op z'n minst wel kunnen op een xp1800+ (kleur maakt echt niks uit hoor...), en met wat betere cooling zelfs wel 142-145mhz ...

Verwijderd

Topicstarter
Mijn ram 333mhz, die draait toch op 333 hé?? kan ik dat ergens zien??
Ik zal maar eens een nieuwe koeler kopen dan.
Deze koelers kan ik hier nog krijgen, welke zou ik dan best nemen, of zijn deze niet goed?:

Enermax UC-12FAB [KOEENEUC-12FAB]
Enermax UC-8FAB [KOEENEUC-8FAB]
Enermax UC-9FAB [KOEENEUC-9FAB]
Spire 5T060B1H3R for AMD [KOESPI5T060B1H3R]
Spire 6D05B3 for AMD Athlon [KOESPI6D05B3]
Spire AMD 5E32B3 [KOESPIAMD5E32B3]
Thermaltake A1132 Dragon Orb [KOETHEA1132]
Thermaltake P4 VOLCANO 478 [KOETHEP4VOLCANO478]
Tiger 5DA6800B [KOETIG5DA6800B]
Titan M Ball 8cm High perfor [KOETITMBALL8CM]
Titan TFD602012S [KOETITTFD602012S]
Titan TTC003 System Exhaust [KOETITTTC003]
Titan TTCHDC3 [KOETITTTCHDC3]
Titan TTCM2AB Majesty II [KOETITTTCM2AB]
Titan TTCMV1AB 3D VGA [KOETITTTCMV1AB]
Zalman CNPS5005-Cu [KOEZALCNPS5005-CU]
Zalman CNPS6000-AICu [KOEZALCNPS6000-AICU]
Zalman CNPS6000-Cu [KOEZALCNPS6000-CU]
Zalman CNPS6500A-AICu [KOEZALCNPS6500A-AICU]
Zalman ZM17-Cu [KOEZALZM17-CU]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

tsja das een hele lijst, de meeste daarvan ken ik niet, gewoon eens wat vergelijkende reviews opzoeken is denk ik het best... wat ik verder belangrijk vindt aan een hsf, naast koeling en geluid is ondermeer de bevestigings methode, de afwerking, en hoe ie in je airflow past...

Verwijderd

Topicstarter
ok tnx,

heb nu wat zitten doorlezen en mijn vcore staat nu op 1.8volt
zou ik deze niet kunnen verlagen tot 1.7, zou ie dan al niet wat minder heet worden ?? of unstabiel.

update:
heb mijn fsb op 100 gezet en 3:5, en nu loopt ie 54-53 °c, moederbord wel nog steeds 38°, veel beter dus.
heb mijn vcore ook op 1.75 gezet, maar hij blijft 1.8 aangeven :(. daar klopt nog iets niet. mja, zal maar een nieuwe koeler halen en dan terug op 133 zetten

Verwijderd

Topicstarter
als ik mijn vcore op 1.75 wil krijgen moet ik dan de VID op UNLIMITED zetten en dan jumperfree mode afzetten (jumper), en dan handmatig instellen???

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 23:05:
ok tnx,

heb nu wat zitten doorlezen en mijn vcore staat nu op 1.8volt
zou ik deze niet kunnen verlagen tot 1.7, zou ie dan al niet wat minder heet worden ?? of unstabiel.

update:
heb mijn fsb op 100 gezet en 3:5, en nu loopt ie 54-53 °c, moederbord wel nog steeds 38°, veel beter dus.
heb mijn vcore ook op 1.75 gezet, maar hij blijft 1.8 aangeven :(. daar klopt nog iets niet. mja, zal maar een nieuwe koeler halen en dan terug op 133 zetten
In het bios stel je de minimale spanning in, wat je afleest is de gemiddelde spanning. dus het is normaal dat daar enig vershil tussen zit, en 25 hondertste is nou niet bepaald zorgwekkend. Ook is het zo dat die spanning nog een beetje inzakt als je de proc 100% belaadt. Probeer maar eens gewoon mobomon tegelijk met burnk7 te draaien, dan zal het voltage wel naar 1.76v zakken , als de cpu voeding het wat zwaarder krijgen...

uiteraard zou de proc op lager voltage/fsb wat koeler draaien, maar je moet het toch echt ergens anders in zoeken, want de gespecificeerde fsb van 133 bij 1,75volt moet ie toch makkelijk halen heh.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik weet het, ik ga hem ook niet laten draaien op 100 hoor, ik ga eerst wat koelers proberen en als hij dan nu +- 42° ofzo zou zijn, dan zet ik hem terug.

Verwijderd

Topicstarter
cpu word nu niet meer zo warm , maar als ik memtest of cpu burn draai dan slaat hij onmiddellijk af na +-5 min. toen was de temp 52° (redelijk koud), en eerst sloeg hij af bij 62-65°, ligt het dan nog wel aan de koeling en niet aan iets anders, want cpuburn en memtest zijn twee zware programma's?? ook in games slaat hij af.

dit zijn mijn bios instelling, misschien dat er iets fouts staat ?? of iets wat ik beter verander-aanpas:
Advanced:
---------------
CPU Speed: 1150 Mhz
CPU Freqency Multiple: 11.5x
CPU/PCI Freqency Ratio: 3:5
System Preformance: optimal
CPU Vcore Setting: Manual
CPU Vcore: 1.750v
CPU L1 Cache: Enabled
CPU L2 Cache: Enabled
PS/2 Mouse Function Control: Auto
USB Legacy Support: Auto
OS/2 Onboard Memory > 64: Disabled

Chip config:
---------------
SDram Configuration: by SPD
SDram 1T Command Control: Auto
SDram Bank Interleave: Auto
Graphics Aperture Size: 64MB
AGP Capability: 4xmode
AGP Drive Strength: Auto
AGP Performance Control: Disabled
AGP Fast Write Control: Disabled
Video Memory Cache Control: UC
Memory Hole At 15M-16M: Disabled
PCI 2.1 Latency Compliant: Disabled
Onboard PCI IDE: Both
S2K Bus Driving Strength: Auto
DQS Driving Strength: Auto
DQS Output Strength: Auto
DQS Input Strength: Auto
Dram Burst Length: 4
MAA Driving Strength: Auto
MAB Driving Strength: Auto

PCI Config:
---------------
PCI/VGA Palette Snoop: Disabled
PCI Latency Timer: 32
USB Function: Enabled

Other config's:
--------------------
Over Shut Down Setting: Auto
Plug & Play O/S: No
Reset Configuration Data: No
Boot Virus Detection: Enabled
Interrupt Mode: APIC

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lijkt me een geval van brakke voeding. Wat voor een voeding heb je? Ook kan het aan brak geheugen liggen, maar dan zou memtest86 gewoon fouten moeten melden in plaats van abrupt af te slaan :)

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Je bios config lijkt me goed, alles op default moet geen problemen geven...
met memtest bedoel je waarchijnlijk de sisoft sandra memtest, of een ander windows progje?

de memtest waar balusc aan refereert is een appart progje dat je boot van floppy (www.memtest86.com) gebruikt om het geheugen te controleren. in jouw geval zeker de moeite waard want het moet toch ergens in zitten heh...

vertel ook eens wat meer over de voeding? merk, type, watt, hoeveel watt geeft die op 3,3v+5v, wat geeft je mobo aan voltages weer? Vooral a-open 300w voedingen zijn nogal krap bemeten met maar 150w op de 3,3v+5v, andere merken zoals enermax verkopen een voeding met die specs ook als 265w model, niet als 300w model...

Verwijderd

Topicstarter
geprobeerd met de memtest van deze site: http://hcidesign.com/; zal de andere ook eens proberen (dos).

core0 = 1.79v / core1= 1.79v (zal wel de vcore zijn)
+5v = 5.05v
+12v= 12.22 v
-12v= -12.77v
-5v= 5.36v
+3.3v= 3.4 v
met lichte schommeling (soms 0.02 v hoger-lager)

het is een 400watt psu, maar van wel merk weet ik niet (noname denk ik wel, sticker= QC PASS).

heb hem in dos 1 pass laten doen , met het prog, dat jij zei, en hij had 0 errors. Ik zal hem deze nacht opzetten, want dat zal wel lang duren. mijn geheugen is trouwens 1* 256mb Apacer/samsung cl2.5 333mhz

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voeding ziet er puik uit: 400W en geringe schommelingen in de voltages. Als uit memtest86 blijkt dat het geheugen ook in orde is, dan zou ik de moederbord en CPU eens laten uittesten bij een computerboer of bij een vriend met een soortgelijk config. Eerst de CPU's uitwisselen en dan kijken welke PC hangt :)

By the way: QC PASS = Quality Check Passed ;)

Verwijderd

Topicstarter
voila, heb de hele nacht memtest laten opstaan, heeft 45 pass gedaan, en 0 errors, zal mijn processor dan maar eens gaan testen.

Verwijderd

Topicstarter
heb nu zitten gamen (quake 3), en heb nu alles op laagste staan, agp op 2x, cpu op 100 fsb, 1t disabled, 1.75v vcore (geeft wel 1.8v aan in mbm), cpu/mem wel op 3:5, cpu loopt op tot 60° in q3, en in windows word ie niet heter dan 53°, en eerst werd ie op hoge instelling in windows wel 61°, dus zal het aan de koeler liggen zeker?? maar welke moet ik nu nemen?? heb de koelers van dat lijstje dat ik hierboven had getypt nagekeken, maar dit zijn allemaal slechte koelers. Kan ik dat ergens bestellen die koelers en welke neem ik best? (rond 50 euro).

• Dark

Dark

who tweaked the light?

okay, je mem is dus in orde op de geteste snelheid en latecies.
thermaltake volcano6 cu is een een goeie budget cooler die ik ken, ik neem aan dat de volcano7 nog iets beter is, die is volledig van koper... voordeel met die blokjes vond ik zelf dat ie aan de onderkant mooi over de northbridge blaast, en dat de vinnen in de zelfde richting uitkomen als de NB.

een van de gangbare betere koelblokken is de alpha pal 8045. Zelf heb ik een swiftech, maar die is nog wat duurder...

http://shop.freezinghardware.nl is een shop met erg veel keus op dat gebied, daar moet je iets kunnen vinden :P

[ Voor 0% gewijzigd door Dark op 12-08-2002 20:17 . Reden: url gefixt ]

Pagina: 1