Laptop HDD Hitachi vs IBM

Pagina: 1
Acties:

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-01-2024

Majestic

Neerlandici.

Topicstarter
Ik heb sinds vorig jaar september een laptop voor school :P
Heb toen de fout gemaakt om een cloon laptop te kopen: Promedion 2700C.

Verder prima apparaatje maar minder snel dan de toshiba's en Dell machines.
Nu vroeg ik me af of een ander type HDD snelheidsverschil zal uitmaken. Er zit nu een 20 GB Hitachi schijf in. DMA staat netjes aan maar die schijf is gewoon mega traag.

Zouden de systeemprestaties vooruit gaan wanneer ik deze vervang door een A-klasse harde schijf e.g. een IBM ? Of zal de onboard ATA controller de beperkende factor blijven ?

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:42
de harddisk zal de grootste bottleneck wezen. Er is een 5400rpm harddisk van ibm voor laptops. Deze is snel, maar of ie ook nog betaalbaar is dat betwijfel ik.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Bekijk eens wat voor schijf erin zit. Want een 4000rpm vervangen met een andere 4000rpm heeft weinig zin als de specificaties vrijwel hetzelfde zijn.

Die 5400rpm schijven IBM zijn idd aardig aan de prijs (rond de 500 euro).
Een flinke klap geheugen zodat windows geen swap naar schijf hoeft uit te voeren scheelt ook een boel (als je bv maar 32MB hebt, het verschil tussen 128MB en 256MB is al minder merkbaar).

In de C't (ComputerTechniek van F&L) staan regelmatig performance-tests van ook 2,5 inch harde schijven.

Senile! Senile Oekaki

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-01-2024

Majestic

Neerlandici.

Topicstarter
Zit reeds 256 MB geheugen in.
Swap heb ik nog niet eerder ingesteld..

Denk niet dat ik er veel op vooruit ga als ik deze verhalen hoor.

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Hitachi HD's zijn van zichzelf al niet echt rap, en dan is het ook nog een laptop HD.
Ik zou gewoon voor de IBM gaan.

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
De vooruitgang zal niet echt merkbaar zijn. Ik weet uit ervaring wel dat een BIOS flash op die 2700c dingen soms een geweldige vooruitgang met zich meebrengt (hangt er vanaf welke BIOS er nu in zit).

De originele fabrikant is Clevo (www.clevo.com.tw). Volgens mij staan er ook BIOSen op die site. Let wel op met flashen, want als het mis gaat ben je natuurlijk een notebook armer....
Pagina: 1