HD wordt niet door bios herkend

Pagina: 1
Acties:

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 17:47
Ik probeer mijn "nieuwe" IBM 40GB (60GXP, 7200rpm, 2MB) op mijn Epox Ep-BX3 (i440BX/ZX) moederbord aan te sluiten. Maar bij het booten als hij de HD gaat herkennen, loopt ie vast, ookal druk ik op F4 om dit over te slaan.

Mijn bios versie is 4.51pg. Er staan 2 partities op de hd, waarvan 1 het OS.

Verder wordt de HD wel herkend op mijn andere PC met een MSI Turbo 2 Mobo.

Weet iemand wat het probleem is?

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Verwijderd

Je kan het natuurlijk ook handmatig instellen.
gegevens staan op je hd

• maartenvdv737
Hmm, maar als ik voor het herkennen van de hardware het proces oversla met F4, dan zegt hij bij het booten dat er geen system-disk is....

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Alles is wel goed gejumpert en zijn de kabels ook goed aangesloten?

• maartenvdv737
Mijn andere IBM schijf, van 20Gb doet het prima, dus wat voor soort jumpers zou ik moeten veranderen? De HD jumpers staan gewoon op Master en de HD gaat in IDE 1

Verwijderd

Ondersteunt die bios versie wel HDU > 32 GB?

• oc_maniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-02 17:20
http://www.epox.com/html/.../motherboard/bios/bxc.htm -< bios update.

Denk dat je BIOS de harddisk niet herkend. Als je een jumper voor limit harddisk size op die harddisk hebt zitten, test die eens. Denk dat je BIOS schijven groter als 32gig niet aankan op dit moment (lees zonder correct bios).

Specs: AMD XP2000+(P), Asus A7V133 mb, Asus V7100Pro 32MB SDRAM, 768MB RAM 2-2-2, SB Live! Platinum, LG F900P, WD1200JB

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
maartenvdv schreef op 08 augustus 2002 @ 14:21:
Mijn andere IBM schijf, van 20Gb doet het prima, dus wat voor soort jumpers zou ik moeten veranderen? De HD jumpers staan gewoon op Master en de HD gaat in IDE 1
Staan ze beide op master? Dat kan dus niet.

Als je ze beide aansluit op één IDE kanaal dan moet er eentje worden gejumpert als Master en de andere als Slave.
Doorgaans stel je de HD waarvan je wilt booten in als Master.

Verwijderd

Als ie een andere HDU gebruikt gaat het goed -> 32 GB bios limiet !

Verwijderd

Bios van je moederbord updaten (kijk ff op de epox site) moet helpen.
Anders heeft IBM vast wel een tooltje om je BIOS voor de gek te houden waardoor het lijkt alsof de harddisk kleiner is dan 32 GB maar je toch alle GB-tjes kan gebruiken.

• maartenvdv737
Warp, ik sluit natuurlijk telkens maar 1 HD aan, dus geen 2x master.

Ik ga even die bios upgrade van epox gebruiken, hopen dat die een nieuwere award versie geeft.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer na het Autodetecten eens de Harddisk Type op AUTO te zetten :)

Overigens die BIOS Versie "4.51PG" duidt op de versie van de AWARD ROM zélf en niet op de BIOS binary van de moederbord.. Haal eens de nieuwste BIOS van de Epoxsite af en flash het boeltje. Vaak is het zo dat de nieuwere harddisks niet helemaal lekker op oudere plankjes werken :)

• maartenvdv737
Na het flashen werkt het prima... Alleen nu moet dat ding nog uit PIO mode komen, dat probleem had ik ook al op mijn MSI turbo 2 Mobo. Die 40Gb schijf wil maar niet in UDMA 5 draaien :-(

Zie hier:
Computer uitzonderlijk traag in winxp voor specs.

Maar dan nu ook op mijn Epox Ep-BX3
Dit keer trouwens met 5.5Mbps , maar dat is vast ook niet UDMA 2 :P

• oc_maniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-02 17:20
De Intel BX / ZX chipset kan maar tot UDMA2 (33MB/s). Maar pio is ook niet goed, kijk in de opties in de BIOS, of er ergens iets staat van UDMA enabled/disabled.

Specs: AMD XP2000+(P), Asus A7V133 mb, Asus V7100Pro 32MB SDRAM, 768MB RAM 2-2-2, SB Live! Platinum, LG F900P, WD1200JB

Pagina: 1