[Linux] Partities

Pagina: 1
Acties:

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 12:43
Hej All,

Ik ben nu bezig met de installatie van Suse 7.0. Het is een wat oudere versie, maar daar heb ik het complete pakket nu van liggen, dus inclusief alle manuals: wel zo handig voor een n00b :P Het probleempje waar ik nu mee kamp is het volgende:

Op de pc, welke mijn server wordt, waar ik linux nu op aan het installeren ben, stond Red Hat 7.2. De harddisk is ingedeeld in 3 partities door de vorige eigenaar. 2 zijn 'Native Linux' genoemd, de eerste is ongeveer 50 mb (dacht ik), de andere 1.78 GB. De derde partitie is genaamd 'Linux Swap', en is 256 MB groot. Dat was oorspronkelijk 2x de memory grootte.
Nu is dus de vraag of ik eenzelfde structuur moet aanhouden als de vorige eigenaar heeft toegepast. Of moet ik simpelweg de harddisk als een grote partitie laten formatteren? Aangezien ik nu 256 MB ram heb, zou ik dus de swap partitie 512 MB moeten maken, right?

Wat zal ik doen...En waarom? Wat wordt er op native 1 geinstalleerd, en wat op native 2?

Alvast bedankt ;)

[ Voor 0% gewijzigd door zork op 08-08-2002 13:32 . Reden: typo :-) ]

Verwijderd

256 MB swap is wel genoeg. Wat er op die natives verder staat hangt er van af waaronder ze zijn gemount. Dat kan /home zijn maar ook /usr of /usr/local.
Ik zou :
20 MB /boot partitie maken
grote / (root) partitie
nog grotere /home partitie
swap zo laten

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03-2025
Het hangt er allemaal van af wat je met je linux server gaat doen:

Wat algemene zaken:

1. Swap grootte
Als je ook development dingen wil gaan doen (bijvoorbeel compileren van grote projecten), of als het een zware database server gaat worden, kun je gaan denken aan swapgroottes in de orde van 512Mg. Voor een normale webserver / fileserver kun je volstaan met relatief minder swap geheugen. 128Mb of minder zou dan al zelfs voldoende kunnen zijn. (zeker gezien je totale diskruimte)

2. Waar die 50Mb voor bedoeld is geweest weet ik niet (/home ofzo). Ik zou er voor kiezen om deze twee partities samen te nemen en 1 grote root partitie te maken. Je hebt immers niet veel ruimte. Als je die ook nog eens op gaat delen in verschillende partities blijkt misschien later dat je bijvoorbeeld niet meer een CD-image van 700Mb kwijt kunt om te gaan branden, of dat je de kernel-source niet meer kunt untarren in /usr of....

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Nah , lekker laten zo. De vuistregel swap=2 x memory size stamt eigenlijk
nog uit de tijd dat niemand 256 Mb kon betalen. Swap was toen onontbeerlijk.
Een machine met bijv 16 Mb , had zeker nog wel 48 Mb swap erbij nodig.....
Met 256 ram + 256 swap heb je een virtueel geheugen van 512 Mb , en dat moet zat zijn !

De 2 native disks zijn ook een beetje een ervenis uit vroeger tijden.....
De eerdere versies van lilo konden alleen een kernel booten die in de eerste 512
Mb van je harddisk staat, dit was een BIOS beperking. Nieuwere lilo kan ook
kernels vinden die voorbij die grens liggen.
Een kleine partitie aan jet begin van je disk, waar je kernel staat , was hiervoor
vroeger de oplossing, en dat is waarschijnlijk je native 1.
Waarschijnlijk vroeger gemount geweest onder /boot
Je kunt dit weer zo opzetten , maar je kunt die 2 ook samenvoegen....

succes !

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Die 50 MB zal wel /boot zijn geweest, daarnaast een / (root) een een swap partitie. In principe kun je de partitionering gewoon zo laten voor de meeste toepassingen!

Als je een kleine harddisk hebt - zoals hier - is het helemaal niet slim veel partities aan te maken, omdat er dan altijd wel een te snel vol is. Je kunt ook gewoon met een / (root) en een swap partitie werken.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• zork
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 13:39:
256 MB swap is wel genoeg. Wat er op die natives verder staat hangt er van af waaronder ze zijn gemount. Dat kan /home zijn maar ook /usr of /usr/local.
Ik zou :
20 MB /boot partitie maken
grote / (root) partitie
nog grotere /home partitie
swap zo laten
Het is een 2 GB harddisk. Enig idee hoe ik het het beste precies kan indelen? Dus 20 MB /boot, x1 MB /root, x2 MB /home, x3 MB /swap. Moet de swap partitie dan niet 2x zo groot zijn als de hoeveelheid geheugen? Dus 2 x 256?

• u_nix_we_all
  • Niet online
hoho niet allemaal tegelijk :-)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

zork schreef op 08 augustus 2002 @ 13:48:
[...]

Het is een 2 GB harddisk. Enig idee hoe ik het het beste precies kan indelen? Dus 20 MB /boot, x1 MB /root, x2 MB /home, x3 MB /swap. Moet de swap partitie dan niet 2x zo groot zijn als de hoeveelheid geheugen? Dus 2 x 256?
2GB, mmz, dat is wel klein.
/boot - 20 MB
swap 256 MB
/ (root) - rest

Heeft m.i. geen zin om op een disk van die omvang meerdere partities aan te maken.

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 15:52
Nog een n00b-vraagje ;) Waarom 20MB /boot?

• zork
u_nix_we_all schreef op 08 augustus 2002 @ 13:51:
hoho niet allemaal tegelijk :-)
Inderdaad :o Maar dat vind ik wel liev hoor :)

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-07 20:31
elviver schreef op 08 augustus 2002 @ 13:57:
Nog een n00b-vraagje ;) Waarom 20MB /boot?
omdat 10mb ook genoeg is :P

• zork
richardt schreef op 08 augustus 2002 @ 13:45:
Het hangt er allemaal van af wat je met je linux server gaat doen:
Ik wil er wat simpele dingen mee doen:

-proxy servertje incl. firewall
-webserver
-ftp server
-fileserver voor in het netwerk

Het gaat om de volgende specificaties:

Pentium II 233 MHz
Intel AL440LX
2 x 128 MB SDRam
2.1 GB HDD
Dynalink 128 kbps ISDN Adapter
Realtek RTL8139 Fast Ethernet Adapter

• DRvDijk
NeOTheMaTriXM schreef op 08 augustus 2002 @ 14:04:
[...]
omdat 10mb ook genoeg is :P
Why in the first place?

• zork
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 13:54:
[...]

2GB, mmz, dat is wel klein.
/boot - 20 MB
swap 256 MB
/ (root) - rest

Heeft m.i. geen zin om op een disk van die omvang meerdere partities aan te maken.
Hmm, that should do the job...Denk ik :) Dus ik ken net zo goed de partitie's laten voor wat ze zijn :) (huidige setup: 50 - rest - 256)

Verwijderd

/boot is niet noodzakelijk maar wel handig. Wat je doet is namelijk /boot niet mounten als je systeem opstart. Kun je ook niks aan de kernel verknoeien per ongeluk. Daarnaast is het vaak handig op wat oudere machines / bootmanagers.

• DRvDijk
Hieruit maak ik op dat je kernel dan op /boot staat? * DRvDijk nog nooit van /boot gehoord

• zork
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 14:16:
/boot is niet noodzakelijk maar wel handig. Wat je doet is namelijk /boot niet mounten als je systeem opstart. Kun je ook niks aan de kernel verknoeien per ongeluk. Daarnaast is het vaak handig op wat oudere machines / bootmanagers.
Ach so, dus als ik in de Suse installatie kies om de partities niet te veranderen en de hele hardeschijf te gebruiken, wordt het geinstalleerd op de manier die jij begrijpt, lijkt me. Natuurlijk moet ik dan wel in een volgende stap aangeven dat ik de kernel op de boot partitie (die nu 50 mb is) geinstalleerd wil hebben.

Als ik 8)7 praat, moet je het maar zeggen ;)

Verwijderd

Eventueel kun je na installatie de kernel verplaatsen naar /boot . 1 grote partitie voor de rest heeft als voordeel dat je niet onnodig last krijgt van ruimtetekort.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verklaring voor "waarom /boot" is te vinden in mijn eerste post hierzo,
heeft betrekking op lilo.

Verwijderd

Ehhhh,... nou, dat was dus mijn computer die hij nu heeft en dat was dus ook mijn installatie van Red Hat 7.2

Op de vraag hoe ik deze partities heb ingedeeld....

.....gewoon de automatische indeling genomen... zelf niks hoeven doen !! >:)

..........das nou het gemak van Linux...

• zork
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 17:02:
Ehhhh,... nou, dat was dus mijn computer die hij nu heeft en dat was dus ook mijn installatie van Red Hat 7.2

Op de vraag hoe ik deze partities heb ingedeeld....

.....gewoon de automatische indeling genomen... zelf niks hoeven doen !! >:)

..........das nou het gemak van Linux...
Ik heb nu ongeveer dezelfde indeling behouden :)

50 MB = /boot
1.7 GB = /
256 MB = /swap
Pagina: 1