Toon posts:

tempsensor op fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
misschien een stomme vraag, maar ik kom er toch niet helemaal uit.
ik heb een koelfan van een koelblok afgesloopt, op die fan zit een temperatuursensor die naarmate de cpu warmer wordt meer stroom gaat afgeven, zodat de fan harder gaat draaien.
nou wil ik weten wat ik zou moeten doen om die fan gewoon altijd op volle toeren te laten draaien. ik zat eraan te denken om die sensor eraf te slopen en de twee contactjes aan elkaar te verbinden... tenminste als het een tempsensor is die naarmate het warmer wordt meer stroom doorgeeft..... maar het kan ook andersom, dat de sensor juist een grotere weerstand krijgt en dat er daardoor meer stroom op de koeler komt. (ik kan het niet helemaal zuiver uitleggen, misschien zelfs heel fout 8)7, maar het is vakantie het lukt me niet echt logisch natuurkundig na te denken)
kortom: wat moek doen om fan volle snelheid te laten draaien B)

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Moet je kijken of het een ntc is of iets anders. Maar je kan het ook uitproberen. FF zoeken op NTC Andere is geloof ik TTC.

I, for one, like Roman numerals

Verwijderd

Topicstarter
ja zover was ik ook wel, was alleen naam ntc vergeten, volgens mij wordt meestal NTC gebruikt, maar is dat nou juist: meer warmte - minder weerstand, of meer warmte meer weerstand.
kijk het verschil: als het 1e is, dan moet ik draadjes verbinden, anders hoef ik alleen maar ntc eraf te knippen. ;)

• Def_P
  • Niet online
kan je niet ff proberen? Ik dacht dat ntc, minder warmte meer weerstand was, maar het kan ook zijn dat het een ander soort schakeling is waardoor meer weerstand betekend meer stroom op de fan. Ik heb hier ook zo'n fan liggen maar er zitten krimpkousen over de pootjes heen en geen zin om hem te mollen dus zal je ff moeten proberen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ook niet zon zin om hem te mollen :D strax zit ik met kapotte fan, naja ik moet er toch nog een paar nieuwe fans halen binnenkort want mn kast blijft voorlopig alleen koel als ik em open heb staan en met warm weer zelfs een gewone ventilator, ff dat ding inbouwen en ik heb vette casemod :D

• Def_P
  • Niet online
Maar je wilt gewoon zonder temp meting enzo? Dan moet je hem er gewoon afknippen, doet i het dan niet dan soldeer je de draden aan elkaar vast. Werkt niet niet soldeer je de ntc er weer aanvast.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben al bezig :) ik verbind eerst die twee draadjes, dan kijken wat ie doet, als het goed is laat ik het zo, als ie et niet doet, kan ik altijd nog ding eraf knippen :)
tnx voor je replies iig

Verwijderd

Topicstarter
draadjes moeten aan elkaar :D hihi jesus wat maakt dat een herrie zeg, dat ga ik dus ff echt niet in mn kast gooien
misschien ff een schakelaartje op gooien, kan ik em of verschillende snelheden laten draaien!

• Def_P
  • Niet online
LOL werkt het is het nog niet goed. De echte tweaker is nooit tevree.

Pagina: 1