Vulcano7 fan vervangen

Pagina: 1
Acties:

• Marcelloz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-01 16:31

Marcelloz

IT dude with a beard

Topicstarter
Aarrggh
Koop geen vulcano7 want die heeft een stomme temperatuurmeter aan de buitenkant van de fan zitten. Die draait 26db geluid bij 25 graden, maar 39db geluid bij 35 graden... zit je normaliter al snel op bij een amd 2000+ en in deze warmte... zal in spanje dus nooit verkocht worden ;)

oplossing: ijsblokje tegen de probe 8)7 of papst fan??!!
maar levert die laatste genoeg lucht ter cooling?? :?

There are better things in life than alcohol, but alcohol makes up for not having them.

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 07:29
NTC-weerstand er of halen en een potmetertje er op monteren. Heb ik nzelf ook met deze koeler. Draaid nu lekker op 3000 rondjes :)

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

• Marcelloz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-01 16:31

Marcelloz

IT dude with a beard

Topicstarter
Hmmm...interesting...

Hoe heet wordt jouw systeem bij nu en heb je extra fans gemonteerd in je kast?

There are better things in life than alcohol, but alcohol makes up for not having them.

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-02 19:39
Ik had ook last van die lawaaierige Volcano 7. Eerst heb ik de fan eraf geschroefd en 180 graden gedraaid. Daardoor hing de sensor in de luchtstroom van de voeding en dat reduceerde het toerental van de fan al iets.

Daarna heb ik met karton een fan duct gemaakt waarmee de koeler frisse buitenlucht aanzoog. Ik dacht dat dit veel verschil zou maken maar die 3 uur gepruts leverden niks op.

Vervolgens heb ik de fan eraf gegooid en vervangen door een goedkoop Enermax UC-8FAB case fannetje (10 euro). Die koelt aan 2500 rpm mijn XP1800+ naar 48 a 55 graden. Dat is niet superkoel maar zeker geen probleem. Nooit meer koelen dan nodig is. En dat lage toerental heeft de machine wel degelijk stiller gemaakt.

Waarschijnlijk moet jij met je zwaardere CPU rondkijken naar een wat zwaardere fan. De Enermax kan tot 3000 RPM gaan maar geeft dan een jankend geluid. Papst koelers maken niet echt minder lawaai maar blijkbaar is het een doffer en dus minder storend geluid.

Case fans helpen echt want hoe koeler je kast, hoe koeler de lucht die over de processor wordt geblazen. Papst maakt superstill fans (12 dba). Zelf heb ik opnieuw voor 3 Enermax fan gekozen die meer lawaai maken (21 dba) maar dan wel 25 CFM doen aan 1000 RPM. Niet superstil maar wel de helft goedkoper en meer luchtverplaatsing.