Toon posts:

[HDD] Continu aan of powerdown?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraagje waar misschien niet zo direct een antwoord op te geven is. Ik zag geen antwoord in de faq en de search werkt(e) niet. Ik heb mijn pc 24u per dag aanstaan en heb nu ingesteld dat de schijven na een tijdje 'gaan slapen'. Eerst draaide ze vol continu, maar met het warme weer van vorige week liep de temp van mijn IBM HDtje wel erg hoog op. Ik vraag me af, wat er nu beter is voor de harde schijven.

optie 1, de schijven draaien continu: kost meer electriciteit, meer warmte (wel minder schommeling in de temp), pc gelijk klaar voor actie.

optie 2, de schijven gaan slapen wanneer ze niet gebruikt worden: het tegenovergestelde van optie 1.

Ik ben vooral geinteresseerd in ideeen mbt levensduur.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Op de frontpage van Tweakers stond een nieuwsbericht over dit topic.

De schijven worden wel meer belast als ze opspinnen. Dat is het enigste tegen argument wat ik kan vinden.
De schijf in mijn server draait ook al maanden continu en ik kan niet zeggen dat het problemen oplevert hoewel IDE schijven er eigenlijk niet opgebouwd worden.

Misschien een koeler op de harde schijf richten ?

Senile! Senile Oekaki

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Of het meer elektriciteit kost en de motor meer belast wordt hangt af van de duur van de power-down. Voor enkele uren zou ik het toch wel doen.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
altijd aan laten. constant aan is beter voor alle componenten. dan heb je geen last van steeds weer opwarmen, afkoelen. dat is killing.

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet zeggen dat mijn IBM 60 GB nogal wat rare geluiden laat horen, komt wel vaker voor heb ik gelezen :( Ik dacht te horen dat het was als de koppen geparkeerd worden. Klinkt absoluut niet gezond, ik denk dat laten draaien misschien nog wel het beste is.

Maar aan de andere kant, wanneer ik slaap of uit huis ben (16uur op een dag), hoeft dat ding niets te doen... Ik kijk het nog wel even aan ;)