[ALG] E.W. Dijkstra overleden

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Door velen verguisd om zn GoTo/cobol/fortran rants en door evenzovelen op handen gedragen voor zn werk op het gebied van Computer Science. Persoonlijk vind ik het semaphore less stukje code van Dijkstra dat toch process syncing bewerkstelligd nog altijd een van de knapste staaltjes programmeerwerk dat ik gezien heb.

http://www.cs.utexas.edu/...ces/dijkstra/ewdobit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

OK dan beste Dijkstra, ik hoop dat ze in het hiernamaals nog wat te proggen voor je hebben. ;)

Dijkstra: Men moet de mensheid niet geven wat ze wil, maar wat ze nodig heeft.

[ Voor 0% gewijzigd door Varienaja op 08-08-2002 09:40 . Reden: ik houd niet van aanbid-smileys ]

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

"The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim."

- prachtig, ik kende de naam tot nu toe maar vaagjes, maar deze gaat me altijd bijblijven. Jammer nieuws.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij danken u voor uw nalatenschap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Software Engineering: how to program if you cannot."

De informaticagod van Nederland is niet meer...slecht nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:29

Macros

I'm watching...

Ow man, die brieven en teksten die hij geschreven heeft, allemaal stuk voor stuk pareltjes. Ooit is dit gewoon historisch erfgoed.
1 voorbeeldje: http://www.cs.utexas.edu/users/EWD/ewd07xx/EWD707.PDF

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, helaas is ons een van de frappanste "dualisten" in de theoretische informatica ontnomen.

Dijkstra was beroemd om zijn methodisch/analytische kijk op programmeren, maar tegelijkertijd beschouwde hij software-onwikkeling als een creatief proces waar naar niet alleen naar (technische) elegantie, maar ook naar "schoonheid" gestreefd moet worden.

Dat zou een inspiratiebron moeten zijn voor iedereen: streef ernaar programma's te schrijven die jij zelf niet alleen nuttig, maar ook mooi vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Spooksel

Spooksel!

Macros schreef op 08 augustus 2002 @ 12:35:
Ow man, die brieven en teksten die hij geschreven heeft, allemaal stuk voor stuk pareltjes. Ooit is dit gewoon historisch erfgoed.
geniaal, werkelijk waar :D

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Een groot Nederlands wetenschapper is heengegaan. Hij heeft een grote erfenis achtergelaten.

Old programmers never die, they just abend

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-08 23:13

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

He will die but the source will live on

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 10:49

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Ik ben op dit moment (naja, niet precies nu natuurlijk, nu zit op GoT ;)) bezig met het leren voor hertentamen programmeren... In GCL, zijn kindje.

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
:'D

Ge-wel-dig :D :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 12:33

Exirion

Gadgetfetisjist

Erg zonde dat iemand met zo'n grote staat van dienst uit de informatica wereld verdwijnt. Ik hoop dat onze andere informatica guru, Andy Tanenbaum, nog een lang leven voor zich heeft :Y)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essence
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09-2011
EWD Rest in Peace!

The man that considered GOTO's to be harmful: http://spike.scu.edu.au/~barry/RealProgrammers1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 20:55
Die man heeft in z'n teksten alleszins meer gevoel voor humor dan al mijn leerkrachten informatica samen.

Jammer, dat hij gestorven is, maar er kan hem niet verweten worden dat hij nix bereikt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [NUT]
  • Laatst online: 21-09 17:13

[NUT]

Heppiedepeppie

Pterm()

...

:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb onlangs nog met Dijkstra's algoritme te maken gehad om het shortest path problem op te lossen. Deze man heeft veel betekend voor de wiskunde en informatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buum
  • Laatst online: 05-07 22:22

buum

Wie? Ik?

Respect voor deze man, die Nederland al sinds het begin van de IT op de kaart zet en in de jaren dat hij bitjes spuugde veel heeft betekend voor de IT in de gehele wereld.

Ik heb gisteren geprobeerd appels met peren te vergelijken... EN DAT GING HEEL GOED!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-09 11:02

D2k

nieuws: Informaticus Edsger W. Dijkstra overleden

Informaticus Edsger W. Dijkstra overleden
Gepost door Jonathan Brugge donderdag 8 augustus 2002 - 15:01 - bron: CWI
Op de site van het Centrum voor Wiskunde en Informatica is het bericht te vinden dat eergisteren op 72-jarige leeftijd de Nederlandse informaticus Edsger W. Dijkstra overleden is. Dijkstra werd wereldberoemd met zijn ideeën over gestructureerd programmeren, die nog altijd in veel programmeertalen navolging vinden. De informaticus werkte van 1952 tot 1962 op het Mathematisch Centrum, het tegenwoordige CWI. Van 1962 tot 1984 was hij hoogleraar aan de Technische Universiteit Eindhoven. Vanaf 1973 was hij ook verbonden aan de Burroughs Corporation. Van 1984 tot zijn pensioen in 1999 werkte hij aan de University of Austin in Texas. Gedurende zijn leven is hij veelvuldig onderscheiden, onder andere met de Turing Award, die als de Nobelprijs voor de informatica wordt beschouwd. Edsger Dijkstra wordt gezien als de grondlegger van de informatica in Nederland, waar hij onder andere samen met Jaap Zonneveld de eerste ALGOL-compiler schreef:
De wereldberoemde Nederlandse informaticus Edsger W. Dijkstra is dinsdag in Nuenen op 72-jarige leeftijd overleden. Dijkstra leed aan kanker. Hij vergaarde wereldwijde roem voor zijn ideeën over gestructureerd programmeren, die in veel programmeertalen nog altijd worden toegepast. De hoogleraar wordt gezien als de grondlegger van de wiskundige fundamenten van de informatica in Nederland. Dijkstra kreeg in 1972 de Turing Award, de 'Nobelprijs voor informatica'.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1028811142.jpg

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Laatst online: 20-09 19:05

Sponge

Serious Game Developer

Erg jammer :(, Helaas gebeurd het wel vaker..aangezien tochveel 'geleerden' toch wel redelijk oud zijn.

Maar bijvoorbeeld, de uitvinder van PK{un}ZIP was ook overleden, vorig jaar dacht ik, drank probleem. Dat is ook echt treurig :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar bijvoorbeeld, de uitvinder van PK{un}ZIP was ook overleden, vorig jaar dacht ik, drank probleem. Dat is ook echt treurig
Phil Katz, idd aan drankprobleem. 14 April 2000, 37 jaar oud.
Was ook een genie, grondlegger van alle ZIP-programma's die nu bestaan.
Althans de man die de standaard ervan heeft gecreeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 18:19:
[...]

Phil Katz, idd aan drankprobleem.
Was ook een genie, grondlegger van alle ZIP-programma's die nu bestaan.
Althans de man die de standaard ervan heeft gecreeerd.
Nee, Phil heeft het archive sausje eromheen verzonnen. ZIP programma's zijn in feite een verzameling gzipped files, gepacked met het LZH algo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, Phil heeft het archive sausje eromheen verzonnen. ZIP programma's zijn in feite een verzameling gzipped files, gepacked met het LZH algo.
Dat bedoel ik met grondlegger. En dan idd de archive-sausje story. Desalnietemin een briljant programmeur. Al was ik altijd meer een fan van Robert Jung (en nog steeds).

Maar wordt een beetje off-topic, scsi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 18:20:

LZH is een mixje van Lempel-Ziv codering en Huffman coding.
Er zijn nog talloze andere compressie algorithmen, en in de meeste software van nu wordt een mix van al die alrogithmen gebruikt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 18:23:
Dat bedoel ik met grondlegger. En dan idd de archive-sausje story. Desalnietemin een briljant programmeur.

Nou, ik wil niet lullig zijn, maar iedereen die goed kan programmeren, kan zo'n programma maken. De algorithmen waren er al, en hij heeft gewoon een formaat gebakken dat wereldwijd bekend is geworden. Dat zegt verder weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik wil niet lullig zijn, maar iedereen die goed kan programmeren, kan zo'n programma maken. De algorithmen waren er al, en hij heeft gewoon een formaat gebakken dat wereldwijd bekend is geworden. Dat zegt verder weinig.
Daarom voegde ik ook net toe dat Robert Jung mijn grotere bewondering krijgt. :)
En, dat kan niet iedereen die goed kan programmeren. Wat hij gedaan heeft is er een DOS en later Windows compressiestandaard van gemaakt heeft. Defacto standaard gebaseerd op zijn programma, en nu nog steeds de standaard in compressieland. Misschien niet de meest effectieve maar door PKZIP wel de meest gebruikte. WinZIP is een directe "kloon" van PKZIP met een andere shell, for example.

Maar dit gaat over E.W.Dijkstra en dus weer off-topic. Excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 18:31:
En, dat kan niet iedereen die goed kan programmeren. Wat hij gedaan heeft is er een DOS en later Windows compressiestandaard van gemaakt heeft.
Of iets een standaard wordt heeft vaak/meestal weinig met genialiteit te maken. In de geschiedenis zijn talloze voorbeelden te vinden daarvan. Dus ja, elke goeie programmeur kan weldegelijk zoiets ontwikkelen. Technisch gezien is het namelijk weinig bijzonders, en iets een standaard laten worden heeft erg vaak met mazzel te maken.

edit:
idd offtopic, laten we maar ophouden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
lach me een hoedje :)

geweldige vent, zie 'm nu al voor een klas les geven zo.
geweldig.
41.6C.6D.61.72 schreef op 08 augustus 2002 @ 17:13:
Erg jammer :(, .....................
jah
[offtopic]
Frjentsjer dus zag die icoon zo, he fryslan
naam icoon aha.
hint ohja zag die homepage lijkt leuk dat spel zo op eerste gezicht.
\/
\/

[ Voor 0% gewijzigd door gp500 op 08-08-2002 18:54 . Reden: 6376473... wat zeggen :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 18:31:
[...]

Daarom voegde ik ook net toe dat Robert Jung mijn grotere bewondering krijgt. :)
En, dat kan niet iedereen die goed kan programmeren. Wat hij gedaan heeft is er een DOS en later Windows compressiestandaard van gemaakt heeft. Defacto standaard gebaseerd op zijn programma, en nu nog steeds de standaard in compressieland. Misschien niet de meest effectieve maar door PKZIP wel de meest gebruikte. WinZIP is een directe "kloon" van PKZIP met een andere shell, for example.

Maar dit gaat over E.W.Dijkstra en dus weer off-topic. Excuses.
offtopic:
/me graaft diep in z'n geheugen. Was het "Robert K Jung" van ARJ? Naam komt me zo bekend voor, vroeger vaak gezien.. (DOS tijd), kan het ook echt mis hebben hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

41.6C.6D.61.72 schreef op 08 augustus 2002 @ 18:42:
* Exirion graaft diep in z'n geheugen. Was het "Robert K Jung" van ARJ?
[/offtopic]

Yup, een japanner als ik me niet vergis. ARJ kwam in '92 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P() en V(), wat heb ik die vent vervloekt. Die brief is gewoon creatief. Maar als je die semaforen begrijpt, is het geniaal, in al z'n eenvoud.

Ik wist dat 't en hollander was, <span xml:lang="fy">mar net datter in Frys wie!</span> :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelk
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
AntiChris schreef op 08 augustus 2002 @ 14:33:
Ik ben op dit moment (naja, niet precies nu natuurlijk, nu zit op GoT ;)) bezig met het leren voor hertentamen programmeren... In GCL, zijn kindje.
offtopic:
Welk tentamen (1,2,3,4,5,6) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 21:59

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik zie overigens dat Google ook gemerkt heeft dat hij overleden is. Als je naar de engelstalige Google gaat (de Nederlandstalige heeft het niet) dan staat er onderaan het volgende zinnetje met een link naar zijn in memoriam:
In memoriam, Edsger W. Dijkstra, 1930-2002

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Ik heb het nog op Gamedev.net gepost... vooral omdat daar ook vaak gebruik wordt gemaakt van zijn theorie. (Gamedev is soort GoT)

Ik vind het wel netjes van Google.

btw, Is het nog op het nieuws geweest (tv)?, kan me niets herinneren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
bij nos en omropfryslan (omdat ie een frys is) zijn ze daar te dom voor om ditte snappen
ze kennen hem waarschijnlijk niet eens.
ik ook niet maar ik heb ook geen it gedaan.
Pagina: 1