Betere Airflow, Hoe ?

Pagina: 1
Acties:

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-07 01:16
Ik heb een PIII 667 Mhz in een (officieel) miditower wat meer op een minitower uitkomt naar mijn mening

De Situatie

4x PCI Slots
1x AGP
2x 5,25"
2x 3,25" (Zichtbaar)
1x 3,25" (Onzichtbaar)

Nu heb ik 1 DVD-Rom en 1 CDRW erin
en 1 Diskette drive, en 3 Harddisks (waarvan 1tje "los" ligt in me kast)

Nu wordt het in mijn kast regelmatig zo warm dat het systeem gewoon vaker ineens uitslaat (helemaal stil ineens). Dus wil ik de airflow verbeteren. Ik had zelf al gedacht aan een PCI Cooler, maar al me PCI sloten (en AGP) zijn al in gebruik.

Is een grotere kast (Big Tower) een oplossing voor een betere airflow/lagere temperatuur in me kast ? Of heeft iemand een andere oplossing :?

Need Help !! :'(

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

een gat in het front.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Blow hole opzij zodat de processor lucht meteen uit de kast verdwijnt.

• AvanCade
Ik ben nog wat vergeten erbij te zetten, de HDD's (3) moeten ook beter gekoeld worden, deze zijn soms te warm om een tijdje vast te houden

Verwijderd

Hoeveel fans heb je al gemonteerd ? Da's belangrijk.

Volgens de regels: 1tje in je voeding (blaast naar buiten), 1tje onderin je kast die lucht naar binnen blaast, 1tje achterin je kast die eveneens naar buiten blaast.

Ik heb goede ervaringen met die PCI blowertjes (toch snel 3 graden koeler). Wat eveneens erg goed werkt is een blowhole in een zijpaneel direct boven je proc maken (b.v. een groot aantal gaatjes boren) en daar een fan monteren (die wederom naar buiten blaast). Lijkt me sterk dat je 'm dan niet koel krijgt.

• AvanCade
Ik heb dus bij de voeding eentje die naar buiten blaast, maar als je je hand erachter houdt, voel je hem haast niet, en verder alleen een cooler op me Proc

Een blowhole, aan de linker of rechterkant ?! (rechts zit me mobo)

Verwijderd

HDD koelen is simpelgenoeg. 2 oplossingen die mij goed bevallen: koelertje (meestal 2 fans) op je HDD schroeven of 2 kleine fans voorin je kast plaatsen (ik weet natuurlijk niet of je nog plek hebt in je midi/mini tower en die over de HDD laten blazen.

Wordt wel lastig met 3 disks overigens. Draaien ze alledrie op 7200 rpm of hoger (anders hoef je ze niet te koelen).

Verwijderd

Gewoon recht boven je proc koeler zodat de lucht meteen afgevoerd wordt.

• AvanCade
2 disks draaien op 5400 rpm en 1 op 7200 rpm... en er is dus totaal geen ruimte om veel creatief te zijn.

En ff voor de duidelijkheid van die blowhole, die komt dus niet aan de zijkanten maar aan de bovenkant ? (warme lucht stijgt ofzo principe ?)

Verwijderd

Mhhm, alleen een fan in je voeding is onvoldoende. Ik zou het volgende doen:

0. heb je je kabels een beetje fatsoenlijk lopen ? Als je dikke lintkabels of een hele kabelbos voedingdraden voor de inzuigopening van de voeding hebt hangen gaat die airflow niet lukken. Goed aan de kant drukken en vastzetten.

1. fan achterin je kast monteren (absoluut noodzakelijk). Lijkt me sterk dat de gaten ervoor al niet geboord zijn. Effe zo'n fan halen (kost je 4-8 euro) en gaan met die banaan.

Het lijkt me dat het nu reeds een stuk koeler zou moeten zijn. Indien onvoldoende: boormachine pakken en rats gaten boren in het zijpaneel (linker dus) direct boven je proc. Wederom fan plaatsen, kabeltje fatsoenlijk wegwerken (zodat ie niet in je proc fan terechtkomt >:) ).

• AvanCade
Het is inderdaad zo dat er een hele zooi kabels hangt, maar die wil ik nu dan proberen weg te werken met die "rounded Cables" van Recom ofzo en anders met die "Tai-reps" ofzoiets :p

Hoe groot moet die fan ongeveer zijn dan ? toch zo'n 8 - 12 cm ? (voorbeeld misschien / plaatje)

Thnx

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 09:43:
Wat eveneens erg goed werkt is een blowhole in een zijpaneel direct boven je proc maken (b.v. een groot aantal gaatjes boren) en daar een fan monteren (die wederom naar buiten blaast).
Hmm zou je denken welke kant blaast jou fan op die op je koellichaam zit gemonteerd die op je proc zit.

Zal wel lekker opschieten twee fans tegen over elkaar die allebei een andere kant opwaaien. >:)

Het beste is een gat precies boven je cpu-koeler in je zijpaneel. En dan een stuk pijp monteren op je fan zodat ie verse (koude lucht van buiten aanzuigt. Zal ff een URL'tje opzoeken hoe dat eruitziet.

Direct CPU cooling check de pics hier maar even Jona heeft het gemaakt. En het werkt perfectomundo :)

Verwijderd

Ha, DLF, je hebt (gedeeltelijk) gelijk aangezien de meningen hierover nogal uiteenlopen. Ik heb het geprobeerd in m'n eigen kast / configuratie. En naar buiten blazen via het blowhole werkte prima. 't is natuurlijk simpel om even uit te proberen; gewoon de fan omkeren.

• AvanCade
En voor mijn HDD is er geen optie (naast zo'n externe HDD kast) ?

Verwijderd

Maar heb je die pics gecheckt van Jona dan kun je zien dat je met deze opstelling helemaal geen 2de fan nodig hebt. :)
En eh welkom op GoT GekkerDanGek ;)

• AvanCade
Ik ga maar eens zo'n blowhole proberen, kijken of dat helpt (voor me proc denk ik wel, maar me hdd... ik heb geen idee hoe warm die zijn (die grotere dan 40 en 80 gig, die van 20 is redelijk koel)... anders toch maar een andere Case)

• AvanCade
Wat ik misschien erachteraan kan posten, hoe zorg ik voor meer "stroom-kabeltjes" ? (zo'n kabeltjes die me HDD ingaan)

Verwijderd

AvanCade schreef op 08 augustus 2002 @ 10:01:
En voor mijn HDD is er geen optie (naast zo'n externe HDD kast) ?
Je kunt je hdd's opstapelen met een paar cm tussenruimte, als je daar ruimte voor hebt ,en er dan een fan achter monteren.
Als je dan al een fan vooraan onderin je case hebt geplaatst, waarmee de temp in je case gedaalt is, dan kan die fan achter de hdd's er een luchtstroom (de nieuw naar binnen geblazen lucht die een stuk kouder is) tussendoor forceren waardoor ze een heel stuk koeler zullen worden.
Suc6 en, eh de search is ook een ding waar je veel kunt vinden over dit onderwerp. 8)

Verwijderd

AvanCade schreef op 08 augustus 2002 @ 10:12:
Wat ik misschien erachteraan kan posten, hoe zorg ik voor meer "stroom-kabeltjes" ? (zo'n kabeltjes die me HDD ingaan)
Dat zij ide kabels en die kun je los kopen.

edit:
als je die platte tenminste bedoelt, en anders kun je verlengstukjes kopen of ze zelf verlengen

• AvanCade
Nee, het zijn niet die IDE kabels, die ken ik nog wel :P maar die kabel met 4 pinnen, die puur en alleen voor de stroom zijn bedoeld (iig zonder die kabel krijg ik me hdd niet aan het lopen :D)

Verwijderd

ik heb dat prblee ook gehad.
sinds vorige week heb ik een antec kast (SX 1030) met alle mogenlijke fans erin en mijn temp (CPU) is met ruim 10 graden gedaald wil binnenkort nog een andere cooler en andere coolpasta proberen en kijken wat dat opleverd.
maar ik kan je wel een andere kast aanraden en vooral een Antec.

• AvanCade
En waar kan ik zo'n kast vinden ? Die antec dan, andere kasten weet ik wel te vinden

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Ik dat je beter een nieuwe kast kan kopen als je het geld er voor over hebt. Want minitower en airflow gaan moelijk met elkaar, omdat het al zo krap is.
Heb zelf een chiectec dragon, lekker kast. :)
/edit
paar url's voor chieftec/antec kasten
www.tweakshop.nl
www.freezinghardware.nl
www.xxlcases.nl
http://shop.tweakers.net
Pagina: 1