[Telnet/SSH] Reeel verschil

Pagina: 1
Acties:
  • 773 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Kan iemand mij uitleggen wat reeel het verschil is tussen telnet en ssh als mijn standalone linux computer rechtstreeks aan het internet zit???

Want ik weet dat bij telnet de passworden in cleartext worden overgezonden. En bij ssh niet, maar is dit het enige grote verschil tussen ssh en telnet.

Want volgens mij is er reeel niet zoveel kans dat iemand op het internet mijn ip-adres gaat lopen sniffen om een telnet password te achterhalen.

Dus oftewel, waarom kies jij voor ssh ( of telnet )

Ik heb op dit moment nog geen keuze gemaakt en ik ben gewoon nieuwsgierig naar wat de verschillen nou precies zijn.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

dacht dat bij ssh het gehele verkeer gecrypt wordt.

[paranoia]
en denken dat de kans dat je gesnift wordt klein is zal je nog eens in de vingers snijden
[/paranoia]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12 09:18
Een ander voordeel van SSH naast dus de veiligheid van encryptie is dat je poorten door je SSH Verbinding kunt tunnelen. Onder Unix kun je bijvoorbeeld grafische programma's op de server opstarten en de grafische uitvoer wordt door je SSH verbinding getunneled naar de client computer en je ziet dus het programma gewoon op de client computer.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

SSH-verkeer loopt door een SSL-tunnel, dus alle verkeer wordt geencrypt verzonden. En waarom zou je een keuze maken? Als beide tot de mogelijkheden behoren, kies je toch de beste? Net als wanneer je moet kiezen tussen fietsen op een fiets met een bel en (elektrisch) licht of een fiets zonder bel en licht. Dan kies je toch ook de eerste?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-12 11:39

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

http://manual.liquidweb.com/chapter2/telnet.html

http://computing.hampshire.edu/ssh.shtml :
In the past, Hampshire has used Telnet which is nearly identical to Secure Shell. The one difference is that Telnet sends all data, including your password, across the network in clear text. This poses a security risk to your account, your data, and the security of the entire server. Because of this security risk, Hampshire is now transitioning to Secure Shell which sends all data, including your password using encryption, which is much more secure. Similarly, Secure Copy (which uses SSH) is a secure method for transferring files to and from the server.
Beetje zelf googlen had geen kwaad gekunt ..

Tijd voor een nieuwe sig..

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:14
Erm. Als je security ook maar enigszins serieus neemt, neem dan direct SSH (2!).

Redenen: een normale sysop (zie ook de sig van hammerhead :)) kan zich niet veroorloven dat iemand onder zijn account zit te rotten. Sniffen is heel makkelijk (believe me, zelfs SSH1 is NIET veilig!), door iedereen te doen, en absoluut moeilijk te achterhalen.

Je kan het omdraaien: voor het gemak, waarom GEEN SSH? Kijk eens naar PuTTY, volgens mij 300 kb klein, en versleuteld heel je verbinding!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

De moeite die je investeert in ssh is de security, want bij telnet worden niet alleen de passwords, maar alle gegevens volledig open over het netwerk gegooid.

Er zijn voldoende actieve poortscanners op het internet, en als ze jouw systeem zien zitten, zouden ze die wel eens willen hacken, bijv. om te gebruiken als relay voor spam, of als onderdeel van een (D)DOS-attack. Even sniffen, en ....

En natuurlijk, er is niet zoveel kans, maar hij is zeker niet denkbeeldig.

't Is net als onbeschermde sex met onbekende dames/heren (al naar geslacht en voorkeur). Ook daar zijn de risico's op HIV en andere interessante medisch bijverschijnselen relatief klein (in de orde van 1 % of zoiets), maar een condoom is ook weer niet zo'n probleem.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ja oke, dan wordt het dus ssh 2. Ik wist dat putty het aankon, maar het ging mij er voornamelijk om dat ik een oude linux installatie aan het internet wilde gaan hangen, en hierbij werd standaard telnet opengezet. En omdat de machine toch remote te besturen moest zijn moest ik of telnet of ssh hebben.

En als het er al op zit, dan nooit veranderen zonder goede reden.

• buum
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11 15:43

buum

Wie? Ik?

maar een condoom is ook weer niet zo'n probleem.
Bah. Condooms...

O, eh... offtopic. Ontopic:

Trust No-one! Zoals al wordt gezegd: als je security een beetje serieus neemt, gebruik dan ssh. De kans dat er wordt gesnifferd is inderdaad een stuk groter dan je denkt en paranoia is op zijn plaats. Denk nooit dat jouw systeem niet van nut kan zijn, want ze zijn allemaal al genoemd:
- Spam relay
- D-DoS
- Anonymous hack point
- Warez-server
etc. etc.etc

Dus: Trust No-one!

Ik heb gisteren geprobeerd appels met peren te vergelijken... EN DAT GING HEEL GOED!!!

Verwijderd

hmmm veel mensen denken dat ssh zo verschrikkelijk veilig is, het valt echter wel mee, maar natuurlijk wel veel beter dan telnet

alle ssh gebruikers lees dat maar eens (vrij oud maar toch)
http://www.cert.org/advisories/CA-2002-18.html

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-12 10:18

Whizzer

Flappie!

Daarom adviseer ik ook altijd om nieuwe ssh spullen te installeren als ze uitkomen...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Pagina: 1