Toon posts:

Office package via gpo werkt niet meer na sysprep

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een nieuwe image te maken voor 60 pc's. Ik ben met de basis begonnen voor packages toe te wijzen, om dan te kijken of het werkt. Ik installeer een clean Win2K toestel, automatisch krijg ik Service pack 2 erop, dan bij de OU waar ik insta krijg ik aminpak(user published) en Office 2000(user assigned) toegewezen. Tot daar geen probleem. Dan wil ik een image maken, dus ik gebruik sysprep 1.1. Ik maak de image en reboot die pc terug. Na de mini-setup log ik terug aan, alles werkt, behalve die office package. Dus die sysprep heeft daarvoor gezorgd. Ga ik dan met gpresult kijken welke gpo's er ingeladen zijn, dan staat die van Office er perfect tussen, maar hij doet het niet. In event viewer vind ik geen enkele melding hiervoor, zowel op de server als de client. De site van Technet en eventid hebben tot hiertoe geen hulp geboden, nogal moeilijk als je geen foutmeldingen krijgt ook om gericht te gaan zoeken. Heeft hier nog iemand dat probleem al eens tegengekomen en eventueel opgelost.

Clients = Win2K Nederlands (kan de taal een probleem zijn?)
Server = Win2k AS Engels

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Heb je Office al gestart voor het imagen ?
Zoja, probeer eens die Office te laten pushe en daarna meteen een SysPrep eroverheen.
't Is maar een losse flodder, want op die manier applicatie's foreceren is bij mij onbkenebd (imagen en syspreppen deste meer :P )

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Koffie schreef op 08 augustus 2002 @ 08:57:
Heb je Office al gestart voor het imagen ?
Zoja, probeer eens die Office te laten pushe en daarna meteen een SysPrep eroverheen.
't Is maar een losse flodder, want op die manier applicatie's foreceren is bij mij onbkenebd (imagen en syspreppen deste meer :P )
Kan ik vanavond wel eens proberen. Hopelijk werkt het dan wel, maar ik vermoed dat ik het ooit al eens geprobeerd heb (maar wat is vermoeden). Wat ik nog wel kan zeggen dat het met publishen van office ook niet werkt, zelfs niet op computer ipv User. Als ik bij control panel - software ga kijken naar de packages die op het netwerk beschikbaar zijn, dan laat hij wel alle categoriën zien, maar enkel de adminpak package, niet de office. Het rare vind ik dat ik niks in de event logs vind erover. Ik kan nu wel alle pc's met een unattended install script installeren, maar ghost multicast is net iets sneller op mijn 100Mbit full duplex netwerk, en daarmee is dan het probleem niet opgelost. Hij moest het eens krijgen bij een clean install. Misschien nog als extra info, de rechten op de gpo en netwerkshares zijn in orde, anders had het met een clean install ook niet gewerkt. Dat was ook het eerste waar ik aan dacht als oorzaak.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Is het kinstallen/pushen/pullen van Office _na_ de ghost niet een optie ?

Verwijderd

Topicstarter
De feitelijke bedoeling is het maken van een image met daarin Service Pack 2, meer niet (duurt nogal lang om service pack 1 of 2 over het netwerk via package te installeren), maar die Service Pack wordt zelf wel via package geinstalleerd bij de eerste reboot als hij in het netwerk zit. De rest zou ook via package moeten gebeuren. Ik zou dus liever niks buiten die service pack op die image hebben, dus ook niks van office.

Korte situatieschets. Het zijn pc's in een school die zowel voor de dagschool als avondschool gebruikt worden, dus een totaal ander pakket aan programma's omdat er nogal veel verschillende lessen zijn, en ik wil dat er toch wat beperkingen zijn op het gebruik ervan tijdens andere lessen. Tot hiertoe had ik een image per lokaal met daarop de toepassingen die ze daar allemaal gebruikten, maar ik wil dit nu verbeteren, om ten eerste werk uit te sparen met installeren van soft (ik vergeet altijd wel iets) en ten tweede om lessen van lokaal te laten wisselen zonder dat ik daar iets extra voor moet doen (sommige sysadmins zijn toch luie mensen hé ;) ). Logonscripts met mappings naar drives en printers zijn min of meer in orde, nu was het dus enkel die packages nog. Ik wijk af van het probleem, maar dat is de situatie.

Een andere oplossing die ik kan bekijken is het maken van een image waarbij de pc niet in het domein zit, omdat ik daar normaal sysprep niet voor moet gebruiken dan (dacht ik toch). Dan is het voldoende om die pc achteraf te renamen en in het domein te zwieren en dan zou de kous af moeten zijn. Het is wel iets minder praktisch, maar zou dat een oplossing zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Koffie schreef op 08 augustus 2002 @ 09:16:
Is het kinstallen/pushen/pullen van Office _na_ de ghost niet een optie ?
Het ligt misschien aan mij, maar kan je daarin iets duidelijker zijn wat je bedoelt? Ik dacht toch het zo het geval moest (pushen) zijn met hetgeen ik heb ingesteld, of versta ik het verkeerd? De gebruiker mag zeker geen moeite mogen doen, want ik ken die studenten, om te zwijgen over de leerkrachten zelf.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik bedoelde dat je dus Office idd niet in je image meeneemt.
Als je dan een PC moet inrollen, knikker je die image op de PC .. ff Office eroverheen laten spugen en klaar ben je ;)

Verwijderd

Topicstarter
Koffie schreef op 08 augustus 2002 @ 09:39:
Ik bedoelde dat je dus Office idd niet in je image meeneemt.
Als je dan een PC moet inrollen, knikker je die image op de PC .. ff Office eroverheen laten spugen en klaar ben je ;)
Normaal log ik aan met de administrator account van het domein en die krijgt geen packages, dus zelfs als er niks opstond van office, zelfde resultaat. Ik denk dat bij sysprep de fout gebeurt. Misschien als ik een image maak zonder sysprep (van het domein halen dus), en dan op uw manier probeer, dat het bij het terug in het domein brengen, zou werken, laten we hopen.

Ik vind het wel vervelend dat ik het niet onmiddellijk kan testen, omdat dat mijn werk 's avonds is (bijberoep). Sorry daarvoor. Maar ik hoop nu wel interessante suggesties te krijgen om te proberen.

• Joop
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-04 05:47
Ik heb een dergelijke methode ook vaak gebruikt en wel vaker zulk soort dingen gehad. Wat je eens kan proberen om de PC die je gaat imagen in een OU te hangen waar geen policies (met packages althans) aanhangen. Dan draai je sysprep, imagen, minisetup, en daarna pleur je het computer account (na de domain join) in de juiste OU.
Om dit extra snel te testen kun je denk ik dit proberen:
Move het computer account van de machine waar je het image op terug hebt gezet (waar Office niet werk) in een OU zonder policies (let ook op overerving vanuit bijvoorbeeld de Default Domain Policy), run op die machine het commando secedit /refreshpolicy user_policy /enforce. (Vervang user_policy door machine_policy als het package in het computer deel van de policy zit.)
Ga dan je machine rebooten, zet het computer account weer in de OU met policies, policies weer refreshen met secedit, weer rebooten en kijken of Ofice werkt. Je moet nu in de Event viewer iig de meldingen zien van Managed software deployed enz.

Er is nog één voorwaarde bedenk ik me net. Deze procedure werkt alleen als het vinkje "Uninstall software if the machine falls out of scope" oid aan staat.

Verwijderd

Topicstarter
Hier zijn we nog een keertje. Het is gewoon om het <censuur> van te krijgen. :?

Klas 1 was perfect gelukt via een image off-domain, dus dachten we dat het met de andere klassen ook wel zou lukken. We doen een standaard Windows installatie, installeren wat drivers en steken hem in het domein. Wat gebeurt er, enkel Winzip en Service Pack 2 worden via package toegewezen bij de eerste reboot. Acrobat reader blijft al achterwege (terwijl het in de andere klas wel ging, published op computerniveau). Alle pc's zitten in dezelfde OU, en de users blijven dezelfde, dus het is wel een identieke situatie, enkel de hardware verschilt. En nog steeds geen fouten met betrekking daartoe in de eventlogs van de client en server. Met gpresult nog steeds alle gpo's die zogezegd uitgevoerd zijn, inclusief de softwarepackages. Effectieve resultaat, alles behalve softwarepackages wordt uitgevoerd (logonscripts geven dus allemaal geen probleem). |:(

Heeft er nog iemand ideetjes, of moet ik met linux beginnen???

• Joop
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-04 05:47
Je hebt dus een policy waar meerdere dingen in zitten behalve packages? Waar alles wordt uitgevoerd behalve de packages?
Het enige wat me te binnen wil schieten zijn rechten. Maar die zijn goed zei je. De niet werkende machines zitten in dezelfde groep waar de rechten aan hangen als de machines die het wel doen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles bij elkaar ongeveer 20 GPO's (logon scripts, printermappings, per softwarepackage, securitysettings voor verschillende groepen, securitysettings voor pc's). Alles leek te werken bij het plaatsen in het domein, dus hij installeert Winzip en daarna Service Pack 2, en na de reboot liep het verkeerd. Normaal moest voor SP2 ook acrobat reader erbij komen. De rest van de packages is user assigned en die komen er totaal niet door, hoewel ze met gpresult wel uitgevoerd worden. Zelfs met mijn eigen login met domain administrator rechten, krijg ik geen software (behalve het adminpack ????? raar). Rechten op server staan allemaal juist, omdat het op een andere pc wel volledig werkt, en de settings zijn volledig identiek. Ik ga straks nog eens proberen met die SP2 gpo uitgeschakeld wat dat geeft, maar ik heb er nu al mijn twijfels op.

Zijn er misschien nog tooltjes waarmee ik wat meer kan te weten komen?

Verwijderd

Topicstarter
Klein overzicht van de indeling van OU's buiten de standaardindeling

domain
---medewerkers X
------leerlingen-leerkrachten
------secretariaat
---medewerkers Y
------leerlingen
---pc's studenten
---pc's secretariaat

X en Y, aangezien zowel een dagschool als avondschool van hetzelfde domein gebruik maken. Mijn geval gaat nu over pc's studenten.

Dus alle betreffende pc's staan onder OU "pc's studenten". Op die OU staan GPO's voor Winzip, SP2 en Acrobat Reader, daarnaast ook default security settings op computerniveau.

Op leerlingen-leerkrachten heb ik de andere GPO's staan voor softwaredistributie (office, Proacc, Staroffice, Netscape, ... -> ze werken allemaal, en dat user assigned) en logonscripts en andere beperkingen op userniveau. Idem voor leerlingen, maar daar is enkel de office package van toepassing. Packages staan op een hidden share op de server en worden via het UNC-pad opgevraagd, zoals het hoort.

Als het niet duidelijk is uitgelegd, let me know !!
Pagina: 1