Gigabit vs. 10/100 netwerkkaarten

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Keyser Soze_61907
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-07-2021
Ik zit met het plan van over 1 jaar (begin zomervakantie) een volledig nieuwe pc te kopen ... (nog zooo lang :'( :Z)

Nu is mijn vraag (mijn netwerkkennis is niet erg uitgebreid ;() of jullie denken dat het nuttig is van nu nog een 10/100 kaart te kopen, of beter gezegd, gaat die 10/100 kaart DAN nog "up to date" zijn voor mijn nieuwe pc of zullen waarschijnlijk de gigabit netwerkkaarten het dan overgenomen hebben ?
Bijvoorbeeld, bestaat er een kans dat op een groot lan volgend jaar reeds voor iedere user een gigabit verbinding beschikbaar zal zijn, of gaat dat nog lang niet het geval zijn ? (ik vermoed het laatste)

Dit omdat ik over enkele dagen naar een lannetje ga (en in de loop van het jaar zal dit nog wel vaker gebeuren) en daar is het natuurlijk wel leuk een 10/100 kaart te hebben, maar voor die enkele keren is het dus geen echte must ...
Stel dus dat jullie denken dat de overstap naar gigabit als 'standaard' niet meer zo lang zal duren, dan zou ik er nu geen nieuwe kopen ... (zit met zeer beperkt budget ;()

alvast bedankt voor de info !

edit:
Ik begin me nu plots af te vragen of ik wel in het juiste forum zit, moest dit onder overige hardware ?
Zo ja, mijn excuses, en zou iemand het even willen verplaatsen aub ?

[ Voor 0% gewijzigd door Keyser Soze_61907 op 08-08-2002 06:47 . Reden: Verkeerde plaats ? ]

Verwijderd

hmm .. 10/100 met tcp/ip is 8.75mb/s 1000 is 87.5mb/s

bedenk zelf maar of je het nodig hebt

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 07:42:
hmm .. 10/100 met tcp/ip is 8.75mb/s 1000 is 87.5mb/s

bedenk zelf maar of je het nodig hebt
11,8 mb/s over 100mb fd is over ftp meer regel dan uitzondering, met name over grote bestanden zoals divx. en idd zoals scsi-freak schreef wat denk je nodig te hebben.

Verwijderd

Keyser Soze schreef op 08 augustus 2002 @ 06:43:
Ik zit met het plan van over 1 jaar (begin zomervakantie) een volledig nieuwe pc te kopen ... (nog zooo lang :'( :Z)
Waarom wil je dat nu al weten?? Ik zou gewoon even afwachten tot na de winter met het systeem samenstellen.

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 18:03
Gigabit apparatuur is op het moment nog behoorlijk prijzig.
Alhoewel de NICjes inmiddels redelijk betaalbaar beginnen te worden, zijn de prijzen voor de overige apparatuur (switches enzo) nog astronomisch.
DELL bouwt momenteel overigens al standaard gigabit ethernet adapters in haar Optiplex systemen, dus je hebt best kans, dat de prijzen binnenkort gaan dalen _/-\o_

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-08 16:30

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Denk je echt dat het nuttig is om een gigabit ethernetkaart in je pc te bouwen? Als je geld over hebt moet je het vooral doen, maar dan wil ik ook mijn bankekeningnummer wel beschikbaar stellen om daar je geld op te storten. Dan wordt het tenminste nog nuttig besteed. ;)
Ik denk dat je voor thuisgebruik en voor lannetjes voorlopig nog geen gigabit kaart nodig hebt. Je harddisk houdt het voorlopig nog niet bij.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:03

OgWok

U.N.C.L.E.

Ga maar eens kijken wat dat gaat kosten. Zal wel wat goedkoper zijn volgend jaar, maar wat kost een behoorlijke gigabyte switch? Veel denk ik....

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:38

ChUcKiE

Dus........

Scheelt dat een 10/100 kaartje maar een euro of 10 kost, dus waar praten we over als we het over desinvestering hebben, met een afschrijving van ruime een jaar??

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Keyser Soze_61907
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 08:29:
[...]
Waarom wil je dat nu al weten?? Ik zou gewoon even afwachten tot na de winter met het systeem samenstellen.
Wel, ik ben niet van plan nu reeds dat systeem samen te stellen, dat zou nogal onozel zijn, maar ik zou eventueel nu een 10/100 kaart kopen voor mijn oude pc ... om die dan later ook te gebruiken in mijn nieuwe ...

Voor de rest, over wat ik denk nodig te hebben ... ik denk wel dat voor mij een 10/100 kaart zal volstaan, alhoewel die 87,5mb/s wel :9~ is natuurlijk, zeker voor op lan's lekker te kunnen divx traden

Waarom ik zo moeilijk doe over zo'n "klein" bedrag ? wel, ik ben zo iemand die graag ALS hij iets koopt voor de computer (wat niet vaak gebeurd) liefst gelijk iets heel goed koop waar je zeker van bent dat je lang mee kunt ...
En ook, zeker nu in de vakantie (ik ben nog student) zijn der nog genoeg andere dingen voor geld aan uit te geven :+ daarmee :) Voor mij is die 22 euro dat zo'n netwerkkaart kost (wil er eentje van d-link) zelfs nog 'veel' geld :(

Klein vraagje, zijn die gigabit nic's backwards compatibel met 10/100 kaarten ? gebruiken die dezelfde of andere bekabeling ?

Bedankt voor al jullie hulp !

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:28

qless

...vraag maar...

Je hebt een aantal soorten gigabit ethernet
Ethernet over single mode glasvezel
Ethernet over multi mode glasvezel
Ethernet over CAT 5e/6/7 koperkabel

En die laatste heb je kaartjes die 10/100/1000 kunnen.

Maar waarom wil je dat?
1)Op lans voorlopig geen Gigabit voor deelnemers, enkel als backbone
2)Enkel voor servers
3)Jouw harddisk kan toch de gigabit niet vol trekken.

Oftewel gewoon een goede 10/100 kaart kopen, daar kan je nog wel 3 jaar mee vooruit

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

• Keyser Soze_61907
Ok, bedankt mensen, het wordt een 10/100 kaartje dan maar ;)

Verwijderd

ja, tof, 87.5mb/s is erg cool .......

en je denkt dat van een ide disk te trekken ?? ....

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik zou gewoon een intel pro 10/100/1000 mbit MT nic nemen !!
Kost maar 69 euro !! en bloedje snel en intel hé ...
Pagina: 1