Toon posts:

Beschadigt overklokken videokaart op lange termijn?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan je videokaart schade oplopen als je hem overklokt (door de hogere frequenties stijgt de hitteproductie). Ik heb in de FAQ gelezen dat door te ver overklokken de kaart instabiel wordt en artefacten in het beeld kunnen optreden. Betekent het dat je nog binnen de grenzen zit zolang deze verschijnselen niet optreden? Meer snelheid wil ik uiteraard, maar mijn kaart mag niet naar de filistijnen gaan.
Ik heb overigens een GeForce3 Ti 200 van Club3D. Misschien weet iemand of het veilig is om die kaart bescheiden over te klokken zoals geheugen op 450MHz en core op 225MHz (oorspronkelijk 400MHz resp. 175MHz)?
Het schijnt dat duurdere kaarten, zoals die van Leadtek beter geschikt zijn voor overklokken; die kaarten hebben dan ook meerdere ventilatortjes. Mijn kaart heeft echter één ventilatorje op de core en de bekende geribbelde heat sinks op het geheugen. Is mijn kaart dan ook gevoeliger voor de consequenties van overklokken?

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:21

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

1 woord: ja.
Meerdere woorden: afhankelijk van hoever je over klokt en hoe heet je het laat worden gaat je kaart snel of langzaam stuk.
Snel kan HEEL snel zijn (slechte koeling bijvoorbeeld), langzaam kan over tien jaar zijn, dan wil niemand die kaart hebben dus wat riskeer je dan? Niks dus..

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:35

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ja, ik denk het wel. Maar bekijk het zo, wat maakt het uit. Of je kaart nu 15 jaar meegaat of maar 5 jaar. Tegen die tijd wil je vast weer een nieuwe kaart hebben

Verwijderd

Ja
Maar wat maakt het uit of je kaart nu 2 of 1 jaar meegaat, tegen die tijd wil je vast een andere kaart, toch?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 10:03:
Ja
Maar wat maakt het uit of je kaart nu 2 of 1 jaar meegaat, tegen die tijd wil je vast een andere kaart, toch?
Niet alle mensen vervangen al na 1 jaar ;)

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb ooit eens een topic met precies dezelfde titel gehad :P

Daaruit kon je concluderen dat je videokaart er weldegelijk harder van slijt, maar dat dat wel te verwaarlozen viel. Bijvoorbeeld: ipv. 5 jaar gaat hij nog maar 3 jaar mee.

• Mathizsias
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 22:44

Mathizsias

Drizzt

Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 10:09:
[...]

Niet alle mensen vervangen al na 1 jaar ;)
Repectievelijk heeft de topicstarter gelijk, zeker omdat het anders wel door of de fabrikant of de retailer was veranderd, overklokken geeeft nou ook weer niet zo'n verlies dat je gelijk je kaarten na een paar maanden kan weg flikkeren. (Don't look at me if that happened to you :D) Meestal is het zelfs nouwelijks merkbaar dat een kaar zijn levensduur verliest.

Ik denk dat een pc met dagelijks gebruik in een familie van 5 personen ongeveer 5 jaar kan meegaan zonder dat hij kapot gaat vervangen wordt enz...

Maar ook omdat je ziet dat er zoveel aanbod op de markt is, zeker aan video kaarten op het moment. En natuurlijk ook omdat het als een speer gaat, zullen mensen zoals jij en ik sneller een kaart vervangen dan een kaartje in een huis tuin en keuken pc.

Dan nog wil ik opmerken :

- Als jij je GF3Ti200 overklokt zal je het wel degelijk merken
- Je merkt het vanzelf als het niet goed gaat , artefacts enz...
- Overklokken is gewoon toch een beetje lef hebben ;)
Pagina: 1