Ik heb twee netwerkkaarten in mijn (Asus A7v) bord: Realtek 8029AS, en een 3Com 900b. Als ik ze allebei aanheb, valt na enkele minuten het netwerk weg (niet meer kunnen pingen en zo). Als ik Realtek uit zet, dan blijft netwerk op. Maar, en dat is het lastige, ik heb wel periodes gehad waarbij ik zonder problemen met twee PCs kon internetten. Ik heb al van sloten gewisseld, maar zijn er nog instellingen in control panel waar ik op moet letten?
Ik heb de specs van je mobo niet bij de hand, maar controleer eventjes :
- zijn beide sloten met je netwerk-kaartjes busmastering ?
- worden er resources gedeeld tussen de sloten met je kaartjes en eventuele onboard controllers (VGA, SCSI) ?
- worden er resources gedeeld tussen de sloten met je kaartjes en eventuele onboard controllers (VGA, SCSI) ?
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Ik heb de specs van je mobo niet bij de hand, maar controleer eventjes :
Ehh, bedoel je hiermee sharen van PCI kaartjes? Ik weet eerlijk gezegd niet wat je bedoelt. Kan je wat toelichting geven (wat is busmastering?)
Ik heb het 3Com bordje al in een ander slot gestoken (zat op SCSI). Maar daar lag het dus niet aan. Lang gedacht dat dat het wel was. Ik kan proberen in BIOS plug n play uit te zetten, en een IRQ te reserveren voor de onderste twee sloten. Zou dat kunnen helpen?
Ehh, bedoel je hiermee sharen van PCI kaartjes? Ik weet eerlijk gezegd niet wat je bedoelt. Kan je wat toelichting geven (wat is busmastering?)
Ik heb het 3Com bordje al in een ander slot gestoken (zat op SCSI). Maar daar lag het dus niet aan. Lang gedacht dat dat het wel was. Ik kan proberen in BIOS plug n play uit te zetten, en een IRQ te reserveren voor de onderste twee sloten. Zou dat kunnen helpen?
Busmastering is een techniek waarbij de controller de besturing van de PCI-bus tijdelijk overneemt van de processor, op die manier kan de controller grote hoeveelheden data direct naar het geheugen pushen. Het is altijd vereist voor SCSI- en IDE-controllers, maar ook de meeste netwerk-controllers werken niet zonder. Op veel borden is dit niet in alle PCI-sloten mogelijk, je handleiding kan hierover uitsluitsel geven.
Het handmatig toekennen van de IRQ's, als je bord dat toestaat (en je weet waar je mee bezig bent) is een goed idee (maar ja, ik HAAT dan ook plug & never play).
Het handmatig toekennen van de IRQ's, als je bord dat toestaat (en je weet waar je mee bezig bent) is een goed idee (maar ja, ik HAAT dan ook plug & never play).
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Verwijderd
Die plug&pray van dat RealTek kaartje heb ik ook de nodige problemen mee gehad. Er zit als het goed is een setup proggie op de driver diskette erbij waarmee je de kaart op jumperless kunt omschakelen. Dan kun je handmatig een I/O adres en IRQ invoeren.
HTH
HTH