Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.
Mijn persoonlijke favoriete IDE is Dev-C++. Eenvoudig genoeg om niet te verdwalen in cryptische opties maar toch voldoende features om je het programmeren aangenaam te maken. Het is bovendien gratis. Ideaal voor een beginner om te leren programmeren. Momenteel is de nieuwe versie 5 bijna klaar.
Een goed boek voor C++ is "Thinking in C++" van Bruce Eckel. Dat kan je in HTML en PDF formaat downloaden van zijn site http://www.bruceeckel.com.
[ Voor 0% gewijzigd door TaXaN op 08-08-2002 04:07 . Reden: typo + kleine toevoeging ]
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.
En je bent gelijk bezig met .NET programma's
Als je direct VC++ leert, zonder kennis van C++ dan zul je het mi gauw opgeven, je zult het bos door de bomen niet meer zien staan.
Ooit had er iemand eens een leuke opmerking voor iemand die direct VC++ wou leren zonder dat hij kennis had van C++:
Het is als scheikunde leren uit een Japans scheikunde-boek
https://fgheysels.github.io/
edit: overigens gaat dit boek ook niet heel diep in op de taal, maar het is wel geschikt om mee te beginnen
Prepare for unforeseen consequences
Verwijderd
Wow... wat een briljante bijdrage.. Ja, jij komt er welVerwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 10:33:
wat ook kan is g'woon gaan proberen te programmeren . . en als je het niet snapt . .dan druk je op F1
Loeibaar.nl
Om snel te kunnen beginnen zijn 'Teach yourself c++ in 21 days' en daarna 'Teach yourself Visual C++ in 21 days' van SAMS Publishing wel aanraders.
Ja, maar dan krijg je maar enkele basisaspecten van C++ onder ogen, en dan nog op een beknopte manier. Imho is dat niet genoeg om daarna te kunnen zeggen dat je kennis van C++ hebt.Adion schreef op 13 augustus 2002 @ 10:20:
Een beginnersboek Visual C begint ook gewoon met consoleapplicaties verwacht ik hoor, en je kan in Visual C ook gewoon C/C++ leren, dan is het slechts een gemakkelijke werkomgeving.
Als er aan de taal C++ alleen al een volledig boek kan gewijd worden, hoe ga jij dan verantwoorden dat die taal in één hoofdstuk in een boek even goed kan behandeld worden?
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
Als je eerst maanden moet bezigzijn met console-applicaties die je totaal niet intereseren is de kans veel groter dat je snel gaat opgeven denk ik.
Dat is denk ik ook de reden waarom ik begonnen ben met Basic en Visual Basic, je hebt ontzettend snel een mooi resultaat.
Nu kom ik op een punt waar ik meer nodig heb, en ik ben nu, afhankelijk van wat ik nodig heb C++/VC++ en C# aan het leren.
Ik vermelde trouwens ook al 'Teach yourself c++ in 21 days', die gericht is om c++ te leren.
Dat was, dacht ik:whoami schreef op 08 augustus 2002 @ 08:12:
Ooit had er iemand eens een leuke opmerking voor iemand die direct VC++ wou leren zonder dat hij kennis had van C++:
De (zo wat duidelijkere) betekenis was dat het om twee redelijk afzonderlijke concepten zou gaan, die je het beste ook afzonderlijk van elkaar kon bestuderen.Dat is als Japans en scheikunde leren uit een Japans scheikundeboek.
Ik zou zelf aanraden om niet onafhankelijk van elkaar te leren programmeren in C++ en MFC/COM/ClassWizard/AppWizard te leren gebruiken, maar eerst C++ te leren. Daarna valt de rest heel erg mee.
Flauwe en in mijn ogen onterechte flame. Oké, het kan nooit kwaad om wat beginselen van een taal m.b.v. een boek te leren, maar verder kun je met actief de Help lezen ver komen. Ik ken VC++ niet, maar als de help net zo goed is als die bij Visual Basic kun je best een eind komen.Arjan B schreef op 12 augustus 2002 @ 23:30:
Wow... wat een briljante bijdrage.. Ja, jij komt er wel
Nogmaals: Het is ook in mijn ogen niet de beste methode, maar dat zo mededelen vind ik irritant en topic-verspestend.
|_____vakje______|
CyberSnooP schreef op 13 augustus 2002 @ 22:37:
[...]
Flauwe en in mijn ogen onterechte flame. Oké, het kan nooit kwaad om wat beginselen van een taal m.b.v. een boek te leren, maar verder kun je met actief de Help lezen ver komen. Ik ken VC++ niet, maar als de help net zo goed is als die bij Visual Basic kun je best een eind komen.
Nogmaals: Het is ook in mijn ogen niet de beste methode, maar dat zo mededelen vind ik irritant en topic-verspestend.
Skizmo heeft inmiddels een temp-ban aan z'n broek wegens dit soort reacties
Arjan B zou ik willen verzoeken dit soort dingen voortaan te melden in Schop een Modje als je verder niets toe te voegen hebt aan de thread. Users sturen mag natuurlijk altijd, maar doe dat een beetje onderbouwd enzo, en liefst met een ontopic reactie erbij
[ Voor 0% gewijzigd door .oisyn op 13-08-2002 22:58 . Reden: typo ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ik denk dat het handig is om in de eerste instantie inderdaad C++ als taal te leren, dus in dos en daarna pas over te stappen op visueel gebied. En als je dan iets snel in elkaar wil zetten, dan zou ik toch zeker gaan voor Borland C++ Builder, met MFC moet je toch enorm veel zelf doen (in vergelijking met...)
"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs
Waarop baseer jij dat c# beter is dan ( Visual ) C? IMHO zijn er op dit moment meer toepassingen waar het verstandiger is om C te gebruiken dan C#, mede door de nieuwigheid en de ( op dit moment ) geringe acceptatiegraad van C#.Slashdotter schreef op 08 augustus 2002 @ 05:50:
Waarom doe je niet gelijk C#? Gemakkelijker en beter dan Visual C 6.
En je bent gelijk bezig met .NET programma's
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
C# is in mijn ogen geschikter voor de topicstarter. Omdat zijn programmeerkunsten duidelijk een hobby zijn / worden, zal voor de meeste toepassingen die hij wil gaan schrijven C# zich zeker goed lenen.farlane schreef op 14 augustus 2002 @ 12:16:
Waarop baseer jij dat c# beter is dan ( Visual ) C? IMHO zijn er op dit moment meer toepassingen waar het verstandiger is om C te gebruiken dan C#, mede door de nieuwigheid en de ( op dit moment ) geringe acceptatiegraad van C#.
Bovendien heeft C# (in mijn ogen) meer toekomst als C op Windows vlak, dus waaorm raad jij het af voor hem?
|_____vakje______|
Als je echt VC wilt doen zou ik eerste beginnen met een cursus c++.
C# ligt wel heel erg ver van VC vandaan, dan kan je net zo goed Java of een hele andere taal nemen als je het mij vraagt. Verder maak je ook gewoon als je wilt .Net apps met VC.Net.
We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher
Imho geldt dit ook bij Borland C++ Builder. Eerst C++ leren dus, en dan pas Windows-apps gaan schrijven in C++.LordLarry schreef op 14 augustus 2002 @ 12:35:
Als je echt VC wilt doen zou ik eerste beginnen met een cursus c++.
Je kunt idd .NET apps schrijven in Visual C++.NET, maar ik vermoed dat er in die versie nog wat bijkomende MS-specific keywords toegevoegd zijn die het de beginnende (C++) - programmeur niet makkelijker opmaken.C# ligt wel heel erg ver van VC vandaan, dan kan je net zo goed Java of een hele andere taal nemen als je het mij vraagt. Verder maak je ook gewoon als je wilt .Net apps met VC.Net.
Als je .NET applicaties wil maken, dan moet je imho niet naar VC++.NET grijpen maar eerder naar C#. of VB.NET
Het zou wel sneller werken jawhoami schreef op 14 augustus 2002 @ 12:41:
Imho geldt dit ook bij Borland C++ Builder. Eerst C++ leren dus, en dan pas Windows-apps gaan schrijven in C++.
Helemaal gelijk.Je kunt idd .NET apps schrijven in Visual C++.NET, maar ik vermoed dat er in die versie nog wat bijkomende MS-specific keywords toegevoegd zijn die het de beginnende (C++) - programmeur niet makkelijker opmaken.
Als je .NET applicaties wil maken, dan moet je imho niet naar VC++.NET grijpen maar eerder naar C#. of VB.NET
Ik raad het hem niet af, ik vraag me af waarom C# beter zou zijn dan C. Als ik mijn eigen leertraject bekijk, dan is mijn drive om C te gaan programmeren geboren uit het feit dat ik low level aan de slag wilde gaan met hardware ( in de hobbysfeer ) , en assembler was me net iets te omslachtig.CyberSnooP schreef op 14 augustus 2002 @ 12:21:
[...]
C# is in mijn ogen geschikter voor de topicstarter. Omdat zijn programmeerkunsten duidelijk een hobby zijn / worden, zal voor de meeste toepassingen die hij wil gaan schrijven C# zich zeker goed lenen.
Bovendien heeft C# (in mijn ogen) meer toekomst als C op Windows vlak, dus waaorm raad jij het af voor hem?
Naar mijn idee is het nooit verkeerd om kennis te hebben van wat er achter de schermen gebeurd, ook al schrijf je C#, Java of wat dan ook.
Ik geef toe, C is als je GUI apps wilt gaan maken niet de meest snelle manier. Je leert echter wel wat handles zijn, callbacks en LPCTSTR's. Mijn ervaringen zijn dat dit zelfs bij het schrijven van een app in bv VB een groot voordeel is. Tevens wordt je door de toch wel enige complexiteit gedwongen om veel documentatie te lezen, wat alleen maar een voordeel is in de long run. Als je dan daarna eens een keer iets wilt schrijven voor een ander platform dan Windows of .NET ( er zijn mensen die dat doen
Just my 2c.
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Met BCB hoeft dat niet het geval te zijn. BCB is _echt_ visueel. Dit in tegenstelling tot VisualC++ dat nauwelijks visueel isfarlane schreef op 14 augustus 2002 @ 13:26:
Ik geef toe, C is als je GUI apps wilt gaan maken niet de meest snelle manier. Je leert echter wel wat handles zijn, callbacks en LPCTSTR's.