[Defragmenteren] Betere tool dan Win2K Defrag?

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Topicstarter
Wat adviseert de tweaker? Defrag defragmenteerd de bestanden wel netjes, maar om nu te zeggen dat Defrag een geweldige prestatieboost levert... nee...

Forget your fears...
...and want to know more...

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:06

lonkhuijzen

100% ADH

Ik ben zeer tevreden over O&O defrag..

http://www.oosoft.de/index-e.html

Ik had toch erg veel last van dat mijn hd begon te ratelen.. en windows defrag hielp daar niet tegen.. deze dus wel.. en met een hele mooie scheduler erin trouwens..

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:40
Win2k heeft een light versie van diskeeper 4 geintegreerd, gooi versie 7 er overheen en de boel wordt een stuk rapper :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• iENO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

iENO

pep

Probeer Vopt 's, lekker snel :)

• Aetje

Aetje

Topicstarter
Dank voor de reacties... Morgen is D-day (Defrag-Day) :D

Forget your fears...

• P5ycho
  • Laatst online: 23:40
Hmm net O&O geprobeerd, en diskeeper er maar meteen afgeknikkerd :)
O&O is echt wel beter.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik ben blijven hangen bij Norton Speed Disk. Deze is sneller dan Diskkeeper, defraged partities met een cluster groote groter dan 512 kb, en defragged je swapfile.

specs

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03 15:57
Vopt is imho de snelste van allemaal.
Of het de beste is (mbt plaatsen van files op hd) dat laat ik effe achterwege.

Systeem Specs

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:26
Ik gebruik Norton Speeddisk al sinds versie 2.0, het bevalt me prima. Maar ik heb nooit wat anders geprobeerd.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
P5ycho schreef op 08 augustus 2002 @ 03:59:
Hmm net O&O geprobeerd, en diskeeper er maar meteen afgeknikkerd :)
O&O is echt wel beter.
gebruik die O&O al een tijdje en ben er zeer te spreken over.

Verwijderd

Mmm, wat ik me al een tijd afvraag (nadat ik jaren zowel O&O als Diskeeper gebruikt heb),

hebben jullie nou een meetbaar (!) performance verschil tussen vóór en ná defragmenteren kunnen waarnemen? Ik niet :? Op je thuis pctje bedoel ik dus.

Het is toch niet de bedoeling dat we defrag-tools gaan beoordelen op de opties, mooie schermpjes, snelle doorlooptijden en fancy blokgrafiekjes. Daarin verschillen ze soms aardig van elkaar.

Maar een meetbaar verschil in performance? Ik heb het nog niet kunnen vinden...

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2002 14:08 . Reden: aangevuld ]

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-03 09:38
Ik zal dit topic maar gebruiken voor mij vraag ik hoop dat de topic starten geen bezwaar tegen heeft .

Ik heb Norton systemworks gekocht en draai op Windows XP .

Het probleem is dat als ik elke dag mijn hdd defragmenteer en dat het ondanks dat tog gewoon een paar uur duurt voor hij klaar is .

Als ik het met Norton speedisk in Win ME doe dan is het zo klaar .

Weet iemmand hier een oplossing voor ?

Want 8 uur defragmenteren hangt mij behoorlijk de -------- uit .

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

• maratropa
  • Niet online
das beetje raar. Je draait ntfs? Norton systemworks zou ik zelf er nooit opzetten, ik heb gemerkt dat dat meer kwaad dan goed doet, behalve speedisk, die ik beter vind dan o&o en diskeeper.

specs

• warp
  • Niet online
2 mmxmmx:

De Norton spullen doen het goed met Win9x, maar onder WinNT is het echt bagger.

Just my 2 eurocents.

2 topicstarter:

Vopt, Fix-It en O&O zijn aanraders.

Diskeeper (en dan bedoel ik de full versie) is ook zo traag als dikke p**p.
Diskeeper kan ook niet defraggen als je minder dan 20% vrije ruimte hebt op je HDD,
wat ook een heel groot nadeel is van Diskeeper.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 12:38:
Maar een meetbaar verschil in performance? Ik heb het nog niet kunnen vinden...
Alleen als je al maanden niet hebt gedefragged, anders niet.

• Aetje

Aetje

Topicstarter
Ik had nog nooit grondig gedefragt... Na SP3 erover start ie wel heeel traag, vandaar. Diskeeper crasht me... Die gaat er weer vanaf. Next: O&O./

Forget your fears...

• mmxmmx
To gladiool ik heb een 60 gig en een 30 gig en op allebij fat 32 .

Op die 60 gig is nu 17 gig in gebruik en op die 30 gig is nu 22 gig in gebruik .

Ik zal ff mijn system speks erbij zetten .

IK heb

AMD ATHLON XP 2100+
512 DDR 333mhz Twinmos
MSI KT3 ultra : VIA 333
30 gig en 60 gig ata 133 MAXTOR 7200 rpm
LITEON 32x12x40 IDE Brandertjuh
LITEON cdromspeler 52 speed
Geforce 3 TI500 64 mb DDR
SOUND BLASTER AUDIGY PLATINUM
Creative inspire 5.1 5300 boxies
Microsoft wireless intelliemouse explorer
En 21 Inch Eizo schermpie

Ondanks dit is het defragmenteren niet te doen en vind ik zobiezo mijn schijfen erg traag soms staan ze te ratellen als of alles in een groot swapfile moet .
Ik heb er laatst wat Geheugen van major bijgeplant en dat hielp wel wat maar toen werd mij hele systeem trager dus dat is er weer uit omdat ik vermoed dat die dimmen niet echt wilde samenwerken .

Ik baal echt stevig van die hdd snelheid bah .

Beste Warp wat raad je mij aan dan ? Gewoon hetzelfde als jullie aanraden voor win2k ?

O ja en dan nog iets .
Om de 2 seconden brand mijn HDD ledje ff hoe kan dat en waar is dat voor ?
ik zie het ook aan mijn muis omdat ik dus voor mijn muis een kleuren dingetje heb en dus mijn muis verkleurt in plaats dat ik een zandloper zie .

Er draait verder niks op de achtergrond alles is uit en in msconfig staat amper wat .

• warp
  • Niet online
mmxmmx: Ik gebruikt zelf meestal VoptXP of Fix-It Utilities voor NT/2K/XP in combinatie met PageDefrag om de NT swapfiles en registry files te defraggen (PageDefrag is freeware, kun je gratis downloaden bij www.sysinternals.com).

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11

Exirion

Gadgetfetisjist

warp schreef op 08 augustus 2002 @ 14:15:
2 mmxmmx:

En waar baseer je dat op? Ik draai Norton tools onder Windows 2000 en Windows XP, en het draait probleemloos en snel. Dus ik ben benieuwd....

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• warp
  • Niet online
mmxmmx schreef op 08 augustus 2002 @ 17:31:
O ja en dan nog iets .
Om de 2 seconden brand mijn HDD ledje ff hoe kan dat en waar is dat voor ?
ik zie het ook aan mijn muis omdat ik dus voor mijn muis een kleuren dingetje heb en dus mijn muis verkleurt in plaats dat ik een zandloper zie .

Er draait verder niks op de achtergrond alles is uit en in msconfig staat amper wat .
Heb je FastFind van MS Office draaien? Zo ja, uitzetten is totaal nutteloos en vreet I/O.
Ook de Indexing Service kun je beter disablen, zelfde verhaal.
Verder heb je nog de SFC die je uit kunt zetten.
En verder nog meer tips & tricks @ http://www.blkviper.com/WinXP/service411.htm

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

mmxmmx schreef op 08 augustus 2002 @ 17:31:
Geforce 3 TI500 64 mb DDR
SOUND BLASTER AUDIGY PLATINUM
Creative inspire 5.1 5300 boxies
Microsoft wireless intelliemouse explorer
En 21 Inch Eizo schermpie

Ja, ik denk echt dat het hier aan zal liggen :z

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• maratropa
  • Niet online
mmxmmx, een voordeel van NTFS is dat het minder snel fragmenteerd, en ook veel sneller DEfragmenteerd. Fat32 kan voor grote schijven inderdaad uren duren.

Probeer je schijven eens te benchmarken, met sandra, atto of hdtach, dan kun je kijken of er iets mis is. Dat kan nog vele redenen hebben, maar dan licht het niet aan het (de)fragmenteren.

[ Voor 0% gewijzigd door maratropa op 08-08-2002 19:56 . Reden: "de" vergeten ]

specs

• Aetje

Aetje

Topicstarter
Exirion schreef op 08 augustus 2002 @ 17:54:
[...]
Nouhou... Zo'n 21" is groot hoor... Vreet behoorlijk wat HD space :+

Maar terug ontopic, ik heb nu ook O&O even bekeken... Stukken beter dan Diskeeper.

Forget your fears...

• warp
  • Niet online
Exirion schreef op 08 augustus 2002 @ 17:46:
[...]
En waar baseer je dat op? Ik draai Norton tools onder Windows 2000 en Windows XP, en het draait probleemloos en snel. Dus ik ben benieuwd....
Probeer zelf maar eens soortgelijke tools van andere leveranciers en oordeel zelf.

Norton Speeddisk performed gewoon totaal niet onder NT, terwijl Norton defrag onder Win9x wel erg snel is. Overgens, voor Win9x gebruik ik niets anders dan Norton Utilities, daar werkt en performed het geweldig. Maar voor NT based Windows versies hoef ik het echt absoluut nooit meer te hebben, dat is gewoon puin IMHO. Zelfde verhaal gaat ook op voor Diskeeper, veel hype en reclame, maar het is gewoon een waardeloos (en veel te duur) product.

Mijn ervaringen baseer ik niet alleen op mijn thuis PC's maar ook op de NT netwerkservers met 300GB+ volumes die we @ work hebben draaien. Speeddisk en Diskeeper krijgen dergelijke volumes niet eens binnen 48 uur gedefragmenteerd!! VoptXP, Fix-It en O&O kunnen dit wel.

Disclaimer: Snelheid is natuurlijk wel zeer relatief, als je niets anders dan Norton gewend bent kan ik me goed voorstellen dat je het wel lekker snel vind werken ;)

Edit: domme typo :+
Edit 2: ook wat Diskeeper commentaar toegevoegd.

• mmxmmx
Exirion schreef op 08 augustus 2002 @ 17:54:
[...]
Hmm ja uit voorzorg doe ik alles er maar bij voordat ik 100 vragen krijg over wat voor dit heb je en wat voor dat heb je enzovooort .

Ik heb geen ofice ofzo draaien zou niet weten wat ik er mee moet :-) Nee dit is een game bak enkel en alleen voor het genot van zijn baasje .

Ik heb die pagefildefrag gedaan en was in 7 minuten klaar maar ik vermoed dat hij alleen je swapfile en registery doet dus ik kijk nog ff verder .

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

warp schreef op 08 augustus 2002 @ 18:04:
Probeer zelf maar eens soortgelijke tools van andere leveranciers en oordeel zelf.

Ik heb net geprobeerd de trial versie van O&O Dedrag te installeren, maar elke keer breekt ie gewoon af. Hij installeert niet :{ Als ik op 'install' druk dan verschijnt er een window dat IK de setup afgebroken zou hebben terwijl ik helemaal niks doe. Heb het met twee verschillende installaties geprobeerd, en allebei hetzelfde probleem. Erg vaag... Dit is overigens op een XP installatie.

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:48
gladiool schreef op 08 augustus 2002 @ 17:57:
mmxmmx, een voordeel van NTFS is dat het minder snel fragmenteerd, en ook veel sneller fragmenteerd. Fat32 kan voor grote schijven inderdaad uren duren.

Probeer je schijven eens te benchmarken, met sandra, atto of hdtach, dan kun je kijken of er iets mis is. Dat kan nog vele redenen hebben, maar dan licht het niet aan het (de)fragmenteren.
Do I smell a newbie :? RATATAATATA! WHAHAHAHAHA! :)

(Sorry, Tribes 2 taunt)

• TheSlider
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik mis PerfectDisk nog in het rijtje, zie www.raxco.com. Heb O&O ff geprobeerd, maar deze mist de optie om files te sorteren naar mate hoe vaak ze gemodified worden (dus veel veranderende files op het eind). PerfectDisk kan dit wel waardoor je schijf niet zo snel fragmenteerd nadat je een keer gedefragmenteerd hebt, en je dus minder vaak hoeft te defragmenteren. Verder kan PerfectDisk uiteraard ook de pagefile, bootrecords en directories defraggen.

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:43
gladiool schreef op 08 augustus 2002 @ 13:51:
das beetje raar. Je draait ntfs? Norton systemworks zou ik zelf er nooit opzetten, ik heb gemerkt dat dat meer kwaad dan goed doet, behalve speedisk, die ik beter vind dan o&o en diskeeper.
Leg uit? Ikzelf heb NSW er al geruime tijd opstaan en ik vind het heerlijk hoor.

• Aetje

Aetje

Topicstarter
Pagefile heb ik op een aparte partitie, laat em die 640MB FAT16 partitie maar lekker fragmenten :z

Voor de rest is het meer een eenmalig jobje om de Windows files een beetje op een rij te hebben na de install van SP3. Ik heb nu O&O draaiende, sort by name... Draait een uur of 2 nu, 25% compleet. Voor 3,8GB aan data... Snel is anders, maar het station is ZEER fragmented.

Forget your fears...

• Aetje

Aetje

Topicstarter
O&O is na een uurtje of 10 klaar. Bij een reboot is het verschil duidelijk merkbaar... 'K ben alleen vergeten er een stopwatch naast te houden. Het voelt een stuk sneller iig.

Forget your fears...

• Aetje

Aetje

Topicstarter
Toch ben ik niet helemaal tevreden met O&O. Hij plaatst de directoryfiles niet... Vopt = next.

Forget your fears...

• Olaf van der Spek
  • Niet online
warp schreef op 08 augustus 2002 @ 14:15:
Ook met FAT of alleen met NTFS?

• maratropa
  • Niet online
speeddisk werkt hier onder 2k heel snel, op ntfs. Ik heb 1 schijf die een clustergroote heeft die groter is dan normaal, en diskeeper en o&o willen die niet doen, speedisk wel.

specs

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Hmmm...die O&O crasht hier telkens na een tijdje bezig te zijn geweest met mijn 50GB partitie
(Win2k SP2). Heeft er nog iemand daar last van?

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Exirion schreef op 08 augustus 2002 @ 18:44:
Ik heb net geprobeerd de trial versie van O&O Dedrag te installeren, maar elke keer breekt ie gewoon af. Hij installeert niet :{ Als ik op 'install' druk dan verschijnt er een window dat IK de setup afgebroken zou hebben terwijl ik helemaal niks doe. Heb het met twee verschillende installaties geprobeerd, en allebei hetzelfde probleem. Erg vaag... Dit is overigens op een XP installatie.
Een typisch probleem met die MSI installer... ik heb het ook al een aantal keer voorgehad (win2k); zelfs als je admin rechten hebt, werkt het nog niet.
De oplossing is de volgende: maak een directorietje waar je de installfile inzet. Rechtsklik dan op die directory, kies eigenschappen en dan de beveiliging tab. Voeg daar de groep 'Iedereen' toe en geef die alle machtigingen (de andere groepen mag je dan verwijderen). Nu zou het wel correct moeten installeren...

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 19:45

Mary Wana

keyboard nut

hmmz even O&O testen :)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Verwijderd

warp schreef op 08 augustus 2002 @ 17:49:
[...]

Heb je FastFind van MS Office draaien? Zo ja, uitzetten is totaal nutteloos en vreet I/O.
Ook de Indexing Service kun je beter disablen, zelfde verhaal.
Verder heb je nog de SFC die je uit kunt zetten.
En verder nog meer tips & tricks @ http://www.blkviper.com/WinXP/service411.htm
Indexing Service disablen? En waarom dan wel? Zolang jij geen problemen hebt met een tekort aan HD ruimte moet je indexing service niet disablen.

Als je dan toch slechte adviezen wil geven, raad hem anders ook aan om gewoon het werkgeheugen uit het MoBo te rukken. Hoe lichter je PC hoe sneller.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 augustus 2002 @ 17:28:
[...]

Indexing Service disablen? En waarom dan wel? Zolang jij geen problemen hebt met een tekort aan HD ruimte moet je indexing service niet disablen.

Als je dan toch slechte adviezen wil geven, raad hem anders ook aan om gewoon het werkgeheugen uit het MoBo te rukken. Hoe lichter je PC hoe sneller.
Omdat de Indexing service IO performance wegvreet lijkt me?

Ik heb dat ding ook altijd uit staan, ik weet niet wat hij allemaal doet, maar het werkt sneller als hij uit. Zover ik weet indexeerd ie de HD zodat je sneller kunt zoeken naar bestanden.

• Abbadon
  • Laatst online: 23:27
Check de datum van het topic; oude koe :+

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.