Met een proggie zou ik zo snel niet weten - ik weet wel dat bepaalde virussen je CPU-corevoltage kunnen verhogen (en daardoor de CPU kunnen kapotmaken).
Hardware biedt in ieder geval wel die mogelijkheden die jij zoekt:
Voorbeeld van mijn 120mm Papst multifan 4312M:
op de sticker/specificatie:
12 Volt DC - 2,6 W (2,6/12 = 0,21666 Ampere)
(6-15 V DC)
Kortom, hij accepteerd een voltagereeks tussen 6 en 15 Volt.
Mogelijke voltages uit een
ATX voeding:
Door te combineren kun je op andere voltages uitkomen...
bijv. -12 V met +3.3 V = 15,3 V
Door een matrix uit te zetten kom je er dan op dat de volgende voltages allemaal mogelijk zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| 3,3 12 -12 -5 5
: : : : :
3,3 : 0 8,7 -15,3 -8,3 1,7
12 : -8,7 0 -24 -17 -7
-12 : 15,3 24 0 7 17
-5 : 8,3 17 -7 0 10
5 : -1,7 7 -17 -10 0 |
En dan kun je nog dat gaan combineren met voltageregelaars/diodes, zodat je bijvoorbeeld -5 V en 12 V pakt, maar dat afvlakt naar bijv. 16 volt.
Het enige waar je rekening moet houden is dat niet elke voltagelijn dezelfde belasting (Ampere) fijn vindt. Dat is afhankelijk van hoever je nu bijv. die lijn belast en hoe zwaar die fan is (en hoe zwaar het samenvoegen van 2 voltagelijnen voor de regulator van de voeding is - sommige vinden de 7V truuk al niet lekker namelijk). Daarnaast zou het kunnen zijn dat die ongefilterde koppeling van 2 voltagelijnen kan zorgen voor rimpels/terugslag die de stabiliteit/DC-zuiverheid van 1 van de voltagelijnen aantast (bijv. rimpels in je 3.3 voltlijn in dezelfde frequentie als de rotatiesnelheid van je fan, als gevolg van de dynamo eigenschappen die elke electromotor bezit - die de stabiliteit van gevoelige onderdelen als CPU/Chipset/Geheugen etc aantast). Ik zou niet weten in hoeverre die laatste een belangrijke remmingsfactor zijn voor performance - misschien dat iemand anders daar wat meer over te zeggen heeft?
Kortom, hardwarematig zijn de mogelijkheden eindeloos en alleen beperkt door je fantasie, kennis en handigheid - afgeremd door de eventuele problemen die je zou kunnen tegenkomen.
Wil je nu je CPU zo koel mogelijk hebben, dan kun je ook net zo makkelijk een 120mm Enermax instelbare fan nemen en die met een 120mm/80mm adapter op je CPU-koelvoet zetten... Neem van mij maar aan dat het met de airflow goed zit (bij gelijke rotatie als een 80mm fan...).
Terugkomend op de eerstgenoemde 120mm Fan en de mogelijkheden van de voeding:
je zou dan kunnen kiezen voor -12 V met +3.3 V = 15,3 V en dan 0,6 V verlagen met diodes zodat de fan op 14,7 Volt loopt - lekker binnen de aangegeven marge van 6-15 V.
Succes met experimenteren.