Toon posts:

Wie kent er een proggie om je cpufanspeed te verhogen?

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje wat sites afgezocht om zo'n proggie te vinden maar geen succes :( .Ik heb Asus Probe 2.xxx maar daarmee kan je alleen maar "monitoren" en de cpufanspeed dus niet verhogen, ik heb het al in de bios geprobeerd maar dat lukt dus ook niet ;( .

Alvast bedankt _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Volgens mij is hij ook niet te verhogen behalve door het voltage te verhogen :?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik zal het eens proberen...
zmn schreef op 08 augustus 2002 @ 00:44:
Volgens mij is hij ook niet te verhogen behalve door het voltage te verhogen :?

Verwijderd

Waarom wil je hem in vredens naam verhogen? Wordt je cpu te warm ofzo. Standaard lopen ze al op 12 volt volgens mij. Dus je kan hem alleen nog verlagen en niet verhogen

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Kan niet met software want de aansluiting van het fannetje op je MoBo is niet 'intelligent', dus gewoon meer volt op het fannetje dat is het enige wat hem sneller doet draaien.....

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-07 16:08
welkom op t GoT.

hehe, 220 op je vinnetje >:)

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

• supakeen
Ik heb een 12v aansluiting die op de 1 of andere manier op 13.3v staat en hij maakt 348 toeren meer dan standaard :P

Verwijderd

Topicstarter
Mijn CPU wordt nogal heet en mijn CPUfan loopt rond de 3800 :'(
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 00:47:
Waarom wil je hem in vredens naam verhogen? Wordt je cpu te warm ofzo. Standaard lopen ze al op 12 volt volgens mij. Dus je kan hem alleen nog verlagen en niet verhogen

Verwijderd

Dat kan niet, en zeker niet met een progje. Je voeding kan niet ineens 13V ofzo leveren :z

Je zou met een andere voeding em op 13~14V kunnen laten lopen, maar meer zal ie niet overleven. Anders moet je gewoon een nieuwe fan kopen met meer toeren (en meer geluid)..

• kieltju
ander fannetje dan he!

Verwijderd

Topicstarter
Goed idee ik zal het eens proberen :7
kieltju schreef op 08 augustus 2002 @ 00:48:
welkom op t GoT.

hehe, 220 op je vinnetje >:)

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Welkom op GoT. Over warme procs zijn hier hele topics vol geschreven. kijk maar eens hier :
Tweaking & Cooling Algemeen

Maar dat wordt toch een ander fannetje, met meer opbrengst (cfm), of een ingewikkelde step-up schakeling voor je voltage te verhogen, maar hier op GoT is het gebruikelijk dit soort problemen maar meteen met een goede waterkoelingset-up aan te pakken >:)

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

• kieltju
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 00:51:
Goed idee ik zal het eens proberen :7

[...]
k denk dan dat de boel juist warm word, mischien omdat hij zo goed koelt dan? hehe

[off-topic]
er was net ergens een topic van iemand die zijn HD wou slopen, wat is daarmee gebeurd? hij opeens 'gone'
[/off-topic]

• supakeen
kieltju schreef op 08 augustus 2002 @ 01:12:
[...]

k denk dan dat de boel juist warm word, mischien omdat hij zo goed koelt dan? hehe

[off-topic]
er was net ergens een topic van iemand die zijn HD wou slopen, wat is daarmee gebeurd? hij opeens 'gone'
[/off-topic]
Denk dat hij getrashed is :)

• kieltju
verwijderd?

• supakeen

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:09
zmn schreef op 08 augustus 2002 @ 00:49:
Ik heb een 12v aansluiting die op de 1 of andere manier op 13.3v staat en hij maakt 348 toeren meer dan standaard :P
Hmm zal je hd blij mee zijn ....

Repareren doe je zo.

• supakeen
Sine schreef op 08 augustus 2002 @ 01:28:
[...]

Hmm zal je hd blij mee zijn ....
Dat was bij startup nu staat hij weer op 12.48v :)

• kieltju
zmn schreef op 08 augustus 2002 @ 01:28:
[...]

Dat was bij startup nu staat hij weer op 12.48v :)
+1 behulpzaam

• Def_P
  • Niet online
Met coolcpu kan het, speedfan kan het. En de nieuwe asus probe moet het ook weer gaan ondersteunen voor bijv de p4b533 die het wel in de bios kan (qfan). En sommige asussen, kan de chip het wel maar heeft asus het signaal niet doorgelust, bijvoorbeeld de tusl kan het niet en de p3b-f wel, p2b-f weer niet.

I, for one, like Roman numerals

Verwijderd

Met een proggie zou ik zo snel niet weten - ik weet wel dat bepaalde virussen je CPU-corevoltage kunnen verhogen (en daardoor de CPU kunnen kapotmaken).

Hardware biedt in ieder geval wel die mogelijkheden die jij zoekt:

Voorbeeld van mijn 120mm Papst multifan 4312M:

op de sticker/specificatie:
12 Volt DC - 2,6 W (2,6/12 = 0,21666 Ampere)
(6-15 V DC)
Kortom, hij accepteerd een voltagereeks tussen 6 en 15 Volt.

Mogelijke voltages uit een ATX voeding:
  • +3.3 V
  • +12 V
  • -12 V
  • -5 V
  • +5 V
Door te combineren kun je op andere voltages uitkomen...
bijv. -12 V met +3.3 V = 15,3 V

Door een matrix uit te zetten kom je er dan op dat de volgende voltages allemaal mogelijk zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
        3,3 12  -12 -5  5
        :   :   :   :   :
3,3 :   0   8,7 -15,3   -8,3    1,7
12  :   -8,7    0   -24 -17 -7
-12 :   15,3    24  0   7   17
-5  :   8,3 17  -7  0   10
5   :   -1,7    7   -17 -10 0

En dan kun je nog dat gaan combineren met voltageregelaars/diodes, zodat je bijvoorbeeld -5 V en 12 V pakt, maar dat afvlakt naar bijv. 16 volt.

Het enige waar je rekening moet houden is dat niet elke voltagelijn dezelfde belasting (Ampere) fijn vindt. Dat is afhankelijk van hoever je nu bijv. die lijn belast en hoe zwaar die fan is (en hoe zwaar het samenvoegen van 2 voltagelijnen voor de regulator van de voeding is - sommige vinden de 7V truuk al niet lekker namelijk). Daarnaast zou het kunnen zijn dat die ongefilterde koppeling van 2 voltagelijnen kan zorgen voor rimpels/terugslag die de stabiliteit/DC-zuiverheid van 1 van de voltagelijnen aantast (bijv. rimpels in je 3.3 voltlijn in dezelfde frequentie als de rotatiesnelheid van je fan, als gevolg van de dynamo eigenschappen die elke electromotor bezit - die de stabiliteit van gevoelige onderdelen als CPU/Chipset/Geheugen etc aantast). Ik zou niet weten in hoeverre die laatste een belangrijke remmingsfactor zijn voor performance - misschien dat iemand anders daar wat meer over te zeggen heeft?

Kortom, hardwarematig zijn de mogelijkheden eindeloos en alleen beperkt door je fantasie, kennis en handigheid - afgeremd door de eventuele problemen die je zou kunnen tegenkomen.

Wil je nu je CPU zo koel mogelijk hebben, dan kun je ook net zo makkelijk een 120mm Enermax instelbare fan nemen en die met een 120mm/80mm adapter op je CPU-koelvoet zetten... Neem van mij maar aan dat het met de airflow goed zit (bij gelijke rotatie als een 80mm fan...).

Terugkomend op de eerstgenoemde 120mm Fan en de mogelijkheden van de voeding:
je zou dan kunnen kiezen voor -12 V met +3.3 V = 15,3 V en dan 0,6 V verlagen met diodes zodat de fan op 14,7 Volt loopt - lekker binnen de aangegeven marge van 6-15 V.

Succes met experimenteren.

• Foxl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Bart_Banaan schreef op 08 augustus 2002 @ 00:48:
Kan niet met software want de aansluiting van het fannetje op je MoBo is niet 'intelligent', dus gewoon meer volt op het fannetje dat is het enige wat hem sneller doet draaien.....
Niet dat het er wat toe doet, maar die aansluiting van je fannetje is wel 'intelligent', je kan de spanning ervan software matig verlagen...
Verhogen wordt tuurlijk wel een probleem als je boven de 12 volt wilt..

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Verlagen kan, verhogen niet..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.