Raid 0 en northon Ghost

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:09
Hi

Ik krijg binnenkort eindelijk mijn nieuwe PC

Ik heb hierbij 2 HD van 80 GB (Western Digital, WD800JB). Deze wil ik op Raid0 zetten (highpoint)

Op mijn Gewone IDE komt een 60 GB Seagate voor backup

Nu wil ik mijn gegevens op mijn Raid drive graag steeds backuppen. Dit wil ik dus doen met behulp van Ghost
Alleen heb ik nog een aantal vragen:

1) Klopt het dat Ghost de Raid schijf ziet als 1 HD van 160 GB??

2) Als ik dan een image maakt van mijn raid schijf, kan ik deze dan gewoon op mijn Seagate schijf opslaan en hoe groot wordt die image dan??

3) De image die ik op mijn Seagate schijf heb opgeslagen, kan ik die image zonder problemen weer op mijn Raid schijf zetten??

Stel dat mijn array broken is, dan is dus alles wat op de HD's stond weg :(
Ik kan nu dus mbv ghost de gegevens weer terugzetten via de image die ik heb opgeslagen op mijn Seagate schijf :?

Iemand die mij kan helpen :)

Wil dus niet dat ik al mijn gegevens kwijt raak :')

Ik ga WinXP pro gebruiken (Fat32)

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Verwijderd

1: Ja, Ghost gaat goed om met RAID-0, zeker van een HPT Controller
2: Ja, grootte hangt af van de hoeveel data en in welke mate de data kan worden gecompressed
3: Ja
4: Ja

:)

• ken
Ok thnx

Kan ik met gerust mijn HD in Raid 0 zetten ;)

nog tips etc die ik kan gebruiken??

Verwijderd

Ja, sluit zowel de RAID-0 als de andere HD op de RAID-controller aan, scheelt nogal in tijd met kopieren van de image naar de andere HD

Verwijderd

Nou gerust......

Heb hetzelfde gedaan als wat jij van plan bent, werkte perfect totdat...

Yep een crash van mijn Raid controller, de raid configuratie was weg/beschadigd hierdoor was ik dus ook ALLE data kwijt dit op de Raid config staat.
Goed je gaat een backup maken maar je kunt niet alles backuppen, heb je een redelijke collectie MP3's of andere software dan heb je al een probleem.
Zet die 2 80GB schijven gewoon in IDE norm dan heb je minder kans dat je echt data kwijt bent.

Het is maar een tip.

• ken
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 03:57:
Nou gerust......

Heb hetzelfde gedaan als wat jij van plan bent, werkte perfect totdat...

Yep een crash van mijn Raid controller, de raid configuratie was weg/beschadigd hierdoor was ik dus ook ALLE data kwijt dit op de Raid config staat.
Goed je gaat een backup maken maar je kunt niet alles backuppen, heb je een redelijke collectie MP3's of andere software dan heb je al een probleem.
Zet die 2 80GB schijven gewoon in IDE norm dan heb je minder kans dat je echt data kwijt bent.

Het is maar een tip.
Waarom kan je dan niet alles backuppen??
Omdat mijn Seagate schijf te klein is??

Verwijderd

Yep, die is veel te klein.
Ik denk zelfs dat Norton al een dag bezig is om 160GB te comprimeren.
Ik verwacht dat je image file zo'n 100GB groot zal als het niet meer is, dus met 60GB backup schijf kom je niet ver.
Als je echt "veilig" wilt zijn moet je Raid 0+1 bouwen, hiervoor heb je echter 4 gelijkwaardige schijven nodig. In jou geval 4x 80GB.
De Raid maakt dus 1x 160GB schijf aan voor te werken en mirrored deze meteen. Hiervoor heb je altijd een copie van je data.
Ook hoef je dan geen backup te maken omdat de 2de 1x 160GB schijf als mirror constant mee draait. Maarja dit is wel een kostbare oplossing en je hebt nog steeds het probleem als je Raid controller crashed dat je alles kwijt bent.

• ken
Die 2x80 raak ik zeker toch nog lang niet vol :)

Ik kan nog ieder geval nog een tijdje verder :)

Verwijderd

Ik ben ook van plan om een Raid 0 controller op te zetten.Ik heb 3HD. 2x 60GB en een van 160GB. Ik wil graag de 2 HD van 60 GB gebruiker voor de raid 0 en mijn HD van 160GB gebruiken om daar mijn image van RAID en data/muziek/enz. op te slaan. Zodat als mijn Raid crashed ik mijn image kan laden van de 160 GB schijf.
Is dit te doen of kan ik dit beter laten en naar een andere oplossing zoeken?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat is goed mogelijk. Als je de RAID0 partitie 'klaar' hebt - m.a.w. je hebt Windows erop staan en andere data - dan kun je de RAID0 array clonen met Ghost naar de 160GB schijf. Als er onverhoopt iets mis gaat met de RAID0 config, kun je de 160GB schijf weer clonen met de RAID0 array.

Maar dit is best wel een oud topic wat je omhoog kickt...

Toen waren beige computers heel gewoon.

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-08 23:05

pasta

Ondertitel

Blackbone, zou je misschien een nieuw topic hierover willen openen? Anders krijg je dat andere mensen eerdere (oude) reacties gaan beantwoorden. ;) In je ts kan je natuurlijk ook weer naar dit topic linken. ;)

Signature

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.