Toon posts:

[vb6] De *goede* dingen van VB, want vind jij

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Alhoewel VB-bashing een vermakelijke bezigheid is van de non-n00b-bezoeker van /14, heeft het natuurlijk ook voordelen. Met deze draad wil ik graag een discussie starten over de voordelen van VB6 tov andere populaire talen.

Dus liever geen geblaat PHPerl/jaja.not/Cb is beter (* doekman heeft ook een andere favoriete taal). Het gaat over de voordelen, dus je mag best naar een andere taal verwijzen.

Naast marketing-power van M$ moet VB toch wel voordelen tov andere talen bieden, want anders zou het niet zo veel gebruikt worden. Met andere woorden, wat vind jij handig, en waarom?

OK, de eerste. Ik vind de With implementatie van VB best wel comfortabel. Neem de volgende pseudo code:
code:
1
2
3
4
5
var x als integer
with objectInstance
begin
  y=x
end

In C-derivaten en Delphi moet je de regels goed kennen om te weten wat er gebeurd. (Ik ga er dus even vanuit dat het object een property x heeft) In Javascript heeft een property binnen een with-block een hogere prioriteit dan lokale variabelen (en die hebben op hun beurt weer een hogere prio dan globale var's). In VB zou je het volgende schrijven:
code:
1
2
3
4
Dim x as Integer
With objectInstance
  .y=.x;
End With

Who's next :)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De goede windows integratie is een pluspunt. Als je iets windowsigs wil doen in sommige andere talen (JavaSwing, Perl/Tk etc)... dan zuigt dat zwaar.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

Eén van de goede dingen vind ik de omgang met strings, in C/C++ moet je daar zelf veel meer voor doen als in Visual Basic. _/-\o_
Ook kun je zonder ook maar één regel code een programma maken om een database te bekijken, zie ik in andere talen niet zo snel gebeuren.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:07

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

och, met VB kun je dmv sleep-n-pleur snel en makkelijk goede user interfaces maken... dat is (voor mij iig) de enige pro van VB. Ik ben vooral bezig met (3d) computer graphics en game development, en dan heb je daar niet zoveel aan :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

VB is natuurlijk helemaal fantastisch om 'even snel wat uit te proberen' of voor het maken van prototypes... Juist het sterk gui-gebaseerd zijn van het hele gebeuren is in deze situaties een pluspunt...

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 17:06

Sponge

Serious Game Developer

Zelf vind ik VB een geweldige taal. De taal is echt niet zo traag als iedereen zegt. Je moet gewoon op de juiste "visual basic" methoden programmeren, dus gewoo goed kijken of je / of \ kunt gebruiken, en uiteraard gewoon $ achter elke string functie gebruiken, anders komt er eerst een variant conversie over heen.

Sinds DX5 kon het al (met typelib), maar sinds DX7 support Microsoft het met een typelib, DirectX en VB. Dit is uiteraard geweldig =-). Als je ook ziet wat voor spellen er gemaakt worden in VB, daar sta je gewoon versteld van. Want VB doet het echt niet zo slecht vergeleken met C, (niet om .oisyn te pesten ofzo hoor ;))

(En ja, ik weet het geen Quake IV engine misschien, maar er zitten redelijke dingen tussen. Misschien komt het ook wel omdat de VB Gamers meer amateuristisch bezig zijn ipv. commercieel..)

Het heerlijke van VB is dat je ook gewoon kunt stoppen midden in het programma, en de gele lijn gewoon omhoog schuift als je iets verandert hebt, en niet eens opnieuw hoeft te compilen (tenzij je aan variabelen zit).

Uiteraard is VB nogal "beschermend". Bijv: Ik had het er laatst over dat als je een loop maakt die nooit stop (0 to 1, step -1), dat die niet eens gecompiled word! Dat viel me wel tegen :). Maar de meeste dingen kun je tegenwoordig wel omzeilen, zodat je alsnog makkelijk geheugen toegant hebt, en Pointers dmv. StrPointer(), VarPointer(), VarPointerArray(), en CopyMemory

Verwijderd

De visuele programmeermethode is natuurlijk wel een sterk punt

Verwijderd

Het heerlijke van VB is dat je ook gewoon kunt stoppen midden in het programma, en de gele lijn gewoon omhoog schuift als je iets verandert hebt, en niet eens opnieuw hoeft te compilen (tenzij je aan variabelen zit).
Deze feature heb je in visual C ook hoor, alleen is ie weg in vb.net maar de C(++) compiler kan het nog wel in vs.net >:)

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-08 17:59

Gerco

Professional Newbie

VB is gewoon een makkelijk taaltje om op te pakken, maar wil je het goed beheersen moet je er, net als een andere taal, gewoon veel tijd insteken.

Dat het er 'aan de buitenkant' zo simpel uitziet heeft voordelen en nadelen, voordeel is dat er heel veel mensen kunnen instappen, met een taal als C(++) gebeurt dat minder omdat die er aan de buitenkant moeilijker uitziet (en ook is).

Het nadeel ervan is weer dat er zo enorm veel prutsers instappen dat mensen gaan denken dat je met VB alleen maar prutszooi kunt maken, gewoon omdat er zo enorm veel van is, dat geeft de taal een slecht imago.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-09 12:58

GigaTexel_BE

AMD MP²

wat ik erg overzichtelijk vind is als je de naam van een object typt bvb
code:
1
txtTextBox.

en daar een . achter zie je onmiddelijk alle mogelijkheden van dat object, de properties en de methoden >:)

ik ken erg weinig van andere talen dus kan niet echt een vergelijking maken :)

Siesteem Spekkies!

• Exterazzo
  • Laatst online: 11:07

Exterazzo

Qeasy

GigaTexel_BE schreef op 08 augustus 2002 @ 08:41:
code:
1
txtTextBox.

en daar een . achter zie je onmiddelijk alle mogelijkheden van dat object, de properties en de methoden >:)

ik ken erg weinig van andere talen dus kan niet echt een vergelijking maken :)
dat is volgens mij tegenwoordig bij elke taal. zelfs dreamweaver mx heeft dit toch? Iets van instant help!

Audentia

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-08 21:47

Cassettebandje

SA-C90 TDK

GigaTexel_BE schreef op 08 augustus 2002 @ 08:41:
code:
1
txtTextBox.

Die punt heb je ook in Delphi. :)

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

En in Visual Cafe 4 en in zo'n beetje elke zichzelf respecterende IDE vandaag de dag. BEHALVE in de Progress IDE natuurlijk :) (al heeft dat vage editor ding van hen hele koele opties, waaronder intellisense en aliases, maar die gebruiken ze niet |:( Het heet Visual SlickEdit)

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

ik doe al lang nix meer met VB. ik ben er ooit 'ns mee begonnen (rond 1996 ofzo) maar doe nu meer met Java, JSP, HTML etc.. maar dat ff terzijde. Het voordeel van VB vond ik toen:
- sleep&pleur GUI maken
- kant-en-klaar-om-te-gebruiken controls
- zelfs als newbie makkelijk te leren door naar andermans code te kijken (itt C/C++)

dat was gewoon selecteren op een form droppen, dubbelclicken en coden maar....veeeeeery eazy
VC++ heb ik in die tijd ook bekeken en daar begreep ik destijds dus geen ene kloot van :) daar had ik dus wel een goed boek bij nodig

[ Voor 0% gewijzigd door Apie! op 08-08-2002 09:27 . Reden: ;) ]

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• xshredx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-09 17:41

xshredx

Zo heel veel werk ik niet met VB (op school hebben we er best wel wat uren van, maar daarnaast gebruik ik het maar weinig - op school betreft het eigenlijk meestal werken met VBA en/of koppelingen maken in je progje met office programma's enz....), maar gisteren heb ik bv. prototype gemaakt van een progje (dat ik dan in Java ga maken denk ik), en daarvoor vind ik VB wel fijn:
- simpel om een 'sleep-en-pleur' GUI te maken
- simpel om gewoon beetje te prutsen ;)

Waar ik gisteren bijvoorbeeld ook aangenaam door verrast was, is de VBScript Regular Expressions engine. Deze blijkt helemaal nog niet zo traag te zijn, en ik kon eigenlijk gewoon mijn kennis van perl/php regular expressions gebruiken.

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 15:52
De snelheid waar mee je kunt ontwikkelen in VB...

Ik ken zelf alleen maar de basis van VB maar ik ken iemand die er werkelijk alles mee kan. En dan ook nog eens razend snel een applicatie bouwen.

Lijkt me voor bedrijven erg fijn (en goedkoop)

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• Juup
  • Niet online
Een boel mensen verwarren feautures van de bijgeleverde EDITOR met features van de taal. Ik weet niet wat de topicstarter bedoelde maar als die editor/ide handigheidjes zijn er voor elke taal te vinden.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Bij VB zijn de editor en de taal niet te scheiden. Je kunt geen VB gebruiken zonder DIE editor en voor het merendeel van de doelgroep is die scheiding ten eerste totaal irrelevant want die weten niet dat er ook andere dingen zijn en ten tweede is het de BEDOELING van MS dat die 2 bij VB onscheidbaar zijn.

In een discussie over VB vind ik dus het meenemen van de editor zeer relevant.

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11-2025

Korben

() => {};

Het handige van VB vind ik dat veel van de Win32 APIs ingebouwd zijn in VB of iig in een TypeLib of een control. Het verschil in leesbaarheid tussen MCI coden met Win32 API of een MCI control is erg duidelijk. Alleen is het natuurlijk weer zo dat het met een MCI control langzamer en minder efficiënt is.

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:31

Crazy D

I think we should take a look.

41.6C.6D.61.72 schreef op 08 augustus 2002 @ 07:53:
Uiteraard is VB nogal "beschermend". Bijv: Ik had het er laatst over dat als je een loop maakt die nooit stop (0 to 1, step -1), dat die niet eens gecompiled word!
:D wat voor instellingen heb jij dan? For i = 0 To 1 Step -1 compiled volgens mij prima alleen is nogal zinloos aangezien je nooit in de loop terecht komt. Do While True is dan gevaarlijker ;) (en dat doet ie zonder problemen).

Grootste nadeel van VB vind ik de vrijblijvendheid van Option Explicit, dat hadden ze nooit optioneel moeten maken, en het Variant datatype. Dat heeft heel soms wel voordelen, maar meestal imho alleen maar nadelen.

Exact expert nodig?

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Probeer maar eens:

code:
1
2
3
4
5
6
Private Sub Form_Load()
    Dim I As Long
    For I = 0 To 100 Step -1
        MsgBox "I = " & I
    Next I
End Sub

Of met ASM code, staat er zelfs helemaal niets nuttigs:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
PUBLIC  ?Form_Load@Form1@@AAGXXZ            ; Form1::Form_Load
EXTRN   __imp____vba@0019F284:NEAR
EXTRN   __imp____vbaStrCat:NEAR
EXTRN   ___vba@001A7CA4:BYTE
EXTRN   __imp_@__vbaStrMove:NEAR
EXTRN   __imp____vbaStrI4:NEAR
EXTRN   __imp_@__vbaFreeStr:NEAR
EXTRN   __imp____vbaFreeVarList:NEAR
EXTRN   __imp____vbaErrorOverflow:NEAR
EXTRN   ___vbaExceptHandler:NEAR
EXTRN   __except_list:DWORD
;   COMDAT CONST
; File Form1

[ Voor 0% gewijzigd door Sponge op 08-08-2002 18:38 . Reden: 100, voor de duidelijkheid, 1 kan ook... ]

• Crazy D
  • Laatst online: 09:31

Crazy D

I think we should take a look.

Owhh |:( ik had je ff verkeerd begrepen :D Ik dacht dat je bedoelde dat je 'm niet kon compileren :) Ik snapte 't al niet...

Nah vind ik niet echt beschermend, maar slim. De code in de loop wordt nooit uitgevoerd, en is dus overbodig. Wel slim om dan heel die loop niet mee te compileren. Scheelt weer een paar k ;)

Exact expert nodig?

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

markvt

Peppi Cola

dat er runtimes bij zitten vind ik handig en onhandig.

Bij delphi moet je iedere keer de runtimes erin compilen en dat neemt meer ruimte in.
bij VB niet de runtimes, maar je moet ze wel hebben, de gebruiker hoeft dan maar 1x die bestanden te hebben ipv. iedere keer in een delphi .exe

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Ja, dat is het onhandigste van VB vindt ik eingelijk, je weet nooit zeker of iemand die files heeft, zo ja, dan hopelijk ook nog de juiste SP(3)... Die runtimes. In theorie zou Vb.NET dit op moeten lossen, maar ik heb zo m'n twijfels daarover nog...

• CyberSnooP
  • Laatst online: 31-03 16:47

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Je zult inderdaad een goeie installer moeten gebruiken en meestal alsnog alle runtimes laten downloaden wil je zeker zijn dat het goed zit.

VB is echt een veel aardiger taaltje dan veel mensen van buitenaf inschatten. Ik was (ben) vooral te spreken over het comfortabel werken met ActiveX componenten (met name als je ze zelf schrijft) en de makkelijke forms die je in elkaar kunt draaien. Ik vind het vreemd dat vooral dat laatste in veel andere talen (en met name editors) slechter is uitgewerkt.

|_____vakje______|

• mjax
  • Laatst online: 04:48
markvt schreef op 08 augustus 2002 @ 19:15:
dat er runtimes bij zitten vind ik handig en onhandig.

Bij delphi moet je iedere keer de runtimes erin compilen en dat neemt meer ruimte in.
bij VB niet de runtimes, maar je moet ze wel hebben, de gebruiker hoeft dan maar 1x die bestanden te hebben ipv. iedere keer in een delphi .exe
Zonder te gaan VB bashen wil ik toch even kwijt dat je ook in Delphi zonder runtimes kunt compileren en deze dan los meeleveren.

• PdeHoog
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-09-2024
Het grote voordeel van VB vind ik idd de snelle ontwikkeltijd. Ik werk inmiddels 6 jaar prive met Visual Basic (vanaf versie 4.0 - 32bits) en ik heb altijd snel een leuke applicatie kunnen ontwikkelen.

Sinds een jaar ben ik ook professioneel bezig met VB (en VBA :() en ook hier merk ik steeds weer dat VB best snel werkt.

Nog een voordeel van VB is de vrij snelle integratie van ActiveX-objecten, de gemakkelijke wijze van data-toegang via ADO / DAO, de overzichtelijke editor en niet te vergeten de integratie van VBA in alle office-applicaties. Hierdoor wordt het voor een beetje allround programmeur in VB mogelijk om ook andere richtingen op te kijken.

/Off-topic
Nu loopt iedereen altijd te mekkeren over het feit dat je van een VB-applicatie zo'n rommeltje kan maken, maar dat kan in elke programmeertaal (Ik spreek uit ervaring - mijn eerste ANSI C-baksel zag er niet uit :)).
/On-topic

Verwijderd

Topicstarter
Juup schreef op 08 augustus 2002 @ 12:52:
Een boel mensen verwarren feautures van de bijgeleverde EDITOR met features van de taal. Ik weet niet wat de topicstarter bedoelde maar als die editor/ide handigheidjes zijn er voor elke taal te vinden.
Mijn vraagstelling is eigenlijk: waarom vind je vb handig. Zelf heb ik een lichte voorkeur naar de taal-elementen (With statement bijv.) maar een "taal" is tegenwoordig meer dan alleen de taal. Onderdelen zijn imho
  • taal
  • libraries
  • ide
  • integratie
ide en integratie zijn de laatste tijd steeds belangrijker geworden. Natuurlijk kun je bij elke taal een goede ide vinden, maar off-the-shelf functionaliteit blijft toch belangrijk om een taal/pakket populair te maken.

De reden dat ik wel VB gebruik is, omdat we op het werk M$ gebruiken voor COM-componenten (naast javascript voor asp). Ik beheers ook wel andere talen, zoals Delphi en C++, maar daar heb ik niet echt handigheid in (library kennis, ide-kennis). En omdat ik zoveel projectjes heb, kom ik er ook niet aan toe...

Wat me opvalt is dat de kenmerken sleur/pleur en database-integratie veel genoemd worden. Delphi kan dat bijv. ook. Die mensen hebben kennelijk een andere reden om VB te gebruiken. Wellicht kennen (niet kunnen) ze niets anders.

En dat sleur/pleur: zo'n 10 jaar geleden had je ook zoiets op de NeXT, alleen was dat veel fijner/krachtiger dan VB. In VB heb je bijv. een componentje nodig om een formulier comfortabel resizable te maken. Op de NeXT was dat standaard (en handig). Ik blijf het vreemd vinden dat VB nog steeds zo archais is (ok, ik heb vb.net nog niet gezien)...

Hee kijk, geen enkele smiley gebruikt ;) Damn, toch één :P

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-08 21:18
Ik gebruik Visual Basic nu toch ook al tamelijk lang en vind het echt een fantastische taal.

Wat ik er handig aan vind (hoewel het geen goede programeergewoonte is, en ook in vb.net niet meer werkt) is dat je variabelen kan gebruiken zonder ze te declareren.
Als ik een idee heb kan ik heel snel iets maken dat werkt, en als ik dan zie dat ik er aan verder wil doen kan ik beginnen met optimalizeren en variabelen declareren enzo.

Ook dat de ide en de compiler samenzitten en dat er slechts 1 compiler is vermijd veel problemen. Ik heb nog niet zo veel kennis van headers en libraries enzo in C, en dan kom ik regelmatig in problemen met dingen die net iets anders zijn voor een andere compiler enzo.

Voor interface-programma's te schrijven is natuurlijk het drag&drop aspect erg handig.

Als je dan nog gebruik maakt van de API calls ipv de standaard vb functies dan is snelheid in vb ook niet meer zo'n groot probleem en kan je er echt grafische programma's en zelfs spelletjes mee maken.

Met CopyMemory kan je veel van de pointer-problemen oplossen.

Het enige nadeel van VB vind ik het ontbreken van echte pointers en callback's.

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 17:40

Knutselsmurf

LED's make things better

Adion schreef op 09 augustus 2002 @ 13:57:
Ik gebruik Visual Basic nu toch ook al tamelijk lang en vind het echt een fantastische taal.

Wat ik er handig aan vind (hoewel het geen goede programeergewoonte is, en ook in vb.net niet meer werkt) is dat je variabelen kan gebruiken zonder ze te declareren.
Als ik een idee heb kan ik heel snel iets maken dat werkt, en als ik dan zie dat ik er aan verder wil doen kan ik beginnen met optimalizeren en variabelen declareren enzo.
Helaas geeft dit ook problemen. Typfouten in variabelenamen worden niet gezien en krijg je er spookvariabelen bij, waardoor je hele applicatie niet meer werkt.
Ook dat de ide en de compiler samenzitten en dat er slechts 1 compiler is vermijd veel problemen. Ik heb nog niet zo veel kennis van headers en libraries enzo in C, en dan kom ik regelmatig in problemen met dingen die net iets anders zijn voor een andere compiler enzo.

Voor interface-programma's te schrijven is natuurlijk het drag&drop aspect erg handig.

Als je dan nog gebruik maakt van de API calls ipv de standaard vb functies dan is snelheid in vb ook niet meer zo'n groot probleem en kan je er echt grafische programma's en zelfs spelletjes mee maken.
Dit is jammer. Als de standaard-functie hetzelfde doet als een API-call, dan verwacht je eigenlijk ook dat de standaard-functie een wrap is rond de API-call, met hooguit wat checks en casts erom heen.
Met CopyMemory kan je veel van de pointer-problemen oplossen.
Ook dit klinkt mij als een work-around in de oren. Een taal die als proffessioneel door wil gaan, moet m.i. goed met pointers werken, zodat dat er work-arounds nodig zijn.
Het enige nadeel van VB vind ik het ontbreken van echte pointers en callback's.

- This line is intentionally left blank -

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Elke VB programmeur welke zonder OPTION EXPLICIT zit te knoeien moeten ze meteen opknopen ;)

Ik vind VB prima werken... alleen het gebrek om een echte service te kunnen schrijven (zonder gebruik van de NTSVC.OCX 'service wrapper' van Microsoft) of het niet kunnen multi-threaden vind ik erg jammer.. maar goed, daar is VB toen ook niet voor bedacht.. VB.NET belooft veel :)

Echte pointers zouden ook wel erg handig zijn jah.. alles heeft z'n voor en nadelen.. Voor interface werk is VB erg makkelijk, ik zou een hartverzakking krijgen om al dat soort zaken in C++ te moeten doen.

VB is bijvoorbeeld prima geschikt voor client-server apps of frontends. Ik vind VBscript zelf een verschrikking om in te werken.. ik poog zo keurig mogelijk in VB te werken, altijd alles declareren en gebruikte objecten weer af te sluiten .. terwijl VBScript zo'n onwijs zooitje is.. :/

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Sinds C# heeft VB geen goede punten meer :)

/me die 5 jaar lang VB heeft geprogrammeerd naast C++ en nu met vs.net pas inziet hoe brak die ide van VB eigenlijk is en de taal toch wel gelimiteerd is.

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

KnutselSmurf: Copymemory valt nog wel mee, qua workaround. Misschien zijn de C++ pointers wel gebaseerd op deze API (lijkt me onlogisch, aangezien het wel direct met de machine code zal lukken, maar je weet nooit ;))

Die ide van .NEt ziet er strak uit. Maar voordat ik over stap wil ik eerst zeker weten dat de taal blijft bestaan, en dat DirectX9 zeker neit met VB6 werkt. Ook wil ik m'n oude apps afmaken :(

• .oisyn
  • Laatst online: 13:07

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

41.6C.6D.61.72 schreef op 09 augustus 2002 @ 16:18:
Maar voordat ik over stap wil ik eerst zeker weten dat de taal blijft bestaan, en dat DirectX9 zeker neit met VB6 werkt.

waarom zou dx9 niet werken met vb6? Volgens mij is het gewoon weer een setje COM-objects, net als alle vorige directx'en, en dus gewoon bruikbaar in vb6 (tenzij ze de support voor vb6 laten vallen, maar dan nog...)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Ja maar je kan de diverse talen van .NET niet gaan vergelijken met VB6 natuurlijk.. dat is gewoon een generatie kloof van heb ik jou daar ;)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Orphix
  • Niet online
Ik vond VB eigenlijk alleen handig icm COM objects. Dit was echt een zege tov COM handling in C++. De rest van de taal kon ik me niet thuis in voelen.

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

.oisyn schreef op 09 augustus 2002 @ 17:15:
[...]

waarom zou dx9 niet werken met vb6? Volgens mij is het gewoon weer een setje COM-objects, net als alle vorige directx'en, en dus gewoon bruikbaar in vb6 (tenzij ze de support voor vb6 laten vallen, maar dan nog...)
Omdat DX9 schijnt alleen met {VB}.NET {'runtimes'} te werken... Microsoft is hier nog still erg vaag over. Zelfs tegenover de betatesters!

Verwijderd

Goede dingen van VB:
- Interfaces
- API's
- Snel ontwikkelen
- Makkelijk te leren
- Snel GUI's bouwen

Slechte dingen van VB:
- Geen inheritance
- Option Explicit niet verplicht (en idd, elke progger die geen Option Explicit gebruikt dient opgeknoopt te worden aan de hoogste boom, althans mag hopen dat hij nooit bij mij in een projekt terecht komt...)
- Te makkelijk te leren, proggers worden niet gedwongen na te denken. Heel makkelijk om een app te prutsen, maar de kwaliteit van de app hangt ZEER sterk af van de progger.
- Automatische Type-Casting, maar volgens mij maakt zo ongeveer elke taal deze fout, onder het motto: 'ja maar, dan is de app robuuster'. Yeah right, gewoon leren proggen!

En verder:
- Die runtime is wel overheen te komen: Hallo zeg, een goeie progger kan toch wel zorgen voor een beetje goeie installable of hoe zit dat?
- Ik zit nu in een projekt (EUR 1.250.000 plus) dat in VB6 wordt ontwikkeld. Ligt nog prima op schema, is snel (performance) en snel (ontwikkelen). Een en ander hangt volgens mij meer af van de kwaliteit van de proggers (en evengoed het ontwerp) dan van de taal.

imho is VB een taal die wel degelijk bestaansrecht heeft...
Pagina: 1