SMART en RAID

Pagina: 1
Acties:

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-02 20:31
Is het mogelijk de SMART-info van mijn harddisks uit te lezen? De disks zijn geconfigureerd in een RAID-0 array op een Promise FastTrack100, maar de meeste 'gewone' proggies willen de RAID-info niet uitlezen (sterker nog: ze zien de schijven niet eens)

Nou heb ik laatst zo'n check-bootdisk van IBM gebruikt (de HD van iemand anders was gecrasht en we hebben geprobeerd data te recoveren in mijn systeem) en die vond wel gewoon de schijven en kon ook de SMART-info uitlezen. Weet iemand of er ook proggies zijn waarmee je deze info, ondanks de RAID-controller, ook in Windows kan uitlezen?

Dato DUO synth voor twee

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-03 21:06
Als de standaard Promise tools dat niet kunnen, geef ik je weinig hoop...
BTW, aan SMART-status heb je heel weinig.
Ik had een RAID-0, nu omgebouwd naar een RAID-10 en een RAID-5 in mijn fileserver. Van beide RAID-sets is nu een schijf gecrasht, terwijl de SMART status nog steeds op "GOOD" staat...
Niet echt betrouwbaar dus...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-03 12:19

MaDLiVe

.-Observer-.

De schijven moeten in een dergelijke diagnostische programma's als aparte schijven worden aangegeven.

Tenminste dat is hierzo zo: Maxtor dx740 40GBx2

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Met de 'Promise FastCheck Monitoring Utility' kun je de SMART status van iedere afzonderlijke drive in de array bekijken. Moet je wel eventjes 'Enable S.M.A.R.T. check' aanvinken.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2002 00:18 . Reden: Even wat verduidelijkt ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

S.M.A.R.T. wertk ook niet in alle omstandigheden. Net zoals je Airbag je niet altijd zal beschermen zoals je liever gezien had.

Bij een "harde" crash heb je er iig niks aan, als een schijf langzaam (bad clusters) kapot gaat meestal wel....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!