Toon posts:

[Redhat] Meerdere modems in een systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vanmiddag heb ik een nieuwe Redhat Linux 7.3 server geinstalleerd met een viertal Intel 536EP modemkaartjes.

Deze driver heb ik gevonden via de site van www.intel.com en geinstalleerd volgens de instructies.

Een en ander gaf wat problemen maar uiteindelijk is het me toch gelukt een /dev/modem toe te wijzen aan een van de modems en ik kan nu netjes met het programma efax / fax op de volgende manier faxen versturen :

./fax send 0123456789 bestand.txt

Echter nu rest mij nog de vraag hoe ik ervoor kan zorgen dat ik niet slechts 1 modem geconfigureerd krijg maar 4 stuks. Dit ivm het faxen van grotere hoeveelheden documenten.

/dev/536ep is aangemaakt door de installatie van het stuurprogramma echter hij vertikt het om bv het volgende aan te maken :

/dev/536ep1
/dev/536ep2
/dev/536ep3
/dev/536ep4

(Het gaat hier om een softwaremodem waardoor naar mijn mening het programmaatje SetSerial niet functioneerd. Ik kan namelijk geen regels zoals deze Non-prefetchable 32 bit memory at 0xe4000000. I/O at 0x6400 vinden !)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk is /dev/536ep een symlink naar een (gesimuleerde) serieele poort. Kijk eens met ls of dat zo is.

Als het idd symlinks zijn kan je eenvoudig zelf /dev/modem[1-4] aanmaken.

Verwijderd

Topicstarter
Nee helaas dat is niet zo .. Hij maakt een /dev/536ep aan die hij doorverwijsd naar /dev/modem Echter wanneer ik met cat /proc/pci de info opvraag krijg ik het volgende :

Bus 0, device 10, function 0:
Communication controller: PCI device 8086:1040 (Intel Corp.) (rev 0).
IRQ 12.
Master Capable. Latency=32.
Non-prefetchable 32 bit memory at 0xe4800000 [0xe4bfffff].
Bus 0, device 11, function 0:
IRQ 5.
Non-prefetchable 32 bit memory at 0xe4000000 [0xe43fffff].
Bus 0, device 12, function 0:
IRQ 11.
Non-prefetchable 32 bit memory at 0xe3800000 [0xe3bfffff].
Bus 0, device 13, function 0:
IRQ 10.
Non-prefetchable 32 bit memory at 0xe3000000 [0xe33fffff].

Echter nu zou ik met de volgende opdracht iets kunnen toevoegen :

setserial /dev/modem[1 .. 4] uart 16550A port (adres) irq 11 autoconfigure

Maar het adres is onvindbaar en wat ik ook intik krijg ik telkens toch :

[root@seattle /]# setserial /dev/modem uart 16550A port 0xe4800000 irq 5 autoconfigure
Cannot set serial info: Bad address

Dus dat gaat niet werken omdat er geen UART op die kaarten zit en dus eea aangestuurd moet worden door een processor in het systeem zelf ..

Kan ook in de installatie niets vinden over het aansturen van meerdere kaarten ..

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Tja , die dingen heten niet voor nix WinModems.
De driver (dat ding van intel) zou de 4 verschillende kaarten moeten zien en aansturen
maar doet dat blijkbaar niet.
Als ook de installatie er niets over zegt , denk ik dat dit niet gaat werken.
Wordt er misschien een config bestandje aangemaakt bij de installatie waar dat addres
in te vinden is ?
Wat gebeurt er als je de device file /dev/536ep hernoemd , en dan de installatie
nog eens doet , voor de volgende. Of pakt hij dan weer alleen de eerste ?

Overigens is dit het grote nadeel van gebruik van hardware waar alleen een closed
source driver voor is. (Ik ga er hier voor het gemak vanuit dat intel de sourcecode van de
driver niet openbaar gemaakt heeft)
Iemand die de driver hackt om meerdere kaarten aan te sturen , dat kun zo je wel
vergeten.....

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]u_nix_we_all schreef op 08 augustus 2002 @ 11:58:
Tja , die dingen heten niet voor nix WinModems.

> Nou die driver werkt voor een enkele kaart anders prima. Alleen kan ik de configs niet vinden om te zien hoe hij die kaart aanspreekt zodat ik nummer 2,3 en 4 ook kan toevoegen.

• u_nix_we_all
  • Niet online
[quote] Winegummetje:> Nou die driver werkt voor een enkele kaart anders prima.

Ja , ik zeg ook niet dat het niet werkt. Wat ik bedoel is dat er voor deze hardware
geen open source drivers ontwikkeld worden, en je dus enkel en alleen van de fabrikant afhankelijk bent voor drivers.
Ikzelf heb bijvoorbeeld een laptop , met acpi (shared interrupts) en een winmodem
van lucent (connextant ?) maar die driver kan blijkbaar niet tegen shared interrupts....
als ik die gebruik dan crashed het. Als dit een open source driver was , was het probleem
allang verholpen geweest.....

Bovendien is de naam WinModem gangbaar voor dit type apparaten, en deze naam
impliceert meteen dat het geen "echt" modem is, en dus niet werkt met een uart.
De driver emuleert alles. Je bent dus totaal afhankelijk van de driver.

Ik bedenk me nu: misschien is de volgende truuk mogelijk:
Stop 1 modem in je systeem , installeer je software, hernoem je
device file , bijv naar /dev/modem1 , verplaats je kaart naar je
tweede slot , installeer weer , enz , enz.

Misschien kun je zo de 4 verschillende devices aangemaakt krijgen.....
Maar het lijkt me sterk dat de driver met 4 devices tegelijk kan werken...

Anyway, Succes ! :-)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het gewoon eens proberen .. Maar ik ben van mening dat er toch ergens iets moet worden ingesteld dat hij weet op welk irq adres hij met die kaart moeten communiceren dus dan moet er toch ook een optie zijn om ze alle vier te gebruiken ? Zou ik denken hoor .. Andere kaarten met UART zijn inmiddels toch maar besteld ;)

Geprobeerd maar helaas dat gaat dus ook niet lukken ..

• u_nix_we_all
  • Niet online
[quote] Winegummetje:> Andere kaarten met UART zijn inmiddels toch maar besteld

Je zou kunnen overwegen een multi-seriele kaart erin te doen en dan externe modems.
Dat heeft als voordeel, dat je verschrikkelijk ver uit kan breiden (zonder irq/geheugen address conflicten), en dat je eenvoudig de status van je lijnen kan zien, middels
de lampjes op de modems.
Nadeel: Kost wel wat meer........

Verwijderd

Topicstarter
Nou losse UART kaartjes (4) met een Rockwell chipset zullen toch ook wel werken ? Mag ik in iedergeval wel hopen want ik wil van deze problemen asap af ...

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ja hoor , dat moet ook werken, als het PCI is zullen ze waarschijnlijk
wel autovanzelluf herkend worden. Als het isa is , moet je wel ff zorgen dat je
io adressen en irq goed ingesteld staan..
Kan zijn dat je on board serieel conflicten geeft, mogelijk zijn die
via het bios uit te zetten...

Succes !

Verwijderd

Topicstarter
4x PCI 56K Modems met chipset van Rockwell .. Zou goed moeten gaan .. Bedankt voor de hulp !!
Pagina: 1