ik krijg mijn utp netwerk maar niet aan de praat..

Pagina: 1
Acties:

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:59

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Topicstarter
Hallo lui,

Wij zijn nu dus bezig met het aanleggen van een netwerk, op zich leuk en aardig, maar het wil me totaal niet lukken met de kabels. Ik heb 3 UTP kabels van 5 meter, die werken prima. Ook heb ik 1 utp kabel gekocht van 15 meter zonder stekkertjes, ik heb die in 2 delen geknipt en er ligt nu 1 naar zolder en 1 naar beneden. Daarop heb ik stekkerdoosjes aangesloten, 1 beneden, 1 op zolder en 1 op mijn kamer waar de 2 kabels in samenkomen. De stekkerdoosjes hebben 1 aansluiting ieder. Nou sluit ik alles aan op mijn router zodat er een verbinding zou moeten zijn maar er is niks. Ik heb tussen mijn router en het doosje op mijn kamer zo'n kabel van 5 meter gedrukt en ik heb er één tussen de laptop en het doosje beneden, maar het werkt helemaal niet. De router geeft niks geen kik dat er wat is en de laptop ook niet, terwijl als je em rechtstreeks met zo'n 5 meter lange kabel aansluit het zaakje gewoon werkt...

Nu heb ik het ook geprobeert met 1 kabel in het doosje op mijn kamer en dan naar beneden toe en dan aansluiten, dan geeft de router wel aan dat er wat is en dan geeft de laptop ook iets aan. Echter het ipadres, subnetmask ed. kloppen helemaal niet op de laptop (router werkt met dhcp). Ik heb dit boven ook geprobeerd met een desktop en daar precies hetzelfde probleem...

De stekkkerdoosjes die ik gebruik zijn als het goed is universeel, maar er staat op dat het voor isdn is. De kabel is een Cat5 utp kabel. Ik heb de kabel op alle stekkerdoosjes in dezelfde volgorde aangesloten, aangezien de kleuren van de utp kabel en de kleuren die in het stekkerdoosje gebruikt worden niet hetzelfde zijn. Dus daar kan ik niet naar kijken.

Ik vermoed dat ik de boel niet goed aansluit of is het gewoon op deze manier niet mogelijk om een netwerk op te zetten?

Wie kan me helpen??

alvast bedankt.

mvg, Minze

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als je een netwerk aanlegt waarom koop je dan ISDN doosjes? soit, zorg dat de 8 "pinnetjes" rechtdoor verbonden zijn met de 8 pinnetjes van de andere doos en zorg dat je niet al teveel draad stript. gebruikte doosjes (geknepen) kun je meestal niet hergebruiken.

Dat foute ipadres dat je krijgt: 169.bla.bla.bla toevallig? dat wil zeggen dat de (windows) dhcpclient geen dhcpserver gevonden heeft.
en 1 op mijn kamer waar de 2 kabels in samenkomen.
ik mag veronderstellen dat je op je kamer voor elke kabel een aansluitpunt hebt?

meer details.....

stapjes:

kables + aansluitingen controleren
DHCP server controleren
pingen

alst je niet kan pingen post je maar ff wat xtra gegevens

You don't need eyes to see, you need vision

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

leffe_blond schreef op 07 augustus 2002 @ 19:16:
Als je een netwerk aanlegt waarom koop je dan ISDN doosjes? soit, zorg dat de 8 "pinnetjes" rechtdoor verbonden zijn met de 8 pinnetjes van de andere doos en zorg dat je niet al teveel draad stript. gebruikte doosjes (geknepen) kun je meestal niet hergebruiken.
ISDN zelfde stekkers :)

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
erkens schreef op 07 augustus 2002 @ 19:35:
[...]
ISDN = bus, UTP = ster |:(
Je probleem ligt 'm in het feit dat je de verkeerde doosjes hebt denk ik. Ga eens naar de installateur en haal echte UTP doosjes. Ik heb hier exact dezelfde situatie, en hier werkt het wel :)

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

erkens schreef op 07 augustus 2002 @ 19:35:
[...]
bijna ;-) ze zien er hetzelfde uit

ISDN 2 dradenparen UTP 4 dradenparen.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

leffe_blond schreef op 07 augustus 2002 @ 20:43:
[...]

bijna ;-) ze zien er hetzelfde uit

ISDN 2 dradenparen UTP 4 dradenparen.
das de kabel enkel, stekker is 100% hetzelfde

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

als het toch hetzelfde is waarom worden ze dan appart verkocht????

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

leffe_blond schreef op 07 augustus 2002 @ 22:40:
als het toch hetzelfde is waarom worden ze dan appart verkocht????
offtopic:
misschien om meer te kunnen verdienen :D

[ Voor 0% gewijzigd door Erkens op 08-08-2002 10:17 . Reden: offtopictag verplaatst ]

• Keyser Soze_61907
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-07-2021
Misschien is die stekker wel hetzelfde, maar zou het niet kunne dat de interne bedrading van zo'n isdn kastje ook anders is ?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Keyser Soze schreef op 08 augustus 2002 @ 14:59:
Misschien is die stekker wel hetzelfde, maar zou het niet kunne dat de interne bedrading van zo'n isdn kastje ook anders is ?
d8 het niet he :) waarom heb ik ze zelf dan ook?

maar we hebben nu hier een hele discussie over die doosjes, maar daarmee lost het probleem zich natuurlijk niet op :)

minze, kan je misschien wat meer info geven?

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:59

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Topicstarter
Oke, het werkt inmiddels, het bleek zo te zijn dat ik wat kleurtjes van de kabeltjes had verwisseld, superdom, maar ja.

Over die doosjes, ze kunnen dienen voor ISDN en een UTP netwerk, dat kan bij al die doosjes volgens mij als je maar 8 draadjes kan verbinding met het doosje. Het is universeel en wordt in onderdelenzaken verkocht als netwerk opbouwdoos of ISDN doos... Maar het maakt nix uit.

IIG bedankt voor de moeite.

mvg, Minze

edit: het is wel handig als je alle doosjes hetzelfde hebt zodat je niet op interne bedrading van het doosje hoeft te letten.

[ Voor 0% gewijzigd door Miezie op 08-08-2002 18:08 . Reden: nog een toevoeging ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
ISDN gebruikt de middelste 4 pinnen van de connector, utp niet. Er zijn dus ook ISDN dozen waarvan alleen de middelste 4 pinnen bedraad zijn, die gaan dus NIET werken.

Maar goed, het werkt bij jouw :)

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-08 13:06
Liever geen groeten onder iedere post, lees de FAQ er nog es op na :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als ik het goed heb begrepen heb je je mischien je router op een hub aangesloten ?

let op dat je dan waarchijnlijk een cross-cable nodig hebt (of een pootje op je hub die jekan omschakelen)

Dit is namelijk hetzelfde als een hub met een hub verbinden ... moet met cross cable

succes

Iperf

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:24
fish schreef op 08 augustus 2002 @ 18:50:
als ik het goed heb begrepen heb je je mischien je router op een hub aangesloten ?

let op dat je dan waarchijnlijk een cross-cable nodig hebt (of een pootje op je hub die jekan omschakelen)

Dit is namelijk hetzelfde als een hub met een hub verbinden ... moet met cross cable

succes
Van uit het modem moet je altijd straight gebruiken. ;)

Verwijderd

StaticZ schreef op 08 augustus 2002 @ 18:54:
[...]

Van uit het modem moet je altijd straight gebruiken. ;)
Dat is dus niet zo, het hangt er helemaal vanaf waarheen de kabel gaat.

Er zijn nl. twee types ethernetpoorten, aan de ene kant heb je router- en host(=PC)poorten, de andere zijn switch- of hubpoorten (soms gemerkt met een 'x'). Deze zijn 'gespiegeld'.
Vaak heeft een hub ook nog een uplinkpoort, die gedeeld wordt met een andere (vaak poort 1), deze werkt dan als het eerste type .
Kan me ff niet herinneren welk type de modem heeft, ik geloof een 'x' en dat-ie met een straight aan mijn firewall-pc hangt. (Kan het mis hebben maar ik ga de boel nu niet uit elkaar halen)

Als je twee dezelfde (types) poorten wilt verbinden (pc aan router) heb je een cross nodig, voor twee verschillende poorten (pc aan hub, router aan hub, switch aan router) neem je een straight.

DIt is vooral handig bij het veelgebruikte model :

[Router]
|
|
S
Wx-----host
Ix------host
Tx------host
Cx------host
H

heb je alleen straights voor nodig

en dan met meer switches aan een router bijvoorbeeld. Ik had het mooier (echte ASCII kunst :*) ) maar de layout kwam niet uit de verf op dit forum :(

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Kwam brichtje tussen dit is voor bovenstaand ............

Als je een pc op modem aansluit en je gebruikt straight
dan reargeerd deze elektrisch dus hetzelfde als een hub toch ?

je weet dat je een hub via een cross met een hub moet verbinden ja ?

waarom zeg je dan dat na een modem ALTIJD een straigt komt ???

Als het modem elektrisch reargeert als een hub .... wat ze bijna allemaal doen
moet er dus een CROSS tussen als je deze op een hub aansluit. (PUNT)

|:(

Iperf

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

btw .. het probleem was al opgelost zie ik ..... ik kon niet goed lezen ..
maar minze was gewoon een beetje kleurenblind ......

k einde topic maar :Z :Z

Iperf

Pagina: 1