Toon posts:

Nieuwe computer - oververhit?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik een nieuwe computer gekocht bij Norrod Zwolle. Specs: Chieftec TL-02 - Asus A7V333 - AMD XP2000+ - 512 MB Ram PC2700 - 80 GB HDD @ 7200 rpm (MAXTOR 6L080J4 + HD Cooling) - Asus V8440 (Gef. 4 Ti 4400 128 MB)

Tijdens de setup van WindowsXP (pro) moest de computer rebooten en gaf de computer aan dat de hardware monitor een probleem had gevonden: een te hoge temperatuur.

Windows was geïnstalleerd, alles goed en wel. Vandaag speelde ik Warcraft 3 en na een halfuurtje herstartte de computer spontaan. Met het programma speedfan heb ik de temperaturen gecontrolleerd:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/stace175/temperatuur.JPG
Temp + Temp2 lopen soms op tot 72C!!!

De CPU-fan draait wel. Is het de Processor of Harde Schijf? Of nog iets anders? Of heeft Norrod soms geen HD-cooler meegeleverd?!

Toch schandalig. Koop je een nieuwe PC; meteen al problemen. :(

Verwijderd

Zit de cpu koeler wel goed op de cpu?

Als alles goed zit heb je waarschijnlijk een hele slechte koeler die vervangen moet worden voor een betere.

Een hdd temp van 43 is best wel hoog voor een hdd met een koeler erop, kijk gewoon eens in de pc of er onder de harde schijf wel een koeler zit.

• Tundreq
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07 23:30
Zitten er ook systeem fans in.
Zo niet dan is het logisch dat de temperaturen zo hoog zijn

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee. Heb hier echt geen verstand van, helaas. ;(

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:17

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Kijken wel fan het is, ik gok een coolermaster :)

• We Are Borg

We Are Borg

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 18:37:
Kast open maken en beschrijven hoe de fan eruit ziet, dan weet ik het wel. Meestal staat de naam ook op de fan.

Succes :)

Verwijderd

Topicstarter
We Are Borg schreef op 07 augustus 2002 @ 18:38:
Kijken wel fan het is, ik gok een coolermaster :)
'Merkloos' :?

Verwijderd

Topicstarter
We Are Borg schreef op 07 augustus 2002 @ 18:39:
[...]

Kast open maken en beschrijven hoe de fan eruit ziet, dan weet ik het wel. Meestal staat de naam ook op de fan.

Succes :)
Ik zal een foto maken. Hang on! :P

Verwijderd

Misschien een standaard ? :?

• We Are Borg

We Are Borg

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 18:41:
[...]

Heel handig :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 18:41:
[...]

Verdammt, camera doet het niet :(

• We Are Borg

We Are Borg

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 18:42:
[...]

Verdammt, camera doet het niet :(
Maak de kast open, dat moet toch kunnen. en dan beschrijven hoe het eruit ziet :) Zwart kleurig, coper, naam om koeler, enz :)

Even om te kijken:

Coolermaster, merknaam "coolermaster" staat groot bovenop:

Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com/products/cpucooler/fcpga/map/sp5-6g31c-a1.jpg

Een zalman, dan zie je een van deze twee goed zitten, heel herkenbaar ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.mikhailtech.com/articles/cooling/zalman6000/zalman6000-02.jpg

Volcano, bovenkant heel herkenbaar

Afbeeldingslocatie: http://is41.introweb.nl/isroot/salland/SiteImages/cpu7.jpg

Spire:

Afbeeldingslocatie: http://is41.introweb.nl/isroot/salland/SiteImages/5e070b1h3R.gif

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
gewoon terugbrengen en zeggen dat hij niet stabiel is. dan zoeken ze het verder zelf maar uit. waarom zou je er zelf verstand van moeten hebben als je gewoon een produkt met garantie hebt gekocht.

• Tundreq
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07 23:30
Omdat hij een tweaker is wil hij hetzelf oplossen.

• We Are Borg

We Are Borg

gsjonnie schreef op 07 augustus 2002 @ 18:48:
Omdat hij een tweaker is wil hij hetzelf oplossen.
Idd, leer je nog wat

• uVo494
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-03 21:19

uVo494

................

koeler er af halen, nieuwe pasta tussen vrotten, terugzetten en werken maar weer (de zalman zoals hierboven afgebeeld staat is sowieso een aanrader)

• We Are Borg

We Are Borg

uVo schreef op 07 augustus 2002 @ 18:52:
koeler er af halen, nieuwe pasta tussen vrotten, terugzetten en werken maar weer (de zalman zoals hierboven afgebeeld staat is sowieso een aanrader)
Inderdaad, heb de zalman hier ook en is echt super. Heb bijna hetzelfde systeem en zit op 42 graden :) Maarruh, uVo, dit had je gezien he ;) :
Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 18:37:
Dan zal hij ff zijn coeler erafhalen en wat koelprut erbij gooien ;)

Verwijderd

Voordat je allemaal nieuwe spullen gaat kopen, zou ik eerst even de bios up te date maken met versie 1011. Scheelde bij mij (zelfde mobo/proc combo) ruim 9 graden.

Verwijderd

Mijn ervaring met Norrod is goed, op mijn pc was door hen een redelijk goed geteste (Spire) koeler geinstalleerd, HD fans adviseren ze standaard bij 7200rpm hd's, hooguit zit er geen kastkoeler in.
Klachten behandelen ze serieus (althans, dat is mijn ervaring), ik zou zeker terug gaan, als je nieuwe auto er op elke straathoek mij uitscheid sta je binnen de kortste keren bij de garage, waarom met een nieuwe pc niet?? Zelf gaan knoeien met pasta e.d. is onzin, die doen ze daar heus wel tussen.
Laat er naar kijken en laat eventueel twee kastkoelers bijplaatsen, wil je een betere cpu koeler dan kan dit misschien met wat bijbetaling??

Ron

Verwijderd

Topicstarter
We Are Borg schreef op 07 augustus 2002 @ 18:44:
[...]

Maak de kast open, dat moet toch kunnen. en dan beschrijven hoe het eruit ziet :) Zwart kleurig, coper, naam om koeler, enz :)

Spire:

afbeelding
Yup, het is een spire. Hij is nu alweer vastgelopen, helaas. Ligt het probleem volgens jullie aan de processor of de harde schijf?

PS Bedankt voor jullie hulp ;)

Verwijderd

Niet verder klooien. Je garantie niet verspelen. Gewoon terug naar Norrod!

• We Are Borg

We Are Borg

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 19:57:
[...]

Yup, het is een spire. Hij is nu alweer vastgelopen, helaas. Ligt het probleem volgens jullie aan de processor of de harde schijf?

PS Bedankt voor jullie hulp ;)
Spire coelers zijn de enige waar ik geen ervaring mee heb, dus kan je niks over vertellen. Je kan kijken of de koeler er goed op zit en desnoods met boekje eraf halen. Maar als je het te ruw doet en iets beschadigd dan wordt garantie moeilijker ;) Dus zoals hierboven al staat: Gewoon bellen en uitleggen wat er aan de hand is, dan kijken zij erna

Succes ermee :)

Verwijderd

Niks van aantrekken.. Asus mobo's geven altijd temperaturen veeeel te hoog aan.. Haal er maar 10/15 C vanaf en je hebt de daadwerkelijke temperatuur (Niks mis mee dus).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 20:18:
Niks van aantrekken.. Asus mobo's geven altijd temperaturen veeeel te hoog aan.. Haal er maar 10/15 C vanaf en je hebt de daadwerkelijke temperatuur (Niks mis mee dus).
Niks mis mee???
Hij loopt wel elke keer vast.
Gewoon terugbrengen en het hun laten uitzoeken.

• We Are Borg

We Are Borg

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 20:18:
:D Whahahahaha ROFLOL :D

Sorry, niet als flame bedoelt, maar moet hier serieus om lachen. Tien a vijftien graden eraf halen en dan heb je werkelijk temperatuur :D :D . Asus mobo's geven gewoon goed de temperatuur aan hoor :) en er is wel degelijk iets mis mee, namelijk de pc loopt vast/reboot

Waarom ben ik nu niet verbaasd dat je een MSI moederbord hebt ;)

Verwijderd

We Are Borg schreef op 07 augustus 2002 @ 20:49:
[...]

:D Whahahahaha ROFLOL :D

Sorry, niet als flame bedoelt, maar moet hier serieus om lachen. Tien a vijftien graden eraf halen en dan heb je werkelijk temperatuur :D :D . Asus mobo's geven gewoon goed de temperatuur aan hoor :) en er is wel degelijk iets mis mee, namelijk de pc loopt vast/reboot

Waarom ben ik nu niet verbaasd dat je een MSI moederbord hebt ;)
Daadwerkelijk mischien niet, maar wel een stuk in de goede richting.
Is trouwens dus WEL waar (iig in het geval van de Asus A7V266). de PC van een collega van mij , waar dat mobo inzit, zat ook continu op 60/70 C idle, en die CPU + koeler was gewoon perfect gemonteerd , met AS3 en al.. wat denk je, mobo gaat stuk, hij koopt een andere (MSI in dit geval) , en opeens was z'n processor (nog steeds dezelfde, met dezelfde koeler en evengoed gemonteerd) opeens 40 idle.. Hoe verklaar je dat dan?

By the way, dit is even om het vastlopen enzo heen.

Voor het vastlopen zou ik het toch ergens anders gaan zoeken, richting geheugen, voeding, of drivers. temperatuur ligt het niet aan.

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
Hey!! JE PC WERKT NOG!!! Jaaaa goedzo! Dus waarom zou je er wat aan gaan doen?
Nou ik neem aan dat als je em toch niet gaat overclocken dat je eigenlijk niet moet zeuren over de temperatuur.. Hij is immers door een computerwinkel in elkaar gezet, en als je cpu smelt, is dat toch hun schuld :P

Hmm sorry maar dit is de standaard reactie die in m'n hoofd opkomt bij het zien van zo'n topic..
NOFI hoor :P
Maar idd gewoon teruggaan naar de winkel als ie instabiel is ;)

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:38

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Euh, heet je toevallig Jan van Wijk en zit je op het gym? Dan ken ik je wel nl :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• We Are Borg

We Are Borg

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 21:04:
[...]

Daadwerkelijk mischien niet, maar wel een stuk in de goede richting.
Is trouwens dus WEL waar (iig in het geval van de Asus A7V266). de PC van een collega van mij , waar dat mobo inzit, zat ook continu op 60/70 C idle, en die CPU + koeler was gewoon perfect gemonteerd , met AS3 en al.. wat denk je, mobo gaat stuk, hij koopt een andere (MSI in dit geval) , en opeens was z'n processor (nog steeds dezelfde, met dezelfde koeler en evengoed gemonteerd) opeens 40 idle.. Hoe verklaar je dat dan?

By the way, dit is even om het vastlopen enzo heen.

Voor het vastlopen zou ik het toch ergens anders gaan zoeken, richting geheugen, voeding, of drivers. temperatuur ligt het niet aan.
Persoonlijk gooi ik het toch op dat er iets verkeerd was gemonteerd of iets anders, want het IS GEWOON ONZIN dat bij een msi moederbord je processor v10 a 20 graden koeler blijft. Echt, gewoon grappig om te horen dat je denkt dat het aan het merk moederbord ligt :D
AMDude schreef op 07 augustus 2002 @ 21:09:
Hey!! JE PC WERKT NOG!!! Jaaaa goedzo! Dus waarom zou je er wat aan gaan doen?
Nou ik neem aan dat als je em toch niet gaat overclocken dat je eigenlijk niet moet zeuren over de temperatuur.. Hij is immers door een computerwinkel in elkaar gezet, en als je cpu smelt, is dat toch hun schuld :P
Constant vastlopers is niet echt "goed werkend" ;)

En dan stiekem editten he, vieze amd lover @)##&@)(&)#&@ :( :P :P

Verwijderd

Topicstarter
Scatman_II schreef op 07 augustus 2002 @ 21:12:
Euh, heet je toevallig Jan van Wijk en zit je op het gym? Dan ken ik je wel nl :)
Yup, ik ken jou ook wel, Houdijn _/-\o_ :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 21:04:
[...]

Geheugen zou kunnen, het is gewoon el-cheapo OEMgeheugen. Voeding is van Chieftec, zou juist goed moeten zijn. Drivers... tja, ik heb nog nauwelijks wat met m'n pc gedaan (kunnen doen) dus daar zal het ook niet aan liggen...

Mja, Norrod ziet me morgen wel aankomen :Y)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2002 21:30 . Reden: ok = ook ]

• We Are Borg

We Are Borg

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 21:26:
[...]

Geheugen zou kunnen, het is gewoon el-cheapo OEMgeheugen. Voeding is van Chieftec, zou juist goed moeten zijn. Drivers... tja, ik heb nog nauwelijks wat met m'n pc gedaan (kunnen doen) dus daar zal het ook wel niet aan liggen...

Mja, Norrod ziet me morgen wel aankomen :Y)
Idd, gewoon beleefd zijn. Met vriendelijkheid bereik je een hoop. Succes ermee!

• Scatman_II

Scatman_II

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 21:23:
[...]

Yup, ik ken jou ook wel, Houdijn _/-\o_ :)
Oeh, scary ;)

Mja, k'wist niet dat jij hier ook rondliep ;)

[sorry voor de offtopic bl44t]

Verwijderd

Topicstarter
Scatman_II schreef op 07 augustus 2002 @ 21:30:
[...]
Oeh, scary ;)

Mja, k'wist niet dat jij hier ook rondliep ;)

[sorry voor de offtopic bl44t]
The Twilight Zone... Where Normal Things Don't Happen Very Often... :o

:+

Verwijderd

We Are Borg schreef op 07 augustus 2002 @ 21:14:
[...]

Persoonlijk gooi ik het toch op dat er iets verkeerd was gemonteerd of iets anders, want het IS GEWOON ONZIN dat bij een msi moederbord je processor v10 a 20 graden koeler blijft. Echt, gewoon grappig om te horen dat je denkt dat het aan het merk moederbord ligt :D

[...]

Constant vastlopers is niet echt "goed werkend" ;)

En dan stiekem editten he, vieze amd lover @)##&@)(&)#&@ :( :P :P
Dude, heb jij wel eens gehoord van verschillende CPU temperatuur-meet diodes?
en daar zit dus ECHT wel verschil in hoor!

En btw, de processor zal echt niet koeler zijn, bij asus moederboarden is het gewoon zo dat de temperatuur te hoog AANGEGEVEN word, de daadwerkelijke termperatuur ligt gewoon veel lager .

Verwijderd

Ga aub niet zelf aan je computer zitten prutsen!!!!
Hiermee verknal je je garantie!!!
Je zegt zelf al dat je er geen verstand van hebt. Dan moet je helemaal van die pc afblijven.
Gewoon teruggaan en je bevindingen melden. Zij zijn verplicht om er naar te kijken.

Je hebt de kast al open gehad om te kijken wat er voor koeler opzit???
Was de kast verzegeld? (Meestal zijn de schroefjes die de kastplaten dichthoudt met wax of verf bewerkt zodat bij opening van de kastplaten deze wax of verf beschadigt en je garantie vervalt.

Pas dus op met wat je doet!!

• Scatman_II

Scatman_II

Mja, om maar weer es wat ontopic te zeggen:

Ik heb zelf niet al te goede ervaringen met die Norrod hier, [ nou ben ik er geloof ik ook alleen maar op drukke dagen geweest...] dus ik snap niet dat er nog mensen zijn die bij die norrod kopen :)

maareh, ik geloof verder niet dat je mobo er 15 graden naast kan zitten, dus zal die cooler of te klein zijn, of niet goed zijn aangebracht, of je case zelf is gewoon te warm...

In alle gevallen zou ik ermee teruggaan... Zeker als je em net hebt gehaald...

edit:

Moet je wel lekker lang wachten - dwz, als je em nog terugkrijgt >:) :+

Pagina: 1