Toon posts:

[php][disc] pagina's cachen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laatst las ik in de nieuwsbrief van smallzine (www.smallzine.nl) een artikel over het cachen van pagina's dmv php.
Anders gezegd, je schrijft een dynamische pagina in php, welke je bv elk kwartier opslaat als html file, elke bezoeker krijgt de html file te zien ipv de php-file. Oftewel, je pagina is niet dynamisch meer.
Voordeel hiervan is misschien weer wel dat je database (als je die gebruikt) en je server minder belast worden.
Wat vinden jullie van deze methode en wanneer zouden jullie deze toepassen??

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik denk dat je zelf met nuchter verstand wel kan nagaan dat dit alleen interessant is als die gegevens niet zo snel veel wijzigen en dat het voor de bezoeker niet echt uitmaakt of hij een kwartiertje achterloopt.. (voornamelijk laatste is een goed argument om het te gebruiken)

[edit]
eigelijk is het laatste argument het enigste argument. Oja. je moet natuurlijk wel last hebben van een trage server om dit toe te passen :)

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 19:06
Bij pagina's die niet afhankelijk zijn van client-side-input is het best te doen, maar mijn pagina's worden toch nooit erg veel bezocht, dus is die extra load te verwaarlozen.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ik doe dit op het werk... Hoofdpaginas trekken geen "per-bezoeker" dynamische php paginas. De nieuwsticker op www.nosnieuws.nl werkt bv zo.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Cacheing van static-content kan enorme voordelen hebben. Ook van minder-static zaken als de tweakers.net-frontpage wordt veel gecached.

Als het genereren van de cached-opslag en het uitlezen ervan snel genoeg is en het dus niet uitmaakt dat er iets achtergelopen wordt moet je het zeker overwegen.
De tweakers.net frontpage wordt bijvoorbeeld elke minuut gecached, waardoor een gebruiker niet of nauwelijks merkt dat ie iets achterloopt.

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Verder is een gecachte pagina natuurlijk rete handig als bijv een database eruit ligt. Zodra je geen connect meer kan krijgen geen lullige die( ), errorhandling maar gewoon lekker de gecachte pagina voor laten schotelen :)

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk is het dus wel handig om bepaalde pagina's te cachen, gebeurd dit trouwens al lang, ik heb er namelijk nog nooit iemand over gehoord.
Is het overigens ook mogelijk om zonder behulp van php de pagina's te cachen? (bv door instellingen op je server)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 18:51:
Eigenlijk is het dus wel handig om bepaalde pagina's te cachen, gebeurd dit trouwens al lang, ik heb er namelijk nog nooit iemand over gehoord.
Is het overigens ook mogelijk om zonder behulp van php de pagina's te cachen? (bv door instellingen op je server)

Dat gebeurt al heeeel lang :)
Veel CMS-en werken er oa mee.

En ja, er zijn ook webserver instellingen die je ervoor kan gebruiken, maar voor alles wat statisch is heeft het weinig nut die nog verder te tunen (op dit aspect dan) aangezien die al gecached worden.

Alle andere dynamische zaken kunnen, lijkt me, gewoon zelf met cacheing werken (asp, php, perl, servlets/jsp, etc etc etc).
Verder kan je ook nog aan oplossingen als een reverse-proxy denken (met bijv squid).

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-07 11:54
Smarty is een template engine wat ook gebruikt maakt van caching.
http://smarty.php.net

• zoepercavia
  • Laatst online: 26-12-2025
ik heb zelf 's een klein onderzoekje gedaan naar gecached ten opzichte van niet gecachede pagina's...
het onderzoeksobject bestond uit een tweakersachtige pagina met nieuwskopjes, forumkopjes en een frontpage... omdat deze dingen op mijn site niet superveel veranderen heb ik die als XML gecached....

als ik de XML-cache vergeleek met direct uit de database dan kreeg ik een snelheidswinst van bijna 300%, dat lijkt me toch de moeite waard...

Panacea.NL als je geinteresserd bent in IT en Geneeskunde!

Verwijderd

Topicstarter
zoepercavia schreef op 08 augustus 2002 @ 10:57:
ik heb zelf 's een klein onderzoekje gedaan naar gecached ten opzichte van niet gecachede pagina's...
het onderzoeksobject bestond uit een tweakersachtige pagina met nieuwskopjes, forumkopjes en een frontpage... omdat deze dingen op mijn site niet superveel veranderen heb ik die als XML gecached....

als ik de XML-cache vergeleek met direct uit de database dan kreeg ik een snelheidswinst van bijna 300%, dat lijkt me toch de moeite waard...
Wat jij bedoeld is dat je 1x in de zoveel tijd alles uit de database in een xml-ding laadt, en de pagina's op laat bouwen door xml in te laden??

• zoepercavia
ongeveer ja....

ik doe het alleen niet om de zoveel tijd maar op het moment dat er bijvoorbeeld een nieuw nieuwsitem bijkomt.... zo weet je zeker dat je altijd de nieuwste gegevens in de cache hebt staan...
dit is dus vooral voordelig voor content die veel gelezen wordt, maar niet veel veranderd....

mijn cache is gewoon een XML-string, het grote voordeel daarvan is dat je pas nadat je het uit de cache hebt gehaald hoeft te beslissen hoe je het wilt weergeven... (en het scheelt ruimte)

Verwijderd

Topicstarter
Dus elke keer dat je zeg maar bezig bent in het cms (ik neem aan dat dat erachter zit) laat je de xml updaten?
Heeft het dan nog wel zin om de pagina's met php en xml te maken, kun je dan niet beter gewoon html files maken en die updaten?

• zoepercavia
het grote voordeel van hoe ik het heb gedaan is dat je een deel van de pagina kunt cachen.. namelijk de dingen die op elke pagina terug komen...
veel pagina's hebben namelijk een dynamisch deel dat relatief statisch is (bijvoorbeeld de laatste nieuwsheaders, laatste forumheaders, etc...) en een echt dynamisch deel (zoek resultaten)...

als je het relatief statische deel cached voorkom je een heleboel connecties met de database...

Verwijderd

Topicstarter
Aha, das inderdaad wel een slimme manier om alles te cachen ja, bedankt, zal er eens verder over na gaan denken / lezen
Pagina: 1