Toon posts:

Vergeet zalman, nu WC :)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou dus eerst die zalman koeling kopen omdat ik absoluut een stil systeem wil, maar die koelt langs geen kanten blijkt nu.

Weet er iemand waar ik het goedkoopst aan waterkoelingstuff kan geraken? Of zelfs 2e hands ergens?

Alvast bedankt!!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 14:28

Sick Nick

Drop the top!

koelen van geen kant? een xp1700+ @ 46 graden stressed in silent mode, vind ik best netjes voor iest wat je niet kan horen :) Die 200 mhz meer zorgt er echt niet voor dat hij ineens 80 graden word hoor :D
Ik heb zelfs nog een wat oudere versie ook, de 3100+ Cu. Die nieuwere 6*** serie heeft meer koelvinnen dus moet nog beter koelen dan deze sink.

Enige wat ik nog hoor zijn m'n hd's, bovendien maakt een pomp zeker meer herrie dan wat ik nu hoor.

Verwijderd

Dat is dus absoluut niet waar. Wanneer je je waterkoeling luchtvrij hebt en je hebt je pomp vastgezet zodat eventuele trillingen niet voor vibraties gaan zorgen is deze vrijwel geruisloos.

Ik heb zelf een Eheim 1048 bevestigd aan de bodemplaat van een Chieftec met rubbere voetjes en hoor echt helemaal niks. Bovendien, wanneer je over dergelijke lage tonen gaat praten worden deze zeker overstemd door je PSU fan of je chipset of video fan. Omdat ik alles watergekoeld heb is dat dan ook het enige wat ik nog hoor, mijn PSU en mijn HDD's.

Zelfs de 2de watergekoelde pc waarbij ik de pomp buiten de kast in een bak heb staan, maakt vrijwel geen geluid. In ieder geval zeker niet meer dan die fan die bij die Zalman hoort.

Verwijderd

Topicstarter
Sick Nick schreef op 07 augustus 2002 @ 15:37:
koelen van geen kant? een xp1700+ @ 46 graden stressed in silent mode, vind ik best netjes voor iest wat je niet kan horen :) Die 200 mhz meer zorgt er echt niet voor dat hij ineens 80 graden word hoor :D
Ik heb zelfs nog een wat oudere versie ook, de 3100+ Cu. Die nieuwere 6*** serie heeft meer koelvinnen dus moet nog beter koelen dan deze sink.

Enige wat ik nog hoor zijn m'n hd's, bovendien maakt een pomp zeker meer herrie dan wat ik nu hoor.
Hoe verklaar je dan de mensen die aan veel hogere temps stressed werken? Die werken idle aan veel hogere temps en hebben maar 66 Mhz meer:
Athlon XP - 55 graden idle met zalman
Ik snap het ook niet meer zenne :?

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

chipset = grote zalman heatsink :)
vga = nog grotere zalman heatsink 8-)
voeding = zalman psu met fan die 12 dB maakt *D

Dan hoop ik dat die hd's meer geluid maken dan zo'n pomp, want ik weet wel dat die 1300 liter/uur pomp van ons aquarium toch nog redelijk wat herrie maakt :)

Overigens, die fan maakt in silent mode 15 dB aan geluid dus ook niet echt wat je zegt hoorbaar

Aan geluidsproducerend materiaal zit er bij mij dus dit in (in dB natuurlijk):
12, 15, 4 maal 17, 24 (seagate schijf) en 32 (maxtor schijf)

Weet niet hoeveel dat in totaal maakt, maar dacht dat je dan op de 32,5 ofzo uitkwam na een leuke formule :D

Wil nog iets in elkaar gooien om die hd's goed stil te krijgen maar dat komt later wel (mooi kastje ofzo)

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 15:50:
[...]

Hoe verklaar je dan de mensen die aan veel hogere temps stressed werken? Die werken idle aan veel hogere temps en hebben maar 66 Mhz meer:
Ik heb een chieftec kast met 4 casefans van enermax die op hun laagste stand draaien. Dan maken ze 17 dB per stuk (niet te horen) en gaat er toch een redelijke airflow van voor aan de kast langs de cpu/vga kaart en dan weer eruit. Misschien dat zij geen goede airflow hebben?

Overigens heb ik dus zo'n bloemdesign geval en is die 5100 uit dat topic een veel kleinere heatsink met een rand plastic eromheen. Die van mij kan overal z'n hitte kwijt, die kleinere niet. Die kan het alleen aan de bovenkant kwijt
en een klein beetje aan de onderkant.
code:
1
2
3
4
5
6
3100+ Cu

Dimensions  95~110(L)x52(W)x65(H) mm  
Dissipation Area  2000cm2  
Base Material  Pure Copper  
Mass  296g

code:
1
2
3
4
5
6
5100-Cu

Dimensions (mm)  90(L) x 66(W) x 70(H)  
Dissipating Area (cm2)  1500  
Dissipating Material  Pure Copper  
Weight (g)  *344

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 15:50:
[...]

simpel slechte kasten teweinig of geen airflow klote zooi in de kast word het toch wel wat warmer

mijn temp van me 6000 cu is gewoon toppie en silent ook de airflow

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 16:01:
[...]

simpel slechte kasten teweinig of geen airflow klote zooi in de kast word het toch wel wat warmer

mijn temp van me 6000 cu is gewoon toppie en silent ook de airflow
Die heeft een goede kast (chieftec dragon). Dus daar kan het niet aan liggen.

Hoe warm wordt jou cpu non stressed?

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10:07

Ankh

|true

wolfke het ligt er ook meestal aan HOE hij er op geplaatst wordt.. ik heb nu een T'bred XP2200+ die full 41c is en idle 39c is 8) vind het best wel knap 8) terwijl iedereen loopt te zeuren dat ie bij hun wel 70c is :/

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Verwijderd

Topicstarter
RaMMSTeiN schreef op 07 augustus 2002 @ 16:18:
wolfke het ligt er ook meestal aan HOE hij er op geplaatst wordt.. ik heb nu een T'bred XP2200+ die full 41c is en idle 39c is 8) vind het best wel knap 8) terwijl iedereen loopt te zeuren dat ie bij hun wel 70c is :/
En je hebt een zalman 6000 Cu?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 16:14:
[...]

Die heeft een goede kast (chieftec dragon). Dus daar kan het niet aan liggen.

Hoe warm wordt jou cpu non stressed?
de fan draait nu 1800 rpm en me airflow is minder maar met een kamer temp nu van 24 graden nu word mijn cpu niet warmer dan 47 graden stressed

maar zo als hier boven genoemt de plaatsing kan uitmaken b.v nu heb ik maar 1 80 mm enermax silent als intake die lucht gaat eerst langs me hd met me als ik me airflow weer af hebt iets meer geluid maar met een kamer temp van 24 graden zakt er dan zo 5 graden van af

• Ankh

Ankh

|true

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 16:28:
[...]

En je hebt een zalman 6000 Cu?
ik heb een zlaman 5100 ofzo .. ff op doosje kijken

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Verwijderd

Ik snap dat echt niet.. ik heb een flinterdun laagje AS3 op de core maar dan ook echt flinterdun, en idle haal ik min 55c :? De fan is recht boven de waaier gemonteerd. Als ik hem nl. er iets half overheenhang gaat de temp omhoog.

Wat heb je voor de rest aan fans in je case hangen dan :? Mijn casetemp is 36c

• Ankh

Ankh

|true

Zalman CNPS5100CU met alu er nog bij ofzo .. ik had een combo

Verwijderd

Dit is het bij mij, dus ik snap echt totaal niet hoe zulke lage temps worden gehaald..

Afbeeldingslocatie: http://www.heineken.nl/1.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.heineken.nl/2.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.heineken.nl/3.gif

Verwijderd

Hoe dik is de laag AS3 bij jou? een dunne laag gedaan waarbij je de letters van de core erdoorheenziet, of een iets dikkere laag gedaan?

• Ankh

Ankh

|true

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 16:52:
[...]

Hoe dik is de laag AS3 bij jou? een dunne laag gedaan waarbij je de letters van de core erdoorheenziet, of een iets dikkere laag gedaan?
denk dat daar het probleem zit.. bij mijn op core zit geen lettertjes.. dat plaatje zit aan de zijkant van de cpu, misschien is dat het probleem.. maar ik weet natuurlijk niet wat voor cpu het is..

we (pa en ik) hebben er een klein beetje echt niet veel opgesmeerd

Verwijderd

RaMMSTeiN schreef op 07 augustus 2002 @ 16:55:
[...]
denk dat daar het probleem zit.. bij mijn op core zit geen lettertjes.. dat plaatje zit aan de zijkant van de cpu, misschien is dat het probleem.. maar ik weet natuurlijk niet wat voor cpu het is..

we (pa en ik) hebben er een klein beetje echt niet veel opgesmeerd
? Alle Athlon XPs hebben naar mijn weten een inscriptie in de core :? OW, zie dat je een thorougbred hebt.. maar dat zou qua contact niet veel uit moeten maken.

• Ankh

Ankh

|true

nou .. het zijn misschien maar 1mm (nog neens denk eerder 1um ofzo) het houdt toch de warmte tegen.. ofzo.. maar wanneer je het opvult me koelprut dan zou het niet veel uit maken

ik heb trouwens er artic silver 2 tussen zitten misschien is dat het?

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Mwa, die koelprut maakt ook niet zo superveel uit (heb zat reviews gelezen waar verschilt tussen standaard prut en as gewoon 0 graden was :D )

Heb zelf gewone standaard witte siliconen rommel eronder zitten, wel het beugeltje wat gebogen om m echt goed klem te zetten.

edit:

Ik heb wel m'n vcore wat lager gezet dan de standaard 1.75, ik draai nu op 1.65

Overklokken zit er zo niet bij maar wel lekker koel :P

Verwijderd

Topicstarter
Ofwel is bij één van beiden de temp meting niet zo correct als ie denkt?

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Denk dat het best wel klopt want de heatsink voelt absoluut niet heet aan, ik meet met mbm trouwens want asus probe klopt bij mij geen hol van :D Die geeft 8 tot 10 graden meer aan dan mbm en wat andere meetproggies en de bios. Die geloof ik eerder dan dat wazige asus prog.

Verwijderd

Topicstarter
Sick Nick schreef op 07 augustus 2002 @ 17:08:
ik meet met mbm trouwens want asus probe klopt bij mij geen hol van :D Die geeft 8 tot 10 graden meer aan dan mbm en wat andere meetproggies en de bios. Die geloof ik eerder dan dat wazige asus prog.
Hmmm, bij mij is het net andersom. MBM5 duidt altijd 10 graden te weinig aan tov mijn BIOS. Dus voor mij is MBM5 vrij nutteloos...

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 11:17

Whuzz

Dodgeball!

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 18:50:
Hmmm, bij mij is het net andersom. MBM5 duidt altijd 10 graden te weinig aan tov mijn BIOS. Dus voor mij is MBM5 vrij nutteloos...
Je kunt in MBM een compensatie instellen, zodat ie dus 10 graden meer aangeeft dan ie uitleest...

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Verwijderd

Topicstarter
Whuzz schreef op 07 augustus 2002 @ 18:53:
[...]

Je kunt in MBM een compensatie instellen, zodat ie dus 10 graden meer aangeeft dan ie uitleest...
Ik heb daar al achter gezocht, maar niets gevonden. Waar kan ik dat ongeveer vinden? Bij temperatures staat het nie :?

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 11:17

Whuzz

Dodgeball!

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 19:10:Ik heb daar al achter gezocht, maar niets gevonden. Waar kan ik dat ongeveer vinden? Bij temperatures staat het nie :?
Ga nog maar eens kijken dan |:(
Staat er toch echt... Temperatures -> Compensation for this sensor

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Verwijderd

Topicstarter
Merci Whuzz! Had er blijkbaar gewoon over gekeken :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 15:33:
Ik wou dus eerst die zalman koeling kopen omdat ik absoluut een stil systeem wil, maar die koelt langs geen kanten blijkt nu.

Weet er iemand waar ik het goedkoopst aan waterkoelingstuff kan geraken? Of zelfs 2e hands ergens?

Alvast bedankt!!
Ikheb zelf een Zalman en die koel über....
Pagina: 1