Ik heb van m'n buurman een Macintosh 7500/100 powerpc gekregen. Er staat nu Mac OS 8.1 op maar ik wil er Debian PPC op gaan zetten. Ik heb al wel aardig wat Linux ervaring, want ik draai al weer een jaartje Linux RedHat. En ben sinds kort ook maar eens aan Debian begonnen (voor een x86 dus). Ik heb de debian PPC iso gedownloaden en op een cd-r gefikt. Ik stop die cd in de cd-rom drive van de PPC....niets
Wie weet hoe ik dat ding zover kan krijgen om van die cd te booten? Of moet ik dit op een andere manier doen?
waarom geen linuxppc om te beginnen?
en wat bedoel je met "niets" ?
heb je de iso wel goed gefikt?
en wat bedoel je met "niets" ?
heb je de iso wel goed gefikt?
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
Wat is linuxppc?
En ja, ik heb de ISO goed gefkit, want ik kan de cd-rom onder windows gewoon bekijken. Ik heb ook geprobeerd een bootdisk te maken, met de image die op die cdrom staat, maar als ik die in de floppydrive van de ppc stop en de ppc aanzet, dan leest ie er even van en dan spuugt ie hem weer uit.
Verwijderd
Heb geen ervaring met Debian op de powerpc. Maar een heel goede linux-distro voor de powerpc is yellowdog linux te downloaden op www.yellowdoglinux.com .
Voor de powerpc die jij hebt hoef je in ieder geval geen bootable disk te maken. Je moet een controle-paneel en een extensie hebben. Als je kijkt op de hier genoemde site kom je nl achter dat je een zogenaamde old-world rom hebt in je mac. Dus heb je BootX nodig. Lees op deze url.
www.yellowdoglinux.com/support/installation/guide.shtml
Een mac met de oude rom kan nl niet veel anders starten dan macos. Dus moet je je linux starten vanuit macos 8.1 in jou geval.
Voor de powerpc die jij hebt hoef je in ieder geval geen bootable disk te maken. Je moet een controle-paneel en een extensie hebben. Als je kijkt op de hier genoemde site kom je nl achter dat je een zogenaamde old-world rom hebt in je mac. Dus heb je BootX nodig. Lees op deze url.
www.yellowdoglinux.com/support/installation/guide.shtml
Een mac met de oude rom kan nl niet veel anders starten dan macos. Dus moet je je linux starten vanuit macos 8.1 in jou geval.
Lees dit eens door:
http://www.uk.debian.org/...pc/ch-rescue-boot.en.html
Daar staan onder andere wat hints over hoe je vanuit de Open Firmware kunt booten.
http://www.uk.debian.org/...pc/ch-rescue-boot.en.html
Daar staan onder andere wat hints over hoe je vanuit de Open Firmware kunt booten.
je kan idd het beste je OF patchen zodat hij van linux boot, dat heb ik ook gedaan om OS X te installeren op een 7500.
Mijn tip: kijk even rond naar LinuxPPC en YDL, dat zijn waarschijnlijk betere alternatieven dan debian.
Mijn tip: kijk even rond naar LinuxPPC en YDL, dat zijn waarschijnlijk betere alternatieven dan debian.
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
chem schreef op 08 augustus 2002 @ 12:13:
Hoezo dat?
Verwijderd
Boot de cd niet? Of je linux na installatie?
Wat ik van mac weet is dat je de c-toets ingedrukt moet houden met booten van cd.
Wat ik van mac weet is dat je de c-toets ingedrukt moet houden met booten van cd.
Verwijderd
Niet bij Linux. Zijn Mac kan in principe alleen maar macos booten vanaf cd.Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 21:05:
Boot de cd niet? Of je linux na installatie?
Tijdens het booten even de ALT toets ingedrukt houden. Een mac start namelijk niet standaard op van CD, maar als je op ALT drukt tijdens het booten en hem ingedrukt houdt tot je een schermpje krijgt met keuzes, dan kun je kiezen voor boot vanaf CD (als er een bootable CD inzit natuurlijk).Tomaat schreef op 07 augustus 2002 @ 15:32:
Ik heb van m'n buurman een Macintosh 7500/100 powerpc gekregen. Er staat nu Mac OS 8.1 op maar ik wil er Debian PPC op gaan zetten. Ik heb al wel aardig wat Linux ervaring, want ik draai al weer een jaartje Linux RedHat. En ben sinds kort ook maar eens aan Debian begonnen (voor een x86 dus). Ik heb de debian PPC iso gedownloaden en op een cd-r gefikt. Ik stop die cd in de cd-rom drive van de PPC....nietsWie weet hoe ik dat ding zover kan krijgen om van die cd te booten? Of moet ik dit op een andere manier doen?
Ik gok dat dat jouw probleem is
Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage
ALT ingedrukt houden werkt niet. En C ingedrukt houden werkt ook niet
Heb je al gekeken op http://www.debian.org/releases/stable/powerpc/install (de installation manual voor PowerPC Debian)
De 7500 staat in de lijst van "Supported" dingen. De CD is alleen bootable op 'newworld' machines (imac en nieuwer), dus zal je waarschijnlijk moeten beginnen met bootfloppies (je kan de rest van je systeem WEL installeren vanaf CD -- of vanaf 't internet natuurlijk
De 7500 staat in de lijst van "Supported" dingen. De CD is alleen bootable op 'newworld' machines (imac en nieuwer), dus zal je waarschijnlijk moeten beginnen met bootfloppies (je kan de rest van je systeem WEL installeren vanaf CD -- of vanaf 't internet natuurlijk
Verwijderd
Het makkelijkste is volgens mij om BootX op te zetten. Dat is een MacOS extensie, en wordt geladen bij het booten. Je kunt hem ook vanuit een draaiend MacOS starten, en dan linux booten vanuit MacOS, of dus vanuit de bootloader (BootX dus).
Het zal vast ook wel op andere manieren kunnen, maar dit werkt voor mij prima, en de andere mogelijkheden is moeilijk om goed werkende informatie over te vinden.
Het zal vast ook wel op andere manieren kunnen, maar dit werkt voor mij prima, en de andere mogelijkheden is moeilijk om goed werkende informatie over te vinden.
Pagina: 1