Voedingsfan maakt herrie, hoe los ik dat op met weerstandje?

Pagina: 1
Acties:

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-08 12:15
Ik heb een oude PII-450 als server, maar helaas is de voeding daarvan stukgegaan. Dus ik een goedkope 300W voeding gekocht, ingebouwd, maar dat ding maakt me een HERRIE, niet normaal meer. Ik voelen achter die kast, die airflow is echt niet normaal meer, en dat dat terwijl ik echt niet veel nodig heb.

Mijn oplossing: op lager voltage laten lopen. Maar bij casefans gaat dat altijd ok, dan sluit je hem gewoon op de 7volt aan, maar in de voeding??? Hoe moet dat?? Kan je bijvoorbeeld gewoon een weerstand in de voedingddraad van de fan zetten?

En zo ja, hoeveel Ohm moet die ongeveer zijn? Iemand die deze electron00b kan helpen?
Ruud!

Verwijderd

Waarom zet je de fan van je oude voeding niet over

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-08 12:15
Mijn moeder had de oude voeding helaas al weggegooid :( :(

Verwijderd

Je voeding levert toch 12V en 5V?
Sluit je hem daar op aan, dan draait ie op 7V
Kunt het ook met een weerstand doen, maar dan met je de stroom weten die de fan trekt, staat er meestal wel achterop, of het vermogen in Watts.
Dan kun de de waarde en het vermogen van de weerstand wel uitrekenen.

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
Rudy_V schreef op 07 augustus 2002 @ 13:28:
Ik heb een oude PII-450 als server, maar helaas is de voeding daarvan stukgegaan. Dus ik een goedkope 300W voeding gekocht, ingebouwd, maar dat ding maakt me een HERRIE, niet normaal meer. Ik voelen achter die kast, die airflow is echt niet normaal meer, en dat dat terwijl ik echt niet veel nodig heb.

Mijn oplossing: op lager voltage laten lopen. Maar bij casefans gaat dat altijd ok, dan sluit je hem gewoon op de 7volt aan, maar in de voeding??? Hoe moet dat?? Kan je bijvoorbeeld gewoon een weerstand in de voedingddraad van de fan zetten?

En zo ja, hoeveel Ohm moet die ongeveer zijn? Iemand die deze electron00b kan helpen?
Ruud!
ok.....zo heb ik t gedaan, je moet wel je voeding er voor openschroeven dus enige voorzichtigheid is gewenst:

schroef je voeding open en knip het rode en zwarte draadje van je fan door op ongeveer 3 cm van het printplaatje van de voeding waar hij op vastzit.....

leidt nu de snoertjes naar buiten (verleng ze met IDE-kabel als het nodig is) en prop ze in een molex (connector met die gaatjes) die van je voeding komt...

fan > molex
rood > geel
zwart > zwart

met satéprikkers kun je ze erin klemmen (of je kunt t natuurlijk netjes wegsolderen :))

voeding dicht, weer inbouwen en je fan maakt veel minder herrie.....

check wel ff of er geen warme lucht uit je voeding komt voordat je dit doet, is de lucht al warm kun je er beter niet aan beginnen

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 13:43:
Je voeding levert toch 12V en 5V?
Sluit je hem daar op aan, dan draait ie op 7V
Kunt het ook met een weerstand doen, maar dan met je de stroom weten die de fan trekt, staat er meestal wel achterop, of het vermogen in Watts.
Dan kun de de waarde en het vermogen van de weerstand wel uitrekenen.
Niet verstandig. Koop liever een nieuwe fan. Als ie instabiel loopt zal dat met minder toeren niet minder herrie op gaan leveren. Fan is gewoon dood.

Forget your fears...
...and want to know more...

Pagina: 1