Toon posts:

[VB6/.NET] variabele text in systray

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een monitorprogrammatje aan het maken dat eens in de zoveel tijd een getal moet tonen. Nou wil ik graag dat dat in de systray terecht komt, zodat het geheel lekker op de achtergrond draait, maar dat je toch de boel in de gaten kunt houden.

Nou heb ik al code om een icoontje in de systray te plaatsen, of om een willekeurig plaatje in de systray te plaatsen. Text in de systray plaatsen lukt ook wel, maar dat verschijnt pas na herstarten, dus daar heb ik ook niet zo veel aan.

Mijn idee is om text in een plaatje te converteren, maar daar heb ik niet zo veel over gevonden. De bedoeling is dat de text als bmp, gif of jpg opgeslagen kan worden in code. Heeft iemand een idee hoe dat aan te pakken is. (BitBlt, iets anders?)

Verwijderd

Op :

http://www.dotnetjunkies....chapters/sams/0672321432/

staat

Generating graphs and custom images on-the-fly through an ASP.NET Web page

Misschien heb je daar wat aan ?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:42

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, leuke info (ik heb weer een paar ideetjes opgedaan voor andere projecten), maar niet helemaal wat ik zocht. Ik wil het graag in VB doen, en of hte dan 6 of .Net is maakt me niet zo heel veel uit. Het programmatje is nu in VB6 en alle code die ik heb gevonden met betrekking tot het maken van icoontjes is VB6 code. Omzetten naar .Net gaat niet al te grote problemen opleveren denk ik, daar kan ik wel een tucje voor bedenken.

Het echte probleem draait om hoe je van text een afbeelding maakt.
Met de DrawText API dacht ik dat ik een oplossing had gevonden:
code:
1
2
3
Private Declare Function DrawText Lib "user32" Alias "DrawTextA" 
(ByVal hdc As Long, ByVal lpStr As String, ByVal nCount As Long, 
lpRect As RECT, ByVal wFormat As Long) As Long

Dit plaatst wel een string in een picturebox, maar maakt er geen 'plaatje' van. Als je de desbetreffende picturebox op gaat slaan slaat hij een leeg BMPtje op.

Iemand een idee?

Verwijderd

onderstaande C# code maakt een bitmap met tekst erin :

Bitmap bmp = new Bitmap(400,300);
Graphics grafiek = Graphics.FromImage(bmp);
Font font = new Font("Arial", 8);
SolidBrush brush = new SolidBrush(Color.Blue);
grafiek.DrawString("test",font,brush,10,10);
bmp.Save("graph.bmp", ImageFormat.Bmp);

Dit werkt perfect, op
http://www.dotnetjunkies....chapters/sams/0672321432/

kun je soorgelijke vb.net code vinden