[GRUB] booten vanaf /dev/hde

Pagina: 1
Acties:

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Ik probeer Grub te installeren op een Gentoo bak met een Ultra100 promise controller. Tijdens de installatie heette die schijf /dev/hde. Windows 2000 staat op /dev/hde1, Gentoo op /dev/hde5 t/m /dev/hde8 in extended partition /dev/hde2.

Tijdens de grub setup gaat alles bien, ik doe
code:
1
2
root (hd1,4)
setup(hd1)

Dat gaat probleemloos. Als ik dan echter wil booten, gaat er van alles vaud. Het enige wat ik zie is "GRUB GRUB GRUB GRUB" etc. Hele scherm vol.

Het installeren op een floppy van Grub heeft als enige resultaat dat het aantal GRUB's op mijn scherm beperkt blijft tot één.

Mijn configfile (menu.lst) ziet er ongeveer zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
default 0
timeout 30
splashimage=(hd1,4)/boot/grub/spash.xpm.gz

title=Gentoo Linux
root (hd1,4)
kernel /boot/bzImage root=/dev/hde7

title=Windows 2000
root (hd1,0)
chainloader +1

Kan iemand hier even zijn of haar verhelderende licht over laten schijnen?

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-08 12:04

_nethack

We're all MAD here

Ik heb eenzelfde soort 'probleem' met een schijf aan een scsi controller, in een systeem waar ook nog een IDE schijf inzit. (scsi schijf is de boot schijf)
Als ik grub vanuit linux opstart dan is de scsi schijf (hd1) maar als grub direct wordt gestart (bij het booten van de machine) dan is die scsi schijf ineens (hd0)
Ik installeer grub dan ook door vanuit linux grub naar een floppy te schrijven (cat /boot/grub/stage1 /boot/grub/stage2 > /dev/fd0) met die floppy op te starten, en dan vanaf die floppy grub te installeren naar (hd0)
Als je dat niet doet, maar hem vanuit linux installeert, dan klopt z'n root niet en kan ie stage2 niet laden.

Dus schrijf grub eens naar floppy (stage 1 en 2) en boot daarvan; je kunt dan het commando 'root (hd0,4)' eens opgeven en zien of ie dan de partitie herkend. Zo ja, dan kun je 'setup (hd0)' doen. Let wel op dat als het inderdaad (hd0) is je dan ook je menu.lst moet aanpassen!

[ Voor 0% gewijzigd door _nethack op 07-08-2002 13:00 . Reden: typo's ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
In ga het zo meteen ff proberen, klinkt logisch. Thanks. Ik laat het weten als het heeft gewerkt (of niet ;) )

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Ik heb het zwaar, zwaar gehad met grub.
Naar floppy: werkt niet. Drive mappen: werkt niet.
Schoppen tegen kast: werkt niet. Schelden: leek te werken, maar werkt ook niet :(

• wzzrd

wzzrd

The guy with the Red Hat

Topicstarter
Terug naar lilo. Lilo is liev :)