Toon posts:

[Windows 2000] Quality of Service

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi. Ik lees op internet dat Quality of Service een service is om de kwaliteit van het netwerk te monitoren en in te stellen. Er zou ook een monitoringcomponent in zitten waarmee je kunt zien hoe het verkeer op het netwerk verloopt.
Voor die laatste functie wil ik QoS gebruiken, want ik wil kunnen zien hoeveel kb/s netwerkverkeer elk van mijn huisgenoten op het netwerk veroorzaakt.
Ik heb via start > settings > control panel > administrative tools > services QoS RSVP aangezet. Daarnaast heb ik bij de netwerkconfig. 'packet scheduler' geïnstalleerd. Mijn vraag: hoe kan ik nu het netwerkverkeer in de gaten houden? Met andere woorden, de service loopt, maar hoe gebruik ik hem?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2002 12:32 . Reden: typo ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > NT

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 12:53

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Sorry babe QoS=NT 5!!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

:?
w2k = NT5

volgens mij werkt QoS enkel als de applicaties dat ondersteunen, helemaal zeker weet ik het niet

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

In Windows 2000 werkt QoS alleen als je overige netwerk componenten (routers, switches) het ook ondersteunen. Je kunt het niet gebruiken voor "billing"

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
QOS gaat volledig ondersteund worden in ipv6. in ipv4 zit ook wel zoiets maar minder handig, ben ff de naam kwijt. Het is dan inderdaad ook nog zo dat alle routers het moeten ondersteunen (switches niet want die zijn layer 2). Het lijkt me niet dat applicaties het moeten ondersteunen omdat die niks met het pakketje te maken hebben, maar dat weet ik niet zeker.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie berichten. Als ik het goed begrijp moet mijn switch het meten van snelheden per poort ondersteunen? Ik heb een hele simpele safeway 8-poorts switch, dus ik denk niet dat-ie dat kan.
Is het zo dat de server data naar de switch stuurt en dat de switch bepaalt voor wie de data bestemd is? Als dat zo is begrijp ik waarom alleen de switch het aantal kb/s per client kan zien. Als de server OOK op de hoogte is van de bestemming van een hoeveelheid data, zou je dit met software (wat dan ook) moeten kunnen zien. Wat is nu precies het geval én, bestaat er software waarmee je het aantal kb/s per client kan zien ook al heb ik een simpele switch?

/edit ben nog een beetje nieuw in het netwerkgebeuren. Weet niet zo goed waar ik naar moet zoeken. Als jullie een linkje hebben waar dit staat uitgelegd ben ik ook tevreden.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

QBiT schreef op 07 augustus 2002 @ 15:23:
QOS gaat volledig ondersteund worden in ipv6. in ipv4 zit ook wel zoiets maar minder handig
= TOS (type of service)
maar is iets anders (cfr TOS routing)

Jij wilt gewoon je netwerkverkeer over je switch monitoren ?
Dan ben je beter met een manageable switch die SNMP ondersteunt.
Dan kan je gewoon het verkeer uitlezen per instance ( ~ poort ).

Dat kost wel wat...

of wil je (enkel) het internet verbruik / persoon weten ?

[ Voor 0% gewijzigd door Predator op 07-08-2002 17:48 . Reden: iets weggedaan wat niet geheel correct was ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Predator schreef op 07 augustus 2002 @ 17:25:
[...]
= TOS (type of service)
maar is iets anders (cfr TOS routing)

Jij wilt gewoon je netwerkverkeer over je switch monitoren ?
Dan ben je beter met een manageable switch die SNMP ondersteunt.
Dan kan je gewoon het verkeer uitlezen per instance ( ~ poort ).

Dat kost wel wat...

of wil je (enkel) het internet verbruik / persoon weten ?
Nee, ik wilde idd het hele netwerkverkeer monitoren. Jammer dat je dan zo'n manageable switch nodig hebt, want ik heb net een non-manageable Safeway 8-poorts gekocht. 8)7 . Even naar de pricewatch/vraag&aanbod dan maar. Bedankt.

/Overigens, het inetverbuik per persoon zou ik ook wel willen weten. Kan dat wel met een non-manageable switch en Win2k. Zo ja, hoe dan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 19:54:
[...]

Nee, ik wilde idd het hele netwerkverkeer monitoren. Jammer dat je dan zo'n manageable switch nodig hebt, want ik heb net een non-manageable Safeway 8-poorts gekocht. 8)7 . Even naar de pricewatch/vraag&aanbod dan maar. Bedankt.

/Overigens, het inetverbuik per persoon zou ik ook wel willen weten. Kan dat wel met een non-manageable switch en Win2k. Zo ja, hoe dan?
Alleen het verkeer dat via win2k loopt natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 20:04:
[...]
Alleen het verkeer dat via win2k loopt natuurlijk.
Al het verkeer loopt via Win2k. Weet je ook HOE ik aan die cjfers kan komen in Win2k?

Verwijderd

Topicstarter
:? sorry

Verwijderd

Hmmm, ik zit Qos wat beter te bekijken, maar ik kom niet verder dan wat profielen aanmaken.

Toch even beter uitzoeken :)
Je hoort he nog wel
Pagina: 1