Toon posts:

Backup maken onder Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ok,

ik moet keuzes maken. Ik wil graag de server op kantoor onder linux laten gaan draaien. Nu loop ik echter tegen de backup aan.

Ik wil RedHat of Debian gaan gebruiken met Samba server om bestanden en printers te delen. Maar ook deze server gebruiken om bijvoorbeeld aanlogscripts e.d. vanaf te runnen. Verder moet de backup ervanaf plaats vinden. Aan die backup stel ik dan de volgende eisen:

1. backup moet zonder tussenkomst van gebruik plaats vinden (ik denk dan aan een crontab).

2. backup moet eenvoudige "grafische" interface hebben, zodat ook collegas tijdens mijn vakantie een "enkel" bestandje uit de backup-set kunnen terugzetten.

3. Backup moet ook windows machines uit het netwerk kunnen back-uppen.

Nu heb ik met Google een beetje lopen zoeken en ben wat forums afgeweeest, maar indt er eingelijk weinig over, ook niet bij Debian zelf op de site en bij RedHat ook niet.

Kan iemand mij advies geven over de toe te passen hardware voor de backup en de software die ervoor beschikbaar is onder Debian en RedHat...

Alvast bedankt..

• mardan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-03 19:39
Arkeia is wel een mooi pakket. Hebben we hier ook op mijn werk op draaien.
Je kan tijden instellen voor backup e.d. zeer uitgebreid zie http://www.arkeia.com
Dit pakket heeft ook grafische interface clients voor windows en linux, dus backup via netwerk is mogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
misschien is arkeia wel een goede optie...voor 2 clients en 1 server onder linux is het nog gratis ook...lang leve linux.

Alleen moet je dan wel van een scsi interface gebruik maken met je backup apparaat, maar dat zijn de meeste wel tegenwoordig geloof ik.

zijn er verder nog software of hardware aanbevelingen...er moeten toch meer mensen met deze vraag voor linux rondlopen...

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03-2025
De meeste (alle?) brand-programma's voor linux werken ook alleen maar met de SCSI interface. Eventueel moet je voor IDE apparaten SCSI-emulatie aanzetten in de kernel dus misschien lukt het Arkeia i.c.m met SCSI-emulatie ook wel om gebruik te maken van IDE apparatuur.

Verwijderd

Topicstarter
ok, misschien is arkeia wel een goede optie.

maar dan. de hardware. zijn er voorkeuren?

je hebt de ONSTREAM drives...wordt veel reclame voor gemaakt...

je hebt de DAT drives....

en misschien nog wel meer...

ik moet ongeveer 5-10 GB backuppen in de toekomst...

heeft iemand advies voor me?

• mardan
Op mn werk gebruiken we dus arkeia i.c.m. een Onstream (SC30) SCSI dus.
En dat werkt goed. Er kan compressed 30GB op, maar als je ongeveer de richtlijn aanhoud /2 dan kom je ongeveer op 15GB uit. De tapestreamer is snel, alleen de tapes zijn een beetje prijzig maarja dan heb je ook wat. :7

Verwijderd

Topicstarter
mardan schreef op 07 augustus 2002 @ 23:44:
Op mn werk gebruiken we dus arkeia i.c.m. een Onstream (SC30) SCSI dus.
En dat werkt goed. Er kan compressed 30GB op, maar als je ongeveer de richtlijn aanhoud /2 dan kom je ongeveer op 15GB uit. De tapestreamer is snel, alleen de tapes zijn een beetje prijzig maarja dan heb je ook wat. :7
OK, en hoe vaak maak je dan een backup?

-dagelijks?
-wekelijks?
-maandelijks?

ik zit er persoonlijk aan te denken om een server te gaan maken met RAID 0 (mirror dus continu als ik me niet vergis). Dan hab ik in ieder geval een boel data-veiligheid.

En dan wekelijks een backup van het gehele bestandsysteem op tape.

of heb je een ander advies voor me? ik doe systeembeheer er maar een beetje bij, beetje veel de laatste tijd, dus moet het van adviesen van anderen hebben, daar ik niet als IT-er opgeleid ben....

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:08

OgWok

U.N.C.L.E.

Enigzins met hetzelfde probleem zitten worstelen. Namelijk: hoe zet ik de server snel terug als er bijv. een harddisk de geest geeft.

Eerst weer Linux installeren vanaf nul en dan een tape/cd teruglezen? Kost nogal wat tijd! Dus ben ik met Ghost gaan stoeien omdat die vanaf een opstart (ps-dos) diskette direkt naar een cd-writer kan schrijven.

Zo krijg ik een backup set waar /boot en / (zonder /home) op 2 cd's past.
Dit terugzetten in geval van een calamiteit duurt niet langer als 10 minuten.

De /home duurt langer omdat dit om meer dan 10 GB gaat duurt dit langer.

Dit is natuurlijk niet geschikt voor "gebruikers", maar geeft wel de mogelijkheid de basis installatie snel terug te zetten en dan bv. verder te gaan met restore van tape of cd.

Enige nadeel in mijn situatie: Ghost kan Grub niet zo terugzetten dat het systeem direkt boot van bootpartitie (wel met bootdiskette); Lilo gaat wel.

Misschien heb je wat aan deze info.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

backup blijft een mooi onderwerp.. :)
voor je pakket keuze is er zat te vinden aangeziet je waarschijnlijk geen plugins
nodig hebt voot SAP of andere DB.
http://www.arkeia.com ken ik persoonlijk niet.
maar om er ook nog een paar andere te noemen..
http://www.bakbone.com/
http://www.legato.com/

er is zelf een site waar alle producten nog opstaan:
http://www.storagesearch.com/backup.html

Over hoevaak ... ik heb het motto "beter een backup teveel dan teweinig"
en als je ze echt nodig heb, dan ben je blij :)
dus elke das een voledige backup van alle DATA en als het past ook van het systeem. (ander 1x permaand een systeem backup en bij alle wijzigingen)

Als het mogelijk is de DATA in verschillende stukken opdelen en in die stukken
naar tape schrijven(volumes)... zodat als je 1/2 bestand wilt hebben niet de heletape over moet..(maar gewoon vooruit kan spoelen op de tape)

Het backup pakket dat je gebruikt maar niet zoveel uit als je maar via je standaart
unix commando je tape kan terug lezen..(dd/cpio/tar/mt)
Aangezien je dan via een boot cd/diskette (die support heeft voor de tape driver en raid kaart !!)
makkelijk je systeem en/of je data kan terug zetten..
en het is inleesbaar op alle andere unix'en (zolang ze een compatible tape drive hebben)

over de drive unit...als het kan ga dan altijd voor scsi in befrijfs omgeving.
Hierdoor kan je altijd nog in de toekomst upgraden naar een grooter formaat.
(de ide disken zijn tegenwoordig groter dan scsi, maar kwa tape drives stelt ide nog nix voor)
keuze zat eigenlijk.. DDS / DLT / travan / AIT / DTF / LTO zijn redelijk gangbaare formaten. waarvan je DDS en DLT het meest voorkomt in het mkb.
Als je een keuze maakt neem dan in rekening dat je data in de toekomst wel eens
zou kunnen gaan groeien....en je wilt niet elk jaar een grotere drive kopen.
dus 50% overhead is altijd mooi meegenomen..

mmm telefoon ...nu ben ik me verhaal kwijt.. |:(
maja ik hoop dat ik een beetje duidelijk overkom....anders lees ik het wel..

edit: nog 1 ding TEST af en toe of je backup ECHT WERKT !!!! tis lullig als je opeens
achter komt dat de backup al een half jaar niet meer werkt.... * im_ik heeft het echt gezien >:)

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

• mardan
OK, en hoe vaak maak je dan een backup?

-dagelijks?
-wekelijks?
-maandelijks?

ik zit er persoonlijk aan te denken om een server te gaan maken met RAID 0 (mirror dus continu als ik me niet vergis). Dan hab ik in ieder geval een boel data-veiligheid.

En dan wekelijks een backup van het gehele bestandsysteem op tape.

of heb je een ander advies voor me? ik doe systeembeheer er maar een beetje bij, beetje veel de laatste tijd, dus moet het van adviesen van anderen hebben, daar ik niet als IT-er opgeleid ben....
Dagelijks, waarvan 1 maal per week een sum van alle backups die week.
Ik bedoel met backups dan wel van de data die gebruikt wordt door users/databases en niet het systeem op zich.(aangezien dat weinig tot niet verandert)
Je bedoelt RAID 1, hier gebruiken RAID 5. Maarja dat is een afweging die je maakt (geld, data integriteit e.d.)

Verwijderd

Topicstarter
ok,

backup schema is in orde...nu de volgende vraag:

moet ik voor RAID gaan?

de server wordt gebruikt door ongeveeer 15 personen die erdoor printen en er files opslaan. We hebben op dit moment circa 2,5 GB aan data op de fileserver staan. en daar komen dagelijk word-documenten bij voor faxen, offertes, brieven en dergelijken.

Ik denk persoonlijk dat een snelle computer met een dikke harde schijf en flink wat geheugen meer dan genoeg is voor ons netwerkje.

wat denken jullie?

Verwijderd

Hangt af van wat je wilt. Met een dagelijkse backup ben je max 1 dag werk kwijt. Als je een RAID mirror hebt wordt dat behoorlijk verminderd maar daar hangt een prijskaartje aan. Maar in een dergelijke oplossing kun je denken aan software raid. Kost je slechts een extra disk en wat moeite om het aan de praat te krijgen. Goede hardware RAID oplossingen zijn sneller maar ook behoorlijk duurder. Echter performance lijkt me niet zo van belang met 15 gebruikers.

Verwijderd

Ik denk dat een computer in de orde van een pentium 500 met 512 mb geheugen voldoende moet zijn (met een goede netwerkkaart) en dat je het overige geld dan beter in een raid 1 kunt stoppen

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Denk bij je keuze voor een backup medium ook even na over data retention,
m.a.w. hoelang je je data wil bewaren. Voor 1 jaar werkt DDS nog wel, maar als je
je data bijv 10 jaar wil bewaren , is DLT beter.....

Verder moet je niet teveel op raid vertrouwen. Het beschermt je tegen hardware failure,
maar in de praktijk gaan er vaker bestanden verloren door fouten van de gebruiker.
Als je een bestand delete , is de copy op de mirrordisk ook weg......

Wellicht is het ook de moeite waard om je systeem backup/restore apart van je data backups te beschouwen. Dit is het moeilijkste gedeelte. Als je je OS kunt restoren,
is het over het algemeen een piece of cake om de data weer "terug te pompen"

Ik geloof dat partition-image hier wel voor geschikt is. www.partimage.org

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Pagina: 1