Toon posts:

Athlon XP - 55 graden idle met zalman

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier:

Athlon XP 1800+
zalman CNPS 5100-Cu
EPOX 8k3a+

Het probleem is dat ik vind dat dat ding nogal heet wordt ( idle 55 graden toen heb ik hem uitgezet )

Ik heb de koeler al 2 maal opnieuw gemonteerd steeds een hoge IDLE temp. is dit normaal ( 55 graden )

of geeft de temp sensor op het mobo te veel aan?

Verwijderd

Ja ik denk dat het normaal is. Mijn XP 2100+ wordt hier 57c idle met de Zalman 6000-CU, en ik heb Arctic Silver 3 gebruikt. De fan staat op zijn allerlaagst, zet ik hem op zijn hoogst dan scheelt dat misschien net 2 graden, de moeite van het lawaai niet waard :)

Ik gebruik ook de 8k3a+ :) Vergeet niet dat deze de interne diode van de CPU leest, en dus altijd de exacte waarden aangeeft.

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02 18:36

Ligone

Moeha!

Denk dat je gewoon nine genoeg of teveel koelprut gebruikt hebt dan, Mijnen 1800+ draait op 40° idle met die zalman!

Verwijderd

Maakt de snelheid van de fan veel uit?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 12:48:
Maakt de snelheid van de fan veel uit?
Niet echt, als je max 3c veel vindt :)

Verwijderd

airflow ?

Verwijderd

Doperwt?

oftewel maak eens een zin :)

Verwijderd

Ligone, zoals gordijnstok al aangaf:

Ik gebruik ook de 8k3a+ Vergeet niet dat deze de interne diode van de CPU leest, en dus altijd de exacte waarden aangeeft.

Ik zie dat jij een, met alle respect O-) , wat ouder bord hebt, wat waarschijnlijk nog niet van de interne diode gebruik maakt, waar de EPoX dit wel doet. Dit verklaart jou relatief lage score in vergelijking tot die van ShockWave en Gordijnstok die waarschijnlijk wat meer realistisch zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 12:22:
Mijn XP 2100+ wordt hier 57c idle met de Zalman 6000-CU, en ik heb Arctic Silver 3 gebruikt. De fan staat op zijn allerlaagst, zet ik hem op zijn hoogst dan scheelt dat misschien net 2 graden, de moeite van het lawaai niet waard :)
Heb je een goede casekoeling? Hoeveel fans heb je in je case?
Een zijkoeling zoals de chieftec dragon heeft helpt heel veel!

_/-\o_ Chieftec en Zalman _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Aopen HQ45Pro A kast.

Helemaal orgineel alleen voeding vervangen door een 300W Aopen.

hoelprut tsjah ik heb een erg dun laagje op d core gelegt en toen de koeler erop....

Als ik de core eraf haal dan ligt er wat koelprut naast de core maar dat is niet veel.

Deze kist moet in een kantoor komen te staan dus ik kan er geen 6 fans in hangen om de casetemp omlaag te halen.

Kan eventueel 1 fan extra in de kast hangen maar meer niet :(

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 17:03
Zijn er verschillen in tempsensoren dan? Ik heb net mijn ECS K7S5AL binnen, een amd board (alle amd procs) met goede reviews, waar hangen die sensoren vanaf? Van de chipset ofzo?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 13:15:
[...]

Heb je een goede casekoeling? Hoeveel fans heb je in je case?
Een zijkoeling zoals de chieftec dragon heeft helpt heel veel!

_/-\o_ Chieftec en Zalman _/-\o_
Ja dat wel, maar het verschil zonder is me naderhand het geld niet waard geweest. Ik heb nu onderin aan de voorkant een Enermax 8cm, op zijn allerlaagst draaien, achterin ook een Enermax 8cm op zijn allerlaagst draaien, de fan in de deur draaien, en dat was het.

Als ik alleen de zalman cpu cooler fan aanzet doe ik 60c idle, dus die 3c heeft me dikke centen gekost, niet waard dus :) de CPU's kunnen dik 90c worden, doe eens gek en doe eens 80 graden. Dan zit ik er nog 20c vanaf.

Verwijderd

Novah schreef op 07 augustus 2002 @ 13:24:
Zijn er verschillen in tempsensoren dan? Ik heb net mijn ECS K7S5AL binnen, een amd board (alle amd procs) met goede reviews, waar hangen die sensoren vanaf? Van de chipset ofzo?
Ja, in zoverre dat de Athlon XP in de core van de processor een diode heeft zitten welke de temp uitleest. Oftewel, je krijgt een uiterst nauwkeurige temperatuur meting, tov van de diode die in je socket voet is geplaatst en van een afstand meet ipv in de kern.

Vandaar dat de temps ook hoger worden uitgelezen, ze worden echt in de processor gemeten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 12:22:
Ja ik denk dat het normaal is. Mijn XP 2100+ wordt hier 57c idle met de Zalman 6000-CU, en ik heb Arctic Silver 3 gebruikt. De fan staat op zijn allerlaagst, zet ik hem op zijn hoogst dan scheelt dat misschien net 2 graden, de moeite van het lawaai niet waard :)
Ik vind het toch vreemd dat je zo'n hoge temperaturen krijgt, je moet maar ns kijken naar deze review :)

Hij zou idle aan 39 graden moeten komen??

• kingfriko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10-2025

kingfriko

100 % BULLY

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 12:20:
Ik heb hier:

Athlon XP 1800+
zalman CNPS 5100-Cu
EPOX 8k3a+

Het probleem is dat ik vind dat dat ding nogal heet wordt ( idle 55 graden toen heb ik hem uitgezet )

Ik heb de koeler al 2 maal opnieuw gemonteerd steeds een hoge IDLE temp. is dit normaal ( 55 graden )

of geeft de temp sensor op het mobo te veel aan?
Ik heb dezelfde zalman op mijn 2100+ voluit staan en hij word al bijna 60 graden idle ! Bij mij zit er pasta van zalman tussen (wat bij de cooler zat) zal het veel schelen als ik er arctic silver tussensmeer ?
Stressed word hij vaak >70 graden en loopt soms ook vast in spellen :/

kingfriko

Verwijderd

Lees mijn reply :) Zelfde config
Ja ik denk dat het normaal is. Mijn XP 2100+ wordt hier 57c idle met de Zalman 6000-CU, en ik heb Arctic Silver 3 gebruikt. De fan staat op zijn allerlaagst, zet ik hem op zijn hoogst dan scheelt dat misschien net 2 graden, de moeite van het lawaai niet waard

Ik gebruik ook de 8k3a+ Vergeet niet dat deze de interne diode van de CPU leest, en dus altijd de exacte waarden aangeeft.

Verwijderd

Ik geloof niet dat hij die temperatuur heeft uitgelezen met de interne diode, want dan haal je echt niet 39c :)

Verwijderd

Zoals ook al bleek uit de conclusie van de genoemde review hier nog even een kort stuk uit de conclusie van een andere cooler roundup:

The progress made in the area of coolers is absolutely mind-boggling. Hardly any manufacturer can afford to limit itself to offering simple, two-bit coolers if he wants to survive in the market these days. Having said that, it's still utterly incomprehensible to see that among the slew of coolers we tested, there are so few innovative ideas that engender well-engineered products. In particular, the South Korean manufacturer Zalman, despite its offering of fan coolers with unusual and interesting designs in all kinds of materials, the doesn't exactly emerge in glory here. When combined with a large case fan, these designer items still only provide below-average cooling performance.

Sorry Zalman owners, het ziet er leuk uit, maar de prestaties zijn nou eenmaal crap.
Maakt in een normale PC niet veel uit, want het koelt wel, maar overklokken is niet aan te raden omdat ze standaard al vrij heet worden. Wel lekker stil die Zalmans.

Verwijderd

En dat is de reden waar ik de Zalman voor aanschaf :) Die temp interesseert me geen ruk zolang het stabiel draait, maar die stilte..... arggh... wat lekker :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 14:26:
[...]

Ik geloof niet dat hij die temperatuur heeft uitgelezen met de interne diode, want dan haal je echt niet 39c :)
Tja, misschien geeft die diode van jou standaard een hogere temperatuur aan dan anderen? :?

Wat voor case heb je?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 15:11:
[...]

Tja, misschien geeft die diode van jou standaard een hogere temperatuur aan dan anderen? :?

Wat voor case heb je?
Lijkt me vreemd :) Van alle luchtgekoelde XP2100+ die ik heb gezien is dit anders wel een bizar lage temperatuur ;)

Case is Chieftec miditower, en mamaplank is Epox 8k3a+

Verwijderd

Zelf heb ik een tijdje een Noise Control Silverado gebruikt, dit vanwege de hoge scores in zowel koeling en geluidreductie. Ik wilde dus ook goede koeling met weinig tot geen geluid. Nou dat valt toch ook allemaal effe vies tegen.
Een voordeel van de Silverado is dat je tussen verschillende voltages kan kiezen, 6, 8, 10 en 12 Volt. Laat ie nou bij 12 Volt behoorlijk geluid produceren en helemaal niet zo koel blijven!

Heb die Silverado eruit gegooit en nu de twee meest lawaaierige pc's watergekoeld. Wat een rust. Nu alleen nog een koelblokje voor het moederbord en klaar is Bob!

Misschien een beetje off-topic, maja...

Btw, gordijnstok, heb jij niet een goede oplossing voor een goede geluidsarme koeling voor de Northbridge?

Verwijderd

Bovenstaande was dus na aanleiding van :

En dat is de reden waar ik de Zalman voor aanschaf Die temp interesseert me geen ruk zolang het stabiel draait, maar die stilte..... arggh... wat lekker

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 15:24:
Btw, gordijnstok, heb jij niet een goede oplossing voor een goede geluidsarme koeling voor de Northbridge?
Sorry, ben ik de verkeerde persoon voor. Ik koel zo weinig mogelijk :) Ik weet wel dat Zalman oa passive coolers levert voor de northbridge :)

Verwijderd

Ik had ook al een topic geopend met diezelfde vraag, mmar aangezien jij voor stilte gaat dacht ik, msschien heb je een idee...
:P

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:05
Ik snap dat je niet zo'n temp verwacht van die cooler, maar 55 is te doen.

Mijn amd xp 1700 heeft 7 maanden op 70-75 graden gedraait doordat ik het niet door had. Toen ik het wel door had wou ik dus minstens een STUK omlaag hebben.
Jammer genoeg had ik 1x mn cooler niet helemaal goed vast gezet. Plop cooler losgeschoten amd doorgebrand.

Heb nu amd xp 1800 met volcano 7. Die werd kast dicht 60 graden idle. Kast open 52 idle. Kheb nu een PCI Case fan gekocht en is nu idle op 55 graden. Nog 2 fans erbij en ik heb waarschijnlijk een tevreden temperatuurtje _/-\o_

Ik denk dus dat jou airflow ook niet bepaald goed is.
Pagina: 1