Toon posts:

[3DSMax] Schaduw...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Owkee, dit is waarschijnlijk een beetje domme vraag, maar ik heb dit nog niet echt op internet kunnen vinden. Hoe kun je de schaduw van een object aan de zijkanten wat wegfaden, zodat het niet een keiharde rechte schaduw wordt?

Ben beetje newb op 3dstudio max, en heb ook al op google gezocht, dus plz zeik me niet af :P

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:49
wat jij wilt (denk ik), zit niet in max4, en dat zijn area shadows, die beginnen hard en eindigen soft. (max5 zit 't wel in btw)

je kan wel soft shadows gebruiken, maar die heb je neem ik aan al gevonden, anders had je ze ook niet op raytrace kunnen zetten... en de softshadows wat harder zetten (zie user refernce, druk op F1)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
je neemt een spot en die kopieer je in een lijn vlak bij elkaar, of in een vlak, vlak bij elkaar. Dan stel je de shadow map eigenschappen goed af, en dan heb je area shadows.

specs

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-08 10:04
gladiool schreef op 07 augustus 2002 @ 13:16:
je neemt een spot en die kopieer je in een lijn vlak bij elkaar, of in een vlak, vlak bij elkaar. Dan stel je de shadow map eigenschappen goed af, en dan heb je area shadows.
ja, misschien ies het handig als je de url naar jouw TUT hierbij zet voor die gast.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

• maratropa
  • Niet online
heb ik een tut? :) Ik heb wel eens iets korts geschreven over een soort "skylight" belichting in max, maar wat hij bedoelt is net iets anders.

Voor de poster, je maakt een spot, die selecteer je, je houd shift in, die sleep je een klein beetje opzij, laat los, dan krijg je een schermpje, vul daar in "instance" en kies het aantal kopieen.

specs

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Niet zo moeilijk doen allemaal, please! Het kan namelijk ook gewoon met shadow maps. Met de size en de sample bias kun je bij shadow maps precies instellen hoe scherp je de schaduwen wilt hebben.

Inderdaad heb je dan geen vervagende schaduwen bij grotere afstanden tot het object, maar daar wordt dan ook niet om gevraagd door de topic starter.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-08 10:04
Oogst schreef op 07 augustus 2002 @ 19:25:
Niet zo moeilijk doen allemaal, please! Het kan namelijk ook gewoon met shadow maps. Met de size en de sample bias kun je bij shadow maps precies instellen hoe scherp je de schaduwen wilt hebben.

Inderdaad heb je dan geen vervagende schaduwen bij grotere afstanden tot het object, maar daar wordt dan ook niet om gevraagd door de topic starter.
ghehe moeilijk? waizda :P

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

• maratropa
  • Niet online
oh...hmm..JAAAAA maar dan heeft meneer de help files niet goed doorgelezen, want dat is een F1 vraag!. :)

*phew*

specs

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:36

Sharky

Skamn Dippy!

die oplossing van alle lampen op een rij kan ook anders, in de laatste 3Dmag stond een tut waarin werd uitgelegd hoe je in 1 frame een lamp langs een path animeert en vervolgens met videopost het resultaat samenvoegt. hoe het precies moet zou ik niet weten maar het resultaat zeg er goed uit. nu heb ik het dus over areashadows.

This too shall pass

Pagina: 1