Toon posts:

Hoe betrouwbaar is watercooling???

Pagina: 1
Acties:
  • 306 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil misschien in mijn nieuwe case watercooling gaan zetten, maar door de tegenstrijdige berichten die ik steeds hoor twijfel ik meer en meer of ik het wel zal gebruiken.

Is watercooling nu wel of niet betrouwbaar?

Ik heb namelijk geen zin in apparatuur die stuk gaat doordat er water overheen sijpelt...

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:17

Whuzz

Dodgeball!

Hangt er helemaal van af hoe secuur jij werkt. Als je alles goed voorbereid en goed test dan is het net zo betrouwbaar als luchtkoeling.
Er zijn er echter nogal wat (mijzelf incluis soms) die te snel willen werken. Meteen inbouwen, testen doen we wel als het allemaal af is :)
Tja, dan loop je het risico dat je iets fout doet of niet goed genoeg en dat er iets gaat lekken. Overigens heb ik dus ook een keer lekkage gehad (slangklem niet goed aangedraaid, eigen stomme schuld dus), maar er was niets kapot :)

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Verwijderd

Er kan altijd wat fout gaan, maar dat kan met luchtkoeling ook.
Als je alles gewoon eerst test en probeert kan er weinig fout gaan.

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je moet het ook duur testen, dus een week ofzo los van een pc laten lopen. Dan weet je zeker dat er niet iets mis gaat. Verder moet je ook gedestileerd water nemen, dat geleid stukken minder stroom(eigenlijk niets maar als er stof bij komt toch wel iets).

I, for one, like Roman numerals

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Def_P schreef op 07 augustus 2002 @ 11:40:
Verder moet je ook gedestileerd water nemen, dat geleid stukken minder stroom(eigenlijk niets maar als er stof bij komt toch wel iets).
En dat maakt dus geen ruk uit. H2O heeft maar héél weinig verontreiniging nodig om stevig geleidend te worden. Als er water over jouw mobo'tje gutst dan neemt het direct zoveel stof en zooi op dat het gewoon geleid.

De reden dat je demi of desti-water nodig hebt is de afwezigheid van kalk en mineralen erin. D'as beter voor je pomp, koelblok en radje en voorkomt algengroei.

Verwijderd

Het hangt er idd maar net van af hoe secuur je bent en hoeveel geduld je hebt. Ik heb dus net als Whuzz totaal geen geduld en alles moet altijd meteen draaien. (Tot nu toe nog nooit problemen mee gehad overigens. Ik zal wel heel secuur werken 8) )

Maar je kan met een beetje moeite een perfect systeem samenstellen met zo min mogelijk risico. Innovatek heeft bijvoorbeeld geen slangenklemmen nodig en heeft zeer degelijke aansluitingen op de onderdelen.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
Inderdaad Bob: als je je hele systeem eerst een uurtje "droog" draait, vervolgens netjes inbouwd, en ervoor zorgt dat de slangen GOED vastzitten is het superbetrouwbaar :D

Het enige wat in zo'n geval nog kapot kan is je pomp, beetje vergelijkbaar met een ventilator die kapotgaat. Al heb je met waterkoeling wat meer tijd om je pc uit te zetten overigens :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Kookgek
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Om kort te gaan:

Goeie materialen als pomp, radiator en koelblok, slangen en slangklemmen.
Zorg dat het goed op elkaar aansluit en gebruik altijd slangklemmen (slangen zetten uit door het warme water).

Wees geduldig, triple check alle aansluitingen en test de steup eerst buiten je kast.
Ga er van uit dat er altijd de eerste keer wel iets lekt. Maakt niet uit, nog een keer aandraaien tot je zeker weet dat de boel echt lekdicht is.

Dan de setup in de kast bouwen: hierbij een aantal aandachtspunten: wees voorzichtig met het koelblok op de cpu te zetten. Ik heb zelf gebruik gemaakt van een spacer, heb je geen shit van een gecrushte cpu.

En natuurlijk van te voren nadenken over hoe je de setup wilt gaan vullen! Ik zelf heb voor een t stukje gekozen, maar een apart reservoir kan natuurlijk ook.

Alles goed in de kast, testen maar weer, toch nog lekkages: evt dichtkitten.
Is het het allemaal waard: 1000%! Het enige gevaar is dat je de rest van je systeem ook wilt waterkoelen of stiller wilt krijgen, zo goed werkt H2O koeling ;-)
Succes

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Zoals al eerder gezegd in dit topic: waterkoeling is zo veilig als je het zelf maakt. Als je alles goed vastzet met slangklemmen en het een aantal dagen laat proefdraaien op wat oude kranten, dan zie je meteen of het ergens lekt, zodat je dat probleem tijdig kan oplossen.
Als alles lekvrij is bouw je het in. Na het inbouwen is het verstandig om je kaarten ed. even af te dekken met keukenrol of toiletpapier en dan je pomp nog een paar uur laten draaien terwijl de pc uit is. Af en toen even kijken voor lekkage. Want na het inbouwen zouden er onderdelen spontaan kunnen zijn gaan lekken omdat je er misschien wat kracht op hebt gezet ed.
Als je dan nog steeds nergens lekkage hebt dan kun je met een veilig gevoel alle keukenrl uit je pc halen en de pc aanzetten.

Op dat moment is het wel verstandig om meteen naar de bios te gaan en een kwartiertje de temperatuur in de gaten te houden om te kijken of je blok er wel goed op zit.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Vraagje: hoe kom je aan demi water (gedestileerd water) ?

Eerst intensief koken?

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Kopen bij kruitvat :Y)

iStockphoto

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 14:07:
Vraagje: hoe kom je aan demi water (gedestileerd water) ?

Eerst intensief koken?
Demi water != gedestileerd water. En je kan het gewoon bij een bouwmarkt of het kruidvat kopen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Suc6, en wel ff wat pic`s neerzetten he:)

Verwijderd

Devil schreef op 07 augustus 2002 @ 14:17:
[...]
Demi water != gedestileerd water. En je kan het gewoon bij een bouwmarkt of het kruidvat kopen.
kruidvat? rofl :D

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle tips en trucs die jullie hebben gegeven...
Als ik het zo eens lees, dan heb ik het id dat ik met een gerust hart kan gaan bouwen...
Nu binnenkort nog ff 1 en ander bestellen :)

Verwijderd

oja, en je water uit het zonlicht houden, voorkomt algen groei :).

• ShockRaver
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:07
[...]
TREKPLEISTER voor onze noordelingen ;)

btw Demi water?
kan je geen koelvloeistof erin smijte ? met een kleurtje :)
b.v. je ccfl/blacklight aan mooie slangetjes die opkleuren 8)

AMD 7800X3D - DDR5 64GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

LaMaGRa schreef op 08 augustus 2002 @ 20:26:
kan je geen koelvloeistof erin smijte ? met een kleurtje
Die discussie is al 1000 keer gevoerd. koelvloeistof koelt slechter dan water.

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Ik dacht dat iemand het gestest had en het geen zak uitmaakte ?

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Desolation Angel schreef op 09 augustus 2002 @ 01:55:
Ik dacht dat iemand het gestest had en het geen zak uitmaakte ?
Maakt zeker uit. Dabit heeft het getest. Ook met water/methanol verhoudingen enzo.

Verder is mijn waterkoeling erg betrouwbaar, heb nog nooit lekkage gehad in een jaar tijd, of enige vorm van onbetrouwbaarheid. Daarentegen heb ik alleen maar goede (de iets duurdere) spullen gekocht.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Koelvloeistof zorgt niet dat het water beter gaat koelen, maar dat het minder reageert met de metalen in de opstelling...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Ik heb dus ook aardig wat verschillende meningen gehoord/gelezen over koelvloeistof, water wetter en dat soort spul, maar kon ook niet echt tot een goede conclusie komen.

Water wetter is schijnbaar erg goed spul, maar mij persoonlijk de ruim 30 Euro per flesje niet waard. Zoveel prestatie scheelt het nou ook weer niet geloof ik.

Koelvloeistof mag dan niet beter koelen maar voorkomt wel een eventuele reactie van metalen en het lijkt me dat algen ook niet echt willen groeien in koelvloeistof. Je moet in ieder geval niet alleen koelvloeistof gebruiken maar een mix van mocht je dit nog nit weten... In mijn geval 30% om 70% water.

Ik vraag me ook af of het noodzakelijk is om gedestileerd water te gebruiken als je mixt met koelvloeistof. (Ik heb alleen kopere onderdelen en gebruik koelvloeistof dus eigenlijk alleen uit voorzorg tegen algen en corrosie en dan wel met gedestileerd water omdat het geen ruk kost, maar of het uitmaak?)

Als Dabit dit heeft getest, dan heeft ie vast ook wel een mooie conclusie getrokken. Mijn uiteindelijke vraag:

Had koelvloeistof i.p.v. een positief effect een negatief effect of maakt het echt geen ene reet uit?

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 12:27:
Ik heb dus ook aardig wat verschillende meningen gehoord/gelezen over koelvloeistof, water wetter en dat soort spul, maar kon ook niet echt tot een goede conclusie komen.

Water wetter is schijnbaar erg goed spul, maar mij persoonlijk de ruim 30 Euro per flesje niet waard. Zoveel prestatie scheelt het nou ook weer niet geloof ik.

Koelvloeistof mag dan niet beter koelen maar voorkomt wel een eventuele reactie van metalen en het lijkt me dat algen ook niet echt willen groeien in koelvloeistof. Je moet in ieder geval niet alleen koelvloeistof gebruiken maar een mix van mocht je dit nog nit weten... In mijn geval 30% om 70% water.

Ik vraag me ook af of het noodzakelijk is om gedestileerd water te gebruiken als je mixt met koelvloeistof. (Ik heb alleen kopere onderdelen en gebruik koelvloeistof dus eigenlijk alleen uit voorzorg tegen algen en corrosie en dan wel met gedestileerd water omdat het geen ruk kost, maar of het uitmaak?)

Als Dabit dit heeft getest, dan heeft ie vast ook wel een mooie conclusie getrokken. Mijn uiteindelijke vraag:

Had koelvloeistof i.p.v. een positief effect een negatief effect of maakt het echt geen ene reet uit?
Daarvoor moet je gaan zoeken...... Search werkt weer. Veel plezier :)

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Bedankt -=MOL=-, maar dat had ik dus al geprobeerd na aanleiding van jouw melding dat dabit dit had getest. Mede omdat iedereen altijd lekker vlot is met vertellen dat je eerst moet zoeken en ik dus eerst even zoek voordat ik iets zeg/vraag :(

Aangezien ik niks kon vinden in die prachtige 8)7 search |:( , en ik heb diverse termen gebruikt dus ik lul niet uit me nek, dacht ik dat ik een klein vraagje wel kon stellen na het uitvoerig delen van mijn eigen ervaringen.

Maar aangezien jij de test van dabit wel hebt gelezen kan jij me toch wel een antwoord geven op mijn vraagje :P

Verwijderd

uit de tests en BINAS is geblekendat Water (na Kwik) de beste oplossing is

Verwijderd

Thanx Hiro :)

Verwijderd

Even over mijn koeling. Het werkt perfect, het kan aleen zijn dat je een keer in de half jaar/jaar alles even schoon moet maken. Mocht je dit niet doen wordt waterkoeling ook een stuk onveiliger. Mijn blok zat na een jaar aan een bongkoeler ook vol met troep. De Eheim pomp ook na 2 jaar niet schoongemaakt te zijn. Dan vraag je ook om problemen.

Verder heb ik al water over mijn netwerkkaarten, SB Live en diverse videokaarten gehad. Meestal door haastig inbouwen en testen. Nu heb ik echter nooit geen last meer van lekkages (afgelopen 2 jaar ongeveer) in meerdere systemen. Alle onderdelen doen het nog, alleen de SB Live zit een kalkvlek op en de netwerkkaarten hebben een beetje corosie aan de pootjes. Ik gebruik namelijk gewoon kraanwater.

Terwijl het systeem lekte draaide de PC stabiel door, Inet en MP3 afspelen ging ook gewoon door. Een keer lag er iets teveel water op de SB Live en ging mijn video iets knipperen. Doekje erover en klaar.

Het kan natuurlijk voorkomen dat je blok om een of andere reden geen water meer krijgt, heb ik ook eens gehad door een domme fout, dan kun je het beste een thermometer met alarmuitgang je PC laten afsluiten of een alarm aansturen. Of met MBM en een apart progje.

Mijn PC liep ongeveer een uur zonder water, er zat dus ook geen water meer in het blok. En dat op een 1GHz TB @ 1,5GHz 1,85Vcore. Hij werdt wel heet, maar brande niet door. Ik moest m wel eerst goed koelen en 5 min w88 voor hij weer bootte. Ik weet 100% zeker dat hij met een gewoon koelblok totaal doorgefikt zou zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Yeah....
Kwik-cooling voor mijn pc :+
Als het dan gaat lekken en ik krijg een vreemde reactie heb ik misschien wel een T-1000 uit Terminator 2 rondlopen 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 augustus 2002 @ 13:13:
uit de tests en BINAS is geblekendat Water (na Kwik) de beste oplossing is
Ik ben nog bezig met mijn systeem en kreeg na het toevoegen van een scheut bleek (chloor) een temperatuur daling te zien!

Er wordt volgens mij een grote fout gemaakt:

Puur water mag dan wel het beste warmte geleiden, maar er is ook nog zoiets als een stilstaand laagje water aan de rand van een waterstroom. Dit laagje moet zo dun mogelijk blijven voor de beste koeling. Een water toevoeging kan hiervoor zorgen. (welke is het beste?)

Is dit laagje stilstaand water net zoiets als de oppervlaktespanning van water?
Zo ja; een scheutje afwasmiddel doet wonderen. :) Wellcht werkt me bleek hetzelfde, alleen verdwijnt dat vanzelf uit het systeem.

• Epsilon
  • Laatst online: 17:05

Epsilon

Verwijderd schreef op 24 september 2002 @ 21:34:
[...]Is dit laagje stilstaand water net zoiets als de oppervlaktespanning van water?
Zo ja; een scheutje afwasmiddel doet wonderen. :) Wellcht werkt me bleek hetzelfde, alleen verdwijnt dat vanzelf uit het systeem.
jij bent duidelijk geen waterkoeler of hebt geen verstand van zaken

schuim=foute boel, heel je water vervangen en alles naspoelen.
dat is wel het laatste wat je moet doen. Kan je beter er niks bij doen.

Om de oppervlakte spanning van het water tegen te gaan, kan je er een beetje koelvloeistof bij gooien (niet te veel, want dan is er minder winst dan het verlies) of waterwetter (alleen maar winst, alleen het is vrij duur).

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

[...]

Ehhm, Demi en gedistilleerd water is niet hetzelfde hoor.

• FragFrog
[...]

Is dit laagje stilstaand water net zoiets als de oppervlaktespanning van water?
Denk dat je wel gelijk hebt hier, alleen ben ik bang van dat de meeste dingen niet echt bruikbaar zijn in een waterkoelings-setup :)

Chloor lost bijvoorbeeld op, Cl-, en ben bang dat dat nogal reageert met je koper, sniechoei! Zeep zou wel kunnen, maar moet je vaak vervangen omdat vuildeeltjes ook opgeruimd worden door het zeep (het preciese verhaal laat ik even aan je verbeelding over ;))

Vermoed eigenlijk dat WaterWetter ook zoiets doet, en dat de bedenkers daarvan het al helemaal hebben uitgedoktert.. Liev aankijken of dreigbrieven schrijven dus })

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Fairy schreef op 24 september 2002 @ 22:49:
[...]

Vertel dan maar eens heel snel het verschil want tot op de dag van vandaag weet ik ook niet beter!

[Ontopic]
overclockershideout.com heeft nu pompen geschikt voor 24/7 gebruik!
Veel pompen zijn niet helemaal voor continu gebruik gemaakt.

Als iemand wat Water Wetter wilt kopen voor weinig
Ik heb zo'n grote fles, maar het debiele is, ik kan 'm niet met mijn pomp gebruiken, dan gaat ie geheid stuk, vraag me niet waarom, het staat uitdrukkelijk in de handleiding.
msn: nmy@dds.nl

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Fairy schreef op 24 september 2002 @ 22:49:
[...]

!= betekent is niet gelijk, dus dat zei ie al....

Demi= mineralen er uit gehaald (dus nog wel wat andere stofjes)
Disti= puur H2O

Verwijderd

[...]
Puur water mag dan wel het beste warmte geleiden, maar er is ook nog zoiets als een stilstaand laagje water aan de rand van een waterstroom. Dit laagje moet zo dun mogelijk blijven voor de beste koeling. Een water toevoeging kan hiervoor zorgen. (welke is het beste?)
Waterwetter :)

• Greyfox
  • Laatst online: 20-02 15:54

Greyfox

MSX rulez

Ik vind hier de vergelijking met luchtkoeling wat scheef gaan.
Er zijn mensen die zeggen dat het net zo veilig is als luchtkoeling.
Alleen vergeten ze voor het gemak dat luchtkoeling standaard wordt geinstalleerd en bovendien geen schade geeft bij uitval.
Er zijn inmiddels veel cpu's die zichzelf uitschakelen bij oververhitting.

MSX 2 rulez more

Verwijderd

Greyfox schreef op 25 september 2002 @ 11:02:
Alleen vergeten ze voor het gemak dat luchtkoeling standaard wordt geinstalleerd en bovendien geen schade geeft bij uitval.
Er zijn inmiddels veel cpu's die zichzelf uitschakelen bij oververhitting.
Bouw jij je pc's niet zelf ?
Je luchtkoeler zal toch geplaatst moeten worden ,dus die vergelijking gaat niet op.

Bij uitval van je waterkoeling gebeurt er niks meer of minder dan bij een luchtkoeler.
Het enige risico is als je de wc setup niet goed aansluit/afdicht dat je waterschade in de pc krijgt...

ALTIJD JE WATERKOELING PROEF LATEN DRAAIEN !!
( in de pc inbouwen en een dag laten lopen ( zonder dat je pc aanstaat ) en dan alle bevestigingspunten controleren :) )

• Gman
Ik controleer zowiezo na een inbouw en uit-test een week lang elke keer voordat ik m'n pc aanzet of er geen lekkage is.
Kleine moeite om effe langs te gaan met een zaklamp.

• OgWok
  • Laatst online: 17-02 08:08

OgWok

U.N.C.L.E.

Nog even voor de duidelijkheid:

demi water is gedemineraliseerd. Mineralen zijn eruit gefilterd. Dus afhankelijk van de kwaliteit van het filter zitten er nog resten in.

Gedestileerd water is dus eerst stoom en dan gecondenseerd, daarin zit dus zo goed als niets meer. Er is dus verschil. Gedestileerd water is meestal alleen te koop bij een goede drogist of apotheek. Ook duurder.

Waar dus de meeste resten in zitten is wel duidelijk.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Gman
Gedestileerd water koop ik gewoon bij de AH hoor voor 70 euro cent ofzo.

• Greyfox
  • Laatst online: 20-02 15:54

Greyfox

MSX rulez

Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 12:15:
[...]

Bouw jij je pc's niet zelf ?
Je luchtkoeler zal toch geplaatst moeten worden ,dus die vergelijking gaat niet op.
Dat is toch geen vergelijking?
Ja, ik bouw mijn pc's zelf maar het installeren van een fan op de processor zie ik toch als wat anders dan het monteren van allerlei slangen.

MSX 2 rulez more

Verwijderd

Greyfox schreef op 25 september 2002 @ 12:36:
[...]

Ja, ik bouw mijn pc's zelf maar het installeren van een fan op de processor zie ik toch als wat anders dan het monteren van allerlei slangen.
[no-flame]
De discussie ging niet over het moeilijker zijn van montage maar over de veiligheid en betrouwbaarheid...
[/no-flame]

Mits goed geinstalleerd is waterkoeling net zo veilig en betrouwbaar als een luchtkoeler. :)

Verwijderd

Ik heb dus nu al een half jaar waterkoeling. Alles zelfgemaakt, dus geen standaard kitje ofzo. Vanmorgen werd ik wakker en mijn bureau was een beetje nat. Wat bleek de radiator is lek :( . Ik heb het van de sloop en hij heeft al een half jaar naar behoren gedaan. Het is waarschijnlijk gaan oxideren en zo is er een klein gaatje ontstaan. Dus nu moet ik weer naar de sloop om een nieuwe radiator te kopen :( Gelukkig hing de radiator zo dat er geen kortsluiting kan ontstaan.

Betrouwbaar is alles wel, maar als je slooponderdelen of zelf dingen in elkaar gaat knutselen dan moet je altijd wel rekening houden dat het mis kan gaan (dat heb ik nu ondervonden). Ben nu alleen weer 25 gulden kwijt voor een radiator.

• Epsilon
  • Laatst online: 17:05

Epsilon

FragFrog schreef op 24 september 2002 @ 23:00:
[...]
Denk dat je wel gelijk hebt hier, alleen ben ik bang van dat de meeste dingen niet echt bruikbaar zijn in een waterkoelings-setup :)

Chloor lost bijvoorbeeld op, Cl-, en ben bang dat dat nogal reageert met je koper, sniechoei! Zeep zou wel kunnen, maar moet je vaak vervangen omdat vuildeeltjes ook opgeruimd worden door het zeep (het preciese verhaal laat ik even aan je verbeelding over ;))

Vermoed eigenlijk dat WaterWetter ook zoiets doet, en dat de bedenkers daarvan het al helemaal hebben uitgedoktert.. Liev aankijken of dreigbrieven schrijven dus })
*zucht*

Zeep isoleerd idd de polaire, of niet polaire deeltjes in een oplossing (net wat voor oplosmiddel je hebt gebruikt). Maar het is bij waterkoeling NIET de bedoeling dat het gaat schuimen (wat het gaat doen als alle deeltje afgevangen zijn).

Waterwetter is niet een soort zeep iig. Het schuimt niet, zelfs niet in een hoge concentratie. Het is gewoon een goedje met een hoge soortelijke warmte (de goeie eigenschap van water) maar met een lage viscositeit (schrijf je dat zo?). Dit betekent gewoon dat er een beter contact is tussen de koelvloeistof en het koelblok.

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Gman schreef op 25 september 2002 @ 12:30:
Gedestileerd water koop ik gewoon bij de AH hoor voor 70 euro cent ofzo.
Bij Kruidvat is het maar €0.45 per liter 8-)

iStockphoto

• Gman
BlizzarD schreef op 25 september 2002 @ 19:00:
[...]

Bij Kruidvat is het maar €0.45 per liter 8-)
Ja nou ik bedoel dus iets in die richting.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 13:41:
Ik heb dus nu al een half jaar waterkoeling. Alles zelfgemaakt, dus geen standaard kitje ofzo. Vanmorgen werd ik wakker en mijn bureau was een beetje nat. Wat bleek de radiator is lek :( . Ik heb het van de sloop en hij heeft al een half jaar naar behoren gedaan. Het is waarschijnlijk gaan oxideren en zo is er een klein gaatje ontstaan. Dus nu moet ik weer naar de sloop om een nieuwe radiator te kopen :( Gelukkig hing de radiator zo dat er geen kortsluiting kan ontstaan.

Betrouwbaar is alles wel, maar als je slooponderdelen of zelf dingen in elkaar gaat knutselen dan moet je altijd wel rekening houden dat het mis kan gaan (dat heb ik nu ondervonden). Ben nu alleen weer 25 gulden kwijt voor een radiator.
Wat voor matrialen heb je gebruikt? (alu met koper ??) En wat voor vloeistof?

Verwijderd

FragFrog schreef op 24 september 2002 @ 23:00:
[...]

Ik heb gewoon een scheut bleek gebruikt, de Cl- lost idd op maar kan dat kwaad verder? Reageert chloor met koper of pvc??

Heb al 6 jaar geen scheikunde meer gehad en schaam me een beetje voor deze vraag. O-)

Ik ga me water anders wel vervangen door demiwater met een scheut koelvloeistof.......

Verwijderd

Zelfbouwkits zijn net zo betrouwbaar als je eigen knutselkunden, persoonlijk zou ik eerder een kant en klaar kitje van klaxx ofzo kopen dan mijn dure apparatuur bloot te stellen aan een zelfbouw project ( maar nou ben ik ook niet zo'n Nico wat dat betreft)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 september 2002 @ 19:44:
[...]

Wat voor matrialen heb je gebruikt? (alu met koper ??) En wat voor vloeistof?
- Dangerden Maze 2 waterblok (koper)
- Radiator (aluminium) uit een Seat Ibiza '93
- Waterbak gemaakt van plexiglas
- Sicce Nova waterpomp (inline)
- Water + Waterwetter
- en wat slangen van de aquarium winkel, klemmetjes, verloopstukjes, etc...

Verwijderd

Niet waar, ik had laatst een nieuwe mobo en processor (pentium 4 1,6ghz @ 2,3 weet het sig moek nog aanpassen) en toen met peltier allemaal ijs, want had niet goed geisoleerd toen water condens op me videokaart, lag plasje op, kreeg artefacts, ikke washandje gehaald opgedroogd en verder spelen
niks geen probs
Whuzz schreef op 07 augustus 2002 @ 11:45:
[...]

En dat maakt dus geen ruk uit. H2O heeft maar héél weinig verontreiniging nodig om stevig geleidend te worden. Als er water over jouw mobo'tje gutst dan neemt het direct zoveel stof en zooi op dat het gewoon geleid.

De reden dat je demi of desti-water nodig hebt is de afwezigheid van kalk en mineralen erin. D'as beter voor je pomp, koelblok en radje en voorkomt algengroei.

• Losha
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 12:43:
[...]

- Dangerden Maze 2 waterblok (koper)
- Radiator (aluminium) uit een Seat Ibiza '93
handig hoor, alu en cu door elkaar

Verwijderd

mijn WC draait nu al 9 maanden en het enige wat ik moet doen is af en toe een beetje bijvullen (verdamping door de slangen) en verder heb ik er nog geen last van gehad.

nog nooit een lek gehad of verontreiniging in mijn systeem, ik gebruik demi water van de supermarkt en gewoon zorgen dat er geen troep in je sys komt (dus niet eerst ff testen met kraanwater he) gewoon doen, wekr het niet toch leuk geprobeerd he :)

Verwijderd

Mijn wc loopt perfect al 3 maanden. Me pc naar lan parties meenemen is ook geen probleem.
Had een keer water in me pci sloten staan door een ongelukje. Na goed drogen deed alles het perect.

• FragFrog
Epsilon schreef op 25 september 2002 @ 18:22:
[...]

*zucht*

Zeep isoleerd idd de polaire, of niet polaire deeltjes in een oplossing (net wat voor oplosmiddel je hebt gebruikt). Maar het is bij waterkoeling NIET de bedoeling dat het gaat schuimen (wat het gaat doen als alle deeltje afgevangen zijn).
Schuimen.. Niet aan gedacht nee, en idd wil je dat niet. Compleet vacuum trekken zou meeste moeten voorkomen, maar waarom zou je ;)

Cl-, Cu+, water... Redoxreactie vrees ik! Slaat iig niet neer als zout, dat wel weer :)

[ Voor 0% gewijzigd door FragFrog op 26-09-2002 17:05 . Reden: typo ]

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 21:34

Mad_Demon

de dokter

FragFrog schreef op 26 september 2002 @ 16:53:
[...]
Schuimen.. Niet aan gedacht nee, in idd wil je dat niet. Compleet vacuum trekken zou meeste moeten voorkomen, maar waarom zou je ;)

Cl-, Cu+, water... Redoxreactie vrees ik! Slaat iig niet neer als zout, dat wel weer :)
En deze stomme fout maakte ik dus 2 weken terug |:( denkend dat het wel ok zou zijn als anti-alg, 'gelukkig' brak bij het inbouwen de socket-lug af zodat ik slechts 3 dagen met die vloeistof in het systeem heb gezeten. (Ik moest een plexi-klem met bouten bestellen, en om die de installeren moesten de slangen eraf en dus ook de vloeistof eruit, toen ik het reservoir inspecteerde lag er een vieze aanslag van chloor en fluo-spul :r )
Te temperaturen waren de dagen daarna ook niet goed, 45 graden, gelukkig is het boeltje weer een beetje schoongespoeld en is de temperatuur naar een aangename 42 graden gezakt.

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Naar mijn mening is luchtcooling betrouwbaarder dan watercooling. Het voordeel van watercooling is dat je je processor stil koud kunt krijgen. De nadelen zijn:

het meer onderhoudt nodig heeft
Meer onderdelen dus meer kans op kapotte onderdelen.
Een computer is niet echt waterproof
duur

Een goede stille cpu fan kost niet zoveel minder dan een goedkope watercooling set, maar WC is over het algemeen duurder.

Nog één héél groot voordeel van WC is dat je geen fans in je kast hoeft te plaatsen.

Als je graag dingen knutselt en OC't dan is het een leuke hobbie, maar als je je oc maar een beetje of niet hebt geOC, dan is het niet aantrekkelijk al helemaal niet wanneer je niet veel 'knutselt'.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Verwijderd

FragFrog schreef op 26 september 2002 @ 16:53:
[...]
Schuimen.. Niet aan gedacht nee, en idd wil je dat niet. Compleet vacuum trekken zou meeste moeten voorkomen, maar waarom zou je ;)

Redox reactie.....

Krijg ik dan een evenwicht of wordt alle chloor afgebroken doordat het met cu+ reageerd? En wat doet koperchloride met me systeem?

De chloorlucht is wel weg. Ik test nu nog met een emmer ipv een reservoir.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2002 15:49 . Reden: typo ]

Verwijderd

Losha schreef op 26 september 2002 @ 13:00:
[...]

wat is daar mis mee?

• Losha

Losha

kijk eens naar mn ondertitel

dus: zoek op waterkoeling en mengen van alu en koper en vooral wat er gebeurt

Verwijderd

jij plaatst toch een opmerking zonder onderbouwing! :?
moet ik dan gaan zoeken waarom het niet handig is om alu en koper in een waterkoeling te combineren?
ik weet dat er graag verwezen wordt naar de search, maar dit is toch echt wat overdreven :(

• irmscher
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05-2025
om maar weer ff op de vraag van de topicstarter te komen.
ik vindt waterkoeling betrouwbaarder dan luchtkoeling. als je cpufan doodgaat duurt het niet zo heel lang en je kunt je cpu begraven.
met waterkoeling stijgt de temp heel geleidelijk als de pomp uitvalt, en uiteraard draai je mbm ofzo wat dan pefect aangeeft dat de temp boven de door jou ingestelde maximumwaarde uitkomt.

ik heb feb 2001 waterkoeling ingebouwd.
eheim, swiftech, nwe kachelraditeur, goeie dikke slangen (siliconen slangen), en goed bevestigigsmateriaal gekocht.
alles rustig uitgemeten, 2 dagen test gedraaid. ingebouwd.
en pas deze zomer water ververst.
bevalt super. de pc heeft al heel wat lan party's meegemaakt, en staat soms dagen achter elkaar aan. nooit problemen gehad.
alleen is mijn cpu koeler gaan lekken, heel klein beetje, maar mijn asusv7700 is nooit weer geweest wat hij was voor die tijd.(werkt niet meer in een snelle pc, in een p2 450Mhz werkt hij prima) de koeler ff god afgedicht, en nooit weer last gehad.

ik merkte wel dat waterwetter toch een positef effect heeft op de temperatuur van de cpu.

wat ook handig is om een temp meter in je watersysteem te maken.
dat heb ik net gedaan, en zie nu dat het water altijd (als het eenmaal warm is) precies op de casetemp blijft.
zo weet je of je het water goed koelt.
is je watertemp namenlijk boven je casetemp dan kun je het nog beter koelen.
(dan ga ik er vanuit dat je net als ik alles in je case bouwt.)

Verwijderd

Def_P schreef op 07 augustus 2002 @ 11:40:
Je moet het ook duur testen, dus een week ofzo los van een pc laten lopen. Dan weet je zeker dat er niet iets mis gaat. Verder moet je ook gedestileerd water nemen, dat geleid stukken minder stroom(eigenlijk niets maar als er stof bij komt toch wel iets).
hoeft dus echt niet, ik test 10min het lekt niet, hup mobo erin en klaar. maar ja bij mij werkt alles altijd :D :D

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Even de voor- en nadelen van water en luchtkoeling (ter plekke verzonnen, geen ervaring met waterkoeling:

Water
+ stil
+ koelt (meestal) beter
+ als de pomp stopt heb je iets langer de tijd om pc uit te zetten
+ meer voldoening als het goed werkt
- als het gaat lekken heb je een rotzooi
- duurder dan luchtkoeling
- ingewikkelder dan luchtkoeling

Lucht:
+ goedkoop
+ simpel te installeren
+ geen grote aanpassingen aan computerkast
- als cpukoeler uitvalt cpu snel oververhit
- lawaai

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Losha

Losha

Losha schreef op 28 september 2002 @ 00:29:
[...]

kijk eens naar mn ondertitel

dus: zoek op waterkoeling en mengen van alu en koper en vooral wat er gebeurt
inderdaad, wie zoekt zal vinden.
maar ok, als je daar geen zin in hebt...tussen alu en coper krijg je een chemische reactie, de koperdeeltje/aludeeltje (welke weet ik ff niet) reageren met het andere spul, met als uitwerking dat je koelblokje volsslipt

stond zelfs op tweakers

zie hier:
http://www.tweakers.net/reviews/245/5
onderste 2 plaatjes

Verwijderd

Losha schreef op 26 september 2002 @ 13:00:
[...]

.....

Verwijderd

Losha schreef op 28 september 2002 @ 17:46:
[...]

inderdaad, wie zoekt zal vinden.
maar ok, als je daar geen zin in hebt...tussen alu en coper krijg je een chemische reactie, de koperdeeltje/aludeeltje (welke weet ik ff niet) reageren met het andere spul, met als uitwerking dat je koelblokje volsslipt

stond zelfs op tweakers

zie hier:
http://www.tweakers.net/reviews/245/5
onderste 2 plaatjes
Volgens mij zal het 10talle malen eerder dichtslippen door het gebruik van kraanwater waar geen bacteriedoder in zit...en niet door het gebruik van een koperen blok met alu rad...

Verwijderd

Ok het gaat dus om dat batterij-effect.. Maar er staat ook dat als je water-wetter of anti-vries gebruikt dat het dan niets uitmaakt. En dat is nou precies wat iedereen zegt.. dat je er iets aan moet toevoegen.
Maar evengoed bedankt, ik weet nu waar ik op moet letten als ik alu en cu combineer. :)
Pagina: 1