Toon posts:

IIyama TFT met 1 continu rode pixel!

Pagina: 1
Acties:
  • 88 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ben een nieuwe PC voor een kennis aan het installeren met een TFT scherm nu is er dus een pixel rechts boven in het scherm die continu rood staat te branden. En men zegt dus dat dit niet genoeg is om tot omruiling over te gaan! Dit pleit toch niet om een TFT aan te schaffen want het is mooi irrie zo'n rood puntje op je scherm. Heeft iemand anders dit ook wel eens gehad en is het gebruikelijk dit soort problemen?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Moet je de garantievoorwaarden van Iiyama na gaan. Is namelijk per geval en irritatie factor verschillend of ze over gaan tot omruilen.

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 21:29

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

Komt vaker voor jah. Het TFT scherm dat je hebt gekocht is geen Class I scherm (zijn niet voor de consument beschikbaar/betaalbaar). Iiyama maakt meestal gebruik van Class II schermen. In de ISO normen staat zelfs vastgelegd dat er een X aantal dode/bright/(sub)pixels in mag zitten. Het is dus iid zo dat 1 bright pixel waarschijnlijk niet voldoende is om je scherm te retourneren.
Wees blij dat je geen Class IV scherm hebt, daar mogen geloof ik iets van 500 dode pixels/miljoen pixels in zitten. :)

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bij computerland (In Nijmegen) hebben ze gewoon op goedkopere schermen ook dode pixel garantie. Als je er 1 hebt krijg je nieuwe, het kan dus wel.

Van de iiyama site:

Een LCD monitor is opgebouwd uit miljoenen pixels. Een pixeldefect treedt op, als een (sub)pixel (in de kleur rood, groen, blauw) continue blijft branden of niet oplicht. In de praktijk is een defecte pixel nauwelijks zichtbaar met het blote oog. Het belemmert dan ook geenszins de functionaliteit van de monitor. Ondanks ons streven naar een perfecte productie van LCD monitoren kan geen enkele fabrikant garanderen dat al zijn LCD panelen vrij van pixel defecten zijn. iiyama zal echter een LCD monitor omruilen of repareren wanneer er meer pixels stuk zijn dan aanvaardbaar. In de regel kunnen we stellen dat iiyama een LCD monitor zal vervangen bij meer dan 2 defecte sub-pixels bij LCD monitoren t/m 18". Bij een 19 inch LCD monitor is dit het geval bij meer dan 4 defecte sub-pixels. Deze omruil garantie wordt enkel gegeven binnen acht dagen na aankoop.
Na deze acht dagen garanderen wij dat onze LCD monitoren binnen de ISO-13406-2 klasse II normering vallen.

I, for one, like Roman numerals

• CV_SmileY
  • Laatst online: 17-08 21:29

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

hier trouwens een linkje naar een tabelletje van de ISO norm : http://www.jai.com/db_userman/isotabell.pdf

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 14:29
dus je moet nog twee pixels slopen, dan ruilen ze hem voor je om. Is natuurlijk wel lastig om losse pixels te slopen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja het is mijn scherm niet maar het is gewoon balen want de PC is van een PC-prive project en ze hebben de spullen voor de vakantie gekregen en nu bijna twee weken later kan er zeer waarschijnlijk geen gebruik gemaakt worden van de 8 dgn omruil garantie! Ik heb er zelf ook een tijdje aan gedacht om een TFT te kopen maar doe dit denk toch maar niet.
Wat is trouwens de kans dat een nieuw scherm die je koopt zonder zichtbare pixel fouten/deffecten dat dit na van loop van als nog optreed of zijn dit fouten die alleen tijdens productie voorkomen?

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-07 21:55
Dan meldt je hem toch aan voor een ander 'defect'? >:) Je vertelt dat 'ie op de DVI ingang strepen geeft, of dat de kleur blauw zo nu en dan wegvalt..

To terminate or not to terminate, that's the question...

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:02

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

scsirob schreef op 07 augustus 2002 @ 14:11:
Dan meldt je hem toch aan voor een ander 'defect'? >:) Je vertelt dat 'ie op de DVI ingang strepen geeft, of dat de kleur blauw zo nu en dan wegvalt..
Dan heb je de kans dat je een - op zo'n zelfde manier ingeruild - scherm retourkrijgt met TWEE dode/heldere pixels!

Door mijn ervaringen wijs geworden (een dure SONY met 3 dode pixels in het midden vondt men acceptable), en ook al vaker hier gezegd:

Koop alleen het scherm wat je werkend gezien hebt, anders heb je later weinig poten om op te staan!

• Honesty
  • Laatst online: 20:20

Honesty

kattenneus!

op de zaak werken wij met eizo schermen en ook hier blijkt het zo te zijn dat een dode pixel er gewoon bij hoort, en dus niet in de garantie vervalt. Alleen mag ik hopen dat ze wel rekening houden met de irritatiegradatie. Zo is het makkelijk over een lichtblauwe pixel in de border van het scherm te ontwijken dan een dikke rode in het midden van het scherm.

Festina lente

Verwijderd

Even voor de search toevoegen:

Je kunt tegenwoordig bij Iiyama voor ong. 40/45 euro extra een pixel garantie erbij nemen. Dan kijken ze de monitor eerst na voor ze hem versturen om te zorgen dat er geen dode pixels op zitten.
Het nadeel daarvan is dat je soms wel een tijdje kunt wachten op je monitor, zeker als je een zwarte besteld, zoals ik nu al een maand aan het wachten ben... :(

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 19:01
En zoals al vaak is gezegd kunnen die iso-normen op de juridische schroothoop, ze zijn geen onderdeel van de koopovereenkomst. Dan had Iiyama of de verkoper dit voor de koop duidelijk moeten maken. En zelfs dan is mijns inziens een beroep op non-conformiteit mogelijk gezien de aard van de zaak.

• MeIsTwisted
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

tja, daarom vind ik olorin wel een relax merk. mooie schermen en 100% pixelgarantie
en voor zover ik weet, heb je geen schijn van kans om een omruiling. je kan hoogstens gaan zeuren bij de verkoper dat hij dat niet heeft gezegd. (als hij dat niet heeft gezegd)
Maar kgeef je weinig kans.... :'(

[ Voor 61% gewijzigd door MeIsTwisted op 10-01-2003 10:16 ]

Multimonitor is relax :P

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 16:19

Part

Helemaal niets.....

Verwijderd schreef op 10 januari 2003 @ 10:03:
Even voor de search toevoegen:

Je kunt tegenwoordig bij Iiyama voor ong. 40/45 euro extra een pixel garantie erbij nemen. Dan kijken ze de monitor eerst na voor ze hem versturen om te zorgen dat er geen dode pixels op zitten.
Het nadeel daarvan is dat je soms wel een tijdje kunt wachten op je monitor, zeker als je een zwarte besteld, zoals ik nu al een maand aan het wachten ben... :(
Dat is erg.
Als je dus een scherm koopt zonder pixel garantie is de kans nog groter dat je dode pixels hebt omdat de beter schermen er al uit gefilterd zijn door Iiyama.

Verwijderd

Ik heb destijds twee Iiyama schermen gekocht met pixelgarantie voor 100 gulden (toen nog :) ) per stuk. Je kunt beter 100 piek extra betalen per scherm dan je ergeren aan zo'n :X pixel!!

Verwijderd

Goede wijsheid voor de volgende keer:

Bekijk in de winkel naar de monitor die je mee naar huis wilt nemen. Kijk of er dode pixels zijn, als die er zijn, niet meenemen! Op die manier kan je zulke irritaties voorkomen. Okee, het blijft mogelijk dat er pixels uitvallen, maar je zit dan in ieder geval niet vanaf dag 1 met een in jouw ogen defect TFT-scherm.

Verwijderd

Ik heb op mijn Iiyama geen bright pixels zitten, maar wel 1 dode pixel. Omdat er 1.310.720 op het 17"scherm zitten, valt deze echter nauwelijk op. Alleen op lichte achtergrond is ie zichtbaar omdat ik weet waar ik 'm moet zoeken.

Verwijderd

Sovereign schreef op 10 januari 2003 @ 10:07:
En zoals al vaak is gezegd kunnen die iso-normen op de juridische schroothoop, ze zijn geen onderdeel van de koopovereenkomst. Dan had Iiyama of de verkoper dit voor de koop duidelijk moeten maken. En zelfs dan is mijns inziens een beroep op non-conformiteit mogelijk gezien de aard van de zaak.
Precies. Een ISO-norm stelt echt geen ruk voor. Fijn dat je aan een ISO-norm voldoet, but who cares? Staat de ISO-norm ergens in het wetboek als een juridische norm o.i.d.? Je kan ook roepen dat je je aan de Internationale Dode Pixel Norm houdt, whatever that may be. Nogmaals, who cares! Het staat nergens vermeld, dus heb ik er ook niet mee van doen!

Sovereign, heb je al gezien in het TFT topic wat voor reactie ik heb gehad op mijn brief? Ik had namelijk een 2e gestuurd na twee weken, in een mooie enveloppe van de Erasmus Universiteit. Dan openen ze m in ieder geval dacht ik, hahaha.

Verwijderd

Er zijn een aantal fabrikanten (Hitachi in ieder geval) die pixelgarantie geven 30 dagen.
Weet iemand nog andere merken die dat doen buiten Hitachi?

Verwijderd

EIZO heeft geloof ik volledige pixelgarantie. Philips heeft het op sommige modellen. Verder weet ik het niet. Het blijft ontzettend zoeken.
Fabrikanten zouden dit duidelijk op hun website moeten zetten. Maar ja, dan wil de consument het natuurlijk niet meer kopen!
Conclusie? Expres achterhouden van informatie, om de klant te misleiden! Bah, misselijk word je van die bedrijven!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Pixelgarantie bij TFT-monitoren is al erg vaak aan bod gekomen, en het is een oud topic. Gerbuik de search even ajb :)

[ Voor 13% gewijzigd door Pollewob op 10-01-2003 20:29 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.