ISDN benodigheden

Pagina: 1
Acties:

• airbrain
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025
Ik heb de search gebruikt, maar ik kwam geen relevante dingen tegen. Op de kpn site zie ik dat wanneer ik ISDN aanvraag, er zo'n pakketje opgestuurd wordt. Nou wil ik 2 (analoge) telefoonlijnen behouden en daarbij internetten. De 2 telefoonlijnen komen nu binnen via een toestel, dus er zal ergens wel een (telefoon)centrale staan. Betekent dat nu dat ik zowel een isdn modem moet kopen als een "webfox", of niet?
ps. het is niet voor mijzelf, maar ik moet het aanleggen, dus het is handig om te weten..

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Webfox is wel handig als er analoge telefoons op een ISDN lijn moeten.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

De ISDN splitter moet voor de centrale, achter de ISDN splitter heb je waarschijnlijk een webfox of een homefox ofzo nodig om analoge lijnen te krijgen voor de centrale.

Voor de pc heb je dan een isdn kabel nodig vanaf de ISDN splitter en een ISDN kaart in de pc.

code:
1
2
NT1 - HOMEFOX - CENTRALE - Telefoons
    \--------------------------------- ISDN kaart in de pc

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 18:57

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Voor de analoge telefoonlijnen kan je 2 dingen doen:

1) Quatrovox nemen
2) 2 analoge lijnen naast je ISDN-lijnen nemen...

Optie 1 is door particulieren het meest gebruikt (doh) ;)

Voor internetten via ISDN heb je alleen een ISDN-adapter (jij noemt het een modem) nodig, of als je achter de (analoge) quatrovox wilt internetten, heb je gewoon een analoge modem nodig.

offtopic:
Mocht je nog interesse hebben in ISDN-materiaal zoals quatrovox1 (die zonder bugs), wanddoosjes, terminators en eventueel een 16-bits Teleskaartje... mail maar

• Tanu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-12-2023
zou niet 'n analoge centrale achter de webvox hangen: stel, je hangt de centrale aan poort I van de centrale. Als dan 1 van de 2 toestellen aan die centrale in gesprek zijn, is poort I in gesprek, en dús ook het andere toestel. Ik begrijp dat 't om twee toestellen gaat? Kun je beter elk toestel aan één van de twee poorten hangen, en de pc óf rechtstreeks aan de webvox (is nl meteen isdn-adapter), of rechtstreeks aan isdn met 'n aparte isdn-adapter.

Overigens: de webvox is op dit moment moeilijk leverbaar. Ik zou hem dus halen bij een zaak die hem daadwerkelijk op voorraad heeft, anders is strax je analoge lijn in isdn omgezet, en heb je geen webvox ;-)

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
en dat is dus niet waar.

als jij een quatrovox eraan hangt kun je gewoon 2x uitbellen hoor.
En dus gewoon over een kabel?

Hoe dacht je dat je 128k inbeld anders met ISDN. dat je dan een speciale kaart nodig had met 2 aansluitnigen ofzow?

Werkt gewoon goed. Alhoewel ik niet zo'n fan ben van de quatrovox. Zorg wel dat je minimaal een QV2 want anders heb je niet alle functionaliteiten. (doorschakelen van de verschillende msnnummers op de verschillende poorten, nummerherkenning op alle poorten etc.)

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Verwijderd

de Quatrofox2 heeft ook een paar bugjes, en de webfox met ingebouwd modem is lastig te instaleren,

(offtopic)
/me heeft nog een Quatrofox2 + extern isdn modem

compleet :P

• airbrain
Nou, wat is de goedkoopste oplossing? (Uiteraard wel met ISDN snelheid voor het internetten) ?

Verwijderd

2de hands meuk halen ?

zal je 50% schelen denk ik dan met de zooi wat je bij KPN koopt,

• airbrain
Nee, alles moet wel nieuw..

Verwijderd

hm,
persoonlijk zou ik dan een LOS extern isdn modem halen, lekker makkeljik instaleren,

en ook iets van een Quatrofox 2/3 ( de 3 bestaat toch? )

webfox is onhandig,

kan je je Quatrofox bij je NT1 deopneren ( meterkast was dat hier )
en daaruit analoge lijnen trekken, hier lag er dus al 1 dus dat was snel klaar :+

en een ISDN kabel naar de pc en gassen maar

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

intert0y schreef op 07 augustus 2002 @ 11:30:
en dat is dus niet waar.

als jij een quatrovox eraan hangt kun je gewoon 2x uitbellen hoor.
... zitten jullie ff lekker langs elkaar heen te praten :D Tanu raadt af om een analoge centrale aan je webvox te hangen, omdat je dan niet twee keer uit kan bellen. Dit is (tenzij de analoge centrale twee buitenlijnen ondersteunt, en de webvox twee analoge telefoonaansluitingen heeft, wat me niet waarschijnlijk lijkt) natuurlijk *wel* waar.

intert0y: de quatrovox doet alles wat jij zegt (2x uitbellen enzo) maar is dus *geen* analoge centrale. De quatrovox is een ISDN-centrale met analoge aansluitingen, een soort hybride centrale dus. Een pure ISDN-centrale ondersteunt natuurlijk alleen maar ISDN-toestellen en is hier dus geen optie.

airbrain vermoed het bestaan van een analoge centrale: het verdient dus idd aanbeveling om die te vervangen door een quattrovox (vier analoge lijnen beschikbaar) en daar een ISDN-modem naast te kopen. De laatste hoeft trouwens maar een paar tientjes te kosten, de quattrovox gaat de dure aanschaf worden :)

En voorzover ik weet heeft de KPN geen -foxen maar -voxen in het assortiment.
edit:
verdomde cache! Dannyke heeft de goede oplossing alvast voor me neergezet :) maar er dus mooi niet bijgezet dat de webvox niet alleen onhandig is, maar ook (toch?) dubbel analoog uitbellen onmogelijk maakt.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Tanu
De webvox heeft 2 analoge uitgangen, maar er zijn maar weinig consumenten-centrales die meerdere analoge ingangen ondersteunen. Uiteraard wordt een q.vox aan één isdn-poort van de nt1 gehangen en kan je dan, ondanks dat de verbinding dus uit één kabel bestaat, 2 uitgaande lijnen tegelijk gebruiken.

De Qvox is géén hybride centrale. Het is meer 'n centrale met ingebouwde isdn-> analoog converter. Hybride is een centrale pas als je er zowel isdn- als ook analoge toestellen aan kunt hangen, en daartussen ook intern kunt bellen en kunt doorverbinden. Je kunt dan denken aan 'n homevox isdn, prijs ligt rond de 450 euro. Heb je wel 'n practisch onbeperkt aantal aansluitmogelijkheden.

Inderdaad heeft kpn geen -foxen maar -voxen in het assortiment. Ondertussen zijn we trouwens bij de Q.vox IV beland. Die heeft t.o. de III de mogelijkheid de analoge apparatuur via RJ11-aansluitingen (telefoon-klikstekkertjes op z'n hollands) aan te sluiten.

Persoonlijk zou ik in deze situatie een Q.vox samen met 'n losse isdn-adapter ('modem') gebruiken, hoewel helemaal draadloos (kpn: chicago 390-serie, of siemens) natuurlijk veel mooier is, zeker omdat er ook zo'n mooi draadloos modempje voor bestaat. Als je 'n laptop gebruikt is dat natuurlijk de mooiste oplossing.. Kan je lekker in de regen onder 'n afdak buiten internetten 8)

Verwijderd

Quatrofox is inderdaat een centrale die analoog omzet naar ISDN aangezien isdn digitaal is kan die 2 analoge gesprekken over die lijn persen samen met nog een isdn gesprek van je modem naar je ISP :)

( waarom neem je eiks isdn ? ( om berijkbaar te zijn onderwijl het internetten ? )

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Tanu: ik zei toch "soort hybride" :? :) Je hebt natuurlijk volkomen gelijk, maar hoe noem je dan een centrale met aan de ene kant ISDN, en aan de andere kant analoog (in 1 woord, graag :))?

In mijn Qvox (I of II, dacht ik, heb 'm al een paar jaartjes) kan je trouwens ook RJ11jes kwijt, was dat er ten tijde van nummer drie even uit of zo?

Overigens: als de webvox twee analoge lijnen ondersteunt en een modem aan boord heeft, is het misschien niet de mooiste, maar wel de goedkoopste oplossing, en bovendien precies datgene waar topicstarter om vraagt. Schaalt natuurlijk voor geen meter, maar boeie :P

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Rataplan schreef op 07 augustus 2002 @ 13:33:
Tanu: ik zei toch "soort hybride" :? :) Je hebt natuurlijk volkomen gelijk, maar hoe noem je dan een centrale met aan de ene kant ISDN, en aan de andere kant analoog (in 1 woord, graag :))?

In mijn Qvox (I of II, dacht ik, heb 'm al een paar jaartjes) kan je trouwens ook RJ11jes kwijt, was dat er ten tijde van nummer drie even uit of zo?

Overigens: als de webvox twee analoge lijnen ondersteunt en een modem aan boord heeft, is het misschien niet de mooiste, maar wel de goedkoopste oplossing, en bovendien precies datgene waar topicstarter om vraagt. Schaalt natuurlijk voor geen meter, maar boeie :P
mijn Quatro 2 heeft nog met schroefjes :) en hangt te verstoffen naast mun com21 kabel modem :p

• airbrain
Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 12:57:
( waarom neem je eiks isdn ? ( om berijkbaar te zijn onderwijl het internetten ? )
Inderdaad, het is ook niet voor mijzelf, maar voor de ouders van mijn vriendin, en die internetten niet veel en zullen dat ook (waarschijnlijk) niet gaan doen. Maar er zijn twee telefoonlijnen die wel altijd bereikbaar moeten zijn...

• Tanu
Rataplan: Inderdaad, de I had RJ11 aansluiting, de II en III niet, en de IV nu weer wel. Zal wel aan de wispelturigheid van Koning KPN liggen :D

Een centrale met aan de ene kant isdn, en aan de andere kant analoog? Ehrm.. Eigenlijk geen id. Omzetter-en-centrale-in-één ofzo? ;)

Als de topicstarter inderdaad twee analoge apparaten en 'n pc aan wil sluiten, is de Webvox de meest voordelige keus. Wel wat lastig installeren, omdat je, als je de interne isdnadapter wilt gebruiken, de webvox dicht bij de pc zult moeten plaatsen. Resulteert vaak in 'n webvox boven, terwijl de meeste mensen hun 'centrale' willen hebben bij het punt waar de lijn het huis binnenkomt.

Verwijderd

airbrain schreef op 07 augustus 2002 @ 16:47:
[...]

Inderdaad, het is ook niet voor mijzelf, maar voor de ouders van mijn vriendin, en die internetten niet veel en zullen dat ook (waarschijnlijk) niet gaan doen. Maar er zijn twee telefoonlijnen die wel altijd bereikbaar moeten zijn...
aha tis dus vooral om 2 gesprekken langs elkaar te voeren :)

anders was je beter af met kabel/adsl (mits beschikbaar)
Pagina: 1