[RH 7.3] geen ipconfig

Pagina: 1
Acties:

• the-hell
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 13:20
Ik ben mijn server naar linux aan het overzetten, maar dat gaat niet echt lekker. Ik krijg te eerste geen verbinding met internet en ook niet met mijn netwerk thuis (pingen gaat ook niet) Nu is mijn vraag:

Waarom werkt ipconfig bij mij niet? Die hoort te werken, overal in de man pagina's staat dat hij erbij hoort te zitten (bij mij niet :( )

en hoe kan ik kijken wat voor IP mijn kaarten hebben? Met route zie ik wel IP's maar niet de goede :(:(

alvast bedankt ;)

[ Voor 0% gewijzigd door the-hell op 07-08-2002 09:38 . Reden: typos ]

Verwijderd

bedoel je niet soms ifconfig ??

bv ifconfig eth0

Verwijderd

probeer je het wel als root?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik hoop dat je een type-fout hebt gemaakt het is namelijk ifconfig!
En deze commando's voer je toch wel uit als root :?
En ifconfig laat je ip-adressen zien :)

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• the-hell
mmm, dan heb uk het dus steedas fout gelezen... 100den keren :(
maar ik doe ze wel als root. ik zal nu ff kijken of die het is

Jullie hebben gelijk, maar er staaan nu 2 kaarten : lo en eth1
nu staat mij internetkaart boven mijn gewonen interne hub en moet dus eth0 zijn. Maar waarom noemt hij hem lo?

Enwaarom geeft hij heb IP 127.0.0.1? k heb een hoop files al gevolgd via het SuSE handboek, maar die is anders dan RH.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Dan is eth0 nog niet ingesteld! lo is namelijk je local loopback en is geen netwerkkaart slechts een virtuele instelling.
Maar dat is niet relevant genoeg om uit te leggen; er zijn nl. mensen die dit beter weten uit te leggen :D
Wat voor provider heb je? Dit heeft nl. te maken met de manier hoe je eth0 een ip-adres moet krijgen

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

hmm, Internet , Chello?
Duurt het opstarten lang en zegt ie [FAILED] bij etho en [OK] bij eth1?

Chello gebruikt DHCP en in een aantal gevallen controle op MAC adres, je moet dan even wat toevoegen
het makkelijkste is dat in
/etc/rc/d/rc3.d toevoegen een member S09network

#!/bin/sh
/sbin/ifconfig eth0 hw ether <hier je originele mac adres>

ps als je X gebruikt ook in rc5.d !

( :? alles uit mijn hoofd , dus ...... )

• the-hell
De melding bij eth0:
determining IP information for eth0... failed

en de tweede gaat wel goed

en ik heb quicknet :)
Ik ga nu ff je uitleg proberen te volgen.

ehm.. domme vraag waarschijnlijk, wat is je MAC adres?

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Erik999 schreef op 07 augustus 2002 @ 11:54:
De melding bij eth0:
determining IP information for eth0... failed

en de tweede gaat wel goed

en ik heb quicknet :)
Ik ga nu ff je uitleg proberen te volgen.

ehm.. domme vraag waarschijnlijk, wat is je MAC adres?
Dan krijg je dus geen IP van de DHCP-server (van Quicknet). Goede netwerkkaart genomen?
Mac-adres is een uniek nummer van een netwerkkaart. Met ifconfig kun je dat bekijken. Met 'ifconfig eth0' kun je het mac-adres van eth0 zien.

Verwijderd

MAC adres is je hardware adres van je netwerkkaart. Is voor iedere netwerkkaart uniek ( staat er ook vaak op). MAC adressen worden in lokale netwerken gebruikt om uit te vinden welke computer een bepaald ip adres heeft ( via ARP).
DHCP kan controleren welk MAC adres je hebt en aan de hand daarvan een IP adres uitdelen.
Hoe QUICKNET het doet weet ik niet , wel dat ze (onlangs?) instellingen gewijzigd hebben !

• the-hell
dit : 00:4C:69:6E:75:79 ?

Als ik ifconfig eth0 up intyp da komt er geen foutmelding en als ik dan ifconfig eth0 doe komt er te staan:

eth0 Link encap Ethernet Hwaddr..:..:..:..:..
UP BROADCASD RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1

en onderaan:
Interuppt:10 Base address:0x7000

iets bekends?

Bij mijn andere PC geen QN wel een IP

• banaan-X
  • Niet online
dat is idd een mac-adres. Doe eens 'dmesg | grep eth'. En check of je netwerkkaart van Quicknet wel de juiste is. Anders moet je Quicknet even bellen en vragen of zij ook dat mac-adres geregistreerd hebben.

• the-hell
eth0 is de realtek en die ander is de hub, dat klopt dus :)
Is er niet een instelling bij dhcp fout? kan dat?
mijn internet zit altijd in die kaart, dus het lijkt me stug dat hij het daarom niet doet.

• banaan-X
  • Niet online
Kan natuurlijk. Doe je configuratie eens opnieuw met 'netconfig'.

• the-hell
gedaan en dat heeft niet geholpen, Ik krijg nog steeds dezelfde melding. Ik heb zomaar het gevoel dat qu9icknet mijn request weigerd of dat hij helemaal niet verzonden wordt :(
ook mijn netwerk thuis werkt niet. Ik kan niet pingen naar mijn server terwijl hij gewoon aangesloten is en mijn server luisterd naar IP 192.168.0.1.

Bieden de log file een uitkomst? Ik kon ze niet ver genoeg vinden om de error te achterhalen, boot.log had ik al wel gevonden ;)

Verwijderd

Netwerk lokaal werkt ook niet ? Toch niet per ongeluk de twee aansluitingen verwisseld ??

Doe eens een ping tussen een van je PC's en de server (geen namen gebruiken maar ip adressen) . Welke IP adressen gebruik je ?

---------------

Hoe staat het met de Quicknet gegevens , een kennis van mij had ook een probleem met zijn firewall en het bleek dat QuickNet gewoon wat veranderd had !
Op de website van Quicknet staat ook niet veel , maar ze gebruiken wel DHCP. Ik weet niet of ze ook het MAC adres controleren !

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2002 10:28 . Reden: type's en extra info ]

• the-hell
ik heb deze topic in NT doorgezet, omdat het is totaal off-topic is (denk ik) Daar staat ook meer info op dit moment.

ik weet ook niet of ze MAC controleren, wel dat een andere gast die QN als provider had Redhat gewoon had geinstalleerd met internet. Zelfde versie als mij. Maar hij woont wel in een ander deel.

Pingen lukt niet. Aansluitingen ook niet verwisseld.

IPs 192.168.0.1 192.168.0.5
lukt helemaal niet (time out)
Pagina: 1