ADSL: nu KPN of wachten op Cistron ???

Pagina: 1
Acties:

• Steenvoorde
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-01 15:09
Ik woon in Alpen a/d Rijn (Cistron's homebase ;)) en heb mij (tervergeefs) een half jaar geleden aangemeld bij Cistron voor ADSL. Door allemaal problemen met bouwvergunningen e.d. is er nog lang geen aansluiting beschikbaar. Op z'n vroegst november, maar het zou best nog later kunnen zijn dus.

Ik kwam er echter een week geleden dat "mijn" KPN centrale al geschikt is voor ADSL. Dat betekend dat ik nu ook via mijn huidige provider een Mxstream-account kan nemen.

Ik ben het wachten (en de hoge telefoonrekeningen) beu! :( Cistron had mij al beloofd dat ik vóór de zomer een ADSL aansluiting zou hebben, maar die aansluiting zie ik voorlopig nog niet komen hier!

Nu zit ik een beetje te twijfelen of ik niet gewoon een Mxstream-account moet nemen i.p.v. zo'n Cistron-geval. KPN heeft wel problemen met zijn Mxstream, maar dat zijn volgens mij kinderziekten. Ze zijn in ieder geval een stuk goedkoper en sneller beschikbaar dan Cistron.
Cistron heeft daartegenover een downstream van 8Mb i.p.v. 512Kb, een upstream van 1 Mb, een download-limiet van 25 GB en zij ondersteunen ISDN.

Hier de voor- en nadelen op een rij:

Beschikbaarheid
- KPN: Nu!
- Cistron: Hopelijk November 2000

Aansluitbedrag
- KPN: fl. 162,50 (Doe-het-zelf met tijdelijke korting)
- Cistron: fl. 319,90 (met nummerbehoud)

Maandelijkse kosten
- KPN: fl. 90,- (met ISDN: =onbekend=)
- Cistron: fl. 149,- (met ISDN: fl. 169,-)

Specificaties:
- KPN: Downstream 512 Kb, Upstream 64 Kb, Datalimiet: fair use (minder dan 10 GB)
- Cistron: Downstream 8 Mb, Upstream 1 Mb, Datalimiet: 25 GB

Wie heeft er ervaringen met deze providers. Zijn de problemen met Mxstream echt zo erg, of valt het wel mee. Enne ... kan Cistron zijn 8Mb-belofte wel waarmaken? Wie helpt mij kiezen: Wachten op Cistron of nu Mxstream ???

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Je hebt je goed georiënteerd zie, ik wil alleen even verbeteren dat de datalimiet van Cistron 35 GB/maand is i.p.v. 25 (tja, scheelt er toch weer 10 he :) ).

Zelf wacht ik gewoon op Cistron. Ik heb op dit moment Casema in Utrecht (75% van de tijd <3 K/s), dus geen hoge telefoonrekeningen, misschien dat ik daarom wat meer geduld heb. Ook val ik buiten het dekkingsgebied van mxstream (terwijl een groot deel van Utrecht daar WEL in valt). Maar zelfs al kon ik het krijgen, dan nog zou ik wachten.

Cistron geeft duidelijk aan waarom ze precies de data hebben moeten verschuiven, en een van de hoofdoorzaken is KPN, dat belooft op een bepaalde datum de centrales op te leveren en dan twee weken van tevoren opeens zegt: oh ja jongens, het wordt 3 maanden later. Dat is al een goede reden waarom ik liever niet aan KPN verbonden zou zijn.

Cistron heeft op dit moment dan wel weinig abonnees, maar een paar honderd, maar ik heb er vertrouwen in dat als ze er meer krijgen, het nog steeds zo stabiel loopt. Van wat in nu hoor (en lees, in cistron.telecom), zijn ze er in elk geval heel snel bij als er storingen zijn en worden die meestal snel opgelost, ALS ze al voorkomen.

Cistron gaat ook door met het systeem wat ze in de pilot uitgebreid getest hebben. KPN test eerst iets in de pilot (snelnet) en gaat vervolgens een andere richting op. Ongetwijfeld zullen zij dus uiteindelijk ook een stabielere verbinding kunnen leveren, maar ik denk dat dat nog wel even duurt, Bovendien vind ik KPN echt te duur voor zo weinig bandbreedte. Verder bevalt het feit dat Cistron zo open is naar buiten toe mij bijzonder goed.

Onofficieel schijnen de Cistron-mensen ook nog eens Linux te ondersteunen, wat ook leuk is als je een servertje/routertje/firewalletje neer wil zetten. En natuurlijk is het handig dat de telecomprovider en ISP hetzelfde bedrijf zijn, dus geen kastje-muurverhalen.
Al met al reden genoeg om een paar maanden extra te wachten.

Oh ja: denk er ook aan dat die F149 van Cistron INCLUSIEF telefoonabonnement is, dat moet je er bij KPN dus eigenlijk bij tellen! Gemiddeld 35 piek per maand. Ik zie het gewoon zo: Cistron ADSL is 15 piek duurder dan Mxstream Basic, en maximaal 16 keer zo snel...

Verwijderd

Ja, je ongeduld is heel goed te begrijpen, zo was ik ook toen ik op mijn kabelaansluiting zat te wachten.. Maar wat is een maand wachten nou? Stel je neemt nu KPN en in November neemt je buurman Cistron en die gaat tien keer sneller als jou? Dan baal je natuurlijk.. Nee als ik jou was zou ik zeker wachten.

Heb nog even geduld!

• Dynalon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:36
Bovendien zit je direct een jaar vast aan kpn niet vergeten ...

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 12:55

duderuud

Sliden is koel

Jullie zijn allemaal mazzelpikken, ik moet het doen met isdn:(

Motor-Forum.nl

• Damien_psi
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
Ik had geen zin om te wachten op een cistron aansluiting.
het kan zo zijn dat ze in november er al zijn maar het kan ook nog een jaar duren.
ik wacht tot het stof neerdaald en dan hou ik die twee naast elkaar.
tot die tijd ga ik best aardig met kpn.
alhoewel ik nog wel baal van die kinderziektes.

"For every task, There's a perfect tool." - Jihl Nabaat, FFXIII

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 17 oktober 2000 10:45 schreef Marger het volgende:
Oh ja: denk er ook aan dat die F149 van Cistron INCLUSIEF telefoonabonnement is, dat moet je er bij KPN dus eigenlijk bij tellen! Gemiddeld 35 piek per maand. Ik zie het gewoon zo: Cistron ADSL is 15 piek duurder dan Mxstream Basic, en maximaal 16 keer zo snel...[/quote]Niet dus. Is exclusief telefoonrekening en die komt er dan dus gewoon bij. Ik heb deze vraag gesteld bij Cistron. Ik vindt Cistron vooralsnog vrij duur, hoewel ze bij mij en vrienden wél bekend staan als een goeie, betere provider. Alleen zijn de prijsverschillen tussen Cistron en MxStream toch wel flink, zeker als dan maar moet blijken of het allemaal wel helemaal top is. Ik heb daar overigens wel vertrouwen in, maar ja.. het is ook niet zo dat de KPN
al-leen maar slecht is, ik heb namelijk nooit problemen met m'n (KPN)-ISDN-lijntje thuis.

• mxhans196
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-08 15:42
Volgens mij is die 149,- van Cistron toch inclusief telefoon abonnement. Er komen natuurlijk nog wel telefoontikken bij voor je analoge tel. verbinding.

Deze tekst niet lezen !

• Dyxtra
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Dyxtra

curb surfer

Cistron = inclusief telefoon abonnement maar exclusief telefoontikken natuurlijk.

f.k.a D³
"that dude can really drive!!"
COH Replay Analyzer | Filmpjes

Verwijderd

Je wordt tegenwoordig toch van het kastje naar de muur gestuurd....

Er is nog geen 1 breedband aanbieder geweest waarvan ik vindt dat ie een goed product levert..
Pagina: 1