eigen radiator maken ?

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 17:35

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Okee eerst het idee.

Ik wil een bak bovenop me machine zetten oppervlakte van me (toekomstige kast)
Daarin zit dan een waterreservoir, ruimte voor pomp ed en de radiator zelf. Waarom? Omdat ik dat er cooleruit vind zien en het is weer eens een gek idee wat ik op papier heb gezet. Trouwens een watertank van plexiglas op de kast samen met radiator enzo lijkt me er wel stoer uitzien :)

Het nadeel van de te verkrijgen radiatoren is dat ze zo groot zijn, terwijl ik klein (bxh), maar de lengte groot wil hebben. (lengte van een cm of 30 zeker) Misschien dat die dingen te krijgen zijn, maar ik kan ze niet vinden :(

Nou dacht ik. Joh dat kan ik ook zelf wel (tja toen ging ik nadenken ieks)
Okee het idee is om gewoon een paar platen koper te kopen.
platen leg ik op elkaar en boor er gaten in.
Vervolgens space ik die platen met een koperen plaatje aan de boven en onderkant.
(nu heb ik dus een leuk lang koellichaam)
Koperen buizjes erin solderen (eigenlijk per laag omdat dat makkelijk is)
koppelstukken solderen om de dwarsbuizen(nou bla bla, de rest verzin je maar)
Ow jah, 2 vette 12 cm fans aan beide kanten (uiteraard 1 kant opblazend :) )

Nou is de vraag. Zijn er meer mensen bezig geweest met het zelf bouwen van een radiator? Zijn er sites over te vinden? Of misschien heeft iemand hier al een suggestie op.

Wat ik wel al bedacht heb is dat vanaf de voorkant elke buis zichtbaar moet zijn om zo elke buis ook te kunnen koelen, of is dat niet nodig. Dus de eerste serie buizen op bepaalde afstand en de 2e serie met een kleine offset. Of is dit onzin ? Dit was namelijk te zien om de oudere radiatoren (vierkante blokken) van dangerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het kan heel goed, maar je moet toch wel je best doen om een groot oppervlak te krijgen, zoals dat in bestaande rads het geval is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 00:34:
het kan heel goed, maar je moet toch wel je best doen om een groot oppervlak te krijgen, zoals dat in bestaande rads het geval is
Dat kan ik in principe doen door dunne platen koper te nemen. en als spacers net een slaggie dikker te nemen, zodat ik bijvoorbeeld 40%koper heb en 60% lucht. Hoe meer platen ik neem, hoe meer oppervlakte. Dus meer dunne platen in dezelfde ruimte.

Of zit ik nu onzin te blaten?

Waar ik voornamelijk in geinteresseerd ben is wat de afstand moet zijn tussen de buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dstyle_nl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-08 14:55
nee joh , pak je moker en sla bij je buurman de radiator uit zijn auto , ben je klaar ;)

Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
gameenergy schreef op 07 augustus 2002 @ 00:46:
nee joh , pak je moker en sla bij je buurman de radiator uit zijn auto , ben je klaar ;)
Dan heb ik een radiator ter formaat van me huidige miditower. Is gigantische ouwe bus. Weet ik veel wat voor merk, maar iig dat ding gaat elk jaar mee op vakantie naar turkije en ik heb hem vorig jaar zien spelen met motorblok enzo :)

okee misschien iets kleiner, maar ik wil die gigantische platen niet hebben, ik wil een langwerpig blok (wat niet echt in een auto zit). ik vind een blok van 12x12 (bxh) al eigenlijk best veel, maar die dingen hebben weinig koelcapaciteit, daarom wil ik hem langwerpig maken. Warm water er voor in, koud erachter uit :)

Even denken als ik voorin laat blazen en voorin warm water erin gooi, dan gooi ik ook warme lucht naar de achterkant waar het juist koud moet zijn. Dussss ... koud water aan de voorkant eruit (waar de lucht het koelst is) en warm water aan de achterkant erin, waar warme lucht (en nog warmer) eruit komt. Klinkt logisch, is het ook logisch ?

Morgen maar even wat plaatjes knutselen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Je weet dat een auto ook een verwarmingsradiator heeft he!
Die zijn klein en wellicht bestaat er een auto die er een heeft in een vorm die jij wenst.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3NSE
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-11-2020
Probeer iets uit een watergekoelde scooter...

Greetings from Earth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Rense2002 schreef op 07 augustus 2002 @ 01:38:
Probeer iets uit een watergekoelde scooter...
idd , de eerste de beste sukkel die tegen 120 door de straat vlamt stamp je van z'n scoot af en je pikt de rad ervan , zijn 2 vliegen in 1 klap ;)

Ik denk dat je best een premade rad kan kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

morphje schreef op 07 augustus 2002 @ 00:27:
.....
Het nadeel van de te verkrijgen radiatoren is dat ze zo groot zijn, terwijl ik klein (bxh), maar de lengte groot wil hebben. (lengte van een cm of 30 zeker) Misschien dat die dingen te krijgen zijn, maar ik kan ze niet vinden :(
Dus als we even goed lezen... ik denk dat toch de meeste rads een grote bxl hebben, iets van vierkant, of rechthoekig. Maar ik heb niet echt veel rads gezien die langwerpig waren. Komt dan toch snel op zelfbouw, maar ik zou eerst nog eens goed overwegen of het niet met een conventionele rad af kan

edit:

Wat is trouwens het verschil tussen die blauwe en grijze kopjes bovenaan je post?
aha, http://images.tweakers.ne...t/images/icons/online.gif, online/offline dus

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2002 02:31 . Reden: offtopic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dstyle_nl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-08 14:55
premade??? www.aquacomputer.de die heeft een mooie !!

Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het gaat dus om lengte !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-08 07:33

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 02:33:
[...]

het gaat dus om lengte !
die van aqua-computer zijn anders aardig langwerpig hoor.
Afbeeldingslocatie: http://217.172.178.216/images/shopfoto.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

true, maar ik denk (correct me if i'm wrong) dat de topicstarten meer opzoek is naar een zeer langwerpige rad, met b en h hetzelfde. Als dit niet het geval is heeft de topicstarter toch niet echt goed gezocht, zijn zat rechthoekige rads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-08 12:19
Radiatoren is meer iets voor Die-hard Overclocking & Cooling

CME => DOC dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 04:09:
true, maar ik denk (correct me if i'm wrong) dat de topicstarten meer opzoek is naar een zeer langwerpige rad, met b en h hetzelfde. Als dit niet het geval is heeft de topicstarter toch niet echt goed gezocht, zijn zat rechthoekige rads
Correct :)

Als ik kijk op die site dan vind ik bijvoorbeeld de MaxXxpert radiator. Dit is meer een kubus, alleen het stuk waardoor de airflow dus moet gaan wil ik dus het langste stuk hebben.

Zoals de poster ervoordacht het langste stuk aan fan montagekant. Niet dus .... Nou iig blijf ideeen geven .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Okee dit zijn de 2 gedachtes ....

Lijkt mij dat het linker idee beter werkt of nie ?
Zo ook effe een plaatje van het geheel ......
grote pijlen zijn airflow (duh)
kleine pijlen zijn waterflow (nog meer duh)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/radmorphgekidee.jpg

Even kijken, bij links concentreer ik de hitte achterin
bij de rechter verspreid ik de hitte over de gehele rad, maar blaas ik ook warme lucht tegen de achterkant waar het juist koud moet zijn. Dilemma :)

[ Voor 0% gewijzigd door morphje op 07-08-2002 09:06 . Reden: plaatje vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Om misschien een beter totaalbeeld te geven
Nu een snel plaatje gemaakt in paint om aan te geven hoe ik het ongeveer wil
Is totaal niet op schaal oid, dus niet klagen :)

Ow jah, de buizen zitten nog niet zoals ze horen, maar heb geen zin om het aan te passen, je denkt ze er zelf maar goed bij :)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/radtotaalgekideemorph.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door morphje op 07-08-2002 09:04 . Reden: klein detail ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

....uh tis toch radiateur? geen radiator......die hange in de woonkamer :+ maar anders prop je der toch 2 hele kleine achter elkaar? tis maar een idee, ben ook maar blont :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Gek idee nr 2.

Of ik laat er eentje maken. Zal binnenkort eens een tekening maken voor die makers van radiateuren (jaja, nu wel goed)

Misschien mensen die mijn visie ook zien en misschien mee willen doen aan een actie of iets dergelijks. Ik maak nog geen beloftes, maar ik vraag me af of er genoeg gekken hier aanwezig zijn :) heck, ik moet nog tekeningen maken enzo. Misschien mensen die ook mee willen denken over pijpdikte enzo?

Met visie bedoel ik dus een langwerpig koelblok ipv een plaat die lastig weg te werken zijn in je kast. Deze kan je monteren onder of boven je kast en zijn ook net niet zo zwaar als die vapochill dingen :) (hoewel zo'n blok metaal vrij zwaar kan worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Hier een tekeningetje die ik wil gaan insturen naar maker

Het is maar een schets hoor ... ik laat hun eigenlijk verder oordelen wat hun mogelijkheden zijn en wat hun ervan denken. Voor zover ik begrepen heb worden het 2 radiatoren van 150mm die aanelkaar worden geschakeld.

Nou ik zou zeggen, kijk es oordeel. Wees ruig, geef ideeen enzo :) Ik ben absoluut bagger met autocad, dus ik ga niet cadden :)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0702/radtotaalaanzichten.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Hmmm, nog een gedachte ....
12 cm fans maken minder herrie en hebben meer airflow.
Nadeel: ze maken het geheel weer veel breder. met buizen enzo kom je weer op zeker een cm of 15-16.
Misschien wat kleiner naar 9cm ofzo?

Ik zit dit geheel dus eerst te bedenken voordat ik het opstuur en mogelijk een actie ga starten :) Misschien ook maar even naar de bieb gaan om wat te lezen over die dingen. Anyway, ik zie het vanavond allemaal, ik ga effe naar uitzendbureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom zoveel moeite doen als je toch een kast bovenop je case maakt kan je beter een bestaande radiator (idd van de chaffage van een auto) ombouwen en deze dan ook nog onder een hoek plaatsen=> een vierkante radiator word minder hoog!
ik zelf heb er al voor zitten kijken, ik ging dat zo al doen als ik eindelijk mijn compu na de examens binnen heb. verder ging ik ook het reservoir uit de auto halen (ruitensproeier of remolie) en dit op hetzelfde niveau of iets hoger zetten dan de radiator

een ander idee: waarom geen zwaardere blazer in je voeding zetten en dan de radiaor daarachter monteren? kan je een compu maken met slechts twee blazers

/edit : oeps vergeten naar de datum kijken...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2002 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
morphje schreef op 07 augustus 2002 @ 00:27:
Okee eerst het idee.

Ik wil een bak bovenop me machine zetten oppervlakte van me (toekomstige kast)
Daarin zit dan een waterreservoir, ruimte voor pomp ed en de radiator zelf. Waarom? Omdat ik dat er cooleruit vind zien en het is weer eens een gek idee wat ik op papier heb gezet. Trouwens een watertank van plexiglas op de kast samen met radiator enzo lijkt me er wel stoer uitzien :)

Nou dacht ik. Joh dat kan ik ook zelf wel (tja toen ging ik nadenken ieks)
Okee het idee is om gewoon een paar platen koper te kopen.
platen leg ik op elkaar en boor er gaten in.
Vervolgens space ik die platen met een koperen plaatje aan de boven en onderkant.
(nu heb ik dus een leuk lang koellichaam)
Koperen buizjes erin solderen (eigenlijk per laag omdat dat makkelijk is)
koppelstukken solderen om de dwarsbuizen(nou bla bla, de rest verzin je maar)
Ow jah, 2 vette 12 cm fans aan beide kanten (uiteraard 1 kant opblazend :) )

Nou is de vraag. Zijn er meer mensen bezig geweest met het zelf bouwen van een radiator? Zijn er sites over te vinden? Of misschien heeft iemand hier al een suggestie op.

Wat ik wel al bedacht heb is dat vanaf de voorkant elke buis zichtbaar moet zijn om zo elke buis ook te kunnen koelen, of is dat niet nodig. Dus de eerste serie buizen op bepaalde afstand en de 2e serie met een kleine offset. Of is dit onzin ? Dit was namelijk te zien om de oudere radiatoren (vierkante blokken) van dangerden.
Leuk idee dit ben zelf ook zeer benieuwd naar de prestatie's van dit zelfbouw product ik heb dit wegens tijdgebrek zelf niet kunnen maken.
Als hij af is foto's posten please :9

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

Pagina: 1