Toon posts:

Computer reset zichzelf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem: m'n computer reset zichzelf wanneer ik een 'zwaar' programma zoals een spel afsluit. Ook als de PC een aantal uur aanstaat, is de kans groot dat, wanneer een programma wordt afgesloten, automatisch opnieuw wordt opgestart. :/

Ik dacht dat m'n 2x 128 MB RAM het probleem zou zijn, maar ik heb ze beide getest door enkel één module in te pluggen, maar het probleem blijft zich voordoen. |:(

Tweede oorzaak kan m'n Geforce 256 DDR zijn, die heb ik momenteel dan ook verwijderd. M'n S3 Trio64V+ voor het tweede beeldscherm geeft geen problemen met spellen afsluiten, maar tja, de framerate komt niet hoger dan 0,4 FPS... :z Is het inderdaad mogelijk dat er iets mis is met die Geforce? Wat zou in dat geval een oplossing zijn?

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
meer specs plz ;)
Voeding en CPU vooral

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit lijkt me een probleem met de voeding. Controleer iig. in je BIOS of met MBM5 je voltages, deze mogen niet te veel afwijken.
Een GeForce kost nou eenmaal meer wattages dan een S3 kaartje, en blijkbaar vindt je voeding dat niet zo leuk ;).

Zet trouwens ook even het rebooten bij een BSOD uit, dit kan je vinden bij startup & recovery (bij de systeem properties ->advanced).

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 13:02

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Hitte is ook een optie. Gebeurt het ook bij een open kast? Probeer het eens?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik heb het rebooten bij een BSOD uitgezet en heb o.a.de voltages in het BIOS bekeken:

CPU-temperatuur: 45
Systeemtemperatuur: 34
CPU Fan Speed: 6000 RPM
System Fan Speed: 2750 RPM
Power Fan Speed: 5000 RPM
Vcore: 1,720 v
Vtt: 1,230 v
Vio: 1,230 v
+5000 v: 5,030 v
+12000 v: 12,228 v
-12000 v: -11,900 v
-5000 v: -5,125 v
Battery: 3,350 v
+5 SB: 4.896

Dit is zonder Geforce. Ik zet hem nu terug en kijk dan even of de voltages veranderen en of ik de foutmelding van de BSOD kan lezen, voorheen werd dan automatisch gereset. Ook Sebastius tip zal ik volgen om met een open kast te proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals gezegd de Geforce ingeplugd en krijg nu de volgende BSOD:
Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om schade te voorkomen.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

(...)

Als de problemen zich blijven voordoen, dient u alle nieuwe hardware en software te verwijderen of uit te schakelen. Schakel BIOS-geheugenopties zoals caching of het maken van schaduwkopieën uit.

Technische informatie:

*** STOP 0x000000D1 (0xF96DCFD5, 0x0000002, 0x000000, 0xF96DCDD5.
*** alcxwdm.sys (adress F96DCD85 base at F96A7000, DateStamp 3b756b8f)
*** alcxwdm.sys (adress F96DCD85 base at F96A7000, DateStamp 3b756b8f)

Fysieke geheugendump voltooid.
Het bovenstaande is overgetypt. Heeft iemand een idee wat "alcxwdm.sys" inhoudt? Een driverprobleem?

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:12
Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 10:37:
Zoals gezegd de Geforce ingeplugd en krijg nu de volgende BSOD:

[...]

Het bovenstaande is overgetypt. Heeft iemand een idee wat "alcxwdm.sys" inhoudt? Een driverprobleem?
Volgens mij zijn WDM drivers voor een geluidskaart.

-- EDIT --

Yup, ik heb bij mijn sound een WDM interface.

Probeer is de nieuwste drivers voor je sound

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de nieuwste drivers voor de sound-on-board geïnstalleerd, maar krijg dan de foutmelding als Windows opstart:
Het DMA-subsysteem heeft een ongeldige DMA-bewerking gevonden die is geïnitieerd door een stuurprogramma dat wordt gecontroleerd. Het stuurprogramma moet door een werkende versie worden vervangen
Vervolgens heb ik Windows opgestart met "de laatste configuratie die werkte" uit het opstartmenu. In het BIOS heb ik de sound-on-board uitgeschakeld. Eens testen of hij zich nu niet meer automatisch reset.

Verwijderd

Topicstarter
Na installatie van VIA 4in1 en de driver voor de geluidskaart lijkt het naar behoren te werken. Bedankt voor de hulp!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 13:02

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wat je er ook uit moet doen is de S3 kaart. Dat ding is een héle grote reden voor problemen. Gooi die er nou eens uit. Ik denk dat je er dan van af bent.
Pagina: 1