Ik heb gisteren mijn eerste scriptje geschreven (ik ben nogal een newbie met linux), maar nu start mijn RH niet meer normaal op. Het scriptje ziet er zo uit:
========================
#!/bin/sh
#
# Share controle script
# Dit script controleert of een bepaalde computer
# aan staat, zodat zijn shares gebruikt kunnen worden
# Constanten
NAME=(Een IP-adres)
ping -c 1 $NAME
if [ $? = 0 ];
then
mount -t smbfs -r -o username=guest% //$NAME/Films /shares/movies
mount -t smbfs -r -o username=guest% //$NAME/Incoming /shares/incoming
mount -t smbfs -r -o username=guest% //$NAME/Muziek /shares/mp3
else
echo "$NAMEUnreachable: Shares not working!"
fi
========================
Ik heb een verwijzing in de rc.local gezet, zodat hij nadat samba wordt opgestart, wordt gestart. Ik heb nu 2 problemen:
Probleem 1
Als ik RedHat boot, blijft hij "hangen" wanneer mijn andere computer niet aanstaat. Ik kom dan dus nooit bij het inloggedeelte van linux. Overigens kan ik dan wel vanaf mijn andere computer inloggen via Secure Shell. Wanneer mijn andere computer gewoon aan staat, boot linux wel gewoon. Hoe los ik dit probleem op, dat wanneer er geen verbinding is, hij toch gewoon doorstart en ik normaal kan inloggen op de server.
Probleem 2
Met DOS herinner ik me iets vaags van echo off, zodat je zag niet wat er allemaal aan commando's werden uitgevoerd. (nu laat hij namelijk zien wat er gepinged wordt, hoe het resultaat is en hoe het mounten verloopt, dat hoef ik allemaal niet te zien) Kan dit ook met linux, en zo ja, hoe?
========================
#!/bin/sh
#
# Share controle script
# Dit script controleert of een bepaalde computer
# aan staat, zodat zijn shares gebruikt kunnen worden
# Constanten
NAME=(Een IP-adres)
ping -c 1 $NAME
if [ $? = 0 ];
then
mount -t smbfs -r -o username=guest% //$NAME/Films /shares/movies
mount -t smbfs -r -o username=guest% //$NAME/Incoming /shares/incoming
mount -t smbfs -r -o username=guest% //$NAME/Muziek /shares/mp3
else
echo "$NAMEUnreachable: Shares not working!"
fi
========================
Ik heb een verwijzing in de rc.local gezet, zodat hij nadat samba wordt opgestart, wordt gestart. Ik heb nu 2 problemen:
Probleem 1
Als ik RedHat boot, blijft hij "hangen" wanneer mijn andere computer niet aanstaat. Ik kom dan dus nooit bij het inloggedeelte van linux. Overigens kan ik dan wel vanaf mijn andere computer inloggen via Secure Shell. Wanneer mijn andere computer gewoon aan staat, boot linux wel gewoon. Hoe los ik dit probleem op, dat wanneer er geen verbinding is, hij toch gewoon doorstart en ik normaal kan inloggen op de server.
Probleem 2
Met DOS herinner ik me iets vaags van echo off, zodat je zag niet wat er allemaal aan commando's werden uitgevoerd. (nu laat hij namelijk zien wat er gepinged wordt, hoe het resultaat is en hoe het mounten verloopt, dat hoef ik allemaal niet te zien) Kan dit ook met linux, en zo ja, hoe?