[ Debian ] /dev/dsp not found.

Pagina: 1
Acties:

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dag iedereeeen,

Ik heb laatst mijns ysteempje opnieuw geïnstalleerd omdat ik wel eens wilde zien hoe de Woody install eruitzag.. Hartstikke leuk allemaal ;)

Alleen 1 probleem: Ik heb geen geluid! Ik wilde tijdens de install mijn geluidskaart in de kernel bakken, de via_xc97 oid, maar die stond er niet bij. Afijn, die zal er dan al wel inzitten dacht ik.. Ja, fout.. hij zit er dus niet in. Ik kan die module ook niet vinden.

Weet iemand hoe ik nu mijn geluidskaart geïnstalleerd krijg? Bij de install van Potato kon ik hem wel zo installeren..

Bij voorbaat dank,

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je via AC97 aan de gang wil krijgen met kernel sound, heb je de modules AC97_codec en via82cxxx_audio nodig.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Om welke geluidskaart gaat het precies? Als je een VIA-8233 hebt kan je proberen ALSA te installeren met de snd-via8233 module. Heb je een VIA-686 geval, dan kan je met de ALSA modules snd-via686 proberen, of anders de OSS/kernel driver via82CXXX.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• saviour
  • Niet online
AlterEgo schreef op 06 augustus 2002 @ 20:48:
Als je via AC97 aan de gang wil krijgen met kernel sound, heb je de modules AC97_codec en via82cxxx_audio nodig.
Die twee bedoel ik ja! Maar die staan dus niet op mijn systeem en ik kon ze ook niet vinden tijdens de install. Hoe los ik dit nu op?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Heb je een speciale kernel nodig voor jouw computer? Zo niet, installeer dan de standaard debian kernel. (apt-get install kernel-image-2.4.18)
Vervolgens installeer je je modules in de kernel (modconf).
Als dat gebeurd is heb je geluid. Misschien moet je gebruiker nog lid worden van de groep "audio". Alleen die groep mag aan de geluidskaart zitten namelijk. Het programma "kuser" kun je daar goed voor gebruiken.

• saviour
  • Niet online
Hmm, hartstikke bedankt Valium!

Nu gebruik ik de standaard kernel, 2.2.20 geloof ik.. Met 2.2.19 deed hij het wel, maar ik zal dit doen :D

Je tip over het lid worden van audio is ooke rg handig aangezien ik nu elke keer chmod 777 /dev/dsp heb gedaan (niet echt jofel). Dan moet ik nu alleen nog even zoeken hoe ik die chmod ongedaan maak. Dat doe ik toch gewoon door alleen root het volle recht te geven over /dev/dsp en de rest van de users helemaal niets?

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:12

Leon

Rise Of The Robots

Alleen root en de group (audio in dit geval) :)

code:
1
2
lbek@sambos lbek $ l /dev/sound/dsp
crw-rw----    1 root     audio     14,   3 Jan  1  1970 /dev/sound/dsp

Eeuwige n00b

• Valium

Valium

- rustig maar -

chmod 777 :) Het werkt ook, maar is erg "olifant in de porceleinwinkel" achtig ;)
chown root.audio dsp* maakt root de eigenaar van dsp en audio de groep van dsp.
chmod 660 dsp* geeft zowel root als "de groep audio" toegang tot de dsp

• saviour
  • Niet online
Goed, het is nu gelukt met de kernel en de modules..

Eerst was het verkeerd gegaan met apt-get install kernel-image-2.4.18, er moest nog -686 achter, hij ging eerst alle kernel proberen te installeren ofzo.

Alleen wil het niet met kuser werken, ik krijg een foutmelding:
client1:/home/saviour# kuser
Xlib: connection to ":0.0" refused by server
Xlib: Client is not authorized to connect to Server
kuser: cannot connect to X server :0.0
client1:/home/saviour#
Ik ben wel root. Wanneer ik het als niet-root probeer, krijg ik de melding dat het alleen met root mag. Ik heb X wel gestart wanneer ik dit probeer..

• saviour
  • Niet online
Eeeeeeeeeeeeeeeeeen sjup!

• Niek
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Als je een XFree progje wilt runnen als root moet je ook XFree als root hebben gestart. Dus je moet X afsluiten, starx doen en vervolgens kuser starten. Je kan het geloof ik ook verhelpen door xhost+ te doen, dan kunnen alle clients connecten naar de X server.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• banaan-X
  • Niet online
Je kunt beter 'kdesu kuser' doen. Maar volgens mij kun je ook wel als gewone user 'kuser', hij vraagt vanzelf wel naar het root-ww dan.

• saviour
  • Niet online
Allebei bedankt, ik zal het proberen wanneer ik mijn laptop weer tot mijn beschikking heb :)

kuser kon ik niet als gewone user doen, hij gaf gewoon de melding dat het alleen als root kan.

• Valium

Valium

- rustig maar -

en als je root toegang wilt geven tot je X, kun je dat doen met xhost. "xhost +" zet de blocking uit, al is dit niet echt veilig.
Pagina: 1