Hete processoren onder win XP

Pagina: 1
Acties:

• sjoerd1980
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-10-2024
Hallo allen,

Sinds geruime tijd ben ik in het bezit van een gigabyte ga-6bxds. Dit is een dual proc board met hierop twee 600 MHz katmai's. Het draait allemaal super, maar er is een nadeeltje. Win 2k en XP weigeren mijn procs te halt-en als het systeem idle is. Nou heb ik daar nog niet echt veel problemen mee gehad, maar met het warme weer van de laatste weken pief ik geheel weg hier. De 1e proc draait op 49C en de ander op 52C. Dit is dus een flinke kachel en dat is niet echt de bedoeling.

Ik heb de nieuwste bios (F1) op het board en deze zou ACPI volledig ondersteunen. Win XP vind echter van niet. Onder linux draai ik beide procs onder de 30C (behalve bij intensieve taken natuurlijk....maar ja das logisch).

Heeft iemand ook dit probleem of misschien een oplossing ?

Alvast bedankt,

Marc

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat draait er dan in de background wat zoveel proctijd kost?

• sjoerd1980
het idle process. Niets dus. Probleem is niet dat de processoren belast worden, maar dat er geen idle calls zijn tijdens idle process. Hierdoor loopt de proc ook tijdens niets doen nog volporrie nop instructies te draaien of iets dergelijks.....

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Volgens mij is dit gewoon normaal. Mijn cpu is onder linux (idle) ook een heel stuk koeler dan onder XP (idle).
Denk dat t gewoon weer brak geprogt is door onze microsoft vriendjes.

• sjoerd1980
Ik kan me dan nog enigzins voorstellen dat het wat scheelt, maar al belast ik hem onder windows volledig zie je geen verschil in temperatuur. Onder linux moet hij een uurtje aan het compilen zijn voordat hij de waarden van onder windows haalt.

Het lijkt er dus sterk op dat de proc dus uberhaupt niet powersaved. Nu kan de power me niet zoveel boeien, maar de fans van procs en voeding draaien nu volporrie, dus dat is geen fijn gehoor en het wordt erg warm in de kamer.....

Verwijderd

Mijn intel processor is in win98 idle 45 graden stressed 65 en in XP idle 38 en stressed 55.
Ik snap er niks van want XP draait toch veel zwaarder en zou het eerder anderson moeten zijn. Maar wat jij hebt lijkt mij wel normaal hoor.

Verwijderd

Vcool wil nog wel es helpen....

die zorgt er voor dat je procs in windows veel koeler blijven als ze idle zijn :)

[edit]

hmmm.... 'k zie nu net dat Vcool alleen werkt bij AMD's.... maar er zijn nog wel meer van dit soort programma's (die hopelijk wel werken bij iNtel procs)

• sjoerd1980
Bedankt. Ik heb nu cpuidle de 30 dagen versie geinstalleerd en nu terug te komen na paar uur, heb ik proc 1 op 33C, proc2 op 38C en mb op 20C. Dit was hiervoor dus 49, 52 en 31 resp. En eindelijk is er weer gewoon te werken zonder herrie ;-)))

Thanks all.

Verwijderd

Je kunt ook VCool gebruiken, zelfde werking, en het is gratis.

http://vcool.occludo.net/
:Y)

Verwijderd

vetjes :D
Pagina: 1