Toon posts:

Win2K Server slecht bereikbaar (dual NIC of DNS probleem ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een thuisnetwerk aan het maken met mijn nieuwe server, maar ik loop tegen een probleem aan. Op de server staat op dit moment Windows 2000 Server SP2 met Active Directory, DNS (geïntegreerd in AD), en DHCP.
In de server zitten 2 NIC's met de volgende vaste adres en toepassingen.

192.168.0.1 --> gateway, IIS, DHCP, Secondary DNS
192.168.0.2 --> Primary DNS, en de file / print benadering loopt via deze NIC.

Alles 100 Mb/s, Full Duplex,met een 24 poorts 10/100 Mb/s Switch er tussen, alles is volledig UTP CAT5, bekabelt.

Eerste probleem begint al met de DHCP, adressen worden heel slecht toegewijde, duur soms wel 3 minuten (zeker bij onbekende of Linux clients).
Maar als er dan een adres toegewezen wordt, is het nieuwe adres wel automatische geupdate in de DNS.

Het grootste probleem is dat de server niet goed bereikbaar is.

Een ping vanaf een cliënt naar server levert wel de volledige DNS naam (server.domein.nl) en het IP op (192.168.0.2) maar in 8 van de 10 gevallen een (gedeeltelijke) TIME-OUT op.

Rechtsreeks naar het IP pingen geeft ook een (gedeeltelijke) TIME-OUT op.

Een domein browse geeft naar een paar minuten volgende fout op:
Domain is niet toegankelijk
De lijst met servers voor deze werkgroep is momenteel niet beschikbaar

Rechtstreeks naar de server met \\server levert ook een fout op.
Benadering van intranet site op IIS; time-out

Als van de server een werkstation word benaderd geeft dit bijna altijd de zelfde fout op maar als ik dan een keer verbinding heb en een bestand kopieer over het netwerk gaat dat foutloos met een mooie snelheid van 8MB/s

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Waarom heb je twee nic's die in hetzelfde subnet (en waarschijnlijk dezelfde switch) hangen. Dat is vragen om problemen...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 19:13:
Waarom heb je twee nic's die in hetzelfde subnet (en waarschijnlijk dezelfde switch) hangen. Dat is vragen om problemen...
Om de netwerkbelasing over 2 nic's te verdelen; er zal zowel veel file / print verkeer plaats vinden al een intensief gebruik van het intranet.

Een 1Gb/s nic en switch was mij nog iets te duur, vandaar.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 19:33:
[...]
Om de netwerkbelasing over 2 nic's te verdelen; er zal zowel veel file / print verkeer plaats vinden al een intensief gebruik van het intranet.

Een 1Gb/s nic en switch was mij nog iets te duur, vandaar.
Dan moet je die kaarten teamen, deze setup werkt niet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 19:35:
[...]
Dan moet je die kaarten teamen, deze setup werkt niet.
Met welke software / oplossing ???

Nic Express van ipmetrics of heb je een betere suggestie ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 19:46:
[...]

Met welke software / oplossing ???

Nic Express van ipmetrics of heb je een betere suggestie ?
je moet wel kaarten hebben die het ook ondersteunen.
Met 3com heb ik op zich goeie ervaringen.

Verwijderd

je zult je netwerkkaarten inderdaad loadbalancing moeten laten doen.
Maar wat ik me afvraag: Wat moet je met zo'n setup voor prive gebruik?

• Ooyevaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 06:58
Loadbalancing werkt niet met alle kaarten (je hebt niet voor niks speciale server-nics) en ook niet elke switch kan dit aan.
Ik heb een NT4 server staan voor 60 man op gewoon 100Mb single-nic netwerk (wel full-duplex) en daar heb ik geen probleem mee.

Yamaha FZ1 :-)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 augustus 2002 @ 20:45:
je zult je netwerkkaarten inderdaad loadbalancing moeten laten doen.
Maar wat ik me afvraag: Wat moet je met zo'n setup voor prive gebruik?
loadbalancing is volgens mij niet echt nodig.
Het gaat er mij om dat de server / intranet beschikbaar is (met redelijke snelheid) ook als er met een paar mensen tegelijk grote bestanden worden overgepomt.

Licht eerder genoemt probleem aan de 2 nic's of is er een ander probleem ???

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
dan trek je er toch een nic uit. of je zet 1 van die nic's in een anders subnet. 10.0.0.x ofzo. vervolgens wijs je dns, dhcp, file/print enz.. toe aan die nic die op het 192.168 subnet zit.

dat lijkt mij niet zoveel werk....

Verwijderd

Topicstarter
LeNNy schreef op 06 augustus 2002 @ 22:59:
dan trek je er toch een nic uit. of je zet 1 van die nic's in een anders subnet. 10.0.0.x ofzo. vervolgens wijs je dns, dhcp, file/print enz.. toe aan die nic die op het 192.168 subnet zit.

dat lijkt mij niet zoveel werk....
Zal ik vandaag eens gaan doen....
Laat vanavond weten of het werkt. 8)

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:30
Niet om het één of ander maar loadbalancing en/of teaming in een thuisnetwerk?

Je bent een knappe jongen als je thuis je 100mbit al vol krijgt, met simpele dingen als internetten, printen, fileserver.
Gewoon 1 NIC eruit en op 100mbit, de gedachte erachter was leuk bedacht maar werkt iig niet.

Ik heb hier 2 Intel server kaarten liggen die je kan teamen, maar ik ga dat niet eens proberen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag Nic Express geïnstalleerd. Deze software maakt van de 2 nic's 1 virtuele nic van 200 Mb/s. Deze virtuele nic heeft nu het IP 192.168.0.1 en alle services draaien hier op.
Nu is de server perfect bereikbaar !!! Alle eerdergenoemde problemen zijn voorbij. :)

Alleen het probleem heeft nog wat andere vragen bij me opgeroepen;

Zou eerder genoemde opstelling (dus 2 nic's in 1 server en de services over de nic's verdelen ) volgens Micro$oft (in theorie dus ;)) mogelijk zijn ?
Niet dat ik niet tevreden ben met de oplossing maar ik vond het persoonlijk nog niet zo'n slecht idee...

Zou het onder Linux wel mogelijk zijn geweest meerder NIC's onafhankelijk van elkaar te laten functioneren en verschillende daemon's te laten draaien ? :?

Is het mogelijk om vanaf een client in het 192.168.0.x subnet met een browser naar een intranet webserver in het 10.0.0.x subnet te gaan ?

Verwijderd

uh ik d8 dat je switch hiervoor moest kunnen trunken? dan zal dit teamen zonder een trunkende switch toch niet helpen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 19:12:
Is het mogelijk om vanaf een client in het 192.168.0.x subnet met een browser naar een intranet webserver in het 10.0.0.x subnet te gaan ?
Ja Je zult dan een pc met 2 ip nummers moeten hebben. Dus een voor het 192.168.0/24 netwerk en een voor het 10.0.0.0/8 netwerk

De clients in je 192 netwerk geef je dan een route mee:
route add 10.0.0.0 mask 255.0.0.0 ip.van.pc-met-2ip-nummers.hier

Op de pc met 2 netwerk kaarten moet je dan wel effe ip forwarding enabelen.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ook onder linux zal zo'n setup niet werken. 2 nic's naar 1 ethernet segment wordt niets. Je zou dan de 2 netwerken fysiek moeten scheiden.

Als de 2 nic's in 1 segment zitten gaan ze voor elkaar antwoord geven enzo.
Pagina: 1