Microtek Paralelle scanner, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Ik heb een oude paralelle scanner, maar eigenlijk nog niet echt gebruikt. Nu heb ik hem nodig, maar krijg hem niet aan de praat in Linux. Het is een Microtek Phantom Paralel. Iemand enig idee hoe ik dit klaar kan krijgen? Ik gebruik Gentoo, met kernel 2.4.19-ac4. :)

PS: De scanner wordt wel door Sane ondersteund. Kernel werkt alleen niet mee ;)

Verwijderd

Je zou de Sane faq kunnen lezen, daarin staat beschreven dat er ppscsi drivers zijn voor deze parport scanner. Deze zijn als patch beschikbaar. Ik weet niet of ze nog serieus ge-maintained worden, de developer heeft er weinig tijd voor.

• LollieStick
Daar was ik al achter (sorry dat ik het er niet bij gezet heb). De nieuwste zijn echter van 1999 voor kernel 2.2.10 :'(.

Downgraden is niet echt de bedoeling ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:22
In debian zitten ppscsi patches voor 2.4.10 die ook probleemloos met 2.4.18 werken. Ik zou ze wel ff voor je online kunnen zetten.
Probleem met mn Microtekje destijds: dat kreng scande mn afbeeldingen gebroken, alles was gescheurd en verschoven tov elkaar. Was iig niet goed.
* _JGC_ heeft dat kutding (V600) met winst geruild voor een oude HP Scanjet 4P SCSI en is tevreden :P

• LollieStick
Als je dat zou willen doen, zou je me erg blij maken :). Je mag ze ook wel mailen. Zie mijn e-mail adres in mijn profile.

Ik heb ook nog een HP Scanjet 4300c waar Sane geen ondersteuning voor heeft vanwege een afwijkende USB interface. Gelukkig is er iemand bezig een back-and te maken.

Verwijderd

Ik zou zweren dat in de Sane faq de links staan naar de cvs patches van Tim Waugh.
Het zou kunnen dat dat uit de faq is gehaald, of dat de patches van de ftp server zijn gehaald...
Nou ja, als je ze toegemaild kunt krijgen is dat ook prima.

• LollieStick
als het niet lukt, kan ik de cvs ook nog proberen. :) Bedankt allen :)

• LollieStick
ik kick hem nog maar even omhoog.

Met de CVS versie is het patchen niet gelukt. Krijg allemaal HUNK ### failed zus en zo.

Heeft iemand nog een idee?

Verwijderd

Waar is die CVS versie op gemaakt? Dat zou bovenin de patch moeten staan. Dat zou bijvoorbeeld 2.4.19-pre4 ofzo kunnen zijn. Of een ac kernel. Ik weet niet welke versie de Gentoo kernel heeft, en wat voor andere patches erbij zitten...Dat zou betekenen dat er patches zijn die conflicteren.

• LollieStick
ik heb een eigen kernel. standaard heeft gentoo 2.4.19-r7 (en nog een hele meuk patches). ik heb nu 2.4.20-pre1-ac1. kijk zo even waar die CVS op gemaakt is

• LollieStick
de betreffende pc is aan het "verhuizen" en dat duurt nog wel een paar dagen. ik post de CVS gegevens zodra ik de beschikking heb over mijn pc.

Verwijderd

Ik zal het je vertellen: vergeet het maar. Ik heb ook een Microtek paralelle poort scanner. Ik heb jaren gevochten tegen dat ding om hem aan de praat de krijgen. Het hele Internet rondgezocht naar patches en manuals. En uiteindelijk werkt ie niet of niet goed.

Je kunt je energie beter besteden aan scannen vanuit Windows of een nieuwe scanner kopen die wel goed wordt ondersteund door Sane.

• LollieStick
Misschien dat de CVS versie ( als deze werkt, en als ik mijn PC terug heb) uitkomst biedt, gezien deze toch de meest recente is. Anders moet ik er inderdaad maar eens aan denken om een nieuwe scanner te kopen die wel gesupport wordt.

Verwijderd

Ik heb begrepen dat de Phantom slecht ondersteund werd. Het is pas sinds kort dat daar verbetering in is gekomen, doordat er een andere maintainer van de microtek2 backend is gekomen, die zelf een Phantom heeft.
Ikzelf heb 2 microtek scanners gehad, een microtek (1) (pagewiz), en een microtek2 (scanmaker603) scanner. In feite doen ze scsi-over-parport, via een chipset (onspec90c26) en een bijbehorende onscsi driver. Deze driver wordt wat slecht ge-maintained, en er zullen dus ook wel bugs inzitten. Ik heb in ieder geval regelmatig met mijn scanners kernel-crashes gehad met de onscsi drivers. Met mijn scanmaker had ik een scsi kaart erbij, een isa adaptec kaart, en een eigen buslogic kaart. Zo'n isa kaart vertrouw ik sowieso niet, dat is goedkope bagger, en ook de buslogic driver werd (en wordt) erg slecht onderhouden. Pas nu met 2.5 is er weer eens iets mee gebeurd. In ieder geval heb ik hier ook crashes mee gehad. Of dat dan wat zegt over de kernelmodules, de hardware, of de sane-backends weet ik niet.
In ieder geval heb ik nu een epson usb scanner, en dat bevalt me perfect.
Pagina: 1