Ik heb begrepen dat de Phantom slecht ondersteund werd. Het is pas sinds kort dat daar verbetering in is gekomen, doordat er een andere maintainer van de microtek2 backend is gekomen, die zelf een Phantom heeft.
Ikzelf heb 2 microtek scanners gehad, een microtek (1) (pagewiz), en een microtek2 (scanmaker603) scanner. In feite doen ze scsi-over-parport, via een chipset (onspec90c26) en een bijbehorende onscsi driver. Deze driver wordt wat slecht ge-maintained, en er zullen dus ook wel bugs inzitten. Ik heb in ieder geval regelmatig met mijn scanners kernel-crashes gehad met de onscsi drivers. Met mijn scanmaker had ik een scsi kaart erbij, een isa adaptec kaart, en een eigen buslogic kaart. Zo'n isa kaart vertrouw ik sowieso niet, dat is goedkope bagger, en ook de buslogic driver werd (en wordt) erg slecht onderhouden. Pas nu met 2.5 is er weer eens iets mee gebeurd. In ieder geval heb ik hier ook crashes mee gehad. Of dat dan wat zegt over de kernelmodules, de hardware, of de sane-backends weet ik niet.
In ieder geval heb ik nu een epson usb scanner, en dat bevalt me perfect.